Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten välttyä kuntouttavalta työtoiminnalta ?

Vierailija
25.09.2017 |

Olen yrittänyt vedota vaikeaan elämäntilanteeseeni, ahdistukseen ja siihen, että juuri tällä hetkellä en pysty mihinkään ylimääräiseen. Lisäksi saatan ilmeisesti joutua lisätutkimuksiin kun epäillään diagnoosia. Kaikki nuo ovat siis totta. Elämäntilanteeni siis vain vaikeutuisi ja ahdistus vain kasvaisi tuollaisen myötä. Luulin, että tuon diagnoosin selvittely olisi tarvittava toimenpide. Parin päivän päästä tulee työttömyyskorvaus ja ajattelin säästää siitä niin paljon kuin pystyn tulevan varalle. Onko siis mitään keinoa välttää kuntouttavaa työtoiminta ? Jos hankin lääkärin lausunnon, niin riittääkö esim. se ? Kuinka kauan joutuu olemaan sitten karenssin myötä ilman rahaa ja milloin pääsee sitten taas ylipäätään takaisin työttömäksi ? Nyt tilanne on sellainen, että saatan joutua ottamaan karenssin kun tuollaiseen toimintaan en yksinkertaisesti pysty menemään.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kerrotte: mitä siellä kuntouttavassa työtoiminnassa tarkalleen tehdään? Ollaanko jossain kuntoutuvassa ryhmässä vai tehdään töitä oikeilla työpaikoilla???

Vaihtelee. Itse olen ollut ihan normaalissa hoiva-alan työpaikassa avustavana työntekijänä, en kokenut mitenkään nöyryyttäväksi tai lannistavaksi ja omalla toiminnalla sai työyhteisön ihmisille nopeasti osoitettua että huolimatta sanasta "kuntoutus" olin ihan tavallinen ja normaali ihminen josta oli työpaikalla jopa hyötyä. Olin työpaikkani ainoa kuntouttavassa työtoiminnassa oleva. 

Näissä asioissa kannattaa olla itse aktiivinen, nostaa mahdollisuuksia päästä työtoimintaan johonkin ihan oikeaan yritykseen tekemään oikeaa työtä. Sen sijaan jos ilmoittaa vaan että mikään ala ei kiinnosta, ei ole ajatuksia mitä haluaisi koittaa eikä minkäänlaisia suunnitelmia tulevasta työstä niin kai sitä voi löytääkin itsensä leikkimästä piirileikkejä.

Tämä kiinnostaa minuakin. Kunnilleko siinä päästään tekemään töitä? Putsaamaan jonkun persettä sonnasta? Lähihoitajan tapaiseen työhön? Onko kenelläkään mitään muuta kokemusta?

Joskus puhuttiin, että pääsee leikkimään jotain ryhmäytymisleikkejä, laulamaan siinä samalla ja muuta älytöntä aktivoitumista. Sitä minäkin pelkään juuri, että pidetään päävammaisena ja lässytetään ja kannustetaan kehumalla kukinka hienosti mitäkin teen.

Ainakin joissakin kaupungeissa/kunnissa on esim kierrätyskeskus johon erilaisiin hommiin laitetaan kuntouttavassa olijat, usein siellä on myös ne työvalmentajat ja muut ohjaajat ja työntekijät jotka sit tekee sen ",yksilöllisen suunnitelman" eli osan ajasta teet töitä tuolla kierrätyskeskuksella, vaikka lajittelussa tai kassalla tms ja kerran tai pari viikossa oma "valmentaja" kyselee ja selvittää mitä ongelmia on. Olettavat siis että on jotakin ongelmia jotka on ratkaistava. Kun tarpeeksi kauan tuolla on saattaa olla että valmentajan ohjauksessa teet cv:n tai työhakemuksia, mut se on sit ihan lopussa, ilmeisesti kun on sen määrätyn puoli vuotta/vuoden ollut siellä. Jossain tavallisessa työpaikassa se kuntouttava voi ollakin ihan ok, mut oma kokemus tuollaisesta kierrätyskeskuksesta jonka työntekijät ovat päivittäin kuntoutettavien kanssa tekemisissä, niin ovat helposti hyvinkin ylihuolehtivaisia ja pitävät kaikkia kuntoutettavia ihan syrjäytyneinä ressukoina. Ainakin se oli mun kokemus, en tiedä minkä takia kohtelevat kaikkia samoin, vaikka korostavat sitä yksilöllisyyttä koko ajan. Eli jos kuntouttavaan joutuu niin ehdottomasti vaan johonkin työpaikkaan sitä suorittamaan eikä tuollaiseen paikkaan jossa työntekijät ovat vuodesta toiseen kuntoutettavien kanssa tekemisissä. Työntekijät ehkä helposti alkaa kohdella kaikkia samoin kun tekevät tuota työtä pitkään. Suuri osa siellä olijoista on vaan työttömiä, eikä mitään ongelmatapauksia tai mitään erityistä apua tai tukea tarvitsevia, ongelmana vain on työpaikan löytäminen. Toki joukkoon varmasti mahtuu myös ongelmatapauksia.

Mä koin suurimpana ongelmana että mua kohdeltiin alentuvasti, siis työntekijät ei kuntoutettavien kanssa puhunut normaalisti vaan tyyliin: ymmärrätkö, jaksatko, osaatko, pystytkö, muistatko...

Mun työpaikalla oli kyllä juuri yksi kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ja tykkäsi käydä, varmaankin siksi että häneen suhtauduttiin ihan normaalisti eikä tuolleen kun tyhmään.

Vierailija
122/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kerrotte: mitä siellä kuntouttavassa työtoiminnassa tarkalleen tehdään? Ollaanko jossain kuntoutuvassa ryhmässä vai tehdään töitä oikeilla työpaikoilla???

Lyhyesti: voidaan jossakin tavallisessa työpaikassa tehdä jotain hommia mitä siellä on 4-6 tuntia päivässä, 1-5 krt viikossa,

TAI ollaan jossain kaupungin työpajalla tekemässä jotain, mitä niillä nyt on antaa tehtäväksi. Ainakin paikallinen työpaja/kierrätyskeskus mainostaa lehdessä esim linnunpönttöjä joten niitä kai tekevät, ja kaikkia tehtäviä siinä kierrätyskeskuksen myymälässä, lajittelevat, ovat kassalla, tekevät tuotteita myyntiin kierrätysmateriaaleista, hoitavat myymälää jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan enemmän ja enemmän olla sitä mieltä että ehkä ap on just tuon kuntouttavan työtoiminnan kohderyhmää ja voisi jopa hyötyä siitä.

Vierailija
124/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pakko sanoa että ilman sosiaalialan koulutustakin huomasin että siellä kuntouttavassa työtoiminnassa oli ihmisiä jotka sitä todella tarvitsee, ainakin päästäkseen alkuun, mutta jotenkin oli uskomatonta että viikko toisensa jälkeen käytiin keskusteluja jossa kerroin kerta toisensa jälkeen samat asiat ja että työkokemusta on roppakaupalla jne ja silti ei tämä mun työntekijä millään tajunnut että mä en ole se moniongelmainen ja kaikenlaista apua tarvitseva tyyppi, vaan mun suurin ongelma on työttömyys ja työn löytäminen.

Vähän puuttui siltä työntekijältä taitoa lukea ihmistä ja erottaa keksityt jutut todellisista kokemuksista. Jopa sen jälkeen kun toin työtodistukset jotta uskoisi minua, eikä kohtelisi kun tyhmää.

Eiköhän niiden työntekijöiden silmä ole "hieman" harjautuneemmat kuin sinun. Lopeta itsepetos ja katso peiliin. Ei noihin paikkoihin oikeasti päädy ilman syytä. On siellä siltojenkin alla entisistä pankinjohtajista lähtien. Jos olet joskus ollut jotain, niin ei se tarkoita sitä, että tulisit aina olemaan.

Tämä kommentti on oikea malliesimerkki siitä että ei ikinä kannata missään sanoa jos on joskus joutunut tuohon kuntouttavaan työtoimintaan. Kommentoija oletti heti että tässä on nyt joku syrjäytynyt joka ei näe omia ongelmiaan.

Vierailija
125/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on eläkkeen tarpeessa. Suomessa on nuoria mielenterveyseläkkeellä vähäisimmistäkin syistä. En usko, että ap kykenee mihinkään toimintaan. Mars lääkäriin ja eläkettä hakemaan.

Vierailija
126/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vaihtoehto:

- ota "riski" ja kokeile ne nuppilääkkeet. Sivuoireiden pelko kertoo siitä, että nykytila kuitenkin on tyydyttävä, eikä haluta katsoa sitä vaihtoehtoa, että pidemmällä - parin kuukauden aikajanalla - ne tropit voisi hyvinkin toimia.

- lopeta rankutus ja elää kituuta siten, kun systeemi sallii

- kiviä taskuun ja mereen. Ihan oikeasti. Ei yhteiskunnalla ole varaa kuntouttaa edes kaikkia niitä hoitomyönteisiä saati niitä, jotka haluavat kaiken ilman ponnistelua.

Olet todella turha tyyppi.

Tein sinusta ilmoituksen ja jatkan ilmoittelua. Järkyttävää, nettipoliisille vinkki.

Vierailija
127/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältyin kuntouttavalta hankkiutumalla työelämään - sorry vaan - huono neuvo...

Vierailija
128/132 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutumalla sairauspäivärahalle. Helppoa ainakin 55vuotiaana.

Vierailija
129/132 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain puhelun tuoltapäin ja seuraava toimenpiteisiin liittyvä käynti näyttää olevan vastan noin kuukauden päästä ja ainakaan ennen tuota ei mitään näytä tapahtuvan. Toivottavasti näin nyt on. Olen todella iloinen tästä lisää tulleesta armonajasta. ap.

Vierailija
130/132 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään sain puhelun tuoltapäin ja seuraava toimenpiteisiin liittyvä käynti näyttää olevan vastan noin kuukauden päästä ja ainakaan ennen tuota ei mitään näytä tapahtuvan. Toivottavasti näin nyt on. Olen todella iloinen tästä lisää tulleesta armonajasta. ap.

Mikä sua estää käymästä kuntouttavassa työtoiminnassa vaikkapa kahtena päivänä viikossa 3-4 tuntia? Ei tuo nyt mikään mahdoton tehtävä ole, varsinkin kun työtahti on hyvinkin leppoisa ja osa siitä on keskustelua erilaisten ohjaajien kanssa jotka voi sinua auttaa ja ohjata tarvitsemaasi suuntaan?

Eihän sun kannata ottaa mitään karenssia sen takia että sun pitäis vaikka kahtena päivänä viikossa käydä jossakin, käsittääkseni myös yksi päivä viikossa on mahdollista käydä, ja en ole varma onko tuo 4 tuntia joku sääntö vai voitko käydä esim 2 tuntia.

Ei tuo nyt oo oikeasti mitenkään ylivoimaisen rankkaa, pääasia että menet paikalle, se yleensä jo riittää.

Vierailija
131/132 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuntouttava ole mailmanloppu. Lyhimmillään 2 kertaa neljä tuntia viikossa. Olin puolivuotta kolmea päivää viikossa. Tarkalleen ottaen siinä rikotaan jotain lakia tai pykälää kun pelkkä pitkäaikaistyöttömyys riittää kuntouttavan perusteeksi. Mutta näinhän se nykyään menee että työttömyys katsotaan viaksi, melkein rikokseksi.

Ainakin kuulusteluja lisätään että vieläkinkö sitä vaan ollaan työttömänä. Nyt lähdet ukko/akka 9 eurolla päivässä kuntoutumaan töihin.

Vierailija
132/132 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuntouttava ole mailmanloppu. Lyhimmillään 2 kertaa neljä tuntia viikossa. Olin puolivuotta kolmea päivää viikossa. Tarkalleen ottaen siinä rikotaan jotain lakia tai pykälää kun pelkkä pitkäaikaistyöttömyys riittää kuntouttavan perusteeksi. Mutta näinhän se nykyään menee että työttömyys katsotaan viaksi, melkein rikokseksi.

Ainakin kuulusteluja lisätään että vieläkinkö sitä vaan ollaan työttömänä. Nyt lähdet ukko/akka 9 eurolla päivässä kuntoutumaan töihin.

Sen verran korjaan että lyhimmillään kuntouttava työtoiminta käsittää 1 päivän viikossa, ei kahta. Tämän sanoo laki. On käsittääkseni aika yleistä että nuo työkkärin virkailijat koettaa johtaa harhaan ja antavat ymmärtää 2 päivän olevan minimi, mutta asia ei ole näin.