Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko uusi ylioppilas käyttää kansallispukua?

abiturientti
24.09.2017 |

Onko soveliasta pukeutua (suomalaiseen) kansallispukuun omissa yo-juhlissaan? Todistuksenjakotilaisuuden jälkeen vietetään siis ihan pienet juhlat jonne tulossa n. 10 kpl lähisukulaisia.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammaaah kirjoitti:

Eikö lakkiaisetikettiin kuulu yleensä polvipituinen ja lyhythihainen mekko? Ainakin meille lukiossa neuvottiin näin ja sanottiin, että kuuluu hyviin tapoihin. Näyttää hupsulta, jos lavalla yksi lakitetuista erottuu joukosta kamalasti... 

Parempi se on kuin nykytyyli: lyhyt olkaimeton mekko, josta vuorotellen kiskotaan yläosaa ylöspäin, kun meinaa tissit tipahtaa tiskiin ja vuoroin alaspäin kun persaus vilkkuu.

Vierailija
42/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi, ylioppilasjuhliin nyt ainakaan. Ei sovi yhteen kansallispuvun kanssa se ylioppilaslakki, joka nyt sentään on tämän juhlan pääaihe.

- Jaa. Ja mä kun olen luullut, että ylioppilaaksi kijoittanut (tai kirjoittaneet) ovat ne päivän "se" juttu, joko lakin kanssa tai ilman. -Tietysti hyvin tapoihin kuuluu, että yleensä juhlahetkiin on tapana laittaa päälle, jotain "parempaa" e. muuta kuin arkiasu, tai ei ainakaan likaisempaa asua; asianmukainen pukeutuminen on osa juhlan kunnioittamista; vaikka pelkästään järjellä ajatellen ylioppilaslakin hankkiminen on hivenen hassua, kun eihän sitä ylppäreiden jälkeen enää välttämättä tarvitse lainkaan.    

No joo, valitsin sanani huonosti. Tarkoitukseni oli vain ilmaista mielipiteeni, että kansallispuku ja ylioppilaslakki eivät sovi samaan asuun tyyliltään. Ovat niin eri perinteistä lähtöisin. Ei sovi miestenkään  kansallisasuun vaikkapa nyt tohtorin hattu. Pelkkä mielikuvakin naurattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammaaah kirjoitti:

Eikö lakkiaisetikettiin kuulu yleensä polvipituinen ja lyhythihainen mekko? Ainakin meille lukiossa neuvottiin näin ja sanottiin, että kuuluu hyviin tapoihin. Näyttää hupsulta, jos lavalla yksi lakitetuista erottuu joukosta kamalasti... 

Joskus on varmaan kuulunut jakkupuku, ja muulloinkin on menty laumasieluina muodin mukaan milloin pitkissä, milloin lyhyissä helmoissa. Silti itse kullakin ylioppilaalla on vapaus valita oma juhlapukunsa. Kansallispuku on erinomainen valinta, ei yhtään parempi tai huonompi kuin vaikka juhlava housuasu tai se polvipituinen mekko olkaimilla tai ilman.

Vierailija
44/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku kansallispukufetisisti kirjoittamassa nuo kaikki kansallispukua hehkuttavat viestit? Vai ap-mamma, joka yrittää sitten saada tyttärensä kansallispuvussa naurunalaiseksi vetoamalla "näin moneen mielipiteeseen"?

Vierailija
45/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan soveliasta, mutta myös naurettavaa ja tyylitöntä, ovathan ne kansallispuvut nyt aivan hirveitä, myöntäkää pois. Kuinka monella mammalla muka edes on kansallispuku kaapissa? No, saapahan uusi ylioppilas sitten extra-huomiota, kaverit nauraa ja mummot ihastelee.

Suomen toivot, tuoreet ylioppilaat, nauramassa perinteikkäälle juhlapuvulle. Kyllä.

Vierailija
46/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku kansallispukufetisisti kirjoittamassa nuo kaikki kansallispukua hehkuttavat viestit? Vai ap-mamma, joka yrittää sitten saada tyttärensä kansallispuvussa naurunalaiseksi vetoamalla "näin moneen mielipiteeseen"?

Älä sure. - Vaikka itse pidänkin kansallispukua sopivana oikeastaan melkein mihin tahansa hienompaan juhlaan, niin et todennäköisesti ole ainoa joka suhtautuu kansallispukuun empien. - Yhtä hyvin voisi väittää, että joku haluaisi täältä saada rohkaisua sanoa tyttärelleen, että kansallispukua ei nyt pysty hankkimaan, sillä samalla hinnalla saattaa saada toisenkin edullisemman valmispuvun...   

Vierailija
47/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuka,taukki lähteä nyt lahden toiselta puolen hakemaan juhla-asua kansallisjuhliin?

Vuoden suunnittelija...

Vierailija
48/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan soveliasta, mutta myös naurettavaa ja tyylitöntä, ovathan ne kansallispuvut nyt aivan hirveitä, myöntäkää pois. Kuinka monella mammalla muka edes on kansallispuku kaapissa? No, saapahan uusi ylioppilas sitten extra-huomiota, kaverit nauraa ja mummot ihastelee.

Kullakin makunsa. Olen aina tykännyt folk-henkisestä pukeutumisesta  ja minusta tuo asu on nätti. Ei ehkä viimeisimmän muodin mukainen, mutta ei tarvitse ollakaan, jos on muuten ajattoman kaunis ja osa kulttuuriamme.

Mietinkin juuri mekon soveltumista todistustenjakotilaisuuteen, juhlissahan meillä tulee kukaan tuskin mitään tökeröä siitä sanomaan. Jokatapauksessa arvostan kyllä mielipidettäsi. Kiitos myös muille, olen lukenut kaikki viestit ja jätän ajatuksen hautomaan.

t. AP

Vierailija
49/68 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispuku on oikein hyvä. Siskoni ja minä itse aikoinaan olimme kansallispuku päällä. Lainasimme sukulaisilta.  Ja olen nähnyt tietysti muitakin yo-tyttöjä kansallispuvussa.

Mainio valinta ja varsinkin jos puvun saa lainaan, tulee se myös halvemmaksi, kuin asu jota ei ehkä muuten tulisi enää käytettyä.

En ymmärrä kuka nauraisi kansallispuvulle? Siis häh, miksi? Kansallispuku voisi olla hassun näköinen/ turhan juhlava jos menisi lenkille tai risusavottaan mutta ylioppilas-juhliin se käy, niinkuin on käynyt jo vuosikymmeniä.

Vierailija
50/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin kansallispuvut jo suosiolla museoiden vitriineihin. Oikeasti nuo puvut näyttävät naamiaisasuilta eivätkä oikein pue kuin harvoja ja valittuja, pitkiä ja hoikkia. Anoppini, lyhyt pullea tyllerö, pönötti kansallispuvussa merkkipäivänään. Meinasin koko juhlapäivän nostaa sen kirjahyllyyn, pois jaloista pyörimästä Muistutti niin kovasti matkamuistonukkea.

Vierailija
51/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sillä se on rasismia. Ota huomioont ulkomaalaiset opiskelijat joille kansallispuku edustaa suomalaisuutta.

Vierailija
52/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi ja montakin sellaista yo-kuvaa olen nähnyt, joissa joku vastavalmistunut ylioppilas on pukeutunut johonkin niistä.

Yhden sellaisenkin postikortin,jossa nuori romaninainen oli ylioppilashattu päässään juhlavassa mustalaisasussa ja jotkut saamelaiset ylioppilaat varmasti hekin käyttävät siinä samassa kuvassaan sitä omaa kansallispukuaan.

Käyhän se ja on arvokas vaikka presidentinlinnan vastaanotolla,kuten aina tv:stä itsenäisyyspäivinä on nähty,joten: mikäpä sen käytön estäisi ylioppilaskuvassakaan. 

Vierailija
53/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että kansallispuku sopii lähes kaikkiin juhliin. Hautajaiset on ainoo, mikä nyt tulee mieleen, mihin ei sovi. Sitten tietty jotkut pikkujoulut, mutta ns. arvokkaisiin juhliin sopii. Tosin lakkihan kuuluu moneen kansallispukuun, mutta kai sen verran voi etikettiä rikkoa? 

Kansallispuku ei riko edes hautajaisetikettiä väreistä huolimatta. Kansallispukua voi käyttää kirkollisissa juhlissa ja tilaisuuksissa (incl. häät, hautajaiset), vihki- ja lakkiaispukuna ja sen lisäksi niitä käytetään tavallisesti kansantansseissa yms. On suotavaa käyttää oman alueen pukua ja oman siviilisäädyn mukaista pukua.

Häissä kansallispuvun käyttö ei katso pukukoodia.

Vierailija
54/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta ystävää, jotka ovat käyttäneet Yo-juhlissaan kansallispukua! Lakki päähän ja mustat korkkarit jalkaan, hyvin menee!

Aiemmin tapana oli, että Yo- mekko/jakkupuku tms. Naisilla siis ;-) (Jos ei käytä kansallispukua ) on valkoinen. Muistatteko?

Näin Suomen 100-vuotias juhlien kunniaksi loistava ajatus AP!

Vierailija
55/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kansallispukua, mutta haluaisin kyllä sellaisen. Toistaiseksi ei vain ole ollut aikaa tehdä eikä varaa hankkia materiaaleja tai valmista pukua.

Kansallispuku on todella kaunis ja arvokas asu, ja toisin kuin joku epäili, se sopii hyvin myös ylioppilaslakin kanssa.

Mullakaan ei vielä ole kansallispukua, mutta rakas anoppini (kansallispukuharrastaja) on juuri alkanut valmistaa minulle kotiseutuni pukua. Se on varmasti sekä työtunneissa että tunnearvolla mitattuna arvokkain lahja, jonka milloinkaan tulen saamaan.

Tässä ketjussa on ollut joukossa kommentteja ihmisiltä, jotka eivät arvosta eivätkä tunne kansallispukuperinnettä. Se heille sallittakoon. Ap:ta onnittelen erinomaisesta asuvalinnasta ja toivotan mukavia juhlia!

Vierailija
56/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sillä se on rasismia. Ota huomioont ulkomaalaiset opiskelijat joille kansallispuku edustaa suomalaisuutta.

No eivätköhän ne ulkomaalaiset opiskelijatkin täällä sen tajua, että se edustaa suomalaisuutta . . .

Ylioppilaskuva on sitäpaitsi aina yksityinen ja (pääsääntöisesti) kuvassa on vain yksi ylioppilas,ja vaikka se yleensä jossain kuvaamossa on otettukin ja vaikka se valokuvausliikkeen ikkunaan muiden sen vuoden ylioppilaskuvien kanssa on  esille näkyviin laitettu.

(ps. *Pienenä vihjeenä: jos esim. kimonot Japanissa, tai kiltit Skotlannissa jotenkin järkyttävät sinua, niin yksinkertaisesti: älä matkusta ollenkaan näihin maihin. . .)

Vierailija
57/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne sopivat juhlaan kuin juhlaan?  Mitä arvokkaampi juhla, sitä paremmin sopii kansallispuku? Mutta miksi? Mikä siitä tekee niin hienon? Paitsi se, että on vaatinut työtunteja sen ompeleminen. Tämä on sellainen asia, joka ei aukene minulle.  Jotenkin tuntuu, että on ihan pyhäinhäväistys sanoa, ettei ne puvut viehätä erityisesti omaa silmää. 

Se on minusta hyvä asia kuitenkin, että sitä ei, syystä tai toisesta, ole  julistettu nationalistiseksi asuksi, kuten on käynyt monille suomalaisile perinteille tässä monikulttuurisuushumalassa.

Vierailija
58/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta ystävää, jotka ovat käyttäneet Yo-juhlissaan kansallispukua! Lakki päähän ja mustat korkkarit jalkaan, hyvin menee!

Aiemmin tapana oli, että Yo- mekko/jakkupuku tms. Naisilla siis ;-) (Jos ei käytä kansallispukua ) on valkoinen. Muistatteko?

Näin Suomen 100-vuotias juhlien kunniaksi loistava ajatus AP!

Ne nykyaikaisen malliset  'korkkarit' ja käsilaukku (yleensäkään)eivät muuten sovi kansallispukukoodiin alan  asiantuntijoiden mukaan ollenkaan.

Vierailija
59/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävä valinta, mutta mikäs siinä jos itse tykkää.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt kansallispukuja ja niiden asemaa hyväksyttynä juhlapukuna. Eikös puku ole alun perin rahvaan/alaluokkaisen asu?

Look ja vaikutelma on yksinkertaisesti liikaa oktoberfest-tyyppinen naamiaisasu, olipa puku sitten käsin tehty tai ei.

Onko puvusta sallittu käytettäväksi vain yhtä osaa? Esim taidokkaasti tehty pitsipusero yhdistettynä modernimpaan hameeseen tai muuhun alaosaan voisi olla todella kiva.

Tiedätkö, että Baijerissa ja Itävallassa nuo "Oktoberfest-naamiaisasut" (oikealta nimeltään dirndl) ovat aivan normaali valinta juhliin ja vaikka sunnuntailounaalle ravintolaan? (ystäväni asuu Baijerissa ja olen itsekin matkaillut siellä, ihan omin silmin nähtyä siis)

Jos saksalaiset ja itävaltalaiset arvostavat omia kansallispukujaan, niin miksi suomalaiset puvut olisivat jotakin noloa ja rahvaanomaista? Täältä siis tsemppaus AP:n asuvalinnalle!

Vierailija
60/68 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nykyaikaisen malliset  'korkkarit' ja käsilaukku (yleensäkään)eivät muuten sovi kansallispukukoodiin alan  asiantuntijoiden mukaan ollenkaan.

puheesi on aivan hevonvitunpaskaa. Kukaan ei maininnut NYKYAIKAISISTA korkkareista tai käsilaukusta MITÄÄN. Kansallispuvun kanssa kuuluu kuitenkin käyttää mustia nauha- tai solkikorkkareita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän