Tajusin just että maailmassa on ihan järkyttävän paljon kärsiviä ihmisiä. Miten auttaa?
On yksinäisiä, pitkäaikaistyöttömiä, hylättyjä, sairaita, vammaisia, köyhiä, mielisairaita, ahdistuneita, masentuneita, hylättyjä lapsia jne. Miten voisin auttaa heitä kaikkia? Voisin lahjoittaa rahaa, mutta olen itsekkin melko pienituloinen. Teen jo nyt vapaaehtoistyötä. En aio hankkia omia lapsia. Muita auttamiskeinoja?
Kommentit (14)
Demokratiassa asioihin voi vaikuttaa politiikalla. Äänestämistä parempi vaihtoehto on mennä mukaan poliittisen puolueen toimintaan; jäsenenä voit vaikuttaa puolueen ajamaan politiikkaan. Itse uskon yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, siihen, että lainsäädännöllä saadaan aikaan eniten hyvinvointia ja tasavertaisuutta. Ihmisten hyvinvointi ei saa olla vapaaehtoistyön ja hyväntekeväisyyden varassa. Itseäni jopa hieman inhottaa sellainen "ylhäältä alas"-auttaminen ts. sellainen, että parempiosainen jakaa armopaloja vähäosaiselle.
Haluaisin leipoa vanhainkoteihin pullaa ja mokkapaloja, mutta tällä palstalla minulle sanottiin, ettei se käy koska en täyttäisi joitain hygieniakriteerejä joita laitosleivonnaisiin tarvitaan. Tuntuu että muutenkin kaikki muu auttaminen on tehty hemmetin vaikeaksi paitsi rahalahjoitukset. Vaikeaa vaan antaa rahaa kun ei saa töitä! Annan pieniä rahalahjoituksia satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Demokratiassa asioihin voi vaikuttaa politiikalla. Äänestämistä parempi vaihtoehto on mennä mukaan poliittisen puolueen toimintaan; jäsenenä voit vaikuttaa puolueen ajamaan politiikkaan. Itse uskon yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, siihen, että lainsäädännöllä saadaan aikaan eniten hyvinvointia ja tasavertaisuutta. Ihmisten hyvinvointi ei saa olla vapaaehtoistyön ja hyväntekeväisyyden varassa. Itseäni jopa hieman inhottaa sellainen "ylhäältä alas"-auttaminen ts. sellainen, että parempiosainen jakaa armopaloja vähäosaiselle.
Mitä puoluetta kannattaa äänestää että auttaa politiikan kautta? Mikä puolue ajaa suurimpia kehitysapurahoja ja fiksuinta suunnitelmaa niiden kohdentamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta kannattaa äänestää että auttaa politiikan kautta? Mikä puolue ajaa suurimpia kehitysapurahoja ja fiksuinta suunnitelmaa niiden kohdentamiseen?
Ahahaha. Kysyitkö tosissaan? Perusta suosiolla oma puolue. Mikään puolue ei aja noita arvoja. Ellei fiksu suunnitelma tarkoita rahojen kohdentamista oman pankkitilin kasvattamiseen. Puhumattakaan paksusta lompakosta lahjusrahoista.
Lähetetään meidän kaikki rahat sinne. Ehkä ne oppii.
T. Eurooppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasurit? Vihreitä en itse äänestäisi, mutta nekin varmaan.
Anna rahaa vaikkapa Irakin vasemmistolle, joka pyrkii auttamaan naisia ja lapsia. He tekevät tärkeää työtä koittaessaan purkaa miesten rakentamat, naisia syrjivät lait. Helppoa työ ei ole, sillä länsimaat avustavat juuri niitä miehiä ja jättävät naisten äänen kuulumattomiin.
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/07/iraq-women-left-behind…
https://www.bustle.com/articles/104103-being-a-woman-in-iraq-is-getting…
Dorka! Liikaa väkeä, ei suomalaisten vika tai ongelma. Toivottavasti kuolevat ennen kuin saavat päähänsä tulla tänne Eurooppaamme eläteiksi ja sukumme surmaksi
Vierailija kirjoitti:
Käy matkalla jossain kehitysmaassa ja tapaa siellä paikallista väkeä. Ystävysty heidän kanssaan ja ala lähettämään kyläyhteisölle vaikkapa 50 euron kuukaisittaista avustusta. Sille he voivat hankkia vaikkapa lääkkeitä ja ehkäisyvälineitä.
Ihmisten hätä vähenisi paljon, jos kehitysmaiden naiset saisivat ehkäisyvälineitä ja mahdollisuuden koulunkäyntiin.
Tässä toinen kupla-Ulla
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin leipoa vanhainkoteihin pullaa ja mokkapaloja, mutta tällä palstalla minulle sanottiin, ettei se käy koska en täyttäisi joitain hygieniakriteerejä joita laitosleivonnaisiin tarvitaan. Tuntuu että muutenkin kaikki muu auttaminen on tehty hemmetin vaikeaksi paitsi rahalahjoitukset. Vaikeaa vaan antaa rahaa kun ei saa töitä! Annan pieniä rahalahjoituksia satunnaisesti.
Ainakin pk-seudulla on järjestöjä (mm. Helsinki Mission) joiden kautta voi mennä auttamaan kotona asuvia vanhuksia. Kotona asuu vanhuksia, jotka todella tarvitsevat apua, seuraa jne. Laitoksiin voi mennä pitämään seuraa, lukemaan, ulkoiluttamaan jne. Syöttöapukin varmaan monissa paikoissa otetaan vastaan. Vastahan oli TV:ssä Ylen Hoivakoti kuntoon ja ohjelman sivuilta löytyy oman paikkakunnan hoivakoteja, joihin voi ainakin ottaa yhteyttä.
Jos menee mukaan mihinkään, missä osapuolena on toinen ihminen, kannattaa harkita oma jaksaminen ja sitoutuneisuus. On sydäntäsärkevää, kun yksinäinen vanhus, joka vihdoinkin sai ystäväpalvelun tms. kautta "ystävän", vapaaehtoistyöntekijän, joka lopetti homman muutaman kerran jälkeen, miettii, mikä hänessä on vikana, kun vapaaehtoistyöntekijä lopetti.
Vierailija kirjoitti:
Dorka! Liikaa väkeä, ei suomalaisten vika tai ongelma. Toivottavasti kuolevat ennen kuin saavat päähänsä tulla tänne Eurooppaamme eläteiksi ja sukumme surmaksi
On niitä yksinäisiä, pitkäaikaistyöttömiä, hylättyjä, sairaita, vammaisia, köyhiä, mielisairaita, ahdistuneita, masentuneita, hylättyjä lapsia jne. aika paljon nimenomaan Suomessakin.
Keskity yhteen sopivaan kohteeseen.
Kaikki ikäihmiset eivät ole semmoisia että odottavat jotain määrättyä henkilöä. Näin kuviteltiin meidän isästäkin kyllä hän hyväksyi melko pian uudet kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen arvomaailma johtaa siihen että maailman tila on koko ajan surkeampi. Eivät kaikki ajattele "ongelmat ei oo mun vika niin ei tarvi auttaa" tai "ei kosketa mua niin ei tarvi tehdä mitään". Oletko kuullut epäitsekkyydestä?
Käy matkalla jossain kehitysmaassa ja tapaa siellä paikallista väkeä. Ystävysty heidän kanssaan ja ala lähettämään kyläyhteisölle vaikkapa 50 euron kuukaisittaista avustusta. Sille he voivat hankkia vaikkapa lääkkeitä ja ehkäisyvälineitä.
Ihmisten hätä vähenisi paljon, jos kehitysmaiden naiset saisivat ehkäisyvälineitä ja mahdollisuuden koulunkäyntiin.