Miten välttyä kuntouttavalta työtoiminnalta ?
Olen yrittänyt vedota vaikeaan elämäntilanteeseeni, ahdistukseen ja siihen, että juuri tällä hetkellä en pysty mihinkään ylimääräiseen. Lisäksi saatan ilmeisesti joutua lisätutkimuksiin kun epäillään diagnoosia. Kaikki nuo ovat siis totta. Elämäntilanteeni siis vain vaikeutuisi ja ahdistus vain kasvaisi tuollaisen myötä. Luulin, että tuon diagnoosin selvittely olisi tarvittava toimenpide. Parin päivän päästä tulee työttömyyskorvaus ja ajattelin säästää siitä niin paljon kuin pystyn tulevan varalle. Onko siis mitään keinoa välttää kuntouttavaa työtoiminta ? Jos hankin lääkärin lausunnon, niin riittääkö esim. se ? Kuinka kauan joutuu olemaan sitten karenssin myötä ilman rahaa ja milloin pääsee sitten taas ylipäätään takaisin työttömäksi ? Nyt tilanne on sellainen, että saatan joutua ottamaan karenssin kun tuollaiseen toimintaan en yksinkertaisesti pysty menemään.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään terveydellisiä ongelmia mutta työttömänä tällä hetkellä. (Lähes pari vuotta) En sitten tiedä kuinka helposti nykyään ohjaavat johonkin kuntouttavaan kun ei niitäkään paikkoja kaikille riitä. Vähän kyllä oudoksuttaa tuo ap:n tarina 5 vuotta ilman työkkärin korvausta?
Kuten jo aikaisemmin sanoin minulla oli todella vanha ikuisuuskarenssi, joka kumoutui vasta tänä vuonna lakimuutoksen myötä. Kyllä tästä oli aikoinaan ihan juttujakin lehdessä. ap.
Se ikuisuuskarenssikin olisi kuitenkin purkautunut jos olisit tuon viiden vuoden aikana ollut töissä edes sen verran että työssäoloehto olisi täyttynyt.
Noh, työtä en ole saanut. Tuona aikana TE-toimisto ei myöskään tehnyt mitään, jotta tuo karenssi olisi voinut kumoutua eli ei tarjonnut minulle mitään tuollaisia toimenpiteitä. TE-toimisto siis selvästi halusi, että tuo karenssi pysyisi minulla mahdollisimman pitkään. Olen joutunut suureksi silmätikuksi siis vasta sen jälkeen kun olen alkanut saamaan työttömyyskorvausta. Maaliskuun jälkeen ehtivät soittaakin TE-toimistosta 2 kertaa "haastattelun" merkeissä ja vaikka sanoin suunnitelmaan hakevani itsenäisesti kokoaikatyötä, ei se riittänyt, vaan minut siirrettiin pakolla typiin, jossa nyt pakotetaan vaikka mihin. Haluaisin nyt ihan aluksi takaisin tavallisen TE-toimiston asiakkaaksi ja pakottamisen ja karenssilla uhkailun lopettamista. Mielentila paranisi huomattavasti jo tästä.
Olen siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein selväksi, että otetaan uudestaan puheeksi kun olen päässyt asianmukaiseen hoitoon, eli terapiaan. Ei ole kuulunut mitään. Ei työtoiminnasta, eikä terapiasta.
Meinaat että ne työkkäristä järkkää sulle terapian?
Juuri näin neropatti. Jättävät rauhaan kunnes pääsen terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kuntouttavassa on niin vaikeaa. Muutama kuu käydä jossain jos 5 vuptta on jo maattu kotona.
Se aika on poissa oikeasti hyödyllisestä toiminnasta, itsensä kehittämisestä, pääsykokeisiin lukemisesta, työnhausta ja kaikesta mikä oikeasti veisi asioita eteen päin.
Plus ihmisen itsetunnolle ei tee hyvää ne simputusjutut ja eikä niitä cv:hen voi laittaa.
Mulle ei ole missään vaiheessa puhuttu, että en olis oikeutettu työttömyyspäivärahaan (ansiosidonnaiseen in my case), kun nyt oon just ryhyny hakemaan apua masennukseen ja ahdistukseen. Lääkäri suositteli vahvasti lääkitystä, diagnoosin sain, terapiaprosessi lähtenyt aluilleen (Kelan hyväksymä psykoterapeutti pitää ite ettiä, joulukuussa saa lääkärin lausunnon Kelan tukea varten). Mut missään vaiheessa ei oo kukaan valittanu että pitäis jäädä sairauspäivärahalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt vedota vaikeaan elämäntilanteeseeni, ahdistukseen ja siihen, että juuri tällä hetkellä en pysty mihinkään ylimääräiseen. Lisäksi saatan ilmeisesti joutua lisätutkimuksiin kun epäillään diagnoosia. Kaikki nuo ovat siis totta. Elämäntilanteeni siis vain vaikeutuisi ja ahdistus vain kasvaisi tuollaisen myötä. Luulin, että tuon diagnoosin selvittely olisi tarvittava toimenpide. Parin päivän päästä tulee työttömyyskorvaus ja ajattelin säästää siitä niin paljon kuin pystyn tulevan varalle. Onko siis mitään keinoa välttää kuntouttavaa työtoiminta ? Jos hankin lääkärin lausunnon, niin riittääkö esim. se ? Kuinka kauan joutuu olemaan sitten karenssin myötä ilman rahaa ja milloin pääsee sitten taas ylipäätään takaisin työttömäksi ? Nyt tilanne on sellainen, että saatan joutua ottamaan karenssin kun tuollaiseen toimintaan en yksinkertaisesti pysty menemään.
Hakemalla ja saamalla työtä. Toisille työ on terapiaa. Palkkatulot mahdollisesti helpottaisivat ahdistustasi kun et olisi työkkärin armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nyt työttömänä 5 vuotta ja työttömyyskorvausta aloin saamaan vasta maaliskuussa. Sitä ennen minulla oli pitkä karenssi ja elin tuolloin pelkällä toimeentulotuella, mutta sitä ei koskaan kuitenkaan leikattu. Tuosta kuntotuttavastahan seuraisi mitä ilmeisemmin myös leikkaus toimeentulotukeen. Yritin myös ehdottaa muitakin vaihtoehtoja esim. kesken jääneiden opintojeni loppuun opiskelua, mutta jostain syystä tuota kuntouttavaa nyt yrittävät ajaa, vaikka kovasti vastustan. ap.
Tuo on minustakin tosi outoa, kun ei anneta toisen nousta omille jaloilleen vaan painetaan takaisin ojan pohjalle. Itsekin haluaisin opiskella ja saada oikeita töitä. En halua askarrella ja leipoa narkkareiden ja vammaisten kanssa nöyryyttävästi ja alentavasti.
Toivon todella, että joudut "askartelemaan" ja "leipomaan" ehkä siellä oppisit vähän inhimillisyyttä. Alentuva suhtautumisesi on vastenmielinen. Tavallisia ihmisiä siellä kuntouttavassa on.
Olen ollut siellä askarelemassa ja leipomassa. Siellä oli vammaisia ja narkkareita. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään terveydellisiä ongelmia mutta työttömänä tällä hetkellä. (Lähes pari vuotta) En sitten tiedä kuinka helposti nykyään ohjaavat johonkin kuntouttavaan kun ei niitäkään paikkoja kaikille riitä. Vähän kyllä oudoksuttaa tuo ap:n tarina 5 vuotta ilman työkkärin korvausta?
Kuten jo aikaisemmin sanoin minulla oli todella vanha ikuisuuskarenssi, joka kumoutui vasta tänä vuonna lakimuutoksen myötä. Kyllä tästä oli aikoinaan ihan juttujakin lehdessä. ap.
Se ikuisuuskarenssikin olisi kuitenkin purkautunut jos olisit tuon viiden vuoden aikana ollut töissä edes sen verran että työssäoloehto olisi täyttynyt.
Noh, työtä en ole saanut. Tuona aikana TE-toimisto ei myöskään tehnyt mitään, jotta tuo karenssi olisi voinut kumoutua eli ei tarjonnut minulle mitään tuollaisia toimenpiteitä. TE-toimisto siis selvästi halusi, että tuo karenssi pysyisi minulla mahdollisimman pitkään. Olen joutunut suureksi silmätikuksi siis vasta sen jälkeen kun olen alkanut saamaan työttömyyskorvausta. Maaliskuun jälkeen ehtivät soittaakin TE-toimistosta 2 kertaa "haastattelun" merkeissä ja vaikka sanoin suunnitelmaan hakevani itsenäisesti kokoaikatyötä, ei se riittänyt, vaan minut siirrettiin pakolla typiin, jossa nyt pakotetaan vaikka mihin. Haluaisin nyt ihan aluksi takaisin tavallisen TE-toimiston asiakkaaksi ja pakottamisen ja karenssilla uhkailun lopettamista. Mielentila paranisi huomattavasti jo tästä.
No jos TYPiin oot joutunut, niin eipä paljon oo muita vaihtoehtoja kun se kuntouttava, palkkatyö tai opiskelu. Tai karenssi.
Itsekin olen kärsinyt ahdistuksesta, paniikkihäiriöistä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Kuvittelin että mulla menee hyvin kun saan vaan olla kotona, mutta todellisuudessa nuo oireet vaan pahenevat mitä pidempään on kotona.
Muutaman vuoden kotonaolon jälkeen mut "pakotettiin" kuntouttavaan. Ekaa päivää jännitin ihan hulluna ja olin lähellä pyörtyäkin, ahdistus oli suuri.
Mutta sitten huomasin että ei tää nyt niin kamalaa ole ja pikkuhiljaa katosivat kaikki oireet.
Nyt minulla on vakituinen palkkatyö ja voisi sanoa että elämä hymyilee taas.
V&tuttaa elättää tollaisia lusmuja.
T: teidän lorvimisenne maksava työssäkävijä
luuletko että tuo sun työnvälttely PARANEE sillä että istut kotona ja masentelet? Kuntouttava toiminta esim 2 x viikossa kivassa paikassa AKTIVOI sinua, etkä jää haisemaan kotiin. Haluatko olla yksin syrjäytyneenä? Ei asiat silloin paremmaksi mene. Sinulle ei tulisi mitään tukia maksella.
Vierailija kirjoitti:
No tuo kuntouttava työtoiminta meinas nakertaa mun mielenterveyden ihan palasiks. Työttömänäkin oli ihan ok, mut tuol kuntouttavassa tunsi olevansa joku ulkopuolinen ö-luokan kansalainen jolla ei ole mitään arvoa.
Jos en olis onnistunut työllistymään, jolloin mulla oli siis hyvä syy lopettaa tuo kuntouttava, olis siellä mut henkisesti lytätty ihan täysin jos oisin sen ajan joutunut olemaan mitä ois pitäny olla.
Oli henkisesti rankka kokemus tuo kuntouttava, en oo ikinä ollut niin ahdistunut, ne onnistui joka päivä lyttäämään maahan, vaik en yleensä ihan pienistä välitä. Vähättelyä ja puhuttiin kun tyhmälle. Osaatko tulla oikeaan aikaan, sano jos on rankkaa tulla kahtena päivänä viikossa, miten matkat työtoimintaan ja takaisin sujuu, onko tehtävät liian vaikeita, onko vaikeaa herätä aamuisin, onko kuormittavaa tulla tänne "töihin", onko työtoiminta tunteja liikaa, jaksatko 2x4 tuntia vai tarviiko miettiä lyhyempää päivää jne jne. Kuormittavia oli nuo niitten kommentit, itse tehtävät oli helppoja ja 2 kertaa viikossa 4 tuntia.
Jännä kun pääsin töihin niin 40 tuntia viikossa on helpompaa kun tuo 8 tuntia vähättelyä ja ihmisarvon lyttäämistä.
Minä en tule henkisesti kestämään tuollaista. Olen tähän ikään kerennyt tekemään paljon raskaita töitä. Olen tehnyt hyvin pitkiä työpäiviä monia päiviä putkeen. Moni ei oikeasti pystyisi sellaisiin urakoihin.
Itse työ ei väsytä minua. Minä osaan herätä ajoissa joka aamu ja pystyn itse pyyhkimään pyllyni yms.
En tule mitenkään kestämään henkisesti tuollaista nöyryyttämistä. Saatan jopa tehdä itselleni jotain peruuttamatonta.
Vierailija kirjoitti:
luuletko että tuo sun työnvälttely PARANEE sillä että istut kotona ja masentelet? Kuntouttava toiminta esim 2 x viikossa kivassa paikassa AKTIVOI sinua, etkä jää haisemaan kotiin. Haluatko olla yksin syrjäytyneenä? Ei asiat silloin paremmaksi mene. Sinulle ei tulisi mitään tukia maksella.
Ei se ole työnvälttelyä jos ei halua feikkityöhön simputettavaksi.
Ihmisille kelpaisi TYÖ
Työ on ihan eri asia kuin nuo ihmisten nöyryyttämis ja lyttäämis toimenpiteet.
Ei ne ole mitään "kivoja paikkoja"
Itse haiset.
Että kun työkkäri ei tarjonnut sulle viiteen vuoteen työtä, niin siitä johtuu sun tilanne? Miksi et itse onnistunut työllistymään? Silloin tai nyt. Olet ollut niin kauan pois työmarkkinoilta, että tarvitset apuja päästäksesi eteenpäin. Työttömyyskorvauksella oleilu ei ole tarkoitus eikä vie tilannettasi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
T: teidän lorvimisenne maksava työssäkävijä
No yksi hyvä puoli tässä työttömyydessä on. Se on juuri teidän kaltaisten töissään pärjäämättömien pellejen ulinan kuuntelu.
HAH HAH HAH HAH HAAA!
HAJOA!
Hajoa luuseri sinne työkuormasi alle, kun et osaa sitä hommaasi ja kukaan ei edes arvosta sinua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuntouttamassa työtoiminnasta saa sitä työkkärin korvausta ja 9€ kulukorvaus päälle niinkuin työkkärin kursseista.
Joo. Sain myös kaupungilta 30e/kk, koska kuljin autolla. Lisäksi söin työpaikalla ilmaiseksi.
En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta eikö ap karenssin saa siitä että on kieltäytynyt jostain? Mistä sinä siis sait sen karenssin? Ei kai karenssia voida tuosta vain laittaa ja jättää työtön sen varaan saako itse järkättyä itselleen työtä vai ei. Mua ei sinänsä typit sun muut haittaa. Hyvä kun rahaa tulee vain lisää eikä sitä tartte tulla putkella työtä siellä painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: teidän lorvimisenne maksava työssäkävijäNo yksi hyvä puoli tässä työttömyydessä on. Se on juuri teidän kaltaisten töissään pärjäämättömien pellejen ulinan kuuntelu.
HAH HAH HAH HAH HAAA!
HAJOA!
Hajoa luuseri sinne työkuormasi alle, kun et osaa sitä hommaasi ja kukaan ei edes arvosta sinua.
Minä kyllä arvostan häntä koska hän käy töissä. Sinä välttelet töitä ja vetoat masennukseen. Kyllä täällä muutkin masentuneet ihmiset raataa paskaduunissa!
Vierailija kirjoitti:
Että kun työkkäri ei tarjonnut sulle viiteen vuoteen työtä, niin siitä johtuu sun tilanne? Miksi et itse onnistunut työllistymään? Silloin tai nyt. Olet ollut niin kauan pois työmarkkinoilta, että tarvitset apuja päästäksesi eteenpäin. Työttömyyskorvauksella oleilu ei ole tarkoitus eikä vie tilannettasi mihinkään.
Eikö ap ollut opiskellut tuona aikana kun tuossa aikaisemmin sanoi että ei ollut 5 vuotta tekemättä mitään. Opiskelitko siis toimeentulotuella vain opintotuella kun sanoit että et saanut viiden vuoden aikana työttömyyskorvausta? Yleensähän opiskellaan sitten työttömyyskorvauksella jos ei opintotuella.
Voi noita jotka pelottelevat kuinka nöyryyttävää on kuntouttava toiminta ja ihan masentavaa ja nyyh koko elämä pilalla. Mä ottaisin sen vain lusimisena. Ajan hukkaustahan se on jos ei sellaiselle ole tarvetta eli joskus voi olla paljon hyödyllisempää esim. opiskella jotain tai jatkaa töiden etsimistä. Ei se että ei löydä töitä ole mt ongelmien merkki. Jos työkkäri näkee sen niin ni minkäs sille voi. Tuo yksi kun kertoi kuinka joutui hyysättäväksi ja aina kyseltiin jaksatko jne. niin mikä siinä on niin kauheeta. Kyllä varmaan heillekin tulee aika selväksi kuka oikeasti käy täysillä ja kuka ei. Jos joku luulee jotain niin luulkoon mitä vaan. Siellähän voi sitten ottaa iisisti kun ollaan kuntouttavassa toiminnassa ja ollaan niin huolissaan eikä ne päivätkään varmaan ihan täysiä ole?