Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Äiti kyllä mä pärjään" mutta kun äiti ei!

Vierailija
22.09.2017 |

Olen hirvittävän huolissani pojastamme. En olisi ikinä uskonut että kirjoitan tänne tällaisesta, mutta kun tuntuu etten saa kotona mitään tukea, mies sanoo että murehdin turhia ja ei välitä ollenkaan. Meillä siis 16-v poika, nyt ysiluokalla. Positiivista on se, että hän hoitaa kaikki asiansa kunnolla. Ei ole koulusta poissa, ei myöhästele, ei koskaan mitään ilmoituksia mistään laiminlyönneistä, numerot suurin osa kasia tai parempia. Muutenkin tuntuu että poika hoitaa kaikki asiansa, huone on siisti, siivoaa itse, pesee omat pyykkinsäkin yleensä itse jos en varta vasten käy kysymässä että haluaako antaa jotain pesuun. Jos käy keittiössä tekemässä voileivän, voin olla varma siitä että lautanen on tiskikoneessa ja pöytä pyyhitty jne. Mutta samalla poika on jotenkin uskomattoman välinpitämätön ja tuntuu ettei hän kunnioita ollenkaan. On kyllä aina asiallinen ja päällisin puolin oikein hyväkäytöksinen. Mutta jos esim sanon että puoli kuudelta on ruoka niin hän voi vaan todeta että ei pääse kun on menoa. Asiallisella äänellä, ei raivoa, ei kysy, ei pyydä. Ilmottaa vain, ja tekee niinkun itse tahtoo. Ja minä jään siihen tumput suorina ihmettelemään.

Se mistä eniten olen huolissaan on seura missä liikkuu. Kaikki ovat paljon vanhempia, 20-30-vuotiaita. Varsinkin viikonloppuisin poika on usein öitä poissa kotoa ja ilmoittaa kyllä aina mutta nimenomaan ilmoittaa, ei kysy tai pyydä lupaa. Tekstarilla vaan että Mä tulen vasta huomenna kotiin. Viime viikonloppuna oli juhlimassa kaverin 30-vuotissynttäreitä. Ei kai nyt 16-vuotiaalla pidä olla sen ikäisiä kavereita? Ne harvat mitä olen nähnyt ovat muutenkin ihan väärää seuraa, syrjäytyneen näköisiä ja narkkarin oloisia.

Kerran poika tuli jonkun kaverinsa kanssa vastaan ihan sattumalta ostarilla ja se ”kaveri” oli sellainen päälle 25-vuotias, käsivarret ja kaulaan asti täynnä tatuointeja, löysät housut, näytti ihan linnakundilta. Kotona kommentoin asiaa niin poika totesi, ja taas ihan asiallisella äänellä, että on se pari kertaa ollut istumassa. Ja törkeät pahoinpitelyt ja tapon yritykset luetteli kuin jotkut parkkisakot. Olin aivan järkyttynyt. Ja poika sanoi vain lempilauseensa: Äiti kyllä mä pärjään. Sen sanoo aina kun jotain huolehdin.

Se vielä, ja tiedän että tämä kuulostaa hassulta mutta kun minusta tämä on esimerkki juuri siitä ettei kunnioita meitä vahnempia ollenkaan, eli poika on hämmentävän rehellinen. Kun kysyn, missä oli koko yön ja mitä teki niin vastaus voi olla että Mä olin niin kännissä etten olis päässyt kotiin asti. Tai mitä aiot tehdä tänään kun menee ulos viikonloppuna niin vastaus on että Vedetään bentsokännit ja pelaillaan. Eikö nyt edes voisi yrittää vähän kaunistella? Kamalaa!

Lisäksi vaikka poika hoitaa omat asiansa oikeastaan täydellisesti eikä mihinkään pysty puuttumaan niin samalla hän on täysin välinpitämätön perheen yhteisiin juttuihin. Ei puhettakaan että osallistuisi koiran hoitamiseen tai auttaisi esim. pikkusiskoja (10 ja 12-v) läksyjen kanssa, vaikka varmasti osaisi jne. Tuntuu, että hän on meillä enemmän vieraana.

Ja kuten sanottu, miehen mielestä huolehdin turhaan. Että kun poika hoitaa asiansa ja käyttäytyy kotona asiallisesti niin ei pitäisi olla huolta mistään. Mutta ei tämä minusta ole normaalia! Onko kellään mitään vastaavaa tilannetta kotona ja mitä olette tehneet ja miten nuo on ratkenneet? Pelottaa tuo itsenäisyys ja tuo outo seura missä liikkuu, ja ahdistaa niin etten pysty keskittymään mihinkään.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä.vanhemmuus niin hukassa kun olla voi. Lastensuojeluun yhteys ja miehenne kanssa terapiaan. Ei normaali mieskään käyttäydy noin välinpitämättömästi jälkikasvuaan kohtaan.

Miten niin vanhemmuus on hukassa? Pojalla koulu menee hyvin ja numerot ovat kiitettäviä, siivoaa huoneensa, pesee pyykkinsä, on ystävällinen ja hyvä hermoinen, pukeutuu hyvin jne.

Monen mamman unelma teini, paitsi vapaa-ajan käyttö ja jos hän liikkuu epämääräisissä porukoissa, se on ristiriidassa hänen perusolemustaan vastaan, kun yleensä samanhenkiset hakeutuvat toistensa seuraan, mutta tässä on juuri päinvastoin.

Luulen, että hänet on värvätty johonkin tehtävään esim. huumeiden myynti tai jokin muu.

Vierailija
22/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kaikki muut on sitä mieltä, että "kaikki kunnossa", niin olisko se vika peilissä? poikasi kuulostaa hyvin aikuismaiselta. onko se ihme ettei viitsi hengata 16v räkänokkien kanssa vaan hakeutuu vanhempaan seuraan?

Yli kaksikymppiset sekakäyttäjät eivät kyllä ole mitenkään mielekkäämpää seuraa kuin kuusitoistavuotiaat.

Itse tuossa tilanteessa keskustelisin ensin pitkään pojan kanssa, mm. siitä, ketä ne hänen kaverinsa ovat. Nimien kanssa, millainen kukin on. Mitä on tehnyt elämässään, ja miten pojan mielestä hänellä menee. Ja siitä, mitä poika itse on ajatellut tulevaisuudestaan.

Rauhallisesti, niin kuin aikuistuvan ihmisen kanssa puhutaan. Kertoisin, miksi olen huolissani tilanteesta. Samalla selviäisi itsellekin, onko pojalla oikeasti elämä hallinnassa.

Jos poika tuntuu itse olevan sitä mieltä että kaikki ok, koettaisin saada hänet vakuutettua siitä, että jos tulee mitä tahansa ongelmia eteen, te olette tukena.

Poikanne on itsenäisymässä, omalla tavallaan. Tukekaa sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä.vanhemmuus niin hukassa kun olla voi. Lastensuojeluun yhteys ja miehenne kanssa terapiaan. Ei normaali mieskään käyttäydy noin välinpitämättömästi jälkikasvuaan kohtaan.

No ei nyt sentään, ap on huolissaan ja etsii keinoja. Jos olisi tyytyväinen ja välinpitämätön, voisi sanoa tuollaista. 

Tiesin kyllä että tänne tulee näitä huono äiti ja provo kommentteja... En jaksa niistä välittää. Kiitos kun puolustat.

En minä voi omasta lapsestani tehdä lastensuojeluilmoitusta. Ja mitä sinne edes laittaisin? Jos olisivat yhteydessä kouluun, koulu sanoisi että kaikki on kunnossa. Jos mieheen, mies sanoisi että kaikki on kunnossa. Jos puhuisivat pojan kanssa, poika todennäköisesti saisi ne vakuutettua siitä, että kaikki on kunnossa. Yritän itsekin vakuutella itselleni, että olen vain vainoharhainen, mutta ei se mene läpi. Epätoivoinen mä olen.

ap

Kirjoita lastensuojeluilmoitukseen se, mitä olet kirjoittanut tänne. Poika liikkuu epämääräisessä rikollistaustaisessa aikuisporukassa, on öitä poissa kotoa ja on kertonut vetäneensä bentsokännit. Lisää, että tunnet äitinä olosi hyvin huolestuneeksi, etkä tiedä, miten tilanteeseen pitäisi puuttua. Kun sossut tulevat käymään, kerro heille sama. Älä välitä siitä, mitä poikasi tai miehesi ajattelee, kysymys on nyt lapsesi tulevaisuudesta ja sun on äitinä tehtävä kaikkesi, jotta hän ei ajaudu samalle tielle kuin aikuiset "kaverinsa".

Vierailija
24/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei , ei , ei......huumeidenkäyttäjä voi olla juuri tuollainen "suorittaja", näyttää hyvältä, koulu menee hyvin, hoitaa hommat yms. Jos olisi aikuinen , kukaan ei epäilisi. Ehkä tuolla suorasukaisuudellaan haluaa kuitenkin sisimmässään jäädä kiinni, että joku välittis ja lopettais touhun! Onko ehkä pakotettuna huumehommiin?

Ja tiedän siksi, kun ihan lähipiirissä oli tällainen tapaus, KUKAAN ei olisi uskonut huumeiden käyttöä ja myyntiä!! Ulospäin kaikki oikein normaalia, jopa liian (juuri kun ap:n poika). Yksi pikku virhe ja vyyhti alkoi paljastua (tässä oli siis kyse aikuisesta) ja olikin niin iso, että sitä ei kukaan meinaa uskoa vieläkään todeksi!!!

Eli nyt niistä pikkusiskostaan huolimatta et päästä poikaa menemään "bentsokänneille", alaikäisen hakee sossut huostaan, jos ette itse pärjää. Pitäähän lapsi saada hoitoon!! Soitto poliisille, sitä kautta lähtee lasu jos et itse SOS.huoltoon arvaa soittaa.

Vierailija
25/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saa rahaa seksistä/ diilaamalla. Käyttäytyy jo kuin bisnesmies, rauhallisesti. Kyllä, tekisin tarvittaessa lasun omasta lapsestani.

Vierailija
26/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lastensuojelu käytännössä tekisi? Jos sijoittavat jonnekin niin sittenhän se vasta helvetti repeää, kun lastenkodit ovat täynnä moniongelmaisia, väkivaltaisia päihdeteinejä. Ei siitä voi mitään hyvää seurata?

ap

Vierailija
27/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään sijoiteta minnekään sillä perusteella, että kaverit ovat epämääräisiä. Siihen tarvitaan paljon paljon muuta, ja mitään muuta ei tuossa tunnu olevan. Keskustele. Kysy mikä niissä kavereissa viehättää. Koska poika vaikuttaa noinkin järkevältä, eivät sinun epäilyksesi voi tulla hänelle yllätyksenä. Kerro, että pelkäät huumeita. Kysy suostuisiko testiin. Jos ei niin miksi ei? Näytä se Hesarin juttu lapsista, jotka myyvät itseään. Kerro, että huolestuttaa. Äläkä hyväksy mitään kyllä mä pärjään vastausta vaan keskustele aidosti. Menkää vaikka pois kotoa juttelemaan, niin ei ole muita ympärillä häiritsemässä.

Vierailija
28/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vaadit katkaisemaan välit näihin nykyisiin "ystäviinsä" ei ole todellakaan normaalia että 16v pyörii tuon ikäisten kanssa. Jos ei usko, niin sitten sinä teet sen hänen puolestaan. Kiellät heitä enää tapaamasta poikaasi. Et voi todellakaan tietää mitä poikasi touhuaa selkäsi takana. Ehkä yrittää ylirehellisellä olemuksellaan hämätä sinua. Miten olet antanutkin tilanteen mennä noin pitkälle. En haluaisi syyllistää, mutta kyllä hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo aikaa sitten.

Vierailija
29/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin keskustelisin pojan kanssa. Hän vaikuttaa fiksulta ja älykkäältä, vaikka onkin toki 16. Siis kysele kunnolla mitä hänelle kuuluu, millainen seura, mitä tekee.

Vierailija
30/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 16 v voi vaatia olemaan yöt kotona ja tulemaan tiettyyn aikaan.

Vierailija
31/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdenvälinen keskustelu pojan kanssa, järjestät siskot muualle.

Miten kauan tuota menoa on jo jatkunut?

16-vuotias on liian nuori vetämään kännejä. 16-vuotias on alaikäinen ja kysyy luvan jos yöpyy muualla. Missä vaiheessa elämä luiskahti siihen että teidän lapsi on perheenne pää?

MIes on munaton ja äiti kädetön.

Vierailija
32/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vanhemmuus on hukassa? Pojalla koulu menee hyvin ja numerot ovat kiitettäviä, siivoaa huoneensa, pesee pyykkinsä, on ystävällinen ja hyvä hermoinen, pukeutuu hyvin jne.

Monen mamman unelma teini, paitsi vapaa-ajan käyttö ja jos hän liikkuu epämääräisissä porukoissa, se on ristiriidassa hänen perusolemustaan vastaan, kun yleensä samanhenkiset hakeutuvat toistensa seuraan, mutta tässä on juuri päinvastoin.

Luulen, että hänet on värvätty johonkin tehtävään esim. huumeiden myynti tai jokin muu.

No olisko vaikka sillain hukassa että isää ei kiinnosta kunhan ulospäin näyttää hyvältä ja äiti on huolissaan mutta ei tee mitään. Normaali ihminen olisi tehnyt lasun jo sillä sekunnilla kun kuulee että oma lapsi on vetänyt bentsokännit. Että kyllä nyt vanhemmat voisivat ihan peiliin katsoa.

Vierailija
33/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä että kun on jo tottunut elämään kuin aikuinen kuulostaa vähän aliarvioivalt aja lapselliselta hänestä jos alat rajoittaa yhtäkkiä menoja. Mutta, häntä pitäisi muistuttaa että todellisuudessa olet yhä alaikäinen. Ja kun poika on noin rehellinen varmasti saatte keskustelun aikaiseksi. Älä tyydy siihen kaikki on hyvin vastaukseen vaan sanot että nyt haluat oikeasti keskustella ja tietää kaiken.

Itsekin tiedän yhden porukan missä on nuoria ja vanhoja. Ja sekakäyttöähän niissä on. Kaikki ei kuitenkaan välttämättä käytä huumeita. Siinä on varmaan sellaista että kivempi ja avoimempi porukka kun muut teinit, ja siksi viihtyy tuossa. Se että kertoo sulle suoraan bentsokänneistä kertoo musta siitä että hän pitää ks toimintaa jo normaalina, ja paljastaa vähän hänen ikäänsä. Harkintakyky petti tavallaan. Että vanhemmat ei ole kavereita, ja bentsokännit ei ole cool ja arkista.

Mäkin sain mennä ja tulla miten halusin, laitoin vaan viestin että jäin yöksi. Mutta en koskaan tuossa iässä kertonut että vedin kännit.

Mulla on yksi kaveri noissa samanlaisissa piireissä ja hänkin on hyvin suorasukainen kaikista vetämistään huumeista, puhuu välillä kuin ei tiedostaisi että ns. normaali maailma ei käytä huumeita ja säikähtääkin niitä.

Sinuna siis keskustelisin pojan kanssa. Siis ihan kunnolla, syvällisesti. Ja kun yrittää liueta paikalta sanot että ei, olet yhä teini ja tästä ei voi liueta. En hermostuisi vaan puhuisin älykkäästi. Ehkä sitten selviää mikä on homman nimi. Voisit sanoa tuon että jo se että vetää bentsokännejä ei ole normaalia. Eikä se että myöntää sen arkisesti. Joten olet helvetin huolestunut.

Vierailija
34/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja minusta poika on äärimmäisen sarkastinen.

Vierailija
35/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis niin kuin missä mielessä? meinaatko että valehtelisi?

Vierailija
36/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt sentään, ap on huolissaan ja etsii keinoja. Jos olisi tyytyväinen ja välinpitämätön, voisi sanoa tuollaista. 

Tiesin kyllä että tänne tulee näitä huono äiti ja provo kommentteja... En jaksa niistä välittää. Kiitos kun puolustat.

En minä voi omasta lapsestani tehdä lastensuojeluilmoitusta. Ja mitä sinne edes laittaisin? Jos olisivat yhteydessä kouluun, koulu sanoisi että kaikki on kunnossa. Jos mieheen, mies sanoisi että kaikki on kunnossa. Jos puhuisivat pojan kanssa, poika todennäköisesti saisi ne vakuutettua siitä, että kaikki on kunnossa. Yritän itsekin vakuutella itselleni, että olen vain vainoharhainen, mutta ei se mene läpi. Epätoivoinen mä olen.

ap

Siis nimenomaan voit ja sun pitää tehdä lasu omasta lapsestasi jos tuntuu että tilanne on karannut käsistä ja tarvitaan ulkopuolista apua!

Vierailija
37/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tiedän yhden porukan missä on nuoria ja vanhoja. Ja sekakäyttöähän niissä on. Kaikki ei kuitenkaan välttämättä käytä huumeita. Siinä on varmaan sellaista että kivempi ja avoimempi porukka kun muut teinit, ja siksi viihtyy tuossa. Se että kertoo sulle suoraan bentsokänneistä kertoo musta siitä että hän pitää ks toimintaa jo normaalina, ja paljastaa vähän hänen ikäänsä. Harkintakyky petti tavallaan. Että vanhemmat ei ole kavereita, ja bentsokännit ei ole cool ja arkista.

Kerro tuosta porukasta. Minkä ikäisiä? Molempia sukupuolia? Mitä tekevät yhdessä? Mikä niitä vetää toisiinsa? Suojelevatko vanhemmat nuorempia vai yrittävätkö saada niitä pahoille teille?

ap

PS Kyllä mun on pakko nostaa kissa pöydälle tavalla tai toisella. On vaan tosi vaikeaa, kun ei tiedä mistä aloittaa. Haluaisin jotenkin luontevasti sen tehdä, mutta pitäisi olla sopiva tilaisuus.

Vierailija
38/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen näkökulma tuo sarkastisuus. vpihan se niinkin olla. mutta keskustelemalla selviää

Vierailija
39/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis niin kuin missä mielessä? meinaatko että valehtelisi?

En sanoisi valehteluksi, mutta sarkasmi on vaikea laji...

Vierailija
40/48 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se porukka missä on sekakäyttöä on sellainen että tavanneet netissä, ikähaarukka on varmaan just se 16-30, on naisia ja miehiä, eivät "pahoja ihmisiä" mutta osa on rappiolla. Hengaa yhdessä kuten muutkin kaveriporukat.