Rakas lapseton. Oikeasti kun ketään ei kiinnosta miksi olet vela. Enemmän kiinnostaa mitä ihmettä teet vauva.fi sivustolla pätemässä asiasta.
Tuhat aloitusta jo samasta aiheesta. Kuinka on kivaa olla sinkku,lapseton,elää huoletonta elämää,nukkua pitkään,ostella vain itselle,matkustella,harrastaa seksiä tai ei harrastaa yms.yms.yms.
Kun ihan oikeasti good for juu ja aha ja eipä paljoa kiinnosta. Mutta nitä ihmettä teet VAUVA.FI sivustolla ja miksi ihmeessä pkyää vielä keskustelunaloitus tehdä siitä kuinka olet vela.
Miten uskomattomalta kuin se kuulostaakaab mutta jotkut ihab oikeasti nauttii,rakastaa ja ei vaihtais pois tätä lapsiperhe elämää. En minäkään voivottele teitä,niin ei teidänkään tartte meitä. Pätekää jossain muualla.
Kommentit (169)
Lapsiaihe on siitä otollinen trollausaihe että siinä sohaisee helpolla äidillisten tunteiden muurahaispesään.
Tulee kuhinaa ja naisten raivoa. Sokeaa hyökkäämistä aloittajaa vastaan. Lapsettomuen solvaamista.
Sillä saa aikaan normaalien äiti-ihmisten taantuman eläimen tasolle. Se nostaa empaattisessa ihmisessä esiin vaietun kiduttajapuolen.
Hyvä ihmiskoe. Helppo nakki trollaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi velat ärsyttävät juuri lapsellisia ihmisiä, mutta ei meitä lapsettomia, jotka eivät voi saada lapsia? Kaduttaako lasten "hankkiminen"? Muistuttaako velat siitä, että toisinkin ois voinut valita, mutta enää ei voi perua omia valintoja?
Ja sitten joku vela tuolla aiemmin sanoi, että sellaiset ihmiset ovat röyhkeitä idiootteja, henkisesti kypsymättömiä, jos väheksyvät toisia ihmisiä ja heidän tahtoaan. Nyt sitten sinä tulet tänne kuitenkin sanomaan juuri sitä, mitä ette itse halua lapsellisisilta kuulla; että valinta oli väärä, että tulet katumaan, että kukaan ei oikeasti haluaisi olla vanhempi.
Veloilla on sellainen harhaluulo että heidän elämäntapansa on se oikea vaikka se itse asiassa on vähemmistö. Suurin osa ihmisistä hankkii lapsia. Elämäntapa ei ole vääräkään, mutta silti heillä riittää pokkaa ylimielisinä sanoa, että kaikki vanhemmat olisivat heille kateellisia ja että kaikki isit ja äidit sisimmässään katuvat lapsentekoa ei eivätkä rakasta lastaan. No, muistakaa nyt kuitenkin että kaikki eivät ole kuten te. Itse asiassa suurin osa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on ihab oikeassa!! Jos on perheen perustanut niin sitä ei kannata vaihtaa pois. Ihan kuin uuden auton arvo tipahtaa heti useita prosentteja kun auton vie pois liikkeestä niin kukaan ei halua käytettyä perhettä sen täydestä arvosta, siinä häviää vaihtaessa. Kannattaa mieluummin vakuuttaa itsensä, että on tehnyt oikean valinnan, se on helpoin tapa.
Jotkut toki vaihtaa perheitä pois ja puhutaankin uusioperheistä mutta siinä alkuperäinen suunnitelma on siis mennyt pieleen ja koetetaan sitten vaihtokaupoilla parantaa sijoitusta.
Aloittaja, jos haluat esiintyä toisena kirjoittajana, tee edes erillaisia kirjoitusvirheitä. :D
Voi jeesusb. Mua nauratti ab:n eli aloittajan typot ja en bääse siitä nyt irtib. Mutta olen tasan eri tyybbi, ei labsia tai elämää suurempaa tarvetta brovota. Tosin aion tämän illlan berusteellab absorboida, adoptoida av-palstalaisen kirjeenvaihtobfrendin koska ihmisten bohjaton tyberyys kiehtoo minuab. Tosin en fwbfrendiä koska johonkin raja vedetään, luoja baratkoon.
:D :D :D
Glitteriä purskahti joka reiästä ja huokosesta kun nauroin ääneen
Tämä viesti kiteyttää aika hyvin velojen ajatusmaailman.
Vierailija kirjoitti:
Älä itke, äityli. Hyväksy se mitä olet ja jatka harmaata matkaasi taivaltaen.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2980888/vela-nykyajan-vampyyri?changed=1…
Että kun velat valittavat lapsista ja kehuvat omaa elämäänsä, se ei ole harmaata matkaa vaan värikästä ilotulitusta? :D Nyt kun joku tarttuu ihan oikeaan ilmiöön tällä palstalla ja puhuu täyttä asiaa ja faktoja, yhtäkkiä se onkin itkemistä? Miksi luulet, että ap olisi sinulle kateellinen lapsettomuudestasi ja että hänellä olisi harmaa elämä? Suurimmalla osalla ihmisistä lapset kun rikastuttavat elämää entisestään. Ja usko tai älä, he ovat tyytyväisiä valintaansa eivätkä ole kateellisia SINULLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on taas vedetty porkkana takapuoleen vaikka se ei välttämättä sinne kuulu. Väännetääs rautalangasta:
-EI TARKOITA IHMISIÄ JOTKA KÄYVÄT LUKEMASSA SIVUSTOLLA
-EI TARKOITA IHMISIÄ JOTKA KÄYVÄT KOMMENTOIMASSA KESKUSTELUJA
-EI TARKOITA IHMISIÄ JOTKA ALOITTAVAT KESKUSTELUN JOTAIN MUUSTA AIHEESTA
-EN TARKOITA IHMISIÄ JOTKA EIVÄT FYYSISESTI KYKENE SAAMAAN LAPSIA JA PURKAVAT PAHAA OLOAA TÄÄLLÄ SAADAKSEEN KESKUSTELUTUKEA
Vaan
Ihmisiä jotka tekevät keskustelun "tästä syystä olen lapseton" tai " en hanki ikinä lapsia" tai vaikkapa "en ymmärrä miksi kukaan hankkisi lapsia"
APAuts, eikö sun krapulaista päätä särje tuo HUUTAMINEN? Harmittaako noin kovasti, että pidit sen vahinkokakarasi etkä sen jälkeenkään ole älynnyt käyttää ehkäisyä?
Törkeä kommentti. Mistä tuo velojen kaksinaismoralismi kumpuaa? Heitä kun vähän tökkäisee niin heti ollaan verisesti loukkaantuneina puolustuskannalla räyhäämässä ja avaamassa keskusteluja upeasta lapsettomuudestaan, mutta sitten itselleen oikeuttavat kuinka törkeiden ja väheksyvien kommenttien kirjoittamisen tahansa. Tällä jota lainasin ei ole kaikki kotona ja yksi viesti kertoi sen, että hän on onneton elämässään. Onnellinen ihminen tai tyytyväinen vela ei kirjoita tuollaista kellekään.
Ap oli täysin asiallinen aloituksessaan, ei haukkunut ketään. Sinä vastaat aloitukseen nimittelemällä ap:n lasta vahinkokakaraksi, väheksyt hänen valintojaan ja menet henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sinä nyt eksynyt väärälle palstalle, tämähän on "aihe vapaa" palsta, jota ylläpitää Sanoma Oy, ei mikään Vauva-lehti ja aikoinaan se siirrettiin tänne IS:sta. Ja Sanoma Oy:n lehdissä on suorat linkit tänne.
Sama käytäntö on monella muuallakin lehdissä esim. A-lehdet.
Jos haluat keskustella lapsista ja lapsiin liittyvistä asioista:
Mene Alueet ja valitse sieltä "valitse alue" sieltä lapsia ja perhettä koskeva aihealue esim. vauvakuume, raskaus, taaperot jne. jne.
Sori, mutt kyllä tämä edelleen on vauva.fi eikä mikään av-palsta. Aihe vapaa on ihan yhtä lailla osio siinä missä raskaus, lapset tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan veloja on n. 14% ja pääosin ovat köyhiä ja kouluttamattomia. Ei kannata ehkä aikaansa haaskata vastaamalla heidän provoihinsa sen enempää kuin palstalla roikkuvien syrjäytyneiden ja naisettomien miesten avauksiin.
Laitatko linkin tähän tutkimukseen? Ihan vaan ympäristöä havainnoimalla voisin vaikka vannoa että eniten lisääntyvät kouluttamattomat ja syrjäytyneet ja lapsia on useita ja monesti eri kumppaneille.
Kertoo ehkä siitä missä seurassa liikut. http://www.hs.fi/elama/art-2000002872759.html Hesarilla on näitä juttuja muuten useita.
Ei tarvitse kuin kävellä kaupungin vuokrakerrostalojen ohi niin väitteeni on oikeaksi todistettu.
No, oma tuttavapiirini on helsinkiläisiä akateemisia. Jokaisella on lapsia, useimmilla jopa useampi. Jollain saattaa olla jopa ihan suurperhe ja tohtorin tutkinto. Tietämäni velat ovat sen sijaan veloja, koska puuttuu kumppani, työpaikka ja rahaa.
Hehheh :D Aivan varmasti tuttavapiiriisi kuuluu akateemisia perheellisia ja vieläpä painotuksena helsinkiläisiä :D Kiitti aamun nauruista!
Mulla on kaksi maisterintutkintoa, mies on tohtori. Asumme Helsingin keskustassa ja olemme varakkaita. So? On meillä lapsia.
Minun miehenipä onkin ydinsukellusveneen kapteeni, ja itse olen maailman kuningatar. Asumme Marsissa ja meillä on kesäpaikka kuussa. Tienaamme vuodessa triljoona dollaria. Meillä ei ole lapsia, eikä tule.
Piristoipä kateellinen kölyhä vela taas päivää. T: Raskaana oleva akateeminen ja rikas
Vierailija kirjoitti:
Lapsiaihe on siitä otollinen trollausaihe että siinä sohaisee helpolla äidillisten tunteiden muurahaispesään.
Tulee kuhinaa ja naisten raivoa. Sokeaa hyökkäämistä aloittajaa vastaan. Lapsettomuen solvaamista.
Sillä saa aikaan normaalien äiti-ihmisten taantuman eläimen tasolle. Se nostaa empaattisessa ihmisessä esiin vaietun kiduttajapuolen.
Hyvä ihmiskoe. Helppo nakki trollaajalle.
Ihan sama juttu on niissä keskusteluissa, kuten tässäkin, kun joku kertoo olevansa tyytyväinen omaan äitiyteensä. Velahyeenalauma sormet syyhyten kirjottavat aloittajalle solvaavia kommentteja ei pelkästään hänestä itsestään, vaan myös hänen lapsestaan.
Vanhempien en ole koskaan nähnyt käyttäytyvän palstalla näin veloja kohtaan. Velat itse uhriutuvat ja olettavat, että vanhemmilla on jotain heitä vastaan ja räyhäävät ja solvaavat ikään kuin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun kannattaisi perehtyä keskustelupalstan tarjoamiin palveluihin.
Jos haluat keskustella lapsellisten asioista, mene ihmeellä vaikka "perhe ja arki"-palstalle ja saat sydämesi kyllyydestä puhua lapsellisten asioista, enkä ole huomannut siellä lapsettomien pyörivän.
Nyt olet valinnut aihevalikoista "aihe vapaa" ja täällä keskustellaan maan ja taivaan väliltä ja tänne on suora linkki monista lehdistä.
Vai oletko lapsien myötä heittänyt aivosi narikkaan ja aiheen valinta on ylivoimaista.
Joko ap on Porvoosta tai sitten siiderivalas, joka tosiaan kärsii krapulasta ja morkkiksesta ja penskat kiukuttelevat kun mamma vain otsasuonet pullistellen näprää kännyään eikä keitä lapsille puuroa.
Avaus oli täysin asiallinen, mutta sinä koit heti tarvetta uhriutua ja aloit sortamaan ap:tä todella vihamielisillä kommenteilla. Miksi? Onko paha olla lapsettomassa elämässä? Millään mittarilla en näe miksi ap olisi siiderivalas sai provo. Ovatko kaikki sinunkin viestisi sitten provoja? Toivon niin, sillä enpä haluaisi noin inhottavaan ihmiseen koskaan törmätä. Ja itse olen lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on ihab oikeassa!! Jos on perheen perustanut niin sitä ei kannata vaihtaa pois. Ihan kuin uuden auton arvo tipahtaa heti useita prosentteja kun auton vie pois liikkeestä niin kukaan ei halua käytettyä perhettä sen täydestä arvosta, siinä häviää vaihtaessa. Kannattaa mieluummin vakuuttaa itsensä, että on tehnyt oikean valinnan, se on helpoin tapa.
Jotkut toki vaihtaa perheitä pois ja puhutaankin uusioperheistä mutta siinä alkuperäinen suunnitelma on siis mennyt pieleen ja koetetaan sitten vaihtokaupoilla parantaa sijoitusta.
Taidat olla aloittaja? Ihab :D
Mietin samaa, että ap se siellä komppaa omia kommenttejaan esiintyen toisena henkilönä. Noh, ehkä sille tuli huoli, että tämä sen vela-vihamielinen aloitus kuivahtaa ennenkuin pääsi kunnolla käyntiin.
Tässä aloituksessa ei ole mitään vihamielistä. Ap ihan aiheesta ihmettelee velojen jatkuvaa todisteluntarvetta siitä, että heidän elämänsä on niin paljon upeampaa. Vihamielisiä tässä(kin) ketjussa ovat vain ja ainoastaan riehuvat velat, jotka solvaavat ap:tä koska taisi osua heihin liian kovaa tuo kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan veloja on n. 14% ja pääosin ovat köyhiä ja kouluttamattomia. Ei kannata ehkä aikaansa haaskata vastaamalla heidän provoihinsa sen enempää kuin palstalla roikkuvien syrjäytyneiden ja naisettomien miesten avauksiin.
Laitatko linkin tähän tutkimukseen? Ihan vaan ympäristöä havainnoimalla voisin vaikka vannoa että eniten lisääntyvät kouluttamattomat ja syrjäytyneet ja lapsia on useita ja monesti eri kumppaneille.
Sulla on termit ihan hakusessa. Syrjäytyneet ihmiset eivät harrasta seksiä tai saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuhat aloitusta jo samasta aiheesta. Kuinka on kivaa olla sinkku,lapseton,elää huoletonta elämää,nukkua pitkään,ostella vain itselle,matkustella,harrastaa seksiä tai ei harrastaa yms.yms.yms.
Kun ihan oikeasti good for juu ja aha ja eipä paljoa kiinnosta. Mutta nitä ihmettä teet VAUVA.FI sivustolla ja miksi ihmeessä pkyää vielä keskustelunaloitus tehdä siitä kuinka olet vela.
Miten uskomattomalta kuin se kuulostaakaab mutta jotkut ihab oikeasti nauttii,rakastaa ja ei vaihtais pois tätä lapsiperhe elämää. En minäkään voivottele teitä,niin ei teidänkään tartte meitä. Pätekää jossain muualla.
En ole katkera, mutta kuitenkin..... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään siitä että jokainen ihminen tietää ITSE mitä haluaa ja mitä ei halua. Pitää olla todella röyhkeä idiootti, jos kuvittelee voivansa mennä toiselle sanomaan, että sä et tiedä itse mitä haluat, ja minä tiedän paremmin sun puolesta haluatko jotain juttua vai et.
Kaikki uskonnot ja ideologiat lähtevät tästä ajatuksesta. Ja niillä on miljardeja seuraajia. Moderni psykologiakin nojaa vahvasti alitajuisiin ja piilotettuihin motiiveihin jne. Koko niin suosittu ajatus "itsensä etsimisestä" lähtee siitä ettei tiedä mitä haluaa.
Sanoisin että pitää olla aika röyhkeä idiootti jos kuvittelee aina tietävänsä mitä haluaa.
Aaah miten selkeää! Sinä et todellakaan tiennyt mitä halusit kun lapsia hankit ja nyt kaduttaa niin vimmatustusti :D Katkerana ja raivoissasi purkaudut nyt täällä asiasta! : D
Naurettava väite, ja tämä tulee ihan lapsettomalta itseltään. Saahan sinullekin nyt sitten sanoa, että olet katkera vanha velaeukko jolla on suunnaton tarve todistella lapsettomuuttaan, vaikka oikeasti halusi lapsia tajuten sen liian myöhään? Aaah miten selkeää!
Velat ovat jotenkin yksinkertaisia. Tuijotellaan omaa napaa ja ne, jotka haluavat sen alueen kasvavan ja kehosta syntyvän lapsen, ovat automaattisesti kateellisia hänelle. Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samasta syystä voisivat lapsettomat tai ei niin lapsista kiinnostuneet voisivat syyttää, miksi lapsia ja perhettä koskevat asiat tuodaan aiheeksi "vapaa aihe-palstalle" eikä keskustelua viedä sinne minkä aihe-alueen alle se kuuluisi.
Ilmiö on tullut ihan viime aikoina, muutaman vuoden aikana ja nuo perhettä koskevat keskustelut ovat olleet melko hiljaisia, ainakin mitä olen itse siellä pyörinyt.
En tiedä mistä se johtuu, eikö enää ihmiset lue sääntöjä, niin kuin ap. vaan mesoaa täällä vapaa-aihe palstalla. Ja tuokin luulo, että tämä olisi joku Vauva-lehden palsta, on uskomaton luulo.
Se nyt olisi naurettavuuden huippu, jos lapsettomat tulisivat samomaan VAUVA.fi:n keskusteluosiossa (kyllä, OSIOSSA) nimeltä Aihe vapaa, että täällä ei saa keskustella lapsista. Vaikka ovat VAUVA.fissä edelleen, vaikka keskusteluosio onkin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo ehkä siitä missä seurassa liikut. http://www.hs.fi/elama/art-2000002872759.html Hesarilla on näitä juttuja muuten useita.
Ei tarvitse kuin kävellä kaupungin vuokrakerrostalojen ohi niin väitteeni on oikeaksi todistettu.
No, oma tuttavapiirini on helsinkiläisiä akateemisia. Jokaisella on lapsia, useimmilla jopa useampi. Jollain saattaa olla jopa ihan suurperhe ja tohtorin tutkinto. Tietämäni velat ovat sen sijaan veloja, koska puuttuu kumppani, työpaikka ja rahaa.
Hehheh :D Aivan varmasti tuttavapiiriisi kuuluu akateemisia perheellisia ja vieläpä painotuksena helsinkiläisiä :D Kiitti aamun nauruista!
Mulla on kaksi maisterintutkintoa, mies on tohtori. Asumme Helsingin keskustassa ja olemme varakkaita. So? On meillä lapsia.
Minun miehenipä onkin ydinsukellusveneen kapteeni, ja itse olen maailman kuningatar. Asumme Marsissa ja meillä on kesäpaikka kuussa. Tienaamme vuodessa triljoona dollaria. Meillä ei ole lapsia, eikä tule.
Piristoipä kateellinen kölyhä vela taas päivää. T: Raskaana oleva akateeminen ja rikas
Eipä ne siellä yliopistossa ainakaan opettaneet sua kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä, vai onko raskaus turvottanut sun sormesi niin ettei oikeinkirjoitus onnistu?
Parempi olla "kölyhä" kuin "järjenkölyhä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne siellä yliopistossa ainakaan opettaneet sua kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä, vai onko raskaus turvottanut sun sormesi niin ettei oikeinkirjoitus onnistu?
Annat täällä aika huonon kuvan teistä veloista. Pelkkiä törkeyksiä latelette. Menkää itseenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat täällä aika huonon kuvan teistä veloista. Pelkkiä törkeyksiä latelette. Menkää itseenne!
Jep, joo. Sinä itse annatkin heti paljon paremman kuvan teistä lapsellisista huutelemalla noita köyhä-kommenttejasi (olettaen, että olet sama tyyppi, kuin tuo akateeminen raskaanaoleva rikas). Sitä saa, mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, joo. Sinä itse annatkin heti paljon paremman kuvan teistä lapsellisista huutelemalla noita köyhä-kommenttejasi (olettaen, että olet sama tyyppi, kuin tuo akateeminen raskaanaoleva rikas). Sitä saa, mitä tilaa.
En ole lapsellinen vaan lapseton nuori nainen. Enkä ole sama joka kirjoitti tuon kommentin, mutta kaiken kaikkiaan täällä on velat puhuneet paljon hävyttömämmin vanhemmille kuin vanhemmat veloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsellinen vaan lapseton nuori nainen. Enkä ole sama joka kirjoitti tuon kommentin, mutta kaiken kaikkiaan täällä on velat puhuneet paljon hävyttömämmin vanhemmille kuin vanhemmat veloille.
Niinpä niin. Kyllä normaali ihminen ymmärtää, jos sanoo, että ei halua jotain asiaa itselleen. En minäkään halua vaikkapa autoa itselleni, mitä minä sillä. En kuitenkaan kerro miten autolliset kadehtii minua tai katuu autonsa hankkimista tai miten kerta kaikkisen oksettavia muiden autot minusta on ja kenenkään ei tulisi niitä ikinä koskaan ever hankkia.
Jeps. Aivan saa olen ihmetellyt kuin aloittajakin. Kiva, että on kivaa olla lapseton mutta muuten evvk.
Kaikki tietävät millaista elämä oli ennen lapsia. Ei se ole mitään uutta. Mutta se, että nämä tyypit hengaavat jatkuvasti vauva-lehden keskustelupalstalla vaikuttaa pikemminkin masokismilta.
Perusteluksi ei käy, että täällä puhutaan muustakin kuin lapsista, koska ei oikeasti puhuta. Täällä puhutaan kaikesta siitä perspektiivistä käsin, että on omia lapsia.