Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piditkö kouluruuasta?

Vierailija
25.09.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005381349.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…

"Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini". Enkä ihmettele! Yläasteella sikanautajauheliha oli AINA isoissa klönteissä ja keskeltä raakaa!! Siis aina! Ja koska jauhelihassa oli sikaa, se oli siten myös terveydelle vaarallista. En syönyt jauhelihaa yli kymmeneen vuoteen koska oksetti koko ajatuskin.

Äitinikin kävi kerran koululla syömässä ja sanoi sen jälkeen kotona että ei ihme, että aina valitat kouluruuasta. Ei hänkään sitä söisi! Ruoka oli ammattitaidottamasti tehty, mautonta, huonoista ja joskus jopa pilaantuneista raaka-aineista.

Söin yläasteen ajan lounailla pelkkää näkkäriä. Söin lämpimän ruuan sitten kotona.

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla kouluruoka pääosin puuroja ja vellejä,ei valitettu ,kotona tarjonta sen kummosempaa .

Vierailija
82/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu oli koulussa lempiasiani. Kotona oli tuo ravitsemusasia huonommin. Ilman koulua en kunnolla tietäisi miltä aterian kuuluu näyttää. Inhosin koulussa olemista muuten ja ruokailukin jännitti, mutta oli silti mahtavaa saada ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella ruoka oli pakko syödä loppuun. Itse olin tottunut syömään kaikenlaista ja osasin piilottaa ruokaa paperin sisään, mutta muistan kyllä että herkimpiä lapsia itketettiin tuntikaupalla ruokalautasen edessä. Saattoivat myös oksentaa mutta silti piti syödä. Tämä oli 90-luvulla. Toivottavasti näin ei tehdä enää!

Rössypotun kanssa istuttiin pitkälle iltapäivään, mutta pirukaan ei olisi saanut syömään sitä moskaa ilman fyysistä pakottamista.

Jäikö iltapäivän oppitunnit sitten kokonaan pois?

Minun kohdalta kyllä.

Vierailija
84/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kyllä maistui yleensä. Kävin kouluni 90-luvulla lama-aikana vielä. Naurettavia siis nämä näkkärillä elävät. Ei se kouluruoka nyt niin pahaa ollut. Oli toki ruokalajeja jotka eivät maistuneet ja silloin nakerrettiin pelkkää näkkäriä.

-Riisipuuro mehukeiton kanssa. yök. En käsitä, että moista paskaa tarjottiin lounaaksi melkein joka kuukausi ja jostain syystä ihmiset vielä pitivät siitä...

-Kesäkeitto, kalakeitto olivat aika hirveitä tekeleitä.

-Maksalaatikko ja tilliliha jäivät mieleen sellaisina ruokina, joita en saanut alas.

Sitten tietysti oli paljon sellaisia ruokia, jotka eivät olleet mitenkään erityisen maistuvia, mutta joita söin koska en halunnut olla nälissäni. Jauhelihakastike oli usein aika vetistä laihaa lihavelliä, jos totta puhutaan ja sitä tarjottiin makaronien kanssa. Syötävää kyllä, mutta eihän sitä nyt miksikään makunautinnoksi voi kutsua.

Samoin monet ns. eksoottiset ruuat epäonnistuivat lähes poikkeuksetta. Esimerkiksi chiliconcarnea tuskin edes tunnisti ko. ruuaksi muusta kuin nimestä. Monia kouluruokia vaivasi minusta usein se, että niitä ei maustettu kunnolla. Eihän ruokien maut oikein pääse esille, jos ruokiin ei laiteta suolaa ja muita mausteita.

Vierailija
85/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt kuin parista ruuasta, mutta olinkin lapsena aivan järkyttävän nirso.

Vierailija
86/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella en kamalasti, koska se oikeasti oli huonolaatuista. Yläasteella ja lukiossa tykkäsin kyllä, monesti oli jotain ruokaa mistä en sattunut pitämään mutta muuten ruoka oli hyvälaatuista!

Lukion alkupuolella aloin kasvissyöjäksi ja kasvisruoka oli kans todella hyvää meidän lukiossa :) Olen syntynyt -95 että kouluajoista ei vielä ole niin kauaa.

Vierailija
87/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt. Se oli usein raakaa tai mautonta. Joitakin ruokia tuli syötyä, mutta enimmäkseen se oli pelkkää närppimistä koko peruskoulun ajan. Ammattikoulussa sitten yritti syödä paremmalla ruokahalulla, mutta sekin ruoka oli melkolailla mitätöntä, mutta eri syistä.

Vierailija
88/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen joo. Joitain inhokkeja oli, kuten sienikastike (saan sienistä vatsanväänteitä), hernekeitto, kesäkeitto ja sellaiset lihakastikkeet joissa oli kovin läskisiä paloja. Kumiperunat olivat ikäviä, mutta kyllähän niitäkin söi. Tykkäsin esim. ohrapuurosta, kanaviilokista, uunimakkaroista yms. joita monet inhosivat. Kävin kouluni 80- & 90-luvuilla.

Yliopistossa oli myös periaatteessa ihan hyvätpöperöt, mutta jostain syystä Helsingin Unicafe oli ainakin silloin kovin mieltynyt tunkemaan hedelmiä ruokiin, oli mango-mantelikalaa ja ties mitä mistä en niin välittänyt. Valinnanvaraa kuitenkin oli,en muista että koskaan olisi ollut tilannetta ettei löydy mitäänmieluista

Vierailija
89/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa koulussa missä olen opiskellut on ollut hyvät ruuat, parempia kuin kotona. Kävin peruskoulun 90-luvulla.

Vierailija
90/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaiheita, jolloin en tykännyt kouluruoasta, tai kaikki muu oikeastaan maistui hyvin aina mutta yhdistelmästä peruna/joku lihakastike en tykännyt, ja tätä tuntui olevan suunnilleen 2-3krt viikossa. Rakastin, siis RAKASTIN koulussa esim. riisiä ja kanakastiketta, kaikkia "mössöruokia" esim. perunalihasoselaatikkoa, makaronikanamössöjä yms, kaikki kalapihvit/pyörykät yms maistui hienosti ja keitotkin. Ja sitten toki tortillapäivät ja puuropäivät olivat ihania :D

Muistan että minulle joskus ykkösluokalla huomautettiin etten syö tarpeeksi koulussa, piti kuulemma lisätä syömistä. Opettaja keskusteli tästä oikein erikseen äitini kanssa ja kommentoi minulle asiaa moittivaan sävyyn, että tulee seuraamuksia jos en ala syödä enemmän. En ikinä silloin muistaakseni jättänyt ruokaa, otin vain tosi pienen annoksen (siis tyyliin puolikas peruna, vähän salaattia, pieni läntti kastiketta) kun en tykännyt. Surin sitä että sain opettajalta moitteita, kun mielestäni olin nimenomaan toiminut hyvin, ottamalla vähän kun en halunnut syödä. En oikein muista miten tuo sitten eteni, kai aloin syödä enemmän? Joka tapauksessa kouluruoka maistui muuten hyvin mutta silloin minua tosi paljon kuvotti ne lihakastikkeet ja perunat.

Myöhemmin yläasteella ja lukiossa söin kouluruokaa aina tosi paljon, kun tajusin että ei saakeli, tämä on ilmaista ruokaa, ja lukion loputtua tätä ei tule enää saamaan :D abikeväänä otin kursseja silleen että mulla oli koulua tyyliin 1h joka päivä, ja kävin AINA koulussa syömässä, vaikka olin koululla muuten vain yhden tunnin. 

Eli joo, sanoisin että olen oikein hyvää kaveria kouluruoan kanssa. Ja nyt myöhemmin yliopistossa opiskelijaravintoloiden ruoka, yhdenlainen "kouluruoka" sekin vaikka toki maksullista ja reilusti peruskoulun ja lukion ruokaa parempaa, on minulle yhtä kuin ihana makuelämys joka päivä :D 

Vierailija
91/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla kouluruoka pääosin puuroja ja vellejä,ei valitettu ,kotona tarjonta sen kummosempaa .

Meillä oli ihanaa ruokaa 60-luvun lopussa. Oma keittäjä ja lähiraaka-aineet.

Vierailija
92/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kaikista kouluruuista. Alakoulusta lähtien. Kouluni kävin vuonna -59-67.(kansakoulu,kansalaiskoulu) 1-2:luokalla(tarkkaan en muista,oliko sen jälkeen),koulusta sai keittoa,joka oli hyvää.Liha,-kala,-kaali,-hernekeitto mm. Puuroakin oli monenlaista. Ne tuotiin luokkiin,josta keittäjä jakoi sen oppilaille.Maito ja leivät tuotiin kotoa. Myöhemmin kauppakoulussa ja maatalousoppilaitoksessa (Tarvaala) opiskepllessa ruoka oli monipuolista ja sitä ei säännöstelty!  Ammattioppilaitoksissa se oli vaihtelevaa.

Vierailija
93/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin aina syönnin väliin kun oli mitään perinneruokaan viittaavaa. Mitään en inhoa enempää kuin suomalaisia ruokia.

Vierailija
94/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumiperunat ja ranskalainen kala oli kaikkien inhokki. Hyi että.

Vierailija
95/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki maittoi kirjoitti:

Tarjoiluvuorossa olevat tarjoilivat ja aina oli herkullista jälkiruokaakin. Vaikkapa tallimestarin kiisseliä, onko kukaan syönyt? Minäkään en kouluvuosien jälkeen :(

Olen syönyt. Miksi sinä sitten et, enää myöhemin? Sehän on helppo tehdä itsekin: raparperikiisseli, ja sen kanssa kerroksittain hapanleipämuru-kaakaojauhe-sokeriseosta.

Sisälähetysseuran opistossa Pieksämäellä tuota tarjottiin jotenkin tikkuisempana versiona ja mietin, johtuuko jälkiruuan nimi siitä, että tallimestari lakaisee tallin lattialta kiisselin sattumien näköistä kuivaa roskaa. Muistoni ovat 1980-luvun alkupuolelta, mutta silti kiitos Sisiksen keittiölle kanelipullista, ryynirieskasta ja muista herkuista! Sisäoppilaitoksessa oli hyvät ruuat.

Vierailija
96/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulun 90-luvulla ja 00-luvun alussa, suurimmilta osin pidin kouluruoasta. Ei se mitään erityisen hyvää ollut, mutta syötävää. Joitakin inhokkeja kuitenkin oli.

- Lihakeitto oli koodinimi suolavedelle jossa lillui jänteisiä, läskisiä lihapaloja jotka saivat oksennusreaktion aikaan. Sama juttu lihakastikkeessa.

- Kaikki kanaruoat valmistettiin luultavasti huonolaatuisesta pakastekanasta joka maistui käsittämättömän kuvottavalle. Onneksi äiti teki hyvää kanaruokaa kotona, traumat siipikarjasta siis vältetty. Kanaviillokki etenkin oli aivan hirveää, samoin kasviskanakeitto. 

- Uunikala (eli seiti) oli aivan hirvittävän makuista. Uunilohi taas hyvää.

Hauska nähdä että edelleen lapsilla samat mielipiteet kouluruoasta nykypäivänäkin. Sitä en ymmärrä miksi noita vuosikymmenien inhokkiruokia vieläkin säilytetään listoilla kun niistä koituu turhaa ruokahävikkiä. Harva aikuinenkaan niitä söisi joten lapsia on turha syyttää. Luulisi että nykyaikana aineksia olisi sen verran enemmän saatavilla että voisi kehittää jotain maistuvampia klassikoita? 

Vierailija
97/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi pidin. 1960-luvun kansakoulusta jäi kauhumuistona mieleen rustoinen lihakeitto ja mykyrokka sekä tinamukista tarjottu rasvainen täysmaito. Silloin siellä kansakoulun alaluokilla oli pakko syödä niitä. 1970-luvun alusta, keskikoulusta, jäi taasen mieleen munuaisrisotto. Koko koulun käytävät haisivat k*selle, kun sitä keitettiin. Olen sitä tasan kerran maistanut, koska lapsena minulle opetettiin että kaikkea pitää maistaa. Keskikoulussa ei ollut enää pakko syödä kouluruokaa.

Vierailija
98/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun ruoka oli hyvää.

Yläkoulun ruoka oli huonoa. Hyi! Söin paljon salaattia ja näkkileipää.

Lukiossa sain kasvisruokaa ja se oli hyvää.

Yläkoulun vanha rehtori oli päättänyt että piti oikein olla lääkärin todistus jos joku halusi syödä kasvisruokaa. Eli ainoastaan terveydellisistä syistä sai kasvisruokaa. Todella hölmöä -90-luvulla kun aika monen teinin "filosofia" oli straight edge. Tämä tarkoitti että moni ei syönyt muuta kuin salaattia ja leipää.

Lukiossa riitti että vanhemmat kuittasi että hyväksyvät että nuori syö kasvisruokaa.

Vierailija
99/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala- ja yläasteella ja toisessa amiksessa oli herkkua mut sitku meni kokkikouluamikseen muuttu ruoka aivan karseaksi 

Vierailija
100/177 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne perunat ovat ylikiehuneita jotta ne voitaisiin soosia. Näkkärin päälle voi laittaa isomman voi nokareen minkä voi laittaa soosiin ja mukista voi laittaa maitoa. Soosattu peruna on kivempi syödä hyvien kastikkeiden kanssa.

Turun yliopiston ruoka on taivaallista.

Olet sitä mitä syöt. Minusta on tullut moneksi enemmän mitä muista hyvästä kouluruuasta. En usko että hyvä veli verkosto juonii jotain pahaa jos joku visionääri pääliköi keittiössä jatkossa perunat optimaaliseksi höyrytyskaapissa rai missä ovatkaan. Toivottavasti lapsosten vatsassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän