Mies ei auta vauvan kanssa
Meillä on kaksi kuukautta vanha vauva. Kun joku kuitenkin tulee tätä kysymään, niin ei, en ruinannut vauvaa mieheltä eikä ollut vahinko. Mies tahtoi lasta enemmän kuin minä.
Mies on suoraan sanottuna täysin hyödytön vauva-arjessa. Omaa vikaa osaksi varmasti, jo ennen vauvaa hoidon kaikki kotityöt, mutta asia ei minua vaivannut silloin. Mielelläni tein eikä se kuormittanut minua.
Nyt kuitenkin koliikkivauva, jota kanniskelen päivät pitkät. Mies vaihtaa ehkä yhden vaipan kahteen päivään, ja hoitaa vauvaa VAIN TASAN sen hetken että käyn esim. vessassa. Ei mitään oma-alotteisuutta. Omaa aikaa en saa, siis esimerkiksi että katsoisin jakson jostain sarjasta tai jotain vastaavaa. En saa edes syödä rauhassa. Mies puolestaan istuu päivät koneella ja nukkuu pitkiä unia.
Olen kuin zombie - kalpea haamu joka toimii väsyneen mekaanisesti.
Olen yrittänyt puhua miehelle asiasta lähiaikoina joka päivä. Mutta ei. Joko lyö vitsiksi, tai suuttuu. Ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan yhtään.
Toinen asia on se, että kun jätän vauvan miehelle esim. vessareissun ajaksi, niin vauva huutaa ja huutaa, mutta mies ei ota syliin. Hyssyttelee vaan, mutta on niin laiska ettei jaksa edes syliin nostaa. Välillä selvästi hermostuu itkuun ja saattaa "huutaa" vauvalle. Eli toinen puoli ongelmassa on se, että mikäli mies hoitaisikin, uskaltaisinko luottaa ettei satuta vauvaa tai jätä hoitamatta. Voi Jeesus että on hankalaa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Inhottavia vastauksia olet saanut. Jätä vauva miehelle ja käy tunnin lenkki. Miehen pitää oppia hoitamaan yksin vauvaa ja löytää ne omat keinonsa. Mitä enemmän otat vain vastuuta, sitä vähemmän mies ottaa.
Tiesinkin että vastaukset tulevat olemaan tuota luokkaa mitä nyt olen saanut, mutta pakko oli tulla avautumaan jonnekkin anonyymisti - ystäville en halua puhua koska tuntuu pahalta puhua "pahasti" miehestä, ja äidilleni jos kerron niin hän, äitien tapaan, alkaisi laittamaan asioita järjestykseen omin päin. :D
Täytyy varmasti alkaa noin tekemään, että poistun vaan ja jätän miehen löytämään omat hoivaustaitonsa vähän pakolla. Kerran olen kaupungilla käynyt, ja se meni niin että mies oli kokoajan puhelimessa kysymässä että joko olen tulosssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sellaiselta isältä, jollainen minusta tulisi, jos hankkisin lapsia. :D
Silti kaikki ovat tyrkyttämässä minulle ajatusta vanhemmuudesta.
Pelkästään tästä viestistä voi päätellä että teet palveluksen ihmiskunnalle kun päätätä geenilinjasi itseesi.
Kiitos vastuullisesta asenteestasi.
Ja palkaksi itsetuntemuksesta saa vain vittuilua? Aika perus.
Hei AP, ymmärrän tilanteesi enemmän kuin hyvin. Meillä hieman päälle 3kk vauva, toivottu vauva.
Koliikin kanssa helpottaa pian :) meillä loppui hieman ennen 3kk jatkuva itkeminen joka alkoi vauvan ollessa 12vrk vanha.
Vauva myös alkoi samalla nukkumaan öitä paremmin ja välillä pidempiä päiväunia. Sekä vauva viihtyy nyt paremmin lattialla/sitterissä katselemassa kun itse laittaa pyykkiä yms. Ei enää jatkuvaa hyssyttämistä, heijaamista, kantamista.
Rela tipat voivat auttaa vauvan suolistoa joka voi helpottaa itkua ja d vitamiinit kannattaa vaihtaa vesiliukoiseen versioon, eivät ole suolistolle yhtä rasittavaa.
Puhu miehen kanssa vauvan itkemistä ja siitä että huutava vauvaa täytyy lohduttaa.
Puhu siitä miksi vauva itkee ja kerro mitä haittaa on jos vauvaa ei lohduta.
Ota netistä puheesi tueksi tietoa ja näytä ne miehelle.
Älä anna miehen huutaa tai ärsyyntyä vauvalla ettei käy mitään peruuttamatonta.
Oma mieheni myös ärsyyntyi vauvalle kun se itki ja itki. Kunnes ymmärsi ja sain sen tajuamaan että hermostus tarttuu vauvaan eikä ainakaan rauhoitu. Eikä se vauva itke koska haluaa ärsyttää vaan koska on hätä, vauva luulee että kuolee just nyt heti.
Iskosta tämä myös mieheesi.
Sinun ei tarvitse jättää heitä kaksin jos et halua/uskalla.
Itse teimme niin että mies hoiti vauvaa kun itse vaikka luin makuuhuoneessa. Ja jos alkoi pinna palaa niin vaihdettiin. Nykyisin miehen pinna melkein parempi kuin minulla.
Toivottavasti teillä helpottaa pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavia vastauksia olet saanut. Jätä vauva miehelle ja käy tunnin lenkki. Miehen pitää oppia hoitamaan yksin vauvaa ja löytää ne omat keinonsa. Mitä enemmän otat vain vastuuta, sitä vähemmän mies ottaa.
Tiesinkin että vastaukset tulevat olemaan tuota luokkaa mitä nyt olen saanut, mutta pakko oli tulla avautumaan jonnekkin anonyymisti - ystäville en halua puhua koska tuntuu pahalta puhua "pahasti" miehestä, ja äidilleni jos kerron niin hän, äitien tapaan, alkaisi laittamaan asioita järjestykseen omin päin. :D
Täytyy varmasti alkaa noin tekemään, että poistun vaan ja jätän miehen löytämään omat hoivaustaitonsa vähän pakolla. Kerran olen kaupungilla käynyt, ja se meni niin että mies oli kokoajan puhelimessa kysymässä että joko olen tulosssa kotiin.
Mäkin tahdon tuollaisen miehen! Aivan unelma!
Aikuinen mies eikä osaa/ halua hoitaa lasta? En edes kehtaisi kirjoittaa tänne, jos mulla olisi tuollainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP, ymmärrän tilanteesi enemmän kuin hyvin. Meillä hieman päälle 3kk vauva, toivottu vauva.
Koliikin kanssa helpottaa pian :) meillä loppui hieman ennen 3kk jatkuva itkeminen joka alkoi vauvan ollessa 12vrk vanha.
Vauva myös alkoi samalla nukkumaan öitä paremmin ja välillä pidempiä päiväunia. Sekä vauva viihtyy nyt paremmin lattialla/sitterissä katselemassa kun itse laittaa pyykkiä yms. Ei enää jatkuvaa hyssyttämistä, heijaamista, kantamista.
Rela tipat voivat auttaa vauvan suolistoa joka voi helpottaa itkua ja d vitamiinit kannattaa vaihtaa vesiliukoiseen versioon, eivät ole suolistolle yhtä rasittavaa.
Puhu miehen kanssa vauvan itkemistä ja siitä että huutava vauvaa täytyy lohduttaa.
Puhu siitä miksi vauva itkee ja kerro mitä haittaa on jos vauvaa ei lohduta.
Ota netistä puheesi tueksi tietoa ja näytä ne miehelle.
Älä anna miehen huutaa tai ärsyyntyä vauvalla ettei käy mitään peruuttamatonta.
Oma mieheni myös ärsyyntyi vauvalle kun se itki ja itki. Kunnes ymmärsi ja sain sen tajuamaan että hermostus tarttuu vauvaan eikä ainakaan rauhoitu. Eikä se vauva itke koska haluaa ärsyttää vaan koska on hätä, vauva luulee että kuolee just nyt heti.
Iskosta tämä myös mieheesi.Sinun ei tarvitse jättää heitä kaksin jos et halua/uskalla.
Itse teimme niin että mies hoiti vauvaa kun itse vaikka luin makuuhuoneessa. Ja jos alkoi pinna palaa niin vaihdettiin. Nykyisin miehen pinna melkein parempi kuin minulla.Toivottavasti teillä helpottaa pian.
Kiitos paljon tästä vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies eikä osaa/ halua hoitaa lasta? En edes kehtaisi kirjoittaa tänne, jos mulla olisi tuollainen mies.
Jep, sellainen mies juuri. Onneksi sinun miehesi ei ole samanlainen. :) -ap
Olisiko kannattanut odottaa että poikaystäväsi saa opiskelut ensin päätökseen...? Tai vaihtoehtoisesti odottaa että kasvaa mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut odottaa että poikaystäväsi saa opiskelut ensin päätökseen...? Tai vaihtoehtoisesti odottaa että kasvaa mieheksi.
En näe yhteyttä siinä, miten hän olisi valmistuneena parempi isä.
Jos tuntisit sut, niin auttaisin sua viemällä vauvan vaikkapa lenkille, jotta saisit levätä. :')
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntisit sut, niin auttaisin sua viemällä vauvan vaikkapa lenkille, jotta saisit levätä. :')
Kaunis ajatus, kiitos siitä.
Onpas täällä ajattelettomia ihmisiä kirjoittamassa ! Selkeästi sellaiset joilla ei ole kokemusta raskaasta vauva ajasta. Ymmärrän tuskasi, meillä ihan samanlaista. Yritä pyytää sukulaisia auttamaan sinua tai että saat edes pari tuntia vapaata vauvasta nii jaksaa heti paremmin sit. Voimia.
se on nainen tehtävä hoitaa lapsia ja miehen käydä töissä
apostoliZztop kirjoitti:
se on nainen tehtävä hoitaa lapsia ja miehen käydä töissä
No miksei tämä mies sitten hoida niitä miehisiä velvollisuuksiaan?
Itselleni isänä manduca-tyylinen kantoreppu oli todellinen siunaus. Kun itkua oli liikaa ja äiti väsynyt, lapsi reppuun syliin ja pitkälle kävelylle. Ei tarvinnut sen kummempaa osata, repun käyttö oli jo liikeessä neuvottu hyvin. Äiti sai aikansa levätä, ja lapsikin yleensä nukahti kävelyyn aika pian.
Noita hoitotapoja ja liiallista hössötystä sun muuta on sitten opeteltu yhdessä myöhemmin, väsyneenä niitä ei oikein kukaan pysty ratkomaan.