Miksi kouluruuasta valitetaan ihan koko ajan!
Perrkele! Minusta se on aina ollut kelvollista ravintoa. Ei elämässä muutenkaan ole aina mitään pizzaa, pekonia ja ranskiksia, siis normaalijärkisellä ruuanlaittajalla. Näiden puutteen takia kai kaikki sukupolvet alkavat vihata kouluruokaa, kun se ei ole "cool". Saatana! Olis iloisia että veronmaksajat maksavat teille lounaan. Koulussa on tarkoitus työskennellä (ennen oikeaa työelämää), ei leikkiä mitään hienostelu paskaa. Sitä voi tehdä sitten kotona tai ravintoloissa perheen omalla varallisuudella, jos kastronomiselle harastukselle on tarvis.
Kommentit (29)
Syön arkisin suht pienessä koulussa, jossa ruoka tehdään paikan päällä. Ruuassa käytetään mausteita, suositaan paikallisia tuotteita ja lisää saa hakea. Itse olen todella tyytyväinen koulun ruokalaan (huonommistakin on kokemusta), mutta kyllä meidänkin koulussa moni oppilas ja opettajakin keksivät aina valittamista ruuan laadusta jne. En voi muuta kuin ihmetellä. Itse olen lapsesta asti oppinut, että riittää kun ruoka on lämmintä ja että sitä edes ylipäätään tarjotaan.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että margariinin sijaan voita, rasvattoman sijaan täysmaitoa jne mitä 15 sanoi. Mutta jos ajatellaan että suurimmalle osalle ihmisistä nuo margariinit sun muut on normaalia ravintoa nii ei ne tee kouluruuasta sen huonompaa, siis kun se ideologia niiden tuotteiden paremmuudesta on niin vahva nii olkoon. Tiedostava perhe voi jättää ne tuotteet käyttämättä. Okei, ei kukaan vaadikaan mitään herkkuruokaa, tarkoitin noilla ranskiksilla lähinnä ala-asteikäisiä. Mutta lukiossa nirppanokat sitten odottaa jotain kurmeeravintolan tasoista ruokaa vaikka Suomessa vain harva syö päivittäin niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että margariinin sijaan voita, rasvattoman sijaan täysmaitoa jne mitä 15 sanoi. Mutta jos ajatellaan että suurimmalle osalle ihmisistä nuo margariinit sun muut on normaalia ravintoa nii ei ne tee kouluruuasta sen huonompaa, siis kun se ideologia niiden tuotteiden paremmuudesta on niin vahva nii olkoon. Tiedostava perhe voi jättää ne tuotteet käyttämättä. Okei, ei kukaan vaadikaan mitään herkkuruokaa, tarkoitin noilla ranskiksilla lähinnä ala-asteikäisiä. Mutta lukiossa nirppanokat sitten odottaa jotain kurmeeravintolan tasoista ruokaa vaikka Suomessa vain harva syö päivittäin niin.
Homman nimihän on se että esimerkiksi minun lapsiani se moskakaan ei hetkauta, koska heillä on lisäksi koulussa eväät (ruoka on kymmeneltä ja päivä kestää jopa viiteen) ja heille on kotona heti lämmin ruoka tarjolla.
Tää moska on katastrofi heikompiosaisille joiden lapset oikeesti saattaa olla tän varassa.
Lapsista ei saa säästää.
T. Kotirouva Marjaniemestä
Ja kun Helsingissä joutuu jo ostelemaan lapsilleen koulukirjoja, koska niihin ei ole varaa. Ja osin joutuu opettamaan kun on liian suuret ryhmät.
Kouluterveydenhuolto ja hammashuolto alkaa olla vitsin tasolla. Meillä on vakuutukset paikkaamassa.
Nää kaikki heikennykset on poissa huono-osaisilta lapsilta, joiden vanhemmat ei pysty paikkaamaan.
"Kouluruoka" on siitä vähän ikävä termi että kaikki suhteuttavat sen yleensä suoraan omiin kokemuksiinsa ja ne taas voivat olla ihan mitä tahansa herkullisesta ällöttävään. Jonkun on vaikea ymmärtää miksi ihmeessä hyvää perusruokaa parjataan aiheettomasti ja toinen ihmettelee miten ihmeessä kukaan voi puolustella "kumiperunoita" ja muita hirvityksiä.
Jos en olisi yläasteella vuoden verran päässyt kokemaan kuinka hyvää voi olla hyvien "keittäjien" koulun omassa keittiössä valmistama ruoka, olisin itsekin varmasti ihmettelemässä miten kukaan voi puolustella surkeaa kouluruokaa. Suurin osa kouluvuosistani meni keskuskeittiöden tuotoksia syödessä. Valitettavasti. Niiltä ajoilta periytyy suoranainen inho monia ruokalajeja kohtaan. Onneksi sentään tuo yksi yläastevuosi osoitti että syy oli kuitenkin todennäköisesti siinä miten ja minkälaatuisista aineksista ruoka on valmistettu eikä niinkään itse ruokalajissa.
Itselläni ei myöskään ollut peruskouluaikoina mitään vaihtoehtoja ruoan suhteen. Joko söi sen kouluruoan tai sitten oli syömättä vähintään iltakuuteen asti. Ei ollut kauppoja lähellä eikä kyllä ollut rahaakaan käytettävissä. Pakkohan sitä oli ainakin jonkun verran syödä vaikka pahaa teki. Nyt kun ei ole pakko syödä mitä tahansa nälkäänsä niin en kyllä todellakaan koskisi enää pitkällä tikullakaan siihen laitosruokaroskaan. Enkä todellakaan ymmärrä minkä ihmeen takia sellaista syötetään edelleen lapsille monissa paikoissa. Vai kuuluuko se muka jotenkin opetussuunnitelmaan että opetetaan lapset vihaamaan tavallista ruokaa väittämällä että keskuskeittiöistä tuleva pikaisesti lämmitetty "ruoka" on jotenkin normaalia? Siinä on vanhemmilla aikamoinen urakka yrittää perua moisen koulu"ruoan" tekemä vahinko. Onneksi ilmeisesti edelleenkin joissain paikoissa tehdään oikeasti ihan hyvääkin kouluruokaa, mutta sitä suuremmalla syyllä pitää pitää meteliä niistä muiden paikkojen surkeista ruoista.
Tänään YLE fem/teema klo 19.00 kouluruokaa säästöliekillä. Kannattaa katsoa, jos kouluruoka on aihe joka kiinnostaa.
Huonosti valmistettua ( yleensä raakaa), halvimmista mahdollisista raaka-aineista, usein keittoa, lihat esim. pikkulillin kynnen kokoisia, salaattina raaste, näkkileipää ( kerran vuodessa tuoreleipää), ei ikinä jälkiruokaa....
Ope
No tulinpa sitten katsoneeksi tuon ohjelman. Palmuöljyä, fosfaattia yms skeidaa mitä lapsille ruokana syötetään. Ja se cook and chill, siis mitä helvettiä! Ei ihme jos ei kaikille ruoka maistu. Aika ero oli siihen ruokaan mitä siellä jossain saaristokoulussa tarjottiin (oikeaa ruokaa aidoista paikallisista tarvikkeista).
Pakkohan sitä on lisää hakea, eihän sellainen teollinen lisäainemoska vie nälkää.