Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä lapsiperheitä, joissa juodaan sokerimehuja, syödään makeita jugurtteja, keksejä ja tehdään paljon pastaruokia..ettekö..

Vierailija
23.09.2017 |

Ymmärrä vai eikö teitä oikeasti kiinnosta? Lisäksi sokerimehut eivät ole mitään janojuomia, vaan vesi. Tuoremehua juodaan ehkä lasi päivässä ja se on siinä. Ihmettelen myös, että ostellaan isoja määriä makeita jugurtteja, joissa on valtavat määrät sokeria.Keksit! Niitä löytyy kaikista kaapeista arkenakin ? Minkä ihmeen takia? Eikö se riitä, että perjantai tai lauantai on herkkupäivä?

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lle tiedoksi, että tumma pasta/ makaroni on terveellisempää kuin peruna tai vaaleariisi tms. Kaikkea kohtuudella.

Pastan tummuus ei muuta sitä terveelliseksi.

Samaa mieltä! Harmi vaan, että ihmiset eivät ymmärrä tätä. Pasta ei ole missään muodossa terveellistä. Piste.

Vierailija
22/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan perus ruokalista jokaisen 80-luvulla syntyneen lapsen perheen ostoksista ja ruokatavaroista. Ja hengissä ollaan! Ilman ylipainoa ja muita ongelmia! 

Nimim. Sokerimuroja ja mehua aamupalaksi ja ranskanleipää välipalaksi. 

No ei todellakaan ole! Olen syntynyt -80-luvun alussa eikä minun lapsuudenkodissa ollut ranskanleipää tai sokerimuroja. Mehuja ostettiin synttäriin, ei muuten.

Äitini oli hyvin tarkka sokerista, eikä antanut mitään keksejä tai karkkia paitsi pienen pussin verran lauantaisin.

Aikuisena en juo limsaa, mehua enkä syö ylimääräistä sokeria.

En minäkin ymmärrä vanhempia jotka antavat sokeria joka ikinen päivä lapselleen.

Tuoremehua ei ole hyväksi hampaille, ja mielestäni hammasterveys on tärkä asia. Samat vitamiinit on hedelmästä, ja ne ei kuluta hampaat samalla tavalla.

Vain koska teidän perhe oli eeilainen ei tarkoita etteikö suurin osa olisi ollut edellisen kuvaaman kaltaisia. Nimittäin itse en tuntenut yhtäkään perhettä jossa olisi mietitty sokerin tai vehnän haittoja. Silti ollaan kaikki elossa ja terveitä ja suurin osa normaalipainoisia. Yleisin salaattikin oli tomaattilohkot ja kurkkuviipaleet, säilykekurkut ja punajuuret tai porkkanaraaste.

Mitä vikaa on tomaatissa, kurkussa, porkkanassa ja punajuuressa?  Eikö ole tarpeeksi "eksoottista"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväpasta on terveellisempi kuin peruna paitsi jos uudesta perunasta puhutaan kuorineen. Talvella perunan ravintoarvo on pyöreät nolla ja se on vain mahan täytettä. Sen sijaan kannattaa ostaa kasviksia tai täysjyväpastaa ja tämän minulle kertoi lääkäri ja ravintoterapeutti

Älä höpötä..tuota ei usko ykskään ihminen..minulle ravintoterapeutti on kertonut aivan toisin.

Vierailija
24/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväpasta on terveellisempi kuin peruna paitsi jos uudesta perunasta puhutaan kuorineen. Talvella perunan ravintoarvo on pyöreät nolla ja se on vain mahan täytettä. Sen sijaan kannattaa ostaa kasviksia tai täysjyväpastaa ja tämän minulle kertoi lääkäri ja ravintoterapeutti

Pasta ei muutu täysjyvänäkään terveelliseksi.  Lääkärit ja terapeutit sanovat sitä, mitä heidän on määrätty sanoa.

Vierailija
25/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani en ymmärrä lapsiperheitä, jotka ahtavat lapsiinsa ympäristömyrkkyjä ja lisäaineita. Ostetaan kiivejä ja avocadoja, jotka on uitettu säilöntäaineissa ja tölkkikaupalla soijamaitoa, joka aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Lihaa ei syödä,mutta moneen kertaan prosessoitu tofu ja härkis kyllä kelpaavat. Jopa nyt ostetaan chileläisiä omenoita ja argentiinalaisia viinirypäleitä, vaikka vierellä olisi kotimainen omenavaihtoehto ja kotimaista puolukkaa.

Melkein mieluummin annan lapsellni sokeria kuin vegaaniruokaa.

Vierailija
26/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan :D Mulle ammatti-ihmiset on ihan sanonut, että tumma pasta on kaikkein epäterveellisintä.

Vierailija
27/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan perus ruokalista jokaisen 80-luvulla syntyneen lapsen perheen ostoksista ja ruokatavaroista. Ja hengissä ollaan! Ilman ylipainoa ja muita ongelmia! 

Nimim. Sokerimuroja ja mehua aamupalaksi ja ranskanleipää välipalaksi. 

No ei todellakaan ole! Olen syntynyt -80-luvun alussa eikä minun lapsuudenkodissa ollut ranskanleipää tai sokerimuroja. Mehuja ostettiin synttäriin, ei muuten.

Äitini oli hyvin tarkka sokerista, eikä antanut mitään keksejä tai karkkia paitsi pienen pussin verran lauantaisin.

Aikuisena en juo limsaa, mehua enkä syö ylimääräistä sokeria.

En minäkin ymmärrä vanhempia jotka antavat sokeria joka ikinen päivä lapselleen.

Tuoremehua ei ole hyväksi hampaille, ja mielestäni hammasterveys on tärkä asia. Samat vitamiinit on hedelmästä, ja ne ei kuluta hampaat samalla tavalla.

Vain koska teidän perhe oli eeilainen ei tarkoita etteikö suurin osa olisi ollut edellisen kuvaaman kaltaisia. Nimittäin itse en tuntenut yhtäkään perhettä jossa olisi mietitty sokerin tai vehnän haittoja. Silti ollaan kaikki elossa ja terveitä ja suurin osa normaalipainoisia. Yleisin salaattikin oli tomaattilohkot ja kurkkuviipaleet, säilykekurkut ja punajuuret tai porkkanaraaste.

Mitä vikaa on tomaatissa, kurkussa, porkkanassa ja punajuuressa?  Eikö ole tarpeeksi "eksoottista"?

Missä niin sanoin? Niissä ei ole mitään vikaa jos niitä syö reilusti mutta aika yksipuolistahan tuo on jos makuelämyksenä vertaa nykyisiin salaatteihin. Lisäksi yleensä sitä kasvista lautasella oli vain pieni määrä ei sitä suositeltua puolta lautasta. Eli nykyisin syödään jo muutenkin terveellisemmin kun ennen mutta silti jotkut jaksaa nipottaa jostain vehnästä ja sokerijugurtista.

Vierailija
28/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä vai eikö teitä oikeasti kiinnosta? Lisäksi sokerimehut eivät ole mitään janojuomia, vaan vesi. Tuoremehua juodaan ehkä lasi päivässä ja se on siinä. Ihmettelen myös, että ostellaan isoja määriä makeita jugurtteja, joissa on valtavat määrät sokeria.Keksit! Niitä löytyy kaikista kaapeista arkenakin ? Minkä ihmeen takia? Eikö se riitä, että perjantai tai lauantai on herkkupäivä?

Ei meillä ole mitään herkkupäiviä, se nyt jos mikä on kieroutunutta. Meillä saa ottaa keksin kahvin kanssa tai ruuan jälkeen jos siltä tuntuu. Karkkeja on purkissa pöydällä aina ja sieltä voi lapsi ottaa silloin, kun karkkia tekee mieli. Kohtuus ja järki, niitä ei millään "herkkupäivillä" opeteta, päin vastoin.

Vierailija
29/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin kuin ap. Lapsen pinna ja keskittyminen sekä lihominen. En mä tajua vanhempia, jtoka tietentahtoen tekee lapsistaan pulleroita. En puhu nyt ulkonäöstä vaan terveydestä. Ylipaino on hiton vaarallista ja jos jo lapsena sen saa, aikuisen aon hiton vaikeaa, kaikki nivelet yms

Vierailija
30/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta ei muutu täysjyvänäkään terveelliseksi.  Lääkärit ja terapeutit sanovat sitä, mitä heidän on määrätty sanoa.

Ei muutukkaan. Tämän tietää ja ymmärtää onneksi fiksut ihmiset.

Vierailija
31/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, en ole tajunnut että ne kaikki keksit on syötävä heti pois tai heitettävä roskiin :( nytkin on puolikas paketti ollut kaapissa viikon..

Vierailija
32/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole mitään herkkupäiviä, se nyt jos mikä on kieroutunutta. Meillä saa ottaa keksin kahvin kanssa tai ruuan jälkeen jos siltä tuntuu. Karkkeja on purkissa pöydällä aina ja sieltä voi lapsi ottaa silloin, kun karkkia tekee mieli. Kohtuus ja järki, niitä ei millään "herkkupäivillä" opeteta, päin vastoin.

Isot alapekut! Ja peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
33/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailusuositukset vaihtuu aina jokusen vuoden välein. Välillä rasva on pahasta ja välillä taas hyvästä. Välillä pitää syödä paljon viljatuotteita ja välillä taas ei.

Itse olen ottanut linjan että syödään monipuolisesti kaikenlaista, sen enempää yrittämättä sovittaa ruokavaliota johonkin "muottiin". Kasviksia syödään joka ruuan kanssa ja aamu- ja välipaloilla monesti jotain hedelmää. Mutta vedetään myös muroja ja jugurtteja, enkä tunne minkäänlaista syyllisyyttä moisesta. Varmaan n. kerran kuussa ostetaan jotain mäkkisafkaa, tai pizzaa lähi kebabbilasta ja ranskalaiset kera nakkien kuuluvat myös menuun aina silloin tällöin. Eikö ole hirveää..?

Vierailija
34/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen otsikon ruokavalio on aika yleinen, lisättynä vielä nakit, murot jne.

Minusta hassuinta on kuitenkin se, että vauvan ensimmäisenä elinvuotena vouhotetaan imetyksestä, ja jos imetysvaikeuksista kärsivä ei yritä itku kurkussa hermoromahdukseen asti saada hommaa onnistumaan, hän on huono äiti. Viljellään hokemia "rintamaito on lapselle ylivoimaisesti parasta" ja "pulloruokitut ovat sairaampia ja allergisempia", vaikka harvalla on minkäänlaista hajua, kuinka paljon sairaampia ja allergisempia. Esim. kuinka monella rintaruokitulla tuhannesta on sairaus X ja kuinka monella tuhannesta pulloruokitusta on sairaus X. Mittakaavasta ei monella ole hajuakaan, ja moni yleistää isoilla väestöotoksilla havaittavat eroavaisuudet suoraan yksittäisen vauvan tulevaisuutta koskeviksi valinnoiksi (jos et imetä, tuomitset vauvan tiettyihin sairauksiin ja allergioihin).

Yleinen, "sallittu" mielipide on, että vauvaa on imetettävä aina kun on mahdollista. Jostain syystä vauvan täyttäessä 1 vuotta yleinen, "sallittu" mielipide ottaa huomattavasti löysemmän suunnan: pääasia on, että lapsi syö jotain. Pääasia on, että kokonaisuus on tasapainossa. Tämä on minusta epäjohdonmukaista. Jos yli 1-vuotiaiden lasten ruokavalion märehtimiseen käytettäisiin edes puolet siitä energiasta, mitä imetysvouhotukseen, olisi tällä varmasti kansanterveydellistä hyötyä. Tutkitusti suomalaislapset saavat aivan liikaa sokeria ja nopeita hiilareita ruokavaliostaan.

Itse kannatan kaikissa ikävaiheessa suhteellisuudentajua ja tasapainoa. Eivät nuo otsikon elintarvikkeet minusta mitään myrkkyä ole lapselle, mutta kokonaisuus on monissa lapsiperheissä huono ja vähäravinteinen.

Vierailija
35/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kuin ap. Lapsen pinna ja keskittyminen sekä lihominen. En mä tajua vanhempia, jtoka tietentahtoen tekee lapsistaan pulleroita. En puhu nyt ulkonäöstä vaan terveydestä. Ylipaino on hiton vaarallista ja jos jo lapsena sen saa, aikuisen aon hiton vaikeaa, kaikki nivelet yms

Olipa _hiton_ vaikeaa saada tästä selkoa...

Vierailija
36/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti, koska en syö mitään noista ja silti olen paksu. :D

Vierailija
37/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaapissa pullaa ja keksiä ja wt-Viennettakin löytyy pakastimesta yllätysvieraita varten. Tykkäämme lapsen kanssa leipoa kaikenlaista, ja maistuuhan se pulla kahvin seurana työpäivän päätteeksi paremmalta kuin pelkkä kahvi.

Mehuakin meillä on, MEHUKATTIA! Sitä lapsi juo saunajuomana. Itse en ole mehujen ystävä, mutta mies juo äitini tekemiä mansikkamehuja mielellään tehdessään jotain fyysistä ja hikistä hommaa pihassa tai metsässä. Parempaa on kuin pelkkä vesi. Minä en juo limsaa mutta mies juo, ja hän pitää limsat autotallin puolella, ettei lapsi tuntisi niihin jatkuvaa houkutusta (toki saa välillä saunajuomaksi). En halua, että lapsen hampaat menevät ennen kouluikää pilalle.

En jaksa aina perunaa syödä, joten välillä meillä on makaroniruokia. Niitä on helppo tehdä ja lämmittää. Muroja meillä on kolmenlaisia, mutta niitä ei kukaan syö muuta kuin lapsi joskus vaihtelun vuoksi, kun ei aina viitsi illalla puuroa syödä.

Jogurtteja meillä on myös erilaisia, samoin vanukkaita ja riisifrutteja ja rahkoja. Ne ovat hyviä välipaloja. En välillä ehdi syödä töissä muuta kuin juosten paikasta toiseen, joten siinä punaisella minuutilla vetäisen äkkiä jonkin tuollaisen kitaani. Välillä on joku hedelmä eväänä. Olen kyllä etsinyt sellaista jogurttimerkkiä, jossa ei olisi lisättyä sokeria mutta olisi niitä marjanpaloja joukossa, koska pelkkä litku ei sillä lailla maistu hyvältä, mutta en ole löytänyt. Lapsi käyttää jogurtteja leikkeihinsä.

Sokeri itsessään ei ole ihmiselle pahasta. Liika sokeri sen sijaan on. Minusta on parempi syödä sokeria kuin jotain teollista makeutusainetta, jonka vaikutuksia ei loppuviimein edes tiedetä.

Mitä tulee maidon rasvaan, useissa kansainvälisissä tutkimuksissa on huomattu, että maitotuotteet eivät aiheuta 2. diabetesta vaan estävät sitä. Kaikki rasvat ja sokerit kun eivät ihmiskehossa toimi samalla tavalla.

Vierailija
38/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti, koska en syö mitään noista ja silti olen paksu. :D

Ja lisään vielä että lapsuudessani noita syötiin ihan yleisesti + pullaa+ itsetehtyjä sokerimehuja ja hilloja ym. ja olin lapsena jopa liian hoikka.

Vierailija
39/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lle tiedoksi, että tumma pasta/ makaroni on terveellisempää kuin peruna tai vaaleariisi tms. Kaikkea kohtuudella.

Pastan tummuus ei muuta sitä terveelliseksi.

Jaa, eikö? Mielenkiintoinen väite, että täysjyvätuotteet ovat yhtä epäterveellisiä kuin vain jyvien ytimistä tehdyt tuotteet. Olisikohan sinulla jotain lähdettä tälle väitteellesi? Epäilenpä ;)

Vierailija
40/151 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa täysjyväpastassa on? Ei sitä nyt päivittäin kannata syödä, mutta miten se eroaa perunasta tai riisistä?

Olisit ap voinut lisätä listaan punaisen lihan, jota suomalaiset syövät ihan liian paljon.