Lapsi täytti 18v - paljonko isovanhempien avaamalla säästötilillä oli rahaa?
Tai oikeastaan ihan sama mitä siellä oli, KOROSTAN (anteeksi, ei ole tarkoitus huutaa), tässä vain tavallaan tuplaantui heidän välinpitämättömyys :(
Ovat lapsen syntymästä asti herättäneet hieman kummastusta. Kovasti muille sukulaisille annetaan se kuva, että hienoa kun on lapsenlapsi (eka, ja ainut sellainen), mutta todellisuudessa eivät ole koskaan kysyneet kuulumisia, ei mitään kiinnostusta, ei aina edes sitä synttärikorttia. Ovat käyneet noin kerran kahdessa vuodessa synttäreillä.
Lapselle silloin aina kehuttu, miten täysi-ikäisenä saa heidän antaman tilin käyttöönsä rahoineen.
Nyt lapsi kävi pankissa ja sai kuulla että tilillä oli 45e.
ps. Molemmat isovanhemmat töissä edelleen, maksettu talo jne. Ei pulaa mistään.
Kommentit (50)
Om äitini avasi esikoiselleni tilin, kun lapsi syntyi. Sitä jaksoi toitottaa kaikille, kuinka hän säästää lapselle. On niin hyvä mummo. Lapsi täytti 14. Äitini antoi tilipaperit minulle ja sanoi, että hän ei enää säästä sinun kakaroille mitään. Ja että pitääkö hänen viimeiset rahat toisille antaa.
Tilillä oli 100 euroa. Ok. Mutta en minä ole edes ollut mitään vailla, tilinavauksia sun muuta. Lähinnä naurattaa koko homma.
Meillä vähän sama juttu. Vanhempani ovat olleet köyhiä. Silti isovanhempien mielestä minäkään en mitään rahaa tarvitsisi. Lupasivat maksaa autokoulun, mutta sekin jäi. Olen ainoa lapsenlapsi ja yrittänyt olla heidän kanssaan hyvissä väleissä ja mahdollisimman kiltti sillä mummun kanssa saa helposti riidan aikaan. Välillä pyydän heiltä rahaa niin he tekevät siitä mahdollisimman alentavaa ja haukkuvat vanhempani ja minut, että kuulemma vaan tuhlaan heidän rahojaan, vaikka oikeasti pyydän vain kun on pakko. Kyse ei myöskään ole heidän rahattomuudestaan. Nyt pitäisi muuttaa uuteen asuntoon ja vuokra nousee. Saa nähdä tulenko mitään avustuksia saamaan. Serkuillani on aivan eri tilanne ja heidän isovanhempansa maksavat kaiken ja vielä mielellään. Ei heilläkään nyt mitään suuria rahoja ole, mutta käyttävät silti vähäiset rahansa lapsenlapsiin. Minuakin muistavat juhlapäivinä. Itse en silti haluaisi, että isovanhempani nyt antaisivat taukoamatta rahaa minulle. Riittäisi, että tiukoissa tilanteissa voisin luottaa siihen, että auttavat.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Kuinka paljon heidän olisi pitänyt mielestäsi maksaa? Paljonko muuten veloitat käteenvedosta?
En ole aloittaja, mutta olisi pitänyt varmaan maksaa sen verran, minkä antoivat ymmärtää. He "ostivat" aiheetta itselleen anteliaan isovanhemman mainetta puheillaan, eivät teoillaan.
Ja tuohon toiseen lauseeseen, isäs olis pitänyt vetää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Suutuit kun he eivät antaneet lapselle tuhansia euroja? Voi luoja. "en ole materian perään!" no mitä tuo sitten on :D
Harmistui ehkä siitä, että isovanhemmat eivät tehneet mitä lupasivat? Kuinka vähän rahaa tilillä olisi pitänyt olla, että ymmärtäisit? Jos vaikka isovanhemmat olisivat 18 vuodessa säästäneet lapsellesi yhteensä 3,60 €, pitäisit varmaan sinäkin jo vittuiluna.
Tämä on vähän kuin lupaisi ostaa asunnon, kun lapsi lähtee opiskelemaan, ja sitten 18-vuotiaana paljastuu, että se onkin mummonmökki jostain peräkylästä. Parempi olisi olla antamatta.
Meillä oli pojalle 100000e lapsilisät ja lahjarahoja..
Heh.
Meillä pappa kysyi kerran lapsen tiliumeroa, että laittaa synttärirahaa sinne. Mikäs siinä ja laittoikin. Kerralla tuplaten ap:n kertoman 18v säästön määrän :)
Saatteko tiliotteet aiemmilta vuosilta nähtäväksi... olisi hauska tietää onko tuo muutama kymppi laitettu kerralla lapsen vauvavuonna vai pari euroa kerrallaan vuosien varrella. Tuollaisista vitosen lahjoista olisi lapselle enemmän iloa kun saisi ne karkkirahoiksi vuoden-parin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suutuit kun he eivät antaneet lapselle tuhansia euroja? Voi luoja. "en ole materian perään!" no mitä tuo sitten on :D
Harmistui ehkä siitä, että isovanhemmat eivät tehneet mitä lupasivat? Kuinka vähän rahaa tilillä olisi pitänyt olla, että ymmärtäisit? Jos vaikka isovanhemmat olisivat 18 vuodessa säästäneet lapsellesi yhteensä 3,60 €, pitäisit varmaan sinäkin jo vittuiluna.
Tämä on vähän kuin lupaisi ostaa asunnon, kun lapsi lähtee opiskelemaan, ja sitten 18-vuotiaana paljastuu, että se onkin mummonmökki jostain peräkylästä. Parempi olisi olla antamatta.
ap:
Ei missään nimessä mitään tuhansia odotettu! Joitain satoja euroja, jos ajattelee että 20e/vuosi, tekisi noin 360e 18v:n aikana. Ei mahdotonta?
Ja joku ylempänä kyseli; ei ole lapsi tuhlannut, ei ole osakkeita tms. Enkä maininnut lapsen olevan tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pojalle 100000e lapsilisät ja lahjarahoja..
Ahaa, miten sait pojalle melkein 500 euron lapsilisät kuukausittain?
Mun isovanhemmat aikoinaan tekivät ison numeron heidän antamistaan joululahjoista... myöhemmin selvisi että lahjat olikin vanhempieni ostamia. Isovanhemmat eivät siis muistaneet ikinä mitenkään, mutta väittivät muiden ostamia lahjoja heidän antamaksi. Heilläkin siis velaton asunto, ikänsä olleet työssä ja hyvät eläkkeet. Eikä sitä aikoinaan lapsena/nuorena olisi edes huomannut, että isovanhemmat eivät ole koskaan muistaneet mitenkään. Ei heiltä kuitenkaan ole ikinä ollut vailla mitään.
Hyi miten ahneita nuo isovanhemmat!
Lapsesi olisi tienannut paljon paremmin prostituoituna.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi olisi tienannut paljon paremmin prostituoituna.
Ai kuten sinä?
45 euroa olisi kaiketi voinut antaa lapselle suoraan käteen. Vaikuttaa siltä, että tosiaan on haluttu vittuilla. Tommosen takia tarvitsisi avata tiliä. Oma mummoni keräsi mulle rahaa ja sain 350 euroa täysi-ikäisenä.
Itse en odota isovanhempien maksavan lapseni elämistä nyt tai myöhemminkään. Pahastuisin kuitenkin, jos lastani käytettäisiin 18 vuotta käytännössä ilmaisena mainostauluna ja imagonkohottimena. Ja kettuiluvälineenä kaupanpäälle.
Luultavasti jaksaisin ujuttaa tuon nolon summan porukkakeskusteluihin myöhemminkin, jos samassa seurassa isovanhempi kehtaisi kehuskella sillä kuinka on säästänyt lapsenlapselle ja ollut niin osallistuva.
0e olivat kaikki haudassa kun lapsi syntyi.
Lapsi voisi lähettää isovanhemmille 50 euron laskun siitä että joutui raahautumaan pankkiin tuon summan saadakseen. Siellä varmasti kaupattiin säästötuotteita samalla.
Joko olet, ap, ottanut asian puheeksi? Miten reagoivat?
Isovanhemmat teneet väärin kun ovat antaneet olettaa.
Kuitenkin neuvona kaikille se ettei kannattaisi tehdä talouslaskelmia muiden ihmisten hyväntekeväisyyden varaan. Monet ovat siunattuja jos esimerkiksi omat vanhemmat ovat avanneet lapsille aspi tilin tms. He nauttikoot siitä. Jos et ole niin siunattu että saat rahaa muilta niin se ei tarkoita ettei muut silti välitä.
Ps Vanhemmilla voi olla myös rahasta erilainen käsitys. Olen saanut itse eräältä vanhukselta joululahjaksi 5€ kirjekuoressa sen jälkeen kun vein hänen koiraa ulos 3vuoden ajan nuorempana. Hän luuli että tämä oli iso raha ja varoitti tuhlaamasta kaikkea kerralla. En ollut pettynyt lainkaan, hänen ajatus oli hyvä, summasta viis.
Kettuilultahan tuo vaikuttaa.
Meillä lapseni sai äidiltäni jonkun 1000 markkaa syntymälahjaksi ja miehen äidiltä joskus 15-16-vuotiaana 1000€, nämä sellaisia mitkä on laitettu lapsen tilille. Sitten erikseen lapsi on saanut jouluna ja keväällä koulun päätyttyä 50€ miehen äidiltä, jotka ovat menneet lapsen omaan käyttöön.
Tuo 1000€ oli iso raha ja isoäiti halusi antaa sen varulta, kun on lapsen vanhempia serkkuja tukenut hieman opintojen aikana. Pelkäsi, että hänestä aika jättää ennen kuin meidän lapsi on opiskeluvuorossa. Kauniisti ajateltu, että haluaa olla tasapuolinen.
No voi voi. Kuinka paljon heidän olisi pitänyt mielestäsi maksaa? Paljonko muuten veloitat käteenvedosta?