Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piditkö kouluruuasta?

Vierailija
25.09.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005381349.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…

"Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini". Enkä ihmettele! Yläasteella sikanautajauheliha oli AINA isoissa klönteissä ja keskeltä raakaa!! Siis aina! Ja koska jauhelihassa oli sikaa, se oli siten myös terveydelle vaarallista. En syönyt jauhelihaa yli kymmeneen vuoteen koska oksetti koko ajatuskin.

Äitinikin kävi kerran koululla syömässä ja sanoi sen jälkeen kotona että ei ihme, että aina valitat kouluruuasta. Ei hänkään sitä söisi! Ruoka oli ammattitaidottamasti tehty, mautonta, huonoista ja joskus jopa pilaantuneista raaka-aineista.

Söin yläasteen ajan lounailla pelkkää näkkäriä. Söin lämpimän ruuan sitten kotona.

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amitsussa oli yksittäisiä ok mättöjä, esim peruna ja jauhelihakastike jota söin ihan mielellää, mutta yleisesti valikoima oli pjaskaa kun yritetään tehdä terveellistä halvalla niin vatuiksihan se menee.....

Paree kun olis aina useempi mistä valita niin ei jäis tyhjän päälle, onneksi oli sitten grilli kävelymatkan päässä josta haki pahimpaan nälkään kun oli vaikka jotain kalamössöä, yhhyh

Vierailija
102/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut eron omana kouluaikana ja nyt. Ennen ruoka tehtiin hyvin vaikka raaka-aineet oli halpoja. Kaalilaatikko maistui. Nyt ruoka tehdään halvoista raaka-aineista, huonosti ja niin että yksi ruoka sopii mahdollisimman monelle. Siksi maito korvataan vedellä yms. Siksi tykkäsin oman aikani ruuista enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin melkein kaikesta. Mitään ykkösinhokkia ei edes tule mieleen.

1. ala-aste en juurikaan muista. 2. ala-aste (muutettiin siis eri paikkakunnalle) oli pieni kyläkoulu jossa oma parikymmentä oppilasta ja oma keittäjä. Perus kotiruokaa ja oli hyvää :) . Yläaste perushöttöä, ok, amis ok, amk oli amica ok, yliopistolla taas oli 3 ruokalaa mistä valita + pizzeria lähellä. Kaikissa ollut mielestäni hyvät ruoat.

Vierailija
104/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pidin, joskus en. Riippui aika paljon ruoasta. Esim. kaalilaatikosta tai keitoista en pitänyt (nyt tosin syön niitäkin), mutta peruskoulun uunikala oli parasta uunikalaa, jota olen koskaan saanut. Keitoista tosin hernekeitto ja pinaattikeitto maistuivat hyvältä jo lapsena. Ei se ruoka siis huonoa ollut, jos en siitä pitänyt, niin se oli minun ennakkoluuani. Onneksi minä sain kouluissa 1980-luvun lopusta 2000-luvun alkuun hyviä ruokia.

Vierailija
105/177 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun ja lukion 70- ja 80-luvuilla. Inhosin kouluruokaa. Ala-asteella pakotettiin syömään. Yläasteella lopetin syömisen, lukiossa en syönyt ollenkaan. Söin kotona.

Ehkä pitäisi kiittää kouluruokaa siitä, että pystyn nykyisinkin olemaan syömättä koko päivän tai jopa paastoamaan viikon. Monelle naiselle se tuntuu olevan todella vaikeaa.

En nyt aikuisena syö mitään mistä en pidä tai mitä en halua. Se mitä syön on jotain mikä on terveellistä ja/tai mistä saan nautintoa.

Vierailija
106/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs luulet sen pyttipannun olevan tehty?

Vierailija
107/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa töissä. Meillä ruoka todella hyvää. Itse leipovat ruisleipää ja sämpylät. Jälkkärinä ainakin kerran viikossa jotain hedelmää, marjapaistosta, marjarahkaa, kiisseliä tms. Ei voi kuin kehua! Pienen paikkakunnan iloa.

Vierailija
108/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli inhokkiruokia (lihakeitto, kanaviillokki...) ja sellaisia mistä pidin hyvin paljon. Hyvällä ruokahalulla meni puurot, makaronilaatikko, kebakot, kalapuikot ja nakit :D Ala-asteen olen aloittanut -96.

Vierailija
109/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ala-asteen -87. Pääsääntöisesti pidin kouluruoasta, pari inhokkia siellä oli joukossa. Peruskoulussa oppi mm. sen tosiasian että jotkut valittavat kaikesta.

Vierailija
110/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tykkäsin. Söin aina ja paljon, ikinä en jättänyt välistä.

111/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut oli oma suosikki, niitä vedettiin aina kavereiden kanssa kisaa, kun ei ollut rajoituksia että monta saa ottaa. Onkohan nykyään rajoituksia?

Vierailija
112/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen tykkäsin, liiaksikin. Kuten melkein kaikesta muustakin ruoasta.

Veripalttu oli harvoja ruokia joista en niin piitannut, mutta söin sitäkin kun muuten olisi tullut nälkä.

Vierailija
113/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

112 täsmentää sen verran, että keskuskeittiöltä koululle kuljetetut valmiiksi kuoritut perunat olivat kyllä usein pahoja, ns. kumiperunoita. Ja lisäksi jonain vuonna oli ns. kinder-perunoita, eli sisältä löytyi mustia ylläreitä. Se kyllä vaivasi silloin perunaa muuallakin kuin koulussa, ja sinä vuonna saatiin enemmän makaronia ja riisiä lisäkkeinä.

70-luvulle sijoittuivat kouluvuoteni.

Vierailija
114/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut ruoka-allergikkoja tai muita nirsoilijoita.

Luokallani oli kaksi jehovantodistajaa, jotka eivät ainakaan verilettuihin ja veripalttuun koskeneet. Elivät ne päivät näkkärillä, maidolla ja puolukkahillolla.

Vierailija
115/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu ja lukio 70-80 luvuilla. Inhosin kouluruokaa, se oli kamalaa. Lakkasin syömästä sitä yläasteella. Lukiossa en enää edes mennyt ruokailuun.

Vierailija
116/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun kävin pienessä kunnassa ja siellä kaikki tehtiin alusta asti itse. Jopa ne parjatut kaalilaatikot ja kesäkeitot yms oli syötäviä. Silloin en ymmärtänyt kouluruuan vihaamista kun hyväähän se oli ruuasta riippumatta.

Sitten muutin lukion perässä kaupunkiin. Meni viikko ja ymmärsin, taso oli ala-arvoista ja ruoka oli juuri sellaista mistä jää paha maku suuhun. Kävin silti joka päivä syömässä koska ilmaista, mutta ei se enää ollut mielyttävää kuin harvoina päivinä.

Vierailija
117/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli opettaja ja söi kouluruokaa. Nyt hän on eläkkeellä ja käynyt syömässä pari jonkun kerran koulujen ylijäämäruokaa. Hänen kommentti oli, että onpa pahaa ruokaa nykyään.

Vierailija
118/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin suurimmaksi osaksi pöperöt mutta italianpataa en voinut sietää. Otin sitä max. Ruokalusikallisen ja pistin suuhun ruoka tunnin lopussa ja juoksin vessaan sylkemään sen pois x)

Vieläkään ei italianpata maistu.

Ikää nyt 35v.

Vierailija
119/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt abi. Ala-asteen ruuasta en muista mitään erikoista, ihan hyvää se kai oli. Yläasteella oli tosi hyvät ruoat ja kaipaan niitä vieläkin. Nyt lukiossa jossa olen ei ole kovin hyvää tämä ruoka. On poikkeuksellista jos ruoka on oikeasti hyvää ja sitä haluaa syödä. Eli täysin koulukohtaista tämäkin.

Vierailija
120/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla kouluruoka pääosin puuroja ja vellejä,ei valitettu ,kotona tarjonta sen kummosempaa .

Kunnollinen itse keitetty puuro onkin hyvää ruokaa verrattuna jauheesta tehtyyn perunamuusiin ja niinikään jauheesta ja jostakin "kasvirasvapohjaisesta maitoproteiinivalmisteesta" ja aromeista kyhättyyn kastikkeeseen, ja sellumaisiin "kanapihvi"puristeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän