Muutin takaisin Suomeen - menee hermot Neuvolaan
Olen ollut pidempään ulkomailla mieheni kanssa ja nyt muuttanut takaisin Suomeen, sillä haluamme olla lähellä isovanhempia eikä asuimaassamme ollut Suomen kaltaista kaunista luontoa ja raikasta ilmaa. Viihdyimme kyllä ulkomailla, muttemme muuttaaneet sen vuoksi, että meillä olisi ollut mitään Suomea vastaan vaan töiden perässä. Itse olen työelämässä miestä korkeammassa asemassa ja näin mies jäi sitten kotiin, kun saimme vauvan vajaa 8kk sitten. Äitiysloma oli vain 3kk, emmekä halunneet hoitajaa sen ikäiselle vauvalle. Mies on mitä loistavin isä ja selviytynyt hienosti.
Siirryimme näin ollen myös takaisin Suomen neuvolajärjestelmään, jota odotin innolla, vaikkei asuinmaammekaan järjestelmä mitenkään huono ollut.
Olen kuitenkin onnistunut saamaan sukset ristiin melko pahasti jo neuvolan kanssa :( ohjeet ovat täällä Suomessa ihan erilaiset, miestä kritisoidaan hirveästi (vaikka hän on noudattanut meille annettuja ohjeita edellisessä maassa), minua kritisoidaan siitä etten pitänyt pidempää äitiyslomaa ja tuntuu, että teemme yksinkertaisesti kaiken väärin.
Erehdyin esimerkiksi kertomaan, että lopetin imettämisen aika alkuunsa, kun vauva itki nälkäänsä jo 15 minuuttia imettämisen jälkeen. En tuottanut hirveästi maitoa ja selkeästi siinä ei ollut myöskään juuri ravintoa. Olisi pitänyt imettää monta kertaa tunnissa enkä kokenut, että se oli vauvankaan edun mukaista olla nälässä ja joutua imemään posket kipeänä. Siirryimme korvikkeeseen jo 6 viikon jälkeen, jonka jälkeen syöttöväli on ollut huomattavasti pidempi ja vauva tyytyväinen. Muuton jälkeen vauva ollut kipeänä (koska bakteerikanta on täällä tietysti täysin erilainen kuin aikaisemmin) ja tästä syyllistetään, kuinka olemme tehneet hirveän virheen.
Aloimme lisäksi antaa veteen sekoitettua porkkanaa ja perunaa 4kk iässä, koska koimme ettei maito enää pitänyt nälkää kunnolla. Näin myös meille neuvottiin ja vauva oli oikein tyytyväinen, terve ja kasvoi hurjasti. Neuvola kritisoi myös tätä ja sanoi, ettei näin saisi missään nimessä tehdä. En kyllä koe, että olemme tehneet mitään vahinkoa?
Nyt uusimpana on sormiruokailu. Neuvola painostaa meitä tähän ja itse en koe, että siinä on mitään järkeä. Jälleen lapsi on nälässä, kun ei saa itse syötyä riittävästi, kitisee ja on tuskainen. Kun syötämme hänet niin on taas oma aurinoinen hyväntuulinen itsensä. En tajua, että miksi ihmeessä siihen sormiruokailuun nyt olisi jotenkin pakko ryhtyä? En todellakaan jaksa uskoa, että lapsemme saa tästä nyt jotain isojakin traumoja? Vauva-arki on ollut miehen mielestä ihan rentoa ja mukavaa eikä parisuhteemmekaan ole suuremmin kärsinyt.. koemme todella stressaavana, että lapsi pitäisi pestä, keittiö pestä ja vaatteet vaihtaa joka ikisen ruokailun jälkeen. Ja ruokailla pitää koko ajan, kun ei vauva saa syötyä riittävästi itse.
Olin järkyttynyt, kuinka "ehdoton" neuvola on ja kuinka sääntöjä todella luetaan paperista ja noudatetaan pilkuntarkasti eikä sovelleta lapsikohtaisesti. Onko tämä yleistäkin? Mies on kovin stressaantunut, sillä isyys on mennyt niin hienosti tähän asti ja nyt kokee tehneensä kaiken väärin... neuvolakäynneistä on tullut vastenmielisiä ja pelottavia (niitä on ollut tähän alkuun nyt paljon enemmän kuin normaalisti olisi).. pelkään, että miehen ilo isyydestä kärsii myös.
Onko kenelläkään samoja kokemuksia? miten toisessa maassa on täysin eri ohjeet kuin toisessa, mutta täällä tuntuu että on kuitenkin ne AINOAT oikeat ohjeet? Onko tämä yleistäkin vai onkohan meillä vain astetta tiukemmat neuvolatädit..?
Kommentit (65)
Nykyään lapsista kasvatetaan elukoita jotka tunkee kädellä ruokaa suuhun ja sotkee ruualla. Sitten maristaan nälkäisenä kun puolet ruuista on lattialla ja seinillä.
Meillä käytettiin lusikkaa ja sormin ei syöty muuta kuin sellaisia ruokia mitä muutenkin syödään sormin eli vaikka leipää, viinrypäleitä ym.
Soseita lapset söi 4kk lähtien ja kasvoivat ja nukkuivat hyvin. Maalaisjärkeä saa käyttää!
Meillä oli ihana rento neuvolantäti. Vaihda toiseen neuvolaan tai toiseen työntekijään jos kemiat ei kohtaa.
Suosituksiahan ne on. Jokainen tehköön kuten hyvältä tuntuu. Lapsetkin on erilaisia.
Huh mikä helpotus, että täällä on äitejä joilla on selkeästi maailaisjärkeä päässä! Helpotus on iso ja miestäkin helpottaa, kun näytin keskustelun. Ehdimme olla 10 vuotta muualla niin onhan tämä ollut muutenkin vähän kulttuurishokki meille, vaikka olemme aivan haltioissamme näistä kauniista syyspäivistä!
Mikä ihmeen juttu tämä sormiruokafanaattisuus nyt on?
Ap
Meillä ei koskaan puhuttu mitään mistään sormiruokailusta. Outo sana. Vauva on vauva ja suuremmat huolet pitää hoitaa, muuten vauva kasvaa itsestään.
Itse olen sormiruokailun tehnyt niin, että syötän itse lapsen ensin lusikalla, jonka jälkeen vauva saa itse syödä sormin, hedelmän/kasviksien paloja, maissinaksuja, vauvojen muroja, leivänpaloja.. Vauva kun itse harjottelee, niin sormet saa töitä(pinsetti ote) ja sileiden soseiden lisäksi suu saa harjoitusta karkeammasta ruuasta (puheen kehitys). En ole itse sen kannalla, että lapsi söisi vaan itse sormin. Meillä on hyvin näin toiminut.
Meille neuvolan täti ei sanonut mitään, jotain se hössötti imetyksestä, että onnistuuko. Miten niin onnistuuko, sehän näytettiin laitoksella. Meillä neuvolantäti oli huono, saimme vaihdettua onneksi. Sitten isompana, kun oli jo taapero ja pieni lapsi, uusi neuvolantäti oli todella hyvä.
Suomalaiset ovat liiankin rehellisiä joissain asioissa, kun ei tajuta, ettei ihan kaikkea kannata kertoa ainakaan viranomaisille. Yllättävän moni on ainakin nettipalstojen mukaan kertonut neuvolassa huumekokeiluistaan (poltettu pilveä pari kertaa joskus 20-vuotiaana), ja sitten ollaankin pulassa, kun neuvola pistää huumemerkinnän tietoihin ja joudutaan seurantaan.
Kyllä vaan neuvolan täti on mulle sanellut mitkä pitää olla perheemme käyttämän maidon, juuston ja margariinin rasvaprosentit :D Yritän noissa tilanteissa kovasti olla nauramatta päin naamaa ja nyökyttelen. Kun raskausaikana sanoin syöväni päivittäin avocadon niin täti kauhisteli että kun siinä on niin paljon rasvaa! "Virheitä" on tehty vaikka kuinka paljon.... Onneksi on meidän lapset hankittu ja koululaisiksi kasvaneet niin ei tarvitse enää tuonne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä vaikuttaa olevan tietyn ideologian terveydenhoitaja. Koska hänen ideologiansa menee selvästi ristiin teidän kasvatustyylinne kanssa, pyytäkää terveydenhoitajan vaihtoa.
Näin teemme ehdottomasti, kiitos neuvosta!
Ap
Oudoin asia on kyllä synnytysvalmennus. Mistä ihmiset osaavat sinne mennä? Järjestetäänkö niitä joka kaupungissa? En ollut koskaan kuullutkaan, enkä sellaiseen mennyt. Ei olisi tullut mieleenkään. Tuntuu jälkeenpäin vain oudolta, ettei neuvolantäti puhunut synnytysvalmennuksesta yhtään mitään. Luulisi sen olevan kuitenkin jotenkin olennainen osa-alue koko tuota lapsijuttua.
Inhoan sanaa "neuvolan täti". Onko ne 25veet vastavalmistuneet terkkaritkin "neuvolan tätejä"?
Todellako olette noin kamalan järkyttyneitä? Eihän ne nyt aseella uhkaa siellä neuvolassa. Hieman jämäkkyyttä tarvitaan nyt teiltä, hyväähän ne siellä tarkoittaa ja kertoo suosituksista.
Taitaa olla jotkut tädit keksineet hyvän konstin päästä eroon liiemmistä asiakkaista, kun vähän ärtsyilee niin vanhemmat vaihtaa heti kilttiin tätiin. Ja kiltit täti-parat raataa kuin elukat.
Ne tekee miten niiden kuuluu tehdä. Niillä on tietyt ohjeet työhönsä ja niin he asiakkaitaan sitten neuvovat. Niiden ohjeiden mukaan. Se on heidän työnsä. Saattavat itsekin olla eri mieltä joistain asioista, esim. Minun tuttava terveydenhoitaja ei ikipäivänä pistäisi suuhunsa mitään hormonivalmisteita, mutta toisille niitä kuitenkin tuputtaa koska kuuluu työnkuvaan erittäin olennaisena osana.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sanaa "neuvolan täti". Onko ne 25veet vastavalmistuneet terkkaritkin "neuvolan tätejä"?
Ei ne saa siellä omia mielipiteitään suositella vaan oikeasti hyvin tarkat suositukset joiden mukaan mennään.
Neuvolan täti on kyllä huvittava sana. Kuka tollasta sanaa käyttää? :'D
Ei todellakaan ole samoja kokemuksia. Onpa teille sattunut huono neuvola/hoitaja.
Omat lapset syntyneet 2013 ja 2014, eikä heudän kohdalla vielä puhuttu mistään sormiruokailusta. Soseet on syöty/syötetty lusikalla ja hyvin on mennyt. En tiedä, mikä tämä sormiruokahomma on ja sitä vähän ihmettelen...
Meillä oli juuri tuollaista, tosin vauva-ajoista on jo 16 vuotta. Neuvola ei suostunut ymmärtämään, ettei 4,2-kiloisena syntynyt vauva pysynyt enää nelikuisena tyytyväisenä pelkällä maidolla, ei omalla eikä korvikkeella. Koska suositukset. Sanoin joojoo ja keittelin kotona riisi- ja maissivellejä.
Teillä vaikuttaa olevan tietyn ideologian terveydenhoitaja. Koska hänen ideologiansa menee selvästi ristiin teidän kasvatustyylinne kanssa, pyytäkää terveydenhoitajan vaihtoa.