Ärsyttää kun ei oteta töissä "talon" kirjoille.
Olen ollut nyt 2 vuotta töissä henkilöstövuokrausfirman kautta samassa yrityksessä. Sopimukset ovat aina olleet 3-6kk eteenpäin ja vieläkään ei ole horisontissa näkyvissä sitä, että minut otettaisiin työpaikan omiin kirjoihin ns. vakituiseksi työntekijäksi. Vakituinen silti olen, koska teen 5-6 päiväistä työviikkoa ja olen yhden toisen työntekijän kanssa osastoni ja vuoroni kokeneimpia työntekijöitä. Esimerkiksi kesällä jouduttiin todella paljon perehdyttämään uusia kesätyöntekijöitä ja heitä, jotka opiskelevat ja tekevät satunnaisia vuoroja. Se kylläkin näkyi hieman palkassa ja muutenkin minuun luottoa löytyy.
Hieman ärsyttää tämä kuvio kun olen oikeasti vakituinen työntekijä, mutta silti ei haluta millään ottaa kirjoille. Olen jutellut tästä esimiehelle, mutta hän sanoo aina, että "yläkerrassa" tehdään päätökset ja hän ei niihin voi vaikuttaa. Työllä ja sen määrällä tuskin on tulevaisuudessa uhkaa vähentyä, mutta silti ei uskalleta ottaa kirjoille, jotta pahan päivän sattuessa voidaan päästä ensimmäiseksi eroon meistä henkilöstövuokratyöntekijöistä.
Nyt taas loppuu sopimus marraskuun lopussa ja sitä varmaan jatketaan ensi kesään asti. Syy miksi tiedän, että jatkuu, on se, että minä ja tämä toinen ollaan ainoat vuorossa, jotka hallitsee melko hankalat tietokoneohjelmat, joita vuorossa käytetään. Ala on elintarvikeala ja jos joku ei osaa käyttää ohjelmia, niin tilaukset ei onnistu ja kaikki niin sanotusti kusee ja silloin joutuu seuraavassa vuorossa ihmiset korjaamaan kaiken. Noiden aisoiden oppimiseen menee useampi kuukausi, joten uusien ottaminen ja perehdyttäminen tilalleni olisi tosi tyhmää. Mitenhän pitkään nämä firmat ja henkilöstövuokrausyritykset voi tällaista jatkaa? En todellakaan halua lopettaa, mutta vakituisten työntekijöiden kanssa ollaan tätä monesti tauolla ihmetelty.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti yritykselle helpompi pitää muutama työntekijä määräaikaisena ns löysässä hirressä. Näin tiukan paikan tullen pystytään suojelemaan vakituisia lomautuksilta/irtisanomisilta ja irtisanoa ne pätkittäisillä sopparrilla olevat. Valitettavaahan tuo kohdallasi on.
Mä olen vuokratyöntekijä, firmassa oli avoimia paikkoja haussa, en hakenut, moni vuokratyöntekijä haki ja sai paikan. Tulikin pian sen jälkeen yt:t. Nyt moni niistä vakkaripaikan saaneista on työtön ja etsii uutta työtä, mut minua se ei vuokratyöntekijänä hetkauttanut millään lailla, siirryin vain toiseen paikkaan töihin ja paremmalla palkalla kun ennen.
Mielenkiintoista, yt-neuvotteluiden tulisi vuokratyöntekijöitä juuri hetkauttaa koska heidän sopimustenhan pitäisi ensimmäisinä loppua.
Mut se firma etsii niille jatkuvasti uutta työtä sen jälkeen.
Parasta henkilöstövokrausyrityksissä on olla ap:n tavoin pitkään yhdessä ja samassa firmassa ja toivoa, että jonain päivänä saa vakituisen sopimukse. Silloin tulevaisuuden näkymät slevenee huomattavasti kun tietää, että työt eivät niin vaan lopu. Semmosiin 3kk sopimuksiin ei työttömänä pidä ryhtyä. Ne tuovat lopulta vaan mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti yritykselle helpompi pitää muutama työntekijä määräaikaisena ns löysässä hirressä. Näin tiukan paikan tullen pystytään suojelemaan vakituisia lomautuksilta/irtisanomisilta ja irtisanoa ne pätkittäisillä sopparrilla olevat. Valitettavaahan tuo kohdallasi on.
Mä olen vuokratyöntekijä, firmassa oli avoimia paikkoja haussa, en hakenut, moni vuokratyöntekijä haki ja sai paikan. Tulikin pian sen jälkeen yt:t. Nyt moni niistä vakkaripaikan saaneista on työtön ja etsii uutta työtä, mut minua se ei vuokratyöntekijänä hetkauttanut millään lailla, siirryin vain toiseen paikkaan töihin ja paremmalla palkalla kun ennen.
Mielenkiintoista, yt-neuvotteluiden tulisi vuokratyöntekijöitä juuri hetkauttaa koska heidän sopimustenhan pitäisi ensimmäisinä loppua.
Niinhän se loppuikin: "siirryin vain toiseen paikkaan töihin ja paremmalla palkalla kun ennen".
Minulla oli sama tilanne. Kolme vuotta vuokratyöfirman kautta samassa yrityksessä "parhaimmillaan" neljän päivän työsopimuksia, sitten taas viikko-pari työttömänä ja sitten kuukausi töissä. Kun tuli kesä, olinkin kolme kuukautta töissä. Lopulta ilmoitin etten jaksa tätä enää ja etten ole enää käytettävissä ja siitähän sota syntyi. Minulle soiteltiin perään useita kertoja, mutta olin jo toisaalla, joten en ottanut näitä töitä enää vastaan, olisin lupausten mukaan päässyt "talon kirjoillekin". Olisivat palkanneet silloin kun siellä olin, ei sellaista kyykytystä kukaan jaksa ja minulta ainakin meni täysin luotto heidän puheisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut pitäisi palkata sinne? Työnantajana olen joutunut toivomaan, että sama henkilö on meillä max 6 kk, koska sen jälkeen alkaa tulla näitä vakinaistamispyyntöjä.
Koska jos minä ja tämä yksi työntekijä olisimme sairaita, niin koko vuoro olisi kusessa. Kukaan ei osaisi tehdä siinä mitään, ellei sitten vaihdeta siihen vuoroon kokeneempia työntekijöitä tilalle eri vuorosta. Mielestäni jos pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että työt jatkuu, voitaisiin samalla vakinaistaa hommat. -ap
Juuri tuosta syystä vuokratyöntekijä tulee vaihtaa, koska hän alkaa aika pian kuvitella olevansa korvaamaton. Suurin osa töistä on opittavissa.
En minä kuvittelekaan olevani korvaamaton. Ei tässä siitä ole kysymys. Vakituiset työntekijät tuskin mielellään jatkuvasti perehdyttäisivät uusia työntekijöitä näihin hommiin. Se kun vie heiltä tehoa ja lisää varmasti stressiä. Olen lisäksi sanonut, että voin tehdä tätä kokopäiväisesti jne. Työ on lisäksi ilta- ja yöpainotteista, joten se ei kaikille edes sovellu. On se varmaan parempi pitää töissä motivoitunutta, pitkäjaksoista työnekijää kun ottaa uusi ja toivotaan, että tulee töihin vielä parin kuukauden jälkeenkin.. Moni meilläkin kun etsii jatkuvasti kaikkea muuta. -ap
Meillä on jatkuvasti näitä vuokratyöntekijöitä töissä. Tutut naamat tekevät siellä joitain vuoroja viikoittain ja osaavat jo talon tavat. Jatkuvasti tulee kuitenkin esimerkiksi joka kesä näitä, joilla on tarkoitus töiden alkaa siellä vaikka 3-4kk ajan. Se on ihan helvetin turhauttavaa ja voimia vievää opettaa ensin kolmelle kaikki tarvittavat asiat ja katsoa kun he ihan hyvin selviytyvät töistä. Sit taas tulee uusia ja joutuu samat liturgiat jakamaan moneen otteeseen. Moni ei enää maanantaina tule töihin, koska ovat saaneet hommia jostain muualta... Ymmärrän kyllä sinua ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut pitäisi palkata sinne? Työnantajana olen joutunut toivomaan, että sama henkilö on meillä max 6 kk, koska sen jälkeen alkaa tulla näitä vakinaistamispyyntöjä.
Koska jos minä ja tämä yksi työntekijä olisimme sairaita, niin koko vuoro olisi kusessa. Kukaan ei osaisi tehdä siinä mitään, ellei sitten vaihdeta siihen vuoroon kokeneempia työntekijöitä tilalle eri vuorosta. Mielestäni jos pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että työt jatkuu, voitaisiin samalla vakinaistaa hommat. -ap
Sehän ei varsinaisesti paranna työnantajan tilannetta, että sinä olisit vakituinen ja "talon kirjoilla" sairastuessasi. Koko vuoro olisi yhtä lailla kusessa, kuten kauniisti ilmaiset. Mutta ymmärrän kyllä, että sinulle olisi parempi olla työsuhteessa siihen firmaan, missä teet työtä, eikä sinne vuokrafirmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sut pitäisi palkata vakkariksi? Onko se joku periaatekysymys, vai mikä?
Itse olen hyvinkin samankaltaisessa tilanteessa, mutta ei ole mitään halua vakkariksi, koska en näe mitään syytä miksi minut pitäisi palkata "taloon", koska homma toimii näin aivan mainiosti.
Lisäksi "talo" joutuisi maksamaan melko suuren korvauksen vuokrafirmalle jos ostaisivat minut tai ap:n.Tämähän se on se väärä luulo. Vuokratyöfirmalla ei ole mitään laillista oikeutta vaatia mitään ylimääräisiä korvauksi siitä että asiakasyritys palkkaa työntekijän. Toki usein jonkinlainen kompensaatio hoituu, mutta mitään järkyttäviä summia se ei saa olla.
Tästä oli jonkun juristin teksti justiinsa pari viikkoa sitten netissäkin pyörimässä...pitää koittaa löytää se.
Ei ole luulo, koska tämä asia on liittynyt hyvinkin oleellisesti minuun. Ainakin vielä jokunen vuosi sitten talon piti sopia korvauksesta vuokrafirmalle jos halusi palkata henkilön suoraan. En tiedä onko asia sitten muuttunut nyt viimeaikoina.
"Talo" ei saa palkata vuokrafirman työntekijää ilman vuokrafirman suostumusta ainakaan ennen voimassaolevan sopimuksen loppumista. Maksu voidaan sopia esim tietyn pituisena työjaksona vuokrafirman kautta, jonka jälkeen voi palkata.
Tietysti vuokrafirmaa voi käyttää myös vain rekrytointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuokrafirman työntekijä eikä minua koske talon yt:t, kun en ole siellä töissä vaan vuokrafirma on mun työnantaja. Toki mun työt loppui juuri siinä talossa jossa ne yt:t oli, mutta siirryin työnantajani=vuokrafirman kautta toiseen taloon töihin jossa sattuu nyt olemaan parempi palkka kun entisessä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituinenhan sinä et ole, jos sopimukseksi on määräaikainen. Vakituisina sopimus on voimassa toistaiseksi, ilman loppupäivänmäärää. Noilla tunneilla/työviikoilla olet kuitenkin täysipäiväinen, eli teet täysiä päiviä.
Voi sitä silti olla vakituinen, mutta siinä henkilöstövuokrausfirmassa, vaikkei siis asiakasyritykselle vakkari olekaan. Itse olen ollut rekry-firmassa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella mutta sivulauseena oli mainittu että juuri sen sopimuksen jatko oli kiinni asiakasyrityksen tarpeesta.
Ja kun se tarve loppui, minut palkannut rekryfirma etsi minulle toisen firman. Palkkani pysyi samana, kertyneet lomani samana jne. ainoastaan työntekopaikka vaihtui.
Tämän takia minäkin teen vuokratöitä.
Joo varmaan ärsyttää mut mikä muuttuisi jos sut otettais talon kirjoille?
Ei mikään.
Minäkin olen vuokratyöntekijä ja kuitenkin ihan tyytyväinen, etten kuulu talon kirjoihin. Saan palkan 2 kertaa kuussa kun taas talon kirjoilla palkka maksetaan kerran kuussa. Tämä on vain yksi esimerkki. Palkka ja muut asiat ei talon kirjoilla sen pahemmin muutu.
Työpaikan pääluottamusmies hoitaa näitä asioita. Meidän firmassa ei käytetä vuokrafirmaa kuin pakon edessä.
Monta vuokratyöntekijää on vakinaistettu meille kun pl on hoitanut asiansa kuten kuuluu.
Kyllä se ketjuttaminen on sallittua. Se vieläpä tehdään niin, että sopimukset uusiutuu juuri kun niihin pitäisi puuttua työehtolakien puitteissa. Ihmiskauppa kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen vuokratyöntekijä ja kuitenkin ihan tyytyväinen, etten kuulu talon kirjoihin. Saan palkan 2 kertaa kuussa kun taas talon kirjoilla palkka maksetaan kerran kuussa. Tämä on vain yksi esimerkki. Palkka ja muut asiat ei talon kirjoilla sen pahemmin muutu.
Samoin.
Eipä siitä talon kirjoilla olosta ole käytännössä mitään hyötyä, ihan tyytyväinen olen minäkin vuokratyöhön, ollut jo piiiiitkään.
Meillä on pari hyvää työntekijää, jotka in yli kymmenen vuotta olleet "vakituisesti" vuokrafirman kautta. Kansainvälinen firma, rekrytointikielto, joten vuokrafirma tienaa.
Tyytyväisiä kuitenkin puolin ja toisin ja ihan samat edut pätee.
Kertoisiko tarkemmin joku tuosta että pitääkö oikeasti maksaa vuokraus firmalle jos haluaa palkata joku yritys omille kirjoille. Vai voiko maksun välttää jotenkin? Tai onko olemassa joku semmoinen juttu että pitää olla tietty määrä vuoroja tietyssä firmassa jossa käy vuokraus firman kautta jotta pääsee pois vuokraus firman kirjoilta. Onko tähän olemassa lakipykälät? Linkki kommenttiin.
Voi ihan hyvin käydä niin, että tilallesi otetaan talon kirjoille työntekijä, jonka sinä joudut perehdyttämään.