Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piditkö kouluruuasta?

Vierailija
25.09.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005381349.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…

"Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini". Enkä ihmettele! Yläasteella sikanautajauheliha oli AINA isoissa klönteissä ja keskeltä raakaa!! Siis aina! Ja koska jauhelihassa oli sikaa, se oli siten myös terveydelle vaarallista. En syönyt jauhelihaa yli kymmeneen vuoteen koska oksetti koko ajatuskin.

Äitinikin kävi kerran koululla syömässä ja sanoi sen jälkeen kotona että ei ihme, että aina valitat kouluruuasta. Ei hänkään sitä söisi! Ruoka oli ammattitaidottamasti tehty, mautonta, huonoista ja joskus jopa pilaantuneista raaka-aineista.

Söin yläasteen ajan lounailla pelkkää näkkäriä. Söin lämpimän ruuan sitten kotona.

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin ala-asteella ja muistaakseni yläasteellakin, mutta lukiossa kaupunki leikkasi todella paljon koulujen ruokakuluista, joten keittoa taisi olla useamman kerran viikossa ja se oli juuri sellaista vesilientä, jossa kellui muutama juurespala ja lihakikkara. Leikkaukset näkyivät myös muiden päivien ruuissa sekä erityisesti ruuan maussa...

Vierailija
142/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin ala-asteella ja muistaakseni yläasteellakin, mutta lukiossa kaupunki leikkasi todella paljon koulujen ruokakuluista, joten keittoa taisi olla useamman kerran viikossa ja se oli juuri sellaista vesilientä, jossa kellui muutama juurespala ja lihakikkara. Leikkaukset näkyivät myös muiden päivien ruuissa sekä erityisesti ruuan maussa...

Ja Salossa siis asuin ja Nokian lähdön jälkeen käsiinräjähtänyt työttömyys näkyi kyllä koululaisen lautasella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän pidin.

Aloitin 12 vuoden periodin vuonna 1977 ja lopetin 1989.

.

Söin kuitenkin, koska halusin energiaa opiskeluun.

Se oli sitä lihakastike-, rupipottu- ja kurpitsapikkelssikiinankaaliaikaa.

.

Suosikkini olivat

-"vauvanruoka" eli jauhelihaperunamuusilaatikko (kunnes ryhdyin kasvissyöjäksi vuonna 1987)

-pinaattiletut

-kaikki puurot, ykkösenä ohra

Vierailija
144/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä lapsena, mutta nykyään kyllä. Huomennakin on koulussa hampurilaisia. Naminami.

Vierailija
145/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala sanoa koska se oli ilmaista mutta en.. eikä syy niinkään ollut ruuan maku vaan se hygieenisyys. Liian monta kertaa lautaselta löytyi hius tai jotain muuta ei lautaselle kuuluvaa.

Vierailija
146/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005381349.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…

"Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini". Enkä ihmettele! Yläasteella sikanautajauheliha oli AINA isoissa klönteissä ja keskeltä raakaa!! Siis aina! Ja koska jauhelihassa oli sikaa, se oli siten myös terveydelle vaarallista. En syönyt jauhelihaa yli kymmeneen vuoteen koska oksetti koko ajatuskin.

Äitinikin kävi kerran koululla syömässä ja sanoi sen jälkeen kotona että ei ihme, että aina valitat kouluruuasta. Ei hänkään sitä söisi! Ruoka oli ammattitaidottamasti tehty, mautonta, huonoista ja joskus jopa pilaantuneista raaka-aineista.

Söin yläasteen ajan lounailla pelkkää näkkäriä. Söin lämpimän ruuan sitten kotona.

Ja mitähän sinäkin ja tämä "asiantuntija" äiteesi olette kotona syöneet, sen olisin halunnut nähdä?

Vierailija
147/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin, pienen kunnan peruskoulussa ruoka tehtiin (sinne+vanhainkoteihin) paikanpäällä. Samat keittäjät vuodesta toiseen ja tietääkseni edelleen. Ko kunnan määräraha kouluruokaan taitaa itse asiassa olla vielä pikkuisen keskivertoa suurempi..

Sanon mutulla, että ruuan laatu riippuu myös usein koulun/laitoksen koosta

Vierailija
148/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin paljon, hyvää ruokaa ja koulumme oli keskuskeittiö joten sekin ehkä auttoi asiaa. Tyttöni taas on nyt lukiolainen ja lakannut syömästä koulussa, koska ruokala on niin meluisa ja rauhaton, tuolit niin tiiviisti että seisomaan on vaikea päästä jos seuraavassa pöydässä ei toinen likistä itseään pöytää vasten. Tykkäisi kyllä ruoasta, mutta usein jättää ruoan väliin ja rauhoittuu mieluummin jossain käytävällä. Evääksi hedelmiä yms.

Vierailija
149/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla en pitänyt melkein mistään, 90-luvun puolella (yläasteella) alkoi olla jo muutakin kuin erilaisia lihakastikkeita, verilettuja jne. Vaikka 90-luvulla tuli lama, tuntuivat ainakin meidän paikkakunnalla ruoat paranevan. Jälkiruokia ei enää ollut oikein juhlapäivinäkään, mutta parempi oli se, että ns. perusruoan laatu parani.

Vierailija
150/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin. Kotona ei ollut sen kummempaa ruokaa, koska äitini ei ole kummoinen kokki, vaikka muuten mahtityyppi onkin. Pidin molemmista.

Vierailija
151/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin kouluruuasta! Meillä pienessä kunnassa asia hoidettiin hyvin ja ruoka useimmiten maistui hyvälle.

Erityisen hyvänä mieleen on jäänyt tonnikalalasagne, pinaattiletut hillolla ja jauhelihakastike ja vihersalaatti.

Nam

Vierailija
152/177 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kyllä! Äiti ei ollut kummoinen kokki, parempaa ruokaa koulussa oli :) 90 luvulla.

Vierailija
153/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti pidin kouluruoasta, vain muutama inhokkiruokalaji oli. Moni kertoo, että koulussa painostettiin tai jopa pakotettiin syömään. Minulla on päinvastainen kokemus - äitini sai jostain päähänsä, että minulla on anoreksia, joten kotona oli aikamoista painostusta joka ateria. Koulussa sai syödä rauhassa, ja siksi söin siellä usein aika paljon. Opettajat sitä vähän ihmettelivät, kun mulle maistui kouluruoka niin hyvin. Kotonahan tilanne oli sitten vielä huonompi, kun olin koulussa tankannut... Mutta tuolla keinolla selvisin niistä vuosista.

Vierailija
154/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala sanoa koska se oli ilmaista mutta en.. eikä syy niinkään ollut ruuan maku vaan se hygieenisyys. Liian monta kertaa lautaselta löytyi hius tai jotain muuta ei lautaselle kuuluvaa.

Se hiusko ei voi pudota keneltäkään ruokajonossa vaan aina keittäjiltä, joilla on myssyt?

Vierailija
155/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini oli opettaja ja söi kouluruokaa. Nyt hän on eläkkeellä ja käynyt syömässä pari jonkun kerran koulujen ylijäämäruokaa. Hänen kommentti oli, että onpa pahaa ruokaa nykyään.

Vähentäneet suolaa.

Vierailija
156/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiset inhokit tilliliha ja kanaviilokki oli mun lemppareita. Joskus oon itsekin niitä aikuisena kotona tehnyt. Ne on niin suuritöisiä että ostan tillilihan nykyään purkissa ja kanaviilokkia puolivalmisteena. Edelleen siis tykkään niistä.

Vierailija
157/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleiset inhokit tilliliha ja kanaviilokki oli mun lemppareita. Joskus oon itsekin niitä aikuisena kotona tehnyt. Ne on niin suuritöisiä että ostan tillilihan nykyään purkissa ja kanaviilokkia puolivalmisteena. Edelleen siis tykkään niistä.

Minustakin olivat maukkaimmasta päästä ruokia. Meillä tosin oli aina lisukkeena peruna, ei koskaan riisi.

Vierailija
158/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- ja 80-luvuilla olin pienessä kyläkoulussa, jossa ruoka oli todella hyvää, kun keittäjä valmisti ruuat pääsääntöisesti itse. Nykyään omat lapset ovat välillä tyytymättömiä ison koulun laitosruokaan.

Vierailija
159/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette varmaan kuulleet kulosaaren lukiosta jota hehkutetaan suomen parhaana, meilläpä oli kerran salaattikulhossa rotta perkele en ymmärrä miksei eliittikouluissa voi olla hyvää ruokaa antaa köyhyyden vankien syödä rottansa

Vierailija
160/177 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti pidin, lukiossa ainakin oli jo hyvät ruoat. En pitänyt siitä että ala-asteella pakotettiin ottamaan kaikkea ja juomaan maitoa. En silloin ollut vielä kasvissyöjä, mutta en ole ikinä erityisemmin pitänyt lihasta ja oli täysin p****stä että sen syöntiin pakotettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi