Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin takaisin Suomeen - menee hermot Neuvolaan

Vierailija
26.09.2017 |

Olen ollut pidempään ulkomailla mieheni kanssa ja nyt muuttanut takaisin Suomeen, sillä haluamme olla lähellä isovanhempia eikä asuimaassamme ollut Suomen kaltaista kaunista luontoa ja raikasta ilmaa. Viihdyimme kyllä ulkomailla, muttemme muuttaaneet sen vuoksi, että meillä olisi ollut mitään Suomea vastaan vaan töiden perässä. Itse olen työelämässä miestä korkeammassa asemassa ja näin mies jäi sitten kotiin, kun saimme vauvan vajaa 8kk sitten. Äitiysloma oli vain 3kk, emmekä halunneet hoitajaa sen ikäiselle vauvalle. Mies on mitä loistavin isä ja selviytynyt hienosti.

Siirryimme näin ollen myös takaisin Suomen neuvolajärjestelmään, jota odotin innolla, vaikkei asuinmaammekaan järjestelmä mitenkään huono ollut.

Olen kuitenkin onnistunut saamaan sukset ristiin melko pahasti jo neuvolan kanssa :( ohjeet ovat täällä Suomessa ihan erilaiset, miestä kritisoidaan hirveästi (vaikka hän on noudattanut meille annettuja ohjeita edellisessä maassa), minua kritisoidaan siitä etten pitänyt pidempää äitiyslomaa ja tuntuu, että teemme yksinkertaisesti kaiken väärin.

Erehdyin esimerkiksi kertomaan, että lopetin imettämisen aika alkuunsa, kun vauva itki nälkäänsä jo 15 minuuttia imettämisen jälkeen. En tuottanut hirveästi maitoa ja selkeästi siinä ei ollut myöskään juuri ravintoa. Olisi pitänyt imettää monta kertaa tunnissa enkä kokenut, että se oli vauvankaan edun mukaista olla nälässä ja joutua imemään posket kipeänä. Siirryimme korvikkeeseen jo 6 viikon jälkeen, jonka jälkeen syöttöväli on ollut huomattavasti pidempi ja vauva tyytyväinen. Muuton jälkeen vauva ollut kipeänä (koska bakteerikanta on täällä tietysti täysin erilainen kuin aikaisemmin) ja tästä syyllistetään, kuinka olemme tehneet hirveän virheen.

Aloimme lisäksi antaa veteen sekoitettua porkkanaa ja perunaa 4kk iässä, koska koimme ettei maito enää pitänyt nälkää kunnolla. Näin myös meille neuvottiin ja vauva oli oikein tyytyväinen, terve ja kasvoi hurjasti. Neuvola kritisoi myös tätä ja sanoi, ettei näin saisi missään nimessä tehdä. En kyllä koe, että olemme tehneet mitään vahinkoa?

Nyt uusimpana on sormiruokailu. Neuvola painostaa meitä tähän ja itse en koe, että siinä on mitään järkeä. Jälleen lapsi on nälässä, kun ei saa itse syötyä riittävästi, kitisee ja on tuskainen. Kun syötämme hänet niin on taas oma aurinoinen hyväntuulinen itsensä. En tajua, että miksi ihmeessä siihen sormiruokailuun nyt olisi jotenkin pakko ryhtyä? En todellakaan jaksa uskoa, että lapsemme saa tästä nyt jotain isojakin traumoja? Vauva-arki on ollut miehen mielestä ihan rentoa ja mukavaa eikä parisuhteemmekaan ole suuremmin kärsinyt.. koemme todella stressaavana, että lapsi pitäisi pestä, keittiö pestä ja vaatteet vaihtaa joka ikisen ruokailun jälkeen. Ja ruokailla pitää koko ajan, kun ei vauva saa syötyä riittävästi itse.

Olin järkyttynyt, kuinka "ehdoton" neuvola on ja kuinka sääntöjä todella luetaan paperista ja noudatetaan pilkuntarkasti eikä sovelleta lapsikohtaisesti. Onko tämä yleistäkin? Mies on kovin stressaantunut, sillä isyys on mennyt niin hienosti tähän asti ja nyt kokee tehneensä kaiken väärin... neuvolakäynneistä on tullut vastenmielisiä ja pelottavia (niitä on ollut tähän alkuun nyt paljon enemmän kuin normaalisti olisi).. pelkään, että miehen ilo isyydestä kärsii myös.

Onko kenelläkään samoja kokemuksia? miten toisessa maassa on täysin eri ohjeet kuin toisessa, mutta täällä tuntuu että on kuitenkin ne AINOAT oikeat ohjeet? Onko tämä yleistäkin vai onkohan meillä vain astetta tiukemmat neuvolatädit..?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä tapahtui?

V. 2017

Vierailija
62/65 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neljän lapsen äitinä esikoisen kanssa olin naivi ja kerroin imetysongelmista yms. neuvolassa. Sitä tuomitsemista ja syyllistämistä.

Lopulta opin kunnon äidiksi. En muiden kohdalla koskaan muuta kuin nyökyttelin ja hymyilin. Koulussa täytin kouluterveydenhoitajan laput oikeaoppisesti: aamulla puuroa, maitoa, hedelmiä ja televisioaikaa vain tunti ja joka päivä 2 tuntia ulkoilua jne...

Paljon helpommalla pääsi, kun opetteli ne oikeat vastaukset, mitä pitää antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itseasiassa tulin siihen tulokseen eilen, että neuvolatätimme (hän on nimittäin täti, ei mikään nuori tapaus) tuntuu käyttäytyvän näin juuri sen vuoksi, että olemme olleet ulkosuomalaisia. Hän nimittäin kritisoi ihan kaikkea juuri tuohon asuinmaahamme liittyvää ja kuinka juuri siellä ei tiedetä lasten hyvinvoinnista mitään. 

Onhan se totta, että maamme oli Suomea huomattavasti köyhempi, mutta niin on kyllä suurin osa maista tällä maapallolla. Se oli kuitenkin EU maa, mikä tarkoitti EU:n rahoittamaa terveydenhuoltoa, josta en kyllä voi valittaa. Ja tottakai, kun keskimääräinen kansalainen on kuitenkin melko köyhä niin esimerkiksi lapsikuolleisuus oli suurempaa, mutta vain hieman. Ei todellakaan mitään isoa tilastollista eroa. 

En todellakaan tiedä, mistä hänen "ulkomaalaisvastaisuus" on peräisin. Esimerkiksi sen kritisointi, että pidin sen 3kk äitiysloman sekä perään kuukauden palkallisen loman. Ei meillä ollut taloudellisesti mahdollisuutta olla molempien poissa töistä pidempään. Päättelimme kuitenkin, että koska isä tulee olemaan vauvan kanssa kotona, niin emme halua "vaihtaa" pääsääntöistä hoitajaa lennosta vaan isän ja vauvan suhdetta lähdettiin rakentamaan heti syntymästä. Emmekä me olisi miehen palkalla pärjänneetkään, sillä meillä oli melko iso tuloero. Käytännössä hän siis kauhisteli, kuinka kamalaa tämä on ja kuinka lapsi traumatisoituu siitä, kuinka äiti on hänet jättänyt uran takia. Itse olen taas sitä mieltä, ettei vauva välitä siitä, onko sillä pääasiallisella hoitajalla penis vai vagina vaan siitä, että hän saa paljon läheisyyttä, rakkautta ja hänen tarpeisiin vastataan. Mies on ollut ihan mahtava tässä ja nauttinut silminnähden vauvanhoidosta. 

Ymmärrän kyllä, että Suomessa on asia hyvin, on neuvolaa ja näin, mutta tämä henkilö tuntuu pitävän Suomea aivan ehdottoman ylivertaisena ja ehkä siksi kritisoi kaikkia neuvoja, mitä olemme saaneet... ja kun emme ole juuri sitten se perinteisen perhemalli, missä äiti on kotona ja isä tekee uraa. Luulisi, että nykypäivänä sillä ei ole enää merkitystä? Tuntuu, että uraa tekevää naista pidetään edelleen jotenkin tunteettomana ja kovana ja miestäni sitten avuttomana nössönä.. tämä henkilö kyseenalaistaa miehen kyvyt vähän kaikessa. Että osaako se nyt muka ruokkia vauvan, osaako siivota kotona muka, osaako se nyt muka päättää onko vauvalla tarpeeksi päällä... Ehkä hänen oma miehensä ei sitten osaa hänen mielestään yhtään mitään, mutta kyllä omani ainakin osaa. Miehellä on tästä kamala olo, kun on ollut itsekin niin ylpeä siitä, kuinka hienosti on pärjännyt ja nyt sitten kyseenalaistetaan vähän kaikki vain koska hän on mies. 

AP

Seuraavan kerran kysytte neuvolassa, että minkä takia Suomees äitiysvapaa on vain 105 päivää, jos kerran äidin kuuluu olla kotona kauemmin. Vanhempainvapaatahan saa sen jälkeen, mutta sitä voi ottaa isä tai äiti.

Vierailija
64/65 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni syntyi vuonna 2001 ja terveydenhoitaja oli maalaisjärkinen ammattilainen. Hänen suosituksestaan aloitin perunan tarjoamisen 4 kk ikäiselle suursyömärille rintamaidon lisänä. Tämän jälkeen sekä vauvan että vanhempien yövalvomiset loppuivat.

Ihan tietämättäni toteutin jonkinlaista sormiruokailua; lapsella oli oma lautanen ja ja siinä sormin syötävää; samalla syötin lasta lusikalla. Ruokaakin meni enemmän suuhun kuin lattialle ja nälkäkin lähti. Monilapsisen perheen äitinä minulla ei ole ollut minkäänlaista halua lisäsotkuille turhalle työlle. Ihan fiksua porukkaa noista lapsista on tullut ilman melonin palojen omatoimista syömistä / liiskaamista.

Vierailija
65/65 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis olennaisin asia tuli jo heti alussa täällä, eli neuvolassa tosiaan pitää vain nyökytellä ja sanoa, että juu. Jos kysytään, että miten jaksat, niin vastaat, että hyvin. Jos kysytään, nukkuuko lapsi yöt miten, niin vastaat, että hyvin nukkuu, eikä ainakaan perhepedissä. Jis kysytään, onko hyvä turvaverkko ja auttavatko isovanhemmat, niin vastaat että kyllä. Vaikka oikeasti he asuisivat 700 km päässä, synnytykseen olisi kuukausi, etkä vielä olisi ihan varma, kuka pääsisi hoitamaan isompia lapsia synnytyksen ajaksi. Ja sitä rataa.

Meillä on neljä lasta, viidettä odotan, ja neuvolakäynnit ovat ihan pakkopullaa. Viimeksi neuvolan täti mm. ihmetteli, miten meiltä onnistuu sitten kaupassakäynti, kun on niin monta lasta. Mies kun vei ekaa kertaa alle vuoden ikäistä vauvaa yksin neuvolaan, niin häneltä oltiin tivattu, onko meillä perheväkivaltaa, kun minä en tuonut lasta. Mies, joka on ollut hoitovapaallakin moneen otteeseen, niin olikin yhtäkkiä väkivaltainen isä.

Muisra myös, että aina neuvolaan puhtaat vaatteet itselle ja lapselle. Ennemmin vaikka myöhästyt, mutta puhtaat vaatteet. Pese myös lapsen korvat erityisen hyvin. Ja muista varasukat.

Äläkä laita Lidlin vaippaa, siitä voidaan huomauttaa.