Onko absolutismi todellakin iso vika miehessä?
Joku "Henri" valittaa Iltalehdessä, että naiset jättävät tutustumisen heti kesken ja toisia treffejä ei koskaan tule, jos heti paljastaa, ettei käytä lainkaan alkoholia.
Olen itse absolutisti, enkä ole koskaan havainnut tällaista käytöstä naisilla. Onko minulla käynyt vain hyvä tuuri ja tapailemani naiset ovat olleet harvinaisen fiksuja vai löytyisikö Henrin taustalta sittenkin joku muu syy?
http://m.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/201709212200408779_rk.sh…
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raittiilla naisella on suhteen alkuvaiheessa ongelmia. Miehet haluaisivat alkuvaiheessa viettää kosteita viini-iltoja viikonloppuisin joihin kuuluu ruoanlaittoa ja tietysti seksiä. Se seksin ährääminen uuden tuttavuuden kanssa selvinpäin näyttää olevan toivoton kynnys Joku on jopa laukaissut että menee kesä pilalle jos musta ei ole kunnollista seuraa jazzterassi-iltoihin vaan oon ilonpilaaja. Sen takia en oikein jaksa enää tutustua vaan oon raitis sinkku.
Tähän oon myös törmännyt. Oon kasvissyöjä ja raitis, ihan turha mennä tinder-treffeille...
No, Henri vain ilmoittaa asiansa yksisilmäisesti:
"Tiesitkö että olen absolutisti."
"En oo koskaan juonut alkoholia."
"Vain 3 prosenttia suomalaisista on absolutisteja."
"Viinan juominen maksaa Suomen valtiolla valtavasti joka vuosi..."
Tuskin Henri on mitään parasta baariseuraa...
Vierailija kirjoitti:
No, Henri vain ilmoittaa asiansa yksisilmäisesti:
"Tiesitkö että olen absolutisti."
"En oo koskaan juonut alkoholia."
"Vain 3 prosenttia suomalaisista on absolutisteja."
"Viinan juominen maksaa Suomen valtiolla valtavasti joka vuosi..."
Tuskin Henri on mitään parasta baariseuraa...
baari on tietty ainoa paikka jossa voi iltaansa viettää, (terv. baarinomistaja)
Eiköhän se ole joku nuu syy siellä taustalla, ei tuo "salaisuus" nyt ole lähelläkään niin hirveä, että aiheuttaisi kenessäkään oikeasti kuvatunlaisia reaktioita. Nykyaikana kun on aika hyvin vapaus ilmaista itseään ties millä aatteilla jne. niin tuo absolutismi kyllä hukkuu sinne joukkoon.
Ja meidän huushollissa siis ei kumpikaan juo, joten kokemuksia juomattomasta miehestä on.
Minua on aina ihmetyttäny että jos ei polta tupakkaa (eli on sen suhteen absolutisti) on normaali, mutta jos ei juo alkoholia on totinen huumorintajuton tiukkapipo.
-Absolutisti mies
Ne absolutistit, jotka tunnen ovat kyllä aika ikäviä ihmisiä toisten alkoholin käytön suhteen.
Lasi viiniä ruuan kanssa ravintolassa, naljailua, ettei nyt vaan jäisi putki päälle. Pari olutta illan aikana, nyt sitten puukot ja pyssyt esiin ja naiset pihalle kirkumaan.
Itse juon tosi harvoin, tämä vuonna olen juonut ehkä neljä olutta, kaksi lasia kuohuviiniä, lasin viiniä eli annoksen alkoholia kuukaudessa, ilmankin voisin olla, mutta en siksi että absolutisti puoliso v...lisi koko ajan. Ainakin minun täytyy olla hyvällä tuulella kun lähden esim syömään porukassa, johon tulee joku noista absolutisti tutuista, jos haluankin pihvin ja punkkua, en halua typerää asiatonta vinoilua.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkäisi olla suhteessa, jossa toisella olisi tosi ehdottomia kantoja yhtään mistään asiasta, ja sitähän se absolutismi on. Tässäkin ketjussa sen vaihtoehdoksi on sanottu juoppous ja örveltäminen, mutta itse kyllä arvostan puolison valinnassa ihan tavallista kohtuullisuutta asiassa kuin asiassa. Ihan selvä este parisuhteelle absolutismi olisi silloin, jos siihen liittyisi edes hiljainenkin paheksunta minun alkoholisuhdettani kohtaan. Vähän sama kuin suhde vegaanin kanssa kaatui, kun itse tein kantarellini kermakastikkeeseen, näin lievästi kärjistettynä. Eihän se mitään varsinaisesti sanonut juuri silloin kun syötiin, mutta kyllä se selväksi tuli, että pahana se sitä piti. Ihan niin kuin moni absolutistikin sanoo, että ei muiden alkoholin käyttö haittaa, mutta kuitenkin sitten annetaan ymmärtää, että kaikin puolin mitattu kohtuukäyttö olisi alkoholismia ja satunnainen viininmaistaja vain kieltää ongelmansa, niin eipä siitä oikein suhdetta tule.
Muistathan siis polttaa kohtuullisesti myös tupakkaa aina kun tarjotaan, ettei tule "tosi ehdottomia mielipiteitä asiasta kuin asiasta". Ja tietysti huumeita kokeillaan aina jos joltakin sattuu löytymään. Niin ja nuuska, miten naisilla on yleensä niin tiukkapipoinen kanta sen käyttöön? Tässä ketjussa on kyllä oikein logiikan sankarit taas esillä.
Indikoi muutakin ääriarvoajattelua, useimmiten.
"Jos tarinoisin olevani vaikkapa ammattirikollinen, niin saisin enemmän ymmärrystä mutta suomalaisen miehen ryyppäämättömyys ei ymmärrystä saa."
Tämä kertoo kaiken. Henri on tyypillinen kilttimies, joka on katkera siitä, että kaikki naiset haluavat jännämiehen. Eli henkisesti murrosikäisen tasolla.
Nyt on kyllä Henrissä muutakin vikaa..vikaa..vikaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi okei, itse kyllä juon välillä kohtuudella eli se ei saisi miestä sitten haitata. Onneks on löytynyt tuo mies, joka itsekin juo kohtuudella, niin sovitaan toisillemme. Mulla oli joskus vähän juttua erään raivoraittiin miehen kanssa. Kaatui siihen, kun jatkuvasti valitti jos otin esimerkiksi viinilasillisen ruuan kanssa. "Pakkoko tuota alkoholia on aina lipittää, välillä voisi olla selvänäkin." Ymmärtäisin, jos oikeasti aina olisin humalassa, mutta en minä humallu yhdestä viinilasillisesta, joten ärsyynnyin tästä ainaisesta valituksesta. En myös juonut läheskään aina. Ei kyllä ollut ainoa syy, miksi tapailu loppui.
Tuossahan se suurin syy tulee rivien välistä ilmi eli puolijuoppo ei halua joutua tilanteeseen jossa pitäisi oikesti katsoa peiliin ja arvioida omaa alkoholin käyttöä. Mieluummin otetaan partneri jolla on sama ongelma.
No tässähän se on ihan selkeästi kirjoitettuna miksi moni täysin absolutisti on turn off.
Eli tuo asenne, ettei ole mitään muuta kuin ääripäät vannoutunut absolutisti ja vähintäänkin puolijuoppo. Herää ajatus, että näin ajatteleva on kaikessa muussakin yhtä mustavalkoinen ja ehdoton ja silloin on aivan turha ruveta rakentamaan parisuhdetta.
Kyllä suomalaisten suhtautuminen päihteeseen nimeltä alkoholi on aika erikoinen. Tässä maassa pidetään yleisesti normaalina sitä, että vedetään joskus kännit, otetaan kohtuudella tms.. Miksi siis sellaista ihmistä pidetään jotenkin poikkeavana, joka ei halua käyttää alkoholia? Miksi?
Itselleni olisi ihannetilanne se, että mies olisi absolutisti. Ja absolutismi alkoholin suhteen ei tarkoita kaikkien absolutistien kohdalla sitä, että jyrkästi tuomitaan toisten alkoholin käyttö ja suhtaudutaan tiukkapipoisesti kaikkeen alkoholiin liittyvään. Absolutisti voi olla myös "hiljainen", eli ei tuo absolutismiaan millään lailla esille, eikä tee siitä numeroa. Ja useinhan asia tuntuu olevan niin, että absolutisti itse ei sitä numeroa asiasta tee, vaan sen tekevät ne muut ihmiset, jotka eivät tätä "ehdottomuutta" ymmärrä.
Itse en juo ja onneksi löysin juomattoman miehen, sellaisen halusinkin.
Minä sen sijaan en ole kelvannut miehille jotka juovat, minut on sillä syyllä jätetty mm. puolen vuoden suhteessa.
Sanoisin, että olennaista on samanlainen alkoholin käyttötapa. Raitis nainen haluaa raittiin henrin, bilehile jännänainen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkäisi olla suhteessa, jossa toisella olisi tosi ehdottomia kantoja yhtään mistään asiasta, ja sitähän se absolutismi on. Tässäkin ketjussa sen vaihtoehdoksi on sanottu juoppous ja örveltäminen, mutta itse kyllä arvostan puolison valinnassa ihan tavallista kohtuullisuutta asiassa kuin asiassa. Ihan selvä este parisuhteelle absolutismi olisi silloin, jos siihen liittyisi edes hiljainenkin paheksunta minun alkoholisuhdettani kohtaan. Vähän sama kuin suhde vegaanin kanssa kaatui, kun itse tein kantarellini kermakastikkeeseen, näin lievästi kärjistettynä. Eihän se mitään varsinaisesti sanonut juuri silloin kun syötiin, mutta kyllä se selväksi tuli, että pahana se sitä piti. Ihan niin kuin moni absolutistikin sanoo, että ei muiden alkoholin käyttö haittaa, mutta kuitenkin sitten annetaan ymmärtää, että kaikin puolin mitattu kohtuukäyttö olisi alkoholismia ja satunnainen viininmaistaja vain kieltää ongelmansa, niin eipä siitä oikein suhdetta tule.
Muistathan siis polttaa kohtuullisesti myös tupakkaa aina kun tarjotaan, ettei tule "tosi ehdottomia mielipiteitä asiasta kuin asiasta". Ja tietysti huumeita kokeillaan aina jos joltakin sattuu löytymään. Niin ja nuuska, miten naisilla on yleensä niin tiukkapipoinen kanta sen käyttöön? Tässä ketjussa on kyllä oikein logiikan sankarit taas esillä.
Höpöhöpö taas. Absolutismi kertoo jo sananmukaisesti ehdottomuudesta. Jos joku ei vaan juo, asia on täysin ok. Jos sitä julistaa ehdottomana elämänvalintana, asia on ihan toinen. Saa kieltäytyä, kun tarjotaan, saa olla juomatta, mutta juuri se ehdottomuus taustalla on se seikka, joka parisuhteessa olisi este. Tässä on ero, jota et nyt vain itse suostu näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä sitä vastusteta, etteikö voisi olla juomatta tai polttamatta tai nuuskaamatta. Sen sijaan juurikin kaikenlaista äärimmäistä kieltäytymistä, sitä absoluuttista ehdottomuutta, moni vierastaa. Joku tuossa jo kirjoittikin, että yleensä sitä etsitään samanlaisia arvoja kuin itsellä on. Jos haluaa juopotella, varmaan etsii sellaista miestäkin. Jos haluaa ottaa viiniä ruoan kanssa tai saunakaljan, etsii varmasti miehen, jolle ne ovat myös nautintoja. Minulle ainakin olisi tosi epämukavaa, jos joku oman elämäni nautinto olisi puolisoni mielestä sellaista, josta hän aivan ehdottomasti kieltäytyisi. Eikä tässä ole kyse mistään, ettei tykkää samasta ruoasta tai samanlaisista harrastuksista, vaan juurikin sitä periaatteellista kieltäytymistä. Absolutismi on ehdottomuutta, siitä ei pääse mihinkään.
Minä olen seurustellut absolutistimiehen kanssa emmekä eronneet tämän asian vuoksi vaan muista syistä.
Olihan se hiukan tylsää, kun itse tykkäsin käydä kesällä esim. kerran kuukaudessa terassilla sangrialla. Toinen nökötti vieressä eikä kelvannut mikään. Ei edes kahvi. Istui mukanani kiusaantuneen näköisenä.
Joskus viikonloppuna tykkään juoda ruoan kanssa viiniä tai olutta. En siis joka viikko välttämättä. Osa ruoanlaittoa oli Alkossa käyminen ja sopivan juoman etsiminen. Pakko sanoa, että mukava se on jos toinen jakaa tämän kiinnostuksen. Kun kyse ei ole humalahakuisesta juomisesta. Yhdessä voi vertailla viinejä/oluita ja suunnitella, mitä hyvää ruokaa laitettaisiin. Tämä absolutisti kulki perässä ja naureskeli, että mitä väliä sillä viinillä on.
Olisin toivonut hänen joskus kertovan tästä nihkeästä suhtautumisesta. Oliko taustalla jotain ikävää.
Jos on absolutisti eikä siihen liity mitään luurankoja, niin tarvitseeko asiasta välttämättä edes puhua. En minäkään kerro että "Hei, olen Tiina, kohtuukäyttäjä ".
Tuo teksti voi olla totta, mutta jotain varmaan jää kertomatta. Esim. mahdollista on:
- Otos naisista ei ole kovin suuri. Ehkä hän on vain tavannut pari naista, jolloin niiden absolutismikauhistelu menisi sattuman piikkiin.
- Naiset ovat antaneet pakit monista eri syistä mutta syyt ei oo tullu esiin ja tälle Henrille on jäänyt mieleen vain se joidenkin yllättyneisyys hänen absolutismistaan, ja olettaa sen syyksi.
- Naiset on itse tykänneet juoda alkoholia, ehkä jopa tavanneet Henrin jossain sellaisessa yhteydessä, kuten baarissa, jossa "kuuluu" juoda alkoholia, joten Henri on yrittänyt hänelle vääriä naisia tai väärässä tilanteessa.
- Naiset ovat etsineet vain juomisseuraa eikä Henri ole juomisseuraa.
- Henri näyttää stereotyyppiseltä juopolta naisten silmissä, joten he ovat yllättyneet, mutta absolutismi itsessään ei välttämättä ole ollut se syy, miksi Henrille on annettu pakit. Se on siis ollut vain yllätys eikä kauhistus, mutta Henri on tulkinnut sen kauhistukseksi. Oikea kauhistus on ollut kuitenkin jokin muu asia, tai ehkä Henrissä ei ole ollut mitään kauheaa, vaan hänessä ei ole ollut mitään tarpeeksi erityistä.
- Henri on saattanut tuoda absolutisminsa esiin jotenkin ylimielisesti, tehnyt siitä liian ison numeron, vaatinut naiseltakin absolutismia tai muulla tavalla ollut asian esiin tuomisessa ärsyttävä.
- Henri on alkoholisti ja ollut "absolutisti" vasta vähän aikaa, tai naiset ovat luulleet häntä alkoholistiksi, joka siis yrittää olla sortumatta taas juomaan.
Aika iso miinus se ainakin tuntuu olevan. Itse en käytä alkoholia, mulla ei ole mitään vastaan jos toinen käyttää.
Raittiina on aika hankala löytää kumppania. Selvinpäin kun pyörii baareissa niin viimestään saa jonkun luuserin maineen. Entäpä kun neidolle tarjoo drinkkiä ja itse ottaa kolan. Suoraan sanottuna on aiheuttanut aika tavalla negatiiviä ja pilannut hommat.
Toinen juttu on nettitreffailu, siinä raittius aiheuttaa eniten hallaa. Missään nimessä ei saa laittaa raittiutta mahdollisiin sarakkeisiin jossa kysytään sitä. Sen huomaa heti naisten aktiivisuutena edes vastata. Karkeesti arvioden viestittelyistä katkeaa yli 90 prossaa raittiuden kuultua,kun yleensä nainen haluaa tietää juomatottumuksistani. Huvittavinta siinä on siinä että samaan aikaan etsitään raitista. Ompa hommia kaatunut silleenkin että muutaman kerran tapailun jälkeen vastaan tullut tilanne että olis pitänyt ottaa
Tuossahan se suurin syy tulee rivien välistä ilmi eli puolijuoppo ei halua joutua tilanteeseen jossa pitäisi oikesti katsoa peiliin ja arvioida omaa alkoholin käyttöä. Mieluummin otetaan partneri jolla on sama ongelma.