Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIHIN LAHJOITTAA VAUVANVAATTEET + LELUT YMS?

Vierailija
06.04.2006 |

Luin parin numeron takaista Vauva-lehteä, ja siellä muistaakseni jokin äiti teki fiksun ehdotelman, että ihmisten tulisi lahjoittaa käytetty äitiyspakkaus apua tarvitseville, eikä suinkaan myydä kirpputorilla, kun ovat sen itsekkin ilmaiseksi saaneet...

Joten siitä lähtikin ajatus, että mihin voisin lahjoittaa ä-pakkauksen, vauvan leluja jne? Suomalaisille en sitä halua lahjoittaa, sillä Suomessa kaikki lapset saavat (haluessaan) ä-pakkauksen, sekä sossu maksaa myös lelut, eli eipä kukaan lapsi vaatetta ja lelutta jää, jos se on vanhemmista kiinni... niin haluaisin lahjoittaa vaatteet + lelut sitä mukaan hyvää tarkoitukseen, kun ovat jääneet tarpeettomiksi.

On nimittäin täysin turhaa antaa leluhyllyjen notkua täynnä leluja, kun puolellakaan ei enää leikitä, kun muualla voisi olla tervetta.

Tuohon taaperokassikeräykseen minulla ei ole vielä mitään antaa.

Ja olisi lapsellekin kasvatuksellisesti hieno malli, kun jatkossa vietäisiin pienet vaatteet ja vanhat lelut hyväntekeväisyyteen, ennemmin kuin kirppikselle, jos vain mahdollisuus on lahjoitukseen.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että ainakin Naistenklinikan vastasyntyneiden valvontaosasto ottaa vastaan pieniä alle 60 cm vauvanvaatteita, sillä osastollahan vauvoilla on " tavalliset" vaatteet eikä mitään sairaalavaatteita - ja kaikki saatu lahjoituksina.

Uskoisin että myös Lastenklinikka ottaa mielellään vastaan leluja. Sairaaloistahan usein pöllitään leluja sun muuta, joten tarvetta varmaan on jatkuvasti.

Vierailija
2/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2000 jälkeen eli keskimäärin joka vuosi on jokin keräys. Eri kokoisia vaatteita kerätään eri vuosina vuorotellen. Niin mielellämme kuin keräisimme useammin ja enemmän, se on ihan mahdotonta.

Suurkeräykset ovat todella raskaita järjestää, esimerkiksi tämän Taaperokassin suunnittelu on alkanut yli puolitoista vuotta sitten. Jokainen valtakunnallinen vastaava ja jokainen aluevastaava tekee kaikki nämä hommat ihan muiden töidensä ja tavallisen elämänsä ohella eli varmaan arvaat kuinka työllistävää se on :) Meillä ei siis tosiaan ole yhden yhtäkään työntekijää, ei puolikastakaan ;-) Kaikki teemme hommia vapaaehtoisesti ja harrastuksena.

Myös jokainen aluevastaava käyttää vähintään yhden-kolme kuukautta koko vapaa-aikansa keräyksen organisointiin.

Meillä ei kukaan saa senttiäkään palkkaa tai kulukorvausta keräyksistä tai muusta toiminnasta ja myös kaikki kuljetukset pyritään järjestämään mahdollisimman halvalla (kuskit ovat vapaaehtoisia, laina-autot, bensa on pakko ostaa). Useilta kymmeniltä paikkakunnilta kassien hakeminen tuo valtavasti kilometrejä mittariin ja vie aikaa.

Vaakassa on n 500 jäsentä ja suurkeräyksen organisointiin osallistuu muutama kymmenen aktiivia. Me muutkin elämme tsemppihengessä mukana, mutta aina ei pysty eikä ehdi mitenkään keräämään itse.

Kasseissa on mahdollisimman tarkka sisältö siksi, että ne ovat keskenään saajille samanarvoisia ja myös siksi, että se helpottaa aluevastaavien työtä. Kerääjät tarkistavat jokaisen kassin ja vajaita ei lähde eteenpäin. Yksi nainen saattaa joutua tarkistamaan satoja kasseja - ehkäpä tuhat kassia eli homma on iso.

Se on silti ihanaa ja hienoa, kun saa ottaa vastaan ihmisten rakkaudella pakkaamia kasseja jotka annetaan eteenpäin todellisena lahjana toisille perheille. Vaikka itse työ on raskasta, niin jokainen kassien parissa vietetty talkoopäivä on kuin olisi joulu :-) Siitä kiitos kuuluu jokaiselle, joka sen kassinsa keräyspisteeseen kiikuttaa.

Pitkällä viestillä terveisin eräs vaakalainen, joka on ollut aluevastaavana kolmessa keräyksessä ja valtakunnallisessa vastuussa kahdessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä lähtee kuljetus pari kertaa vuodessa jonnekin Venäjälle. Mun yks kaverikin oli aikanaan mukana jossain sellaisessa porukassa, joka niitä kuljetti ihan sinne tarvitseville asti - siinä jäi ahneet tullimiehet nuolemaan näppejään.

Kysele seurakunnalta!

Vierailija
4/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen vienyt pieniä lasten vaatteita, leluja, kenkiä, luistimia tms. pientenlasten vastaanottokotiin sekä turvakotiin. Turvakotiin kun usein menee äidit lasten kanssa eikä mukaan ehdi kovin paljon tavaraa mukaan ottamaan. Ottivat ilomielin vastaan.

Vierailija
5/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten haluun kans tietää? Eiks niihin taaperokasseihin oteta vaan isompia vaatteita? Luulis että olis äitiyspakkauksella käyttöä köyhissä maissa.

Vierailija
6/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielllä kun tarvitaan ihan kaikenkokoista vaatetta

Vierailija
7/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(3vuotta sitten valmistunut), niin minun näkemyksillä ja mielipiteillänihän ei ollut siellä väliä...

Mutta siis asiaan. Aina kun sinne tuotiin lahjoituksena vaatteita, leluja, pelejä, kirjoja jne. niin kasvotusten lahjoittajalle hymyillään leveästi ja mielistellään je kiitellään... mutta kun lahjoittajaj lähtee, puhutaan halveksuen " noniin, taas tai rikkaat puhdistettua vuodeksi omantuntonsa, kun toivat lapsiparoille leluja..."

Eli tämän vuoksi en myöskään ole innostunut noista lahjoituksista laitoksiin. Ja kun kyseiset laitokset saavat kuitenkin tarvittavat määrät vaatteita ja leluja jen. Ihanaahan se on, että ihmiset niitä sinne toi, tarvettahan niille aina on. :)

Mutta niin haluaisin saada lähettää vaatteet + lelut esim. tuonne venäjälle.

t:ap

Vierailija
8/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tulisi paljon pakkauksia. Venäjällä avulle on varmasti tilausta, siellä ei äidillä ole välttämättä antaa vastasyntyneelle edes puhdasta lakanaa.

Vierailija
9/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa tarpeettomat pienet vaatteet apua tarvitseville. Ja ne ketkä ovat ottaneet äitiysavustuksen rahana, sillä ostetut tavarat/vaatteet myös keräyksiin mukaan tietenkin tasaarvon nimissä.

Vierailija
10/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lahjoita itse pakkausta pois, kadut sitä vielä! Tee siitä ihana muistojen laatikko: laita pohjalle muutama rakkain vauvanvaate, ensikengät, täytetty vauvakirja yms. muistoja. Itse olen tallettanut myös onnittelukortit joita vauva sai synnyttyään, sekä vauvalehden sen vuoden vuosikerran jona lapsi syntyi.

Ajatella miten ihanaa on lapsesta saada tämä muistojen laatikko lahjaksi ja päästä penkomaan ja nauramaan?

Ajatella kun itse saisit nyt tällaisen laatikon syntymävuodeltasi, tykkäisitkö? Minä ainakin!

Mutta jos sille tuntuu niin anna mennä, itsekin annan kaiken tarpeettoman hyväntekeväisyyteen, laatikkoa vaan en.

Vierailija
11/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me täällä eletään yltäkylläisyydessä, joten säästän ne vain kaikkein rakkaimmat lapseni omaan kirstuun; ensimmäinen tutti, ensimmäinen tuttipullo, sairaalasta kotiutumis vaatteet (jotka niin onnellisin odotusmielein silloin aikoinaan ostin hyvin harkiten ja pohtien), ensimmäiset tossut+töppöset, ensimmäinen juhlamekko, ensimmäiset kengät, pari tärkeintä lelua eri ikävaiheilta ja pari vauvakirjaa (niitä paksulehtisiä), kastevesi, napatynkä, ranneke synnäriltä, tietyt ihanimmat vaatteet, valukuva tuliterästä äitiyspakkauksesta ja sen sisällöstä jne.

Mielestäni riittävä muistoarkku, johon lisäilen sitä mukaan niitä tärkeimpiä muistoja, mitä elämän varrelta tulee. Kaikkea kun ei voi säästää, niin jättimäisiä varastotiloja emme omista.

Kirjoja en kierrätä, ne sääsätn kaikki, kuten on minunkin säästetty. (Tosin ilmaiskirjat ja sellaiset kyllä kierrätän)

Ja Vauvakirjathan ovat myös upeita muistoja, varsinkin kun olen nekin liimannut täyteen kuvia ja muistoja; ensimmäisen bussi- ja junamakan liput, silloisen lempiruoan (bonapurkin) etiketti, merkannut silloiset hinnat (esim. maito, leipä, liha, hedelmät, vaipat jne.) muistiin, piirtänyt ensimmäisen kodin pohjapiirustuksen sillaoisella hetkellä, kun pikkuinen kotiutui, hiuskiehkura, kuitit (kopiot) lastenvaunuista, turvakaukalosta, syöttötuolista, kuvia ultrista + sydänkäyrästä, kokeiden tulokset jne...

Antaa siis hyvä kiertää, ja samalla säilyttään muistot.

Vierailija
12/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Vauvakirjathan ovat myös upeita muistoja, varsinkin kun olen nekin liimannut täyteen kuvia ja muistoja; ensimmäisen bussi- ja junamakan liput, silloisen lempiruoan (bonapurkin) etiketti, merkannut silloiset hinnat (esim. maito, leipä, liha, hedelmät, vaipat jne.) muistiin, piirtänyt ensimmäisen kodin pohjapiirustuksen sillaoisella hetkellä, kun pikkuinen kotiutui, hiuskiehkura, kuitit (kopiot) lastenvaunuista, turvakaukalosta, syöttötuolista, kuvia ultrista + sydänkäyrästä, kokeiden tulokset jne...

Vierailija
13/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen Vaaka ry on kerännyt myös vauvakasseja (viimeksi muistaakseni v. 2004 Sortavalaan). Nyt vaan on välillä vuorossa taaperokassikeräys.

Itse ainakin säästän vauvanvaatteet odottamaan seuraavaa keräystä.

Vierailija
14/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai koska lastenkodissa hymähdetään " rikkaille" jotka puhdistavat omatuntoaan.

Mutta eiköhän ne siellä Venäjälläkin ihan hymähtävät näille " rikkaille" jotka puhdistavat omatuntoaan lahjoittamalla vaatteita ja tarvikkeita.

Jos ne eivät sitä ennen ole meneet härskeimmille virka- ja tullimiehille (ja -naisille).

Minä sen takia myyn mielummin tavarat kirppiksellä. Jopa äitiyspakkauksen, sillä olen maksanut siitä pitkän pennin verojen muodossa.

Vierailija
15/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ahne ja kyyninen.

Itse aion tehdä niin monta taaperokassia, kuin vaan saan vaatteita kasaan.

Haudu sä vaan niiden pennosten kanssa joita vaatteistasi saat,

toivottavasti sulla olisi joskus täpärä tilanne, että tajuat sen avun tarkoituksen.

Vierailija
16/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoisi neuvolantädille, että haluaisi lahjoittaa vaatteita, ehkä neuvolantäti voisi antaa puhelinnumerosi jollekin, joka vaatteita tarvitsee. Tai sitten voisit laittaa ilmoituksen neuvolan seinälle ja tarvitsevat voisivat itse soitella. Vai kävisikö niin, että joku ahne hakisi ne vaatteet ja tarvikkeet, vaikka oikeasti niitä ei tarvitsisikaan? No, ainakin neuvolantädin tai sosiaalityöntekijän kautta voisi löytää tarvitsijat. Meillä oltiin lapsina iloisia, jos joku antoi käytettyjä vaatteita, kun niitä vaatteita ei oikeasti ihan kamalasti ollut.

Vierailija
17/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sä olet ahne ja kyyninen.

Itse aion tehdä niin monta taaperokassia, kuin vaan saan vaatteita kasaan.

Haudu sä vaan niiden pennosten kanssa joita vaatteistasi saat,

toivottavasti sulla olisi joskus täpärä tilanne, että tajuat sen avun tarkoituksen.

Kyyninen ehkä, mutta myös osittain oikeassa. Ahne, en mielestäni ole. Jos myyn edullisesti lastenvaatteita niitä tarvitseville, niin mielestäni silläkin on autettu kotimaan vähätuloiset.

Ja tiedoksi vaan, minäkin olin joskus tosi täpärässä tilanteessa, ja silloin ei kyllä tullut ketään Venäjältä tai muualtakaan tuomaan mulle lastenvaatteita ja -tarvikkeita. Ihan kaiken jouduin itse hankkimaan. Tämän takia en myöskään näe miksi minun pitäisi nyt muille lahjoittaa.

T.13

Vierailija
18/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

akaan saanut. Lahjoittakaa vaan Venäjälle ym, en ole kenenkään armopaloja edes vailla, mutta tiedoksenne vain että kyllä niitä tarvitsijoita on ihan oikeasti myös täällä Suomessa.

Vierailija
19/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä saisivat kerätä niitä joka vuosi, ainakin mulla olis taas tavaraa...

ihmetyttää silti sekin ettei niihin taaperokasseihin saa laittaa ylimääräistä, niitäkin kun olisi... ;(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi