Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää ihan yleistäkin tukien kanssa eläjällä?

Vierailija
25.09.2017 |

Tulee rahaa niin eletään niiiin leveästi, tai no miten nyt sillä muutamalla satasella elellään mikä kerrallaan tulee. Hups, rahat loppuu muutamassa päivässä ja sit ollaan ihan pee auki pari viikkoa, ei pennin pyörylää. Taas ollaan oltu pari viikkoa ilman rahaa ja vihdoin kun sitä tulee, niin tuhlataan taas hetkessä kaikki.

Kyse kahden lapsen yyhoosta jolle jää oikeasti ihan mukava summa rahaa, 1100 euroa vuokran ja kaikkien muiden pakollisten asumiskulujen, lääkäri ja lääkekulujen jälkeen. Silti aina rahat loppu ja ajattelee itse että hän saa vähän rahaa.

Ymmärrän että ne rahat polttelee tilillä jos on monta viikkoa ollut juuri ilman rahaa, mutta tälläkin tapauksella tää toistuu joka kerta, siis monta kertaa kuukaudessa. Saa lapsilisän, elatusavun, kotihoidontuen ja taitaa vielä sossustakin saada. Jokaisella eri maksupäivä

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yllättävän paljon menee rahaa, jos/kun rahaa tulee kun maksaa akuutit laskut, täydentää pakastimet, kaapit, jääkaapin.

Ostaa säänmukaista vaatetusta, käyt sen yhden hemmottelu kerran syömässä/kampaajalla (tätä viimeistä tosin harvoin)'

Vierailija
42/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia rahankäyttäjiä on myös palkansaajissa yhtä lailla. Kaikki menee mitä tulee. Ja menee jo ennen seuraavaa tiliä.. Ja toisaalta tukien varassa elävä voi osata käyttää rahaa järkevästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai joskus tarvitsee vaatteita hankkia ja kotiinkin jotain esim. uusi pöytäliina tai matto. Kuka haluaa aina näyttää samalta ankealta. Samaa penninvenyttämistä se on töissäollessakin. Mitään ei olisi varaa hankkia. Laskut maksaa ja syödä, siinä se on köyhän elämä.

Vierailija
44/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näistä syistä jokaisen tuen saajan pitää mennä töihin vaikkapa 2pv/vko vastikkeeksi tuille. Oppii arvostamaan sitä, mistä raha tulee. Helppo raha on niin kiva kuluttaa.  

Hei, laitapa tänne sun työpaikan nimi ja osoite. Minä tulen jo tällä viikolla sinne töihin. Varmaan muutama muukin innostuu, niin saadaan kunnon porukka kasaan.

Vierailija
45/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että tämä rahankäytön holtittomuusa ei välttämättä varsinaisesti ole kiinni siitä, mistä ne rahat tulevat ja kuinka paljon rahaa on. Rahankäyttöä voi oppia, ja jotkut eivät sitä osaa.

Itse olen työkyvytön ja olen elänyt minimieläkkeellä vuosikaudet. Silti olen todella hyvä budjetin kunnioittamisessa ja minulla jää lähes joka kuukausi rahaa säästöönkin 50 tai jopa 100 euroa. Noita rahoja tulee sitten käytettyä itsensä hemmotteluun kuten kampaajaan, ja kerran kahdessa vuodessa riittää rahaa jopa kaupunkimatkoihin Eurooppaan, kuten viime tammikuussa neljän päivän reissuun Prahaan.

Jotkut osaavat käyttää rahaa ja jotkut eivät. Ja joillekin kieltämättä varmasti se, että elää tuilla, sitä rahaa ei osaa arvostaa. Sitten taas vaikkapa työttömät tai toimeentulotukilaiset ajattelevat, että koska raha on "helppoa" tai jopa "ilmaista", niin sitä tulee sitten käytettyäkin helposti. Ehkä näin?

Budjetointi on taito, olipa sitä rahaa paljon tai vähän. Minä olen hyvä rahankäytössä, onneksi. Ei tule hätäpäiviä tai -viikkoja koskaan. Silti elän ihan normaalia elämää enkä martyyrinä syö vain kaurapuuroa ja makaronia.

Hyvä sä.

Empatiaa sinulta ei kumminkaan selvästi löydy. Kannattaako tuossa kurjailussa oikein kilpaillakin (kuka vähimmällä elää), vai oisko ehkä sunKIN etusi, että tukia hiukan nostettaisiin...? Mieti, mieti.

PS: sun ja kahden lapsen yhärin elämässä on se iso ero, että sä voit pihistellä aina kun sille päälle satut. Sun budjettisi kulut syntyy 100-prosenttisesti vain omista menoistasi. Kahden lapsen yhärin budjetissa on ne kaksi pientä epävarmuustekijää, joilta voi syntyä kuluja joka kk aivan yllättäenkin. 

t. köyhien olemattomasta solidaarisuudesta ällistynyt nro 9

Hä? Lähinnä korjasin vain ap:n väitettä ja vissiin aika yleistä käsitystä ja kuvitelmaa siitä, että tuilla elävät rälläävät poikkeuksetta rahansa heti kun sitä tulee, vieläpä kyseenalaisesti ja tosiaan holtittomasti miettimättä seurauksia. Kerroin, ettei asia taatusti ole aina noin, minun kohdallani ei. YH-äidit joutuvat tietysti laskemaan vielä tarkemmin ja on taatusti ihan pirun vaikeaa, ahdinkoon asti. Itse yh-äiti ole, mutta tuilla elävä kuitenkin, eikä raha ole minullekaan itsestäänselvyys saati arvotonta.

Uskomatonta että voit syyttää minua siitä ettei minulla ole empatiaa vähävaraisia kohtaan, kun itse olen sellainen ollut nyt puolet elämästäni. Kun halusin osoittaa, etteivät kaikki kelan ja sossun asiakkaat ole mitään kännikaloja joiden rahat uppoavat kuppilaan yhdessä viikonlopussa tai vaatteisiin ostarilla yhdessä päivässä.

Loukkaannuinkin vähän. Mutta olkoot.

Älä välitä. Näin nämä räväkät weeteeyyhoot riehuu meillä kelallakin. Kaikki on aina muiden syy.

Weeteeyyhoot? Onko se joku alqonkin-heimon mytologian hahmo, niinku Wendigo?

Vierailija
46/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saat jonkun pesämunan kasaan niin aloita heti downshiftaaminen, työ on nykyään pelkkää riistoa tekijälleen.

Joka ei asiaa usko ei ole myöskään kokenut palkkojen laskua ja työmäärän lisääntymistä ihan 10 viime vuoden aikana.

Työ ei ole enää merkityksellistä kun mikään ei enää riitä ja kiitokseksi saat vain lisää työtä ja ajat itsesi ihan piippuun mutta palkassa se ei näy päinvastoin vaatimukset vain kasvavat ja voiton repii itselleen ahne pörssifirma.

Kun tulee hiljaista niin tällainen ahne firma laittaa heti työväen mäkeen ja valittaa heti työvoimapulasta myöhemmin kun tarvitsisi 2 duunaria töihin mutta palkka ja koulutus ovat täysin älyttömiä työtehtäviin nähden.

onkohan se ahneus nyt jossain muualla kuin firmassa, jos työnantajan maksamasta summasta 2/3 menee muualle kuin työntekijälle?

Vierailija
47/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ennen mut ei enää. Toki tilipäivänä ostetaan kaappi täyteen ruokaa ja maksetaan laskut. Lopuilla selvitään mitä jää. Säästöön ei jää.

Vierailija
48/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kumppanina tai kaverina tuollainen on todella epäluotettava.

Harmi jos lapsilla on noin epäkäytännöllinen äiti.

Vähätkin rahat saa riittäämään kun sunnittelee.

Vierailija
49/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä kehuisi, että 1100 on kolmelle hengelle HYVIN. Kolmelle hengelle menee helposti ihan vaan ruokaan semmoinen 500 kuussa, päälle vaatteet (joita kaksi kasvuikäistä kuluttaa paljon), kulkemiset, mahd. kerhot ja harrastukset, vakuutukset, sähkömaksut jnejne.

Varsinkin jos on äkillisten menojen takia joutunut ottamaan vippilainaa selvitäkseen seuraavaan rahantuloon saakka. Ei siinä tarvitse kuin pesukoneen laueta korjauskelvottomaksi, niin vot, sulla onkin viiden huntin aukko budjetissa, jos ja kun säästöjä ei noilla tuloilla oikeastaan kartu tai jos karttuu, niin se on se TOINEN yllättävä menoerä (kun eka on syönyt säästöt), joka tekee budjettiin aukon. Pesukoneen lisäksi menee vaikkapa autosta kaasari tai lapsi tarvitsee silmälasit.

Hyvin helposti siinä ajautuu lainakierteeseen, jossa tulot uppoavat saman tien lainanhoitokuluihin, ja taas on loppukuusta rahat lopussa.

No, joka tapauksessa ap "tietää" vähän liian hyvin jonkun tulot ja menot, ja silti sanoo, ettei ihan tarkkaan tiedä, saako sossusta rahaa jne. Mitä ilmeisin Porvoo-trolli siis.

Et oo sinäkään ihan kartalla..sossu maksaa sähkölaskut ja vakuutukset ja taitaa myös maksaa useimmiten lasten harrastemaksut

Vierailija
50/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa. Useinhan isommasta kerralla saatavasta summasta on helpompi säästää kuin pieniedsä pienissä erissä tulevista. Eli JOS aapeen tuttwva saisi kaikki rahansa kerralla kerran kuussa, hän todennäköismmin onnistuisi tekemään järkeviä ostoksia ja säädtämään ne niin, että rahat loppuisivat vasta vähän ennen kuukauden viimeistä päivää. Nyt kun niitä tulee pikkueräsissä muutaman ivän välein, ne myös loppuvat pikkueräsissä muutaman päivän välein. Esim järkeviä isompia ostoksia ei voi tehdä, kun kerralla ei ole rahaa, vaan on aina ostettava pikukupaketteja. Joku talvivaateostos sotkee kerralla koko systeemin, kun liikkumavaraa ei ole.

Juuri näin.

Vierailija
51/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuollaistakin tyyliä tullut nähtyä. Tosin esim. päihdeongelmaisella voi palaa perintö tai lottopottokin todella nopeasti huume/sekoiluvelkoihin, vahingonkorvauksiin, rästilaskuihin jne. Monilla joilla elämänhallintakin on kunnossa tekee tiukkaa ja sitten tukipäivänä kun maksaa kertyneet laskut jne, niin ei siitä paljon jää.

Vierailija
52/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäydyn vapaaehtoisesti töistä pois ja tulen saamaan tonnin kuussa opintorahaa. Siitä vuokra pois, ruuat ym. Vakuutusmaksut siirrän myöhemmäksi.

Yksineläjä olen. Tuo on oma valinta ja aion pärjätä.

Näin minäkin vuosi takaperin tein. Oli ihan kelan ja te-keskuksen kanssa suunniteltu, että ihan kannattavaa on. Vaan ansiosidonnaisesta työttömyysetuutta en sitten saanutkaan, vaikka oli toisin sovittu. Päätös tehtiin jossain muualla ja ohjeita kuulemma luettiin siellä eri tavalla. Päätöksestä ei voinut valittaa. Sain käteen 200€/kk. Alaikäisiä lapsia on neljä. 

Vierailija
53/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa. Useinhan isommasta kerralla saatavasta summasta on helpompi säästää kuin pieniedsä pienissä erissä tulevista. Eli JOS aapeen tuttwva saisi kaikki rahansa kerralla kerran kuussa, hän todennäköismmin onnistuisi tekemään järkeviä ostoksia ja säädtämään ne niin, että rahat loppuisivat vasta vähän ennen kuukauden viimeistä päivää. Nyt kun niitä tulee pikkueräsissä muutaman ivän välein, ne myös loppuvat pikkueräsissä muutaman päivän välein. Esim järkeviä isompia ostoksia ei voi tehdä, kun kerralla ei ole rahaa, vaan on aina ostettava pikukupaketteja. Joku talvivaateostos sotkee kerralla koko systeemin, kun liikkumavaraa ei ole.

Tämä. Ei näy Ap tajuavan yksinkertaista asiaa. Vaikka kyllähän senkin ymmärtää kun ei ole kokemusta. En minäkään joskus nuorena ihan ymmärtänyt köyhiä että miten ei voi olla yhtään bensaan rahaa.

Arki yhden lapsen työttömänä yksinhuoltajana on kyllä opettanut millaiseen taloudelliseen vankeuteen sitä ajautuu. Rahat ei riitä mihinkään, lapselle on pakko hankkia asioita, kaikki on aina loppu kuun alusta ja se pieni erä mitä tulee kerralla myös menee. Tämän koen juuri hankalammaksi että rahat tulee pitkin kuuta, ei tosiaan liikkumavaraa ole.

Vierailija
54/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeaa elämää moni tietämäni elää, jos tuntee konstit. Tukien päälle pimeissä töissä, pikku rötöksiä, talvet halpamaissa jne. Ei tuollaista kannata kadehtia. Sellaiseksi päämäärättömäksi ajelehtimiseksi menee vaikka hetken varmasti lystiä onkin.

Vierailija
55/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on vaan sellainen tapa, että ostetaan kaikkea tarpeellista H-hetkestä eli rahojen tilille ilmestymisestä ja sitten ihmetellään jossain kohtaa miten siellä voi olla niin vähän pölyä jäljellä. Itse laitan aina ensimmäisenä palkasta pienen siivun (vähintään satasia, summa vaihtelee) sivuun ja lopulla pitää pärjätä loppukuu. Pikkusiivu sitten sijoitettuna kasvaa kummasti korkoa korolle vuosien kuluessa, vaikka tulot eivät olisikaan isot. Ei varmaan ole kaikille mahdollista, mutta tunnen duunin puolesta monta velkaantunutta ja edunvalvonnassa olevaa, kyllä se avainteema on suunnitelmallisuuden huomattava, jos ei jopa totaalinen, puuttuminen.

Vierailija
56/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on vaan sellainen tapa, että ostetaan kaikkea tarpeellista H-hetkestä eli rahojen tilille ilmestymisestä ja sitten ihmetellään jossain kohtaa miten siellä voi olla niin vähän pölyä jäljellä. Itse laitan aina ensimmäisenä palkasta pienen siivun (vähintään satasia, summa vaihtelee) sivuun ja lopulla pitää pärjätä loppukuu. Pikkusiivu sitten sijoitettuna kasvaa kummasti korkoa korolle vuosien kuluessa, vaikka tulot eivät olisikaan isot. Ei varmaan ole kaikille mahdollista, mutta tunnen duunin puolesta monta velkaantunutta ja edunvalvonnassa olevaa, kyllä se avainteema on suunnitelmallisuuden huomattava, jos ei jopa totaalinen, puuttuminen.

No oletpa näppärä käyttämään rahaa. Toimeentulotuestako nuo pari sataa laitat sivuun? :D Tässä on keskusteltu työttömistä yms. tukien varassa elävistä.

Vierailija
57/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletpa näppärä käyttämään rahaa. Toimeentulotuestako nuo pari sataa laitat sivuun? :D Tässä on keskusteltu työttömistä yms. tukien varassa elävistä.

Jos yh:lle jää vuokran jälkeen 1100 näppiin kuussa, on se vaan omaa kädettömyyttä, että ei saa rahoja riittämään. Vai eikö tätä saa suoraan ilmaista? Monestihan nimenomaan yh-tapauksissa ne tuet ovat itseasiassa paljon paremmat kuin jollain sitkeästi keskituloisessa duunissa painavalla toisella yh:lla. Se on sitten eri asia, jos puhutaan jostain työttämän peruspäivärahasta tai sossun rahoista, siis ihmisistä, joilla on oikeasti vähän rahaa käytössä.

Vierailija
58/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yh:lle jää vuokran jälkeen 1100 näppiin kuussa, on se vaan omaa kädettömyyttä, että ei saa rahoja riittämään. Vai eikö tätä saa suoraan ilmaista? Monestihan nimenomaan yh-tapauksissa ne tuet ovat itseasiassa paljon paremmat kuin jollain sitkeästi keskituloisessa duunissa painavalla toisella yh:lla. Se on sitten eri asia, jos puhutaan jostain työttämän peruspäivärahasta tai sossun rahoista, siis ihmisistä, joilla on oikeasti vähän rahaa käytössä.

Et vastannut kysymykseen talousnero.

Vierailija
59/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän luovuutta peliin. Menet taikaseinälle, nostat satasen ja viet kotiin tyynyn alle. Sanot sossuun, että ruokaan meni. Tupakka, alkoholi ja Veikkauksen pelit pois, perusevästä perheelle. Tosin jos joudut joskus viemään useamman jemmasatasen tilille jotain yllättävää laskua varten, sitten pitää sanoa, että nimenomaan voitit pelaamalla. Edellä mainittiin pimeät duunit, itse tosin en esimerkiksi ole koskaan palkannut himmeänä tuttua työtöntä ammattimiestä puhtaasta myötätunnosta verottajaa kohtaan.

Toisaalta eihän sillä sossun tuella ole tosiaan tarkoituskaan rikastua, joten siinä mielessä olet oikeassa. Aika hölmöä odottaa, että sen pitäisi riittää muuhun kuin kädestä suuhun elämiseen.

Vierailija
60/62 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän luovuutta peliin. Menet taikaseinälle, nostat satasen ja viet kotiin tyynyn alle. Sanot sossuun, että ruokaan meni. Tupakka, alkoholi ja Veikkauksen pelit pois, perusevästä perheelle. Tosin jos joudut joskus viemään useamman jemmasatasen tilille jotain yllättävää laskua varten, sitten pitää sanoa, että nimenomaan voitit pelaamalla. Edellä mainittiin pimeät duunit, itse tosin en esimerkiksi ole koskaan palkannut himmeänä tuttua työtöntä ammattimiestä puhtaasta myötätunnosta verottajaa kohtaan.

Toisaalta eihän sillä sossun tuella ole tosiaan tarkoituskaan rikastua, joten siinä mielessä olet oikeassa. Aika hölmöä odottaa, että sen pitäisi riittää muuhun kuin kädestä suuhun elämiseen.

Ei mulla oo mitään ongelmaa palkkatyössä käyvänä. Käy vaan huvittamaan kun ilman mitään kokemuspohjaa olevat kommentoivat nokkelina asioita joista eivät mitään tiedä. Kuten heti tuo toinen lauseesi taas paljastaa. Ei ole enää edes olemassa mitään sossua tukia varten! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi