Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin lapsi meni ottamaan käsilaukustani tavaroita. Kaveri ei sanonut asiaan mitään.

Vierailija
24.09.2017 |

Minun piti itse sanoa lapselle, etten anna omia tavaroitani hänelle leikkiin. Mielestäni vanhempien tehtävä on sanoa lapsilleen tällaisista asioista, jotka ei ole kohteliaita tapoja.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä?

Vierailija
2/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhempia jotka kasvattavat lastaan ja sitten on näitä jotka ei.

Arvaa kumman lapsella on enempi kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
4/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
5/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumasti teit kun kielsit toista. Itsekäs olet. Ei ne tavaras olisi siinä leikissä mikskään menneet.

Vierailija
6/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa muutenkin opettaa pysymään irti toisen omaisuudesta. Käsilaukuissa saattaa olla lääkkeitä, terräviä esineita tai ylipäätään mitä tahansa lapsille sopimatonta. Puhumattakaan nyt siitä,kuinka huonoa käytöstä on mennä penkomaan toisen ihmisen henkilökohtaista omaisuutta.

Vierailija
7/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, laukulle ei päästetä. Hyvä että sait suusi auki.

Vierailija
8/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumasti teit kun kielsit toista. Itsekäs olet. Ei ne tavaras olisi siinä leikissä mikskään menneet.

Ja tuolla asenteella kasvatetaan lapsista ihmisiä jotka eivät aikuisenakaan kunnioita toisen omaisuutta.

Vierailija
9/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kuuluisi sanoa, opettaa tavoille. Hyvä että sinä edes sanoit asiasta.

Miksihän oma vanhempi ei sanonut? Eikö hän tajunnut tai olettiko lapsen saaneen penkomiseen luvan? Tai jos olit siinä lähellä, niin ajatteli että sinä hoidat asian, kun huomaat joka tapauksessa? Ajatteliko kenties, jos lapsi olisi vaikka saanutkin luvan, niin turhasta kieltämisestä sitten olisi seurannut vastakommenttia "ei kun kyllä se saa nyt ottaa, kun annoin luvan".

Vierailija
10/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei. En ole ap, mutta ihan hyvin jonkun lapsi voisi hakea luvatta käsilaukustani tamponit ja buranat ja leikkiä niillä. 

Vierailija
11/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsilaukku on minulle henkilökohtaista omaisuutta, eikä sinne ole kellään oikeutta kajota. Ei edes lapsella. Ap

Vierailija
12/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kasvatustyyli on myös tällainen: älä tee sitä ja sitä, JOOKO? Jos jonkun asian lapselta kieltää, niin se on piste. Tuo "jooko?" jättää valinnan lapselle joko lopettaa tai ei, miltä lapsesta tuntuu. Ap

Vierailija
13/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on laukussa aina opamoxia. Tervemenoa penkomaan!

Vierailija
14/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap tietenkin otti kaverin huonon käytöksen puheeksi. Mitä kaveri vastasi kun kysyit häneltä miksi antaa lapsensa penkoa kassiasi?

Vierailija
15/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on laukussa aina opamoxia. Tervemenoa penkomaan!

En ihmettele jos asenne on tuo.

Kyllä omistajakin voi kieltää. Käsilaukku on aika selvä tapaus, että sen olisin itsekin kieltänyt sekä penkojan äitinä että laukun omistajana. Mutta moni muu tavara siellä kylässä. Omistaja voi sanoa suoraan jos johonkin ei saa koskea. Voihan siellä olla vaikka joku arvokas nukke tai muu lelu, jota ei lapsen äiti tajua.

Vierailija
16/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ystävä joka ei aina kiellä lastaan silloin kun se selkeästi olisi mielestäni asiallista, vaikka muutoin lapsella on selkeät tiukahkot säännöt.

Kysyin sitten vähän samantapaisessa tilanteessa kuin ap:llä miksei kiellä.

Vastaus oli, että kyllähän muutkin lähempänä olevat osaavat kieltää, ja lapsen täytyy oppia tottelemaan muitakin kuin äitiä. Eli koko kylä kasvattaa.

Asenteissa ja kasvattajissa on eroja ja kysymällä voi selvitä miksi joku toimii niinkuin toimii.

Vierailija
17/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kokemus, kaverin lapsi saa aukoa kotonani kaikki laatikot ja tyhjentää ne ilman että kaverini kieltää. Arvatkaa haluanko pyytää heitä kylään?

Vierailija
18/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kannattaa muutenkin opettaa pysymään irti toisen omaisuudesta. Käsilaukuissa saattaa olla lääkkeitä, terräviä esineita tai ylipäätään mitä tahansa lapsille sopimatonta. Puhumattakaan nyt siitä,kuinka huonoa käytöstä on mennä penkomaan toisen ihmisen henkilökohtaista omaisuutta.

Mulle tuli tästä mieleen kun olin aikoja sitten seurakunnan perhekerhossa muksujen kanssa.

Isoimmat tavarat oli vaunujen laukussa eteisessä mutta mulla oli tosi pieni käsilaukku jossa oli rahat ja känny, ja semmosessa isossa oleskelutilassa jätin laukun ihan sivuun yhden hyllyn päälle.

Joku äippä kävi poimimassa mun laukun, nosti sen ilmaan ja ihmetteli että kuka tän on tänne jättänyt.

Sanoin että se on mun laukku ja laitoin melkein samaan paikkaan takaisin.

Se äippä moitti että lapset ois voinu saada sen käsiinsä.

Ja hänellä itsellään + kaikilla muilla äideillä lojui ympäriinsä pöydillä, lattioilla, sohvilla kassikaupalla tavaraa...

Joo, tää nyt ei ihan tähän liittynyt, mutta ne käytöstavat ja järjenkäyttö jos on aikuisella hukassa niin eihän he niitä lapsillekaan voi opettaa, ikävä kyllä.

Mä olen muutenkin välillä törmännyt tällaiseen omituiseen käytökseen, mutta aina tietyn tyyppisiltä naisilta. Ja ne lapset on juuri sitten täysin vailla käytöstapoja...

Vierailija
19/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama kokemus, kaverin lapsi saa aukoa kotonani kaikki laatikot ja tyhjentää ne ilman että kaverini kieltää. Arvatkaa haluanko pyytää heitä kylään?

Hän ei kiellä, koska huomaa, että asia ei sinua vaivaa. Ja mistä hän tietää, ettei sinua vaivaa? Koska et kiellä. Ihmettelee vain, miksi olet niin huono ystävä, ettet enää halua tavata. Ehkä jopa aloittaa av:lle keskustelun:  "olimme ennen hyviä kavereita, miksi hän ei enää kutsu minua kylään?"

Vierailija
20/26 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoooooh. No kai nyt voit itsekin sanoa, jos olet tuossa asiassa kaveriasi fiksumpi! Mun laukulle ei mennä, aivan sama kuka siitä sanoo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi