Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piditkö kouluruuasta?

Vierailija
25.09.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005381349.html?utm_campaign=tf-HS&utm_…

"Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini". Enkä ihmettele! Yläasteella sikanautajauheliha oli AINA isoissa klönteissä ja keskeltä raakaa!! Siis aina! Ja koska jauhelihassa oli sikaa, se oli siten myös terveydelle vaarallista. En syönyt jauhelihaa yli kymmeneen vuoteen koska oksetti koko ajatuskin.

Äitinikin kävi kerran koululla syömässä ja sanoi sen jälkeen kotona että ei ihme, että aina valitat kouluruuasta. Ei hänkään sitä söisi! Ruoka oli ammattitaidottamasti tehty, mautonta, huonoista ja joskus jopa pilaantuneista raaka-aineista.

Söin yläasteen ajan lounailla pelkkää näkkäriä. Söin lämpimän ruuan sitten kotona.

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pientä kyläkoulua jossa keittäjä teki kaiken itse, silloin tykkäsin. Yläasteella joistakin ruuista en tykännyt. Ammattikoulussa oli hyvää ruokaa myös.

Vierailija
42/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ainakin ihan huikea ero ala- ja yläasteen ruoissa 80-90-luvulla. Ala-aste oli pieni alle sadan oppilaan kyläkoulu, missä ruoka tehtiin itse, ja yläaste taas yli 500 oppilaan iso koulu, jonne ruoka käsittääkseni tuli valmiina, ja outoa kyllä nimenomaan se ala-asteen ruoka oli ihan syömäkelvotonta. Esimerkkinä nyt vaikka persikkabroileri: ala-asteella se oli uunivuoallinen riisiä, joka oli paistettu niin, että pohjalta se oli puuroa ja pinnalta mustaksi palanutta, ja seassa oli joku harva maustamaton kananpala sekä paloittelemattomia persikanpuolikkaita tölkistä. Yläasteella taas oli keitettyä riisiä erikseen ja sen kanssa hyvää, maustettua broilerikastiketta, jossa oli pieniä persikanhippusia seassa. Vieläkin on traumat niistä ala-asteen karmivista "ruoista", mutta yläasteella ruoka oli ihan hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kouluruuasta aina, kansakoulussa, oppikoulussa, peruskoulussa, lukiossa sekä yliopistoissa Tampereella ja Jyväskylässä. Lemppareita olivat kanaviillokki, merimiespihvi, tilliliha, veripalttu ja perunavelli. Harmittaa kovasti, kun mun 15-vuotiaalle teinille ei kouluruoka kelpaa. Muut lapsemme söivät kouluruuan ihan mielellään, lukiossa ja ammattikoulussa pitivät ruokaa jopa erittäin hyvänä.

Vierailija
44/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti tossa jutussa eniten se että einekset joissa ei oo nimekskään lihaa (makkara, lihapullat, kalapuikot...) maistuu mutta kokoliha ei. Eikä edes kanakeitto käy.

Ala-asteella ruuat olivat hyviä niin kauan kun ne tehtiin paikan päällä. Jossain vaiheessa ne alettiin meilläkin tuoda keskuskeittiöstä ja taso laski kyllä huomattavasti. Kaikki oli kovasti suruissaan siitä. Toisin kuin hesarin jutussa niin mulle ei yläasteella oikeen lihapullat maistunu koska ne oli just noita valmispullia. Voin tuntee ton kuivahtaneen kuoren kielen päällä yyh... Kalaa en saanut myöskään syötyä koska se oli aina seitiä. Lihakastiketta ottaessa sai oikeen kauhalla hakemalla hakea sieltä astiasta että sais sitä lihaa enemmän kuin yhden pienen läskinpalan eikä pelkkää soosia. Ammattikoulun opetuskeittiön ruoka oli aina hyvää ja vaihtelevaa, siitä ei mitään moittimista. Kasvisruokiinkin oli nähty aina vaivaa.

Vierailija
45/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tossa jutussa eniten se että einekset joissa ei oo nimekskään lihaa (makkara, lihapullat, kalapuikot...) maistuu mutta kokoliha ei. Eikä edes kanakeitto käy.

Ala-asteella ruuat olivat hyviä niin kauan kun ne tehtiin paikan päällä. Jossain vaiheessa ne alettiin meilläkin tuoda keskuskeittiöstä ja taso laski kyllä huomattavasti. Kaikki oli kovasti suruissaan siitä. Toisin kuin hesarin jutussa niin mulle ei yläasteella oikeen lihapullat maistunu koska ne oli just noita valmispullia. Voin tuntee ton kuivahtaneen kuoren kielen päällä yyh... Kalaa en saanut myöskään syötyä koska se oli aina seitiä. Lihakastiketta ottaessa sai oikeen kauhalla hakemalla hakea sieltä astiasta että sais sitä lihaa enemmän kuin yhden pienen läskinpalan eikä pelkkää soosia. Ammattikoulun opetuskeittiön ruoka oli aina hyvää ja vaihtelevaa, siitä ei mitään moittimista. Kasvisruokiinkin oli nähty aina vaivaa.

Niin. Mikä on se "kokoliha"? Jokin jänteinen, jäinen raaka könttä jossain kylmässä jauholiemessä, joka on suurustettu "juuston kaltaisella keinoaineella"?

Kouluruoassa ne ruoat saattaa kuulostaa kovinkin hienoilta mutta...

Vierailija
46/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että se ns broilerkeitto on just sellaisia sitkaita lihanpaloja, joita ei koirakaan saa pureksittua, kumiperunoita, pakastekasviksia ja liemi on sellainen keinoliemi.

Rasva lilluu pinnassa ja keitto on kylmää.

Vierailija
47/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä:

Aikamoista roskaa kyllä ihan oikeastikin syötetään lapsille. Olin töissä päiväkodissa, työnkuvaa oli lähinnä ruokien lämmitys ja tuli aika shokkina se prosessoidun ruuan määrä. Jäi mieleen erityisesti yhdet kanapihvit. En olis osannu tunnistaa niiden olevan kanaa ellen olis ruokalistan perusteella tiennyt

Vierailija
48/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mikä on se "kokoliha"? Jokin jänteinen, jäinen raaka könttä jossain kylmässä jauholiemessä, joka on suurustettu "juuston kaltaisella keinoaineella"?

Kouluruoassa ne ruoat saattaa kuulostaa kovinkin hienoilta mutta...

Totta. Menin ehkä halpaan ton nimityksen kohdalla koska nyt kun muistelen niin muistan saaneeni koulussa enimmäkseen vaan noita jänteisiä könttiä. Kai se oli sitten sitä kokolihaa

Vierailija
49/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopiskelijana (-99 - 01) ollessani koulun perusruoka tuli keskuskeittiöltä, eikä siinä ollut oikein kehumista, mutta erityisruokavaliot (kasvis, laktoositon etc) tehtiin ruokalan keittiössä ja ne olivat oikein maukkaita. Olinkin tuon ajan kasvistiskin vakioasiakas. Eikä tarvinnut jonotella...

Vierailija
50/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pidän. Pari ruokaa on mitä en yksinkertaisesti saa alas, mutta pääosin ruoka on hyvää. Pari vuotta sitten oli vielä kumiperunoita, nyt nekin korvattu kuorellisilla, hyvillä perunoilla.

t. ysiluokkalainen

Vierailija
51/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kaikista ruoista! Kaikkea söin hyvällä ruokahalulla (se on tallella edelleen ;) ) ja ihan lemppareita oli ohrapuuro ja  pinaattiletut.

Synt. -68 Hgin keskusta

Vierailija
52/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonivellistä en pitänyt, muista kyllä. Silloin kun minä kävin koulua, niin keittäjä annosteli jokaiselle ja kaikki oli syötävä maistui tai ei. Silloin oli vielä arvot kunniassaan.

Vierailija
53/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroonivellistä en pitänyt, muista kyllä. Silloin kun minä kävin koulua, niin keittäjä annosteli jokaiselle ja kaikki oli syötävä maistui tai ei. Silloin oli vielä arvot kunniassaan.

Eikä ollut ruoka-allergikkoja tai muita nirsoilijoita.

Vierailija
54/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin salaa koulun perunamuussia, sillä kaikki muut inhosivat sitä ja olisi ollut noloa että minä tykkään :D Muita lemppareita oli pinaattiletut ja kanaviillokki. Nykyään kyllä en enää käytä lihaa enkä prosessoitua ruokaa.

Nainen syntynyt vuonna 87 Helsngissä

Vierailija
55/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,useimmiten mutta aina söin. En osannut vaatia mitään parempaa

Vierailija
56/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut ruoka-allergikkoja tai muita nirsoilijoita.

Kyllä oli. Mullakin maitoallergia ja kala-allergia. Oksentelin sitten aina kalasoppa- tms päivinä ne iltapäivät.

Ennen vanhaan ruoka oli kuitenkin ruoka-aineista tehty.

Kalasoppa ei ollut tehty virolaisista kumiperunoista, jotka oli nostettu edellisellä vuosituhannella tai suurustettu "luontaisen suurusteen kaltaisella suurustevalmisteella" kuten nykyään. Se oli jopa lämmintä.

Vierailija
57/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin joo. Lemppareita oli maksapihvit (syötiin niitä parin kaverin kanssa ihan hulluna kun muut ei tykännyt), puurot ja soppa sekä se parjattu rössypottu! En tykännyt esim. mantelikalasta ja lihakeitosta, mutta kyllä niitäkin söi. Ja pyöreä (ei suorakaiteen muotoinen) näkkileipä päälle!

Oon syntynyt 1988 Oulussa (ylläri pylläri)

Vierailija
58/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lempparilistasta unohtui kaalilaatikko (koulussa parempaa kuin kotona, yhä kaiholla muistelen) ja pinaattikeitto (silloin sai nimittäin myös kananmunaa ja karjalanpiirakan).

Edellinen

Vierailija
59/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteellaja yläasteella söin yleensä, ruuat oli neutraaleja, joskus parempia, joskus huonompia. Aloin arvostamaan kouluruokaa aivan uudella tavalla kun lukion 2. luokalta lähtien jouduin vaikean perhetilanteen vuoksi muutamaan omilleni ja elin köyhyysrajan alapuolella. Ilmainen ruoka alkoi maistua ihan oden teolla. Olisin varmaan menehtynyt aliravitsemukseen silloin, jos ei olisi ollut sitä kouluruokaa.

Vierailija
60/177 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kyllä. Ei mitään ongelmia. Joka koulussa, jossa olin, sai jättää jos ei jaksanut vaikka kehotettiin ottamaan vain sen minkä jaksaa.

Pirkanmaalla mustaa makkaraa oli usein ja se oli herkkua.

Teininä tosiaan oli tapana kitistä ruuasta vaikka siinä ei ollut mitään vikaa. Niin tekevät omatkin teinit nykyään. Koulun lähellä ei ole kauppaa eikä pizzeriaa, joten päivä nälässä pistää seuraavan päivänä miettimään kannattaako nirsoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi