Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun ei oteta töissä "talon" kirjoille.

Vierailija
21.09.2017 |

Olen ollut nyt 2 vuotta töissä henkilöstövuokrausfirman kautta samassa yrityksessä. Sopimukset ovat aina olleet 3-6kk eteenpäin ja vieläkään ei ole horisontissa näkyvissä sitä, että minut otettaisiin työpaikan omiin kirjoihin ns. vakituiseksi työntekijäksi. Vakituinen silti olen, koska teen 5-6 päiväistä työviikkoa ja olen yhden toisen työntekijän kanssa osastoni ja vuoroni kokeneimpia työntekijöitä. Esimerkiksi kesällä jouduttiin todella paljon perehdyttämään uusia kesätyöntekijöitä ja heitä, jotka opiskelevat ja tekevät satunnaisia vuoroja. Se kylläkin näkyi hieman palkassa ja muutenkin minuun luottoa löytyy.

Hieman ärsyttää tämä kuvio kun olen oikeasti vakituinen työntekijä, mutta silti ei haluta millään ottaa kirjoille. Olen jutellut tästä esimiehelle, mutta hän sanoo aina, että "yläkerrassa" tehdään päätökset ja hän ei niihin voi vaikuttaa. Työllä ja sen määrällä tuskin on tulevaisuudessa uhkaa vähentyä, mutta silti ei uskalleta ottaa kirjoille, jotta pahan päivän sattuessa voidaan päästä ensimmäiseksi eroon meistä henkilöstövuokratyöntekijöistä.

Nyt taas loppuu sopimus marraskuun lopussa ja sitä varmaan jatketaan ensi kesään asti. Syy miksi tiedän, että jatkuu, on se, että minä ja tämä toinen ollaan ainoat vuorossa, jotka hallitsee melko hankalat tietokoneohjelmat, joita vuorossa käytetään. Ala on elintarvikeala ja jos joku ei osaa käyttää ohjelmia, niin tilaukset ei onnistu ja kaikki niin sanotusti kusee ja silloin joutuu seuraavassa vuorossa ihmiset korjaamaan kaiken. Noiden aisoiden oppimiseen menee useampi kuukausi, joten uusien ottaminen ja perehdyttäminen tilalleni olisi tosi tyhmää. Mitenhän pitkään nämä firmat ja henkilöstövuokrausyritykset voi tällaista jatkaa? En todellakaan halua lopettaa, mutta vakituisten työntekijöiden kanssa ollaan tätä monesti tauolla ihmetelty.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut pitäisi palkata sinne? Työnantajana olen joutunut toivomaan, että sama henkilö on meillä max 6 kk, koska sen jälkeen alkaa tulla näitä vakinaistamispyyntöjä.

Vierailija
2/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko johonkin ammattiliittoon? Tuollainen ketjutus ei taida olla ihan laillista... vaikka toisaalta olet 'vakituinen' vuokratyöfirmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan Heather Locklearkin vuosia "Special guest star".

Vierailija
4/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko johonkin ammattiliittoon? Tuollainen ketjutus ei taida olla ihan laillista... vaikka toisaalta olet 'vakituinen' vuokratyöfirmassa.

Kuulun YTK:hon ja en ole asiaan enemmän perehtynyt. Olen ns. tyytynyt siihen mitä saan ja mielestäni kuitenkin hyvä niin. Välillä tosin herää miettimään, onkohan tämä oikein? Olen kuitenkin siis tyytyväinen nykytilanteeseen, enkä halua mitään soppaa tästä heräävän. Ihmetyttää vaan miksi ei vakituisteta kun kuitenkin luotto löytyy ja työt on osittain vaativia. -ap

Vierailija
5/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinenhan sinä et ole, jos sopimukseksi on määräaikainen. Vakituisina sopimus on voimassa toistaiseksi, ilman loppupäivänmäärää. Noilla tunneilla/työviikoilla olet kuitenkin täysipäiväinen, eli teet täysiä päiviä.

Vierailija
6/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun YTK:hon ja en ole asiaan enemmän perehtynyt. Olen ns. tyytynyt siihen mitä saan ja mielestäni kuitenkin hyvä niin. Välillä tosin herää miettimään, onkohan tämä oikein? Olen kuitenkin siis tyytyväinen nykytilanteeseen, enkä halua mitään soppaa tästä heräävän. Ihmetyttää vaan miksi ei vakituisteta kun kuitenkin luotto löytyy ja työt on osittain vaativia. -ap

YTK ei ole ammattiliitto vaan työttömyyskassa........

Vierailija
7/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinut pitäisi palkata sinne? Työnantajana olen joutunut toivomaan, että sama henkilö on meillä max 6 kk, koska sen jälkeen alkaa tulla näitä vakinaistamispyyntöjä.

Koska jos minä ja tämä yksi työntekijä olisimme sairaita, niin koko vuoro olisi kusessa. Kukaan ei osaisi tehdä siinä mitään, ellei sitten vaihdeta siihen vuoroon kokeneempia työntekijöitä tilalle eri vuorosta. Mielestäni jos pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että työt jatkuu, voitaisiin samalla vakinaistaa hommat. -ap

Vierailija
8/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse etsisin samalla muuta työpaikkaa ja jos/kun sen saisin, ilmottaisin päivää ennen määräaikaisuuden loppumista heipat.

Vierailija
9/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti yritykselle helpompi pitää muutama työntekijä määräaikaisena ns löysässä hirressä. Näin tiukan paikan tullen pystytään suojelemaan vakituisia lomautuksilta/irtisanomisilta ja irtisanoa ne pätkittäisillä sopparrilla olevat. Valitettavaahan tuo kohdallasi on.

Vierailija
10/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK ei ole ammattiliitto vaan työttömyyskassa........

Aivan. Niinhän se olikin. En kuulu muuhun liittoon. Kuuluin aikaisemmin SURE ry:hyn, mutta en enää. .Nykyisin maksan vaan tuohon YTK:hon ne vuosimaksut mitä tulee. Muuhun en kuulu. -ap

Vierailija
11/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jos minä ja tämä yksi työntekijä olisimme sairaita, niin koko vuoro olisi kusessa. Kukaan ei osaisi tehdä siinä mitään, ellei sitten vaihdeta siihen vuoroon kokeneempia työntekijöitä tilalle eri vuorosta. Mielestäni jos pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että työt jatkuu, voitaisiin samalla vakinaistaa hommat. -ap

Juuri tuosta syystä vuokratyöntekijä tulee vaihtaa, koska hän alkaa aika pian kuvitella olevansa korvaamaton. Suurin osa töistä on opittavissa.

Vierailija
12/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ytk:n loinen, sulla olisi liittoon kuuluvana asiaa ajettavaksi luottarille tai suoraan liittoon. Olet valinnut kuitenkin niin, ettei sinulla tällaista palvelua ole. Ole sitten määräaikainen.

Vierailija
13/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ketjutus? Ap on töissä vuokrafirmassa ja vaikka hän olisi 100 kertaa peräkkäin jossain yrityksessä töissä, ei se kata määräaikaisuuden käsitettä, koska ko. firma ei ole työnantaja.

Vierailija
14/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakituinenhan sinä et ole, jos sopimukseksi on määräaikainen. Vakituisina sopimus on voimassa toistaiseksi, ilman loppupäivänmäärää. Noilla tunneilla/työviikoilla olet kuitenkin täysipäiväinen, eli teet täysiä päiviä.

Voi sitä silti olla vakituinen, mutta siinä henkilöstövuokrausfirmassa, vaikkei siis asiakasyritykselle vakkari olekaan. Itse olen ollut rekry-firmassa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella mutta sivulauseena oli mainittu että juuri sen sopimuksen jatko oli kiinni asiakasyrityksen tarpeesta.

Ja kun se tarve loppui, minut palkannut rekryfirma etsi minulle toisen firman. Palkkani pysyi samana, kertyneet lomani samana jne. ainoastaan työntekopaikka vaihtui.

Vierailija
15/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sut pitäisi palkata vakkariksi? Onko se joku periaatekysymys, vai mikä?

Itse olen hyvinkin samankaltaisessa tilanteessa, mutta ei ole mitään halua vakkariksi, koska en näe mitään syytä miksi minut pitäisi palkata "taloon", koska homma toimii näin aivan mainiosti.

Lisäksi "talo" joutuisi maksamaan melko suuren korvauksen vuokrafirmalle jos ostaisivat minut tai ap:n.

Vierailija
16/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, sori menee termit sekasin kun nopeasti kirjoitin. Tässä tapauksessa tarkoitin vakituinen = täysipäiväinen. -ap

Vierailija
17/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti yritykselle helpompi pitää muutama työntekijä määräaikaisena ns löysässä hirressä. Näin tiukan paikan tullen pystytään suojelemaan vakituisia lomautuksilta/irtisanomisilta ja irtisanoa ne pätkittäisillä sopparrilla olevat. Valitettavaahan tuo kohdallasi on.

Mä olen vuokratyöntekijä, firmassa oli avoimia paikkoja haussa, en hakenut, moni vuokratyöntekijä haki ja sai paikan. Tulikin pian sen jälkeen yt:t. Nyt moni niistä vakkaripaikan saaneista on työtön ja etsii uutta työtä, mut minua se ei vuokratyöntekijänä hetkauttanut millään lailla, siirryin vain toiseen paikkaan töihin ja paremmalla palkalla kun ennen.

Vierailija
18/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla tuo päättyi siihen, että työt alkoivat vähentyä ja lopulta loppuivat kokonaan. Vaikka alun perin olivat hakeneet nimenomaan pitkäaikaiseen työsuhteeseen sitoutumaan valmista tekijää.

Harmittaa lähinnä se, että silloin kun töitä vielä oli, en tullut hakeneeksi yhtä vakkaripaikkaa ex-työnantajaltani (sielläkin olin päässyt vain pätkää tekemään). Olisin varmaan ollut haussa aika vahvoilla. 

Aina kun pääsee, kannattaa hakeutua vuokratyöstä pois.

Vierailija
19/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta syystä vuokratyöntekijä tulee vaihtaa, koska hän alkaa aika pian kuvitella olevansa korvaamaton. Suurin osa töistä on opittavissa.

En minä kuvittelekaan olevani korvaamaton. Ei tässä siitä ole kysymys. Vakituiset työntekijät tuskin mielellään jatkuvasti perehdyttäisivät uusia työntekijöitä näihin hommiin. Se kun vie heiltä tehoa ja lisää varmasti stressiä. Olen lisäksi sanonut, että voin tehdä tätä kokopäiväisesti jne. Työ on lisäksi ilta- ja yöpainotteista, joten se ei kaikille edes sovellu. On se varmaan parempi pitää töissä motivoitunutta, pitkäjaksoista työnekijää kun ottaa uusi ja toivotaan, että tulee töihin vielä parin kuukauden jälkeenkin.. Moni meilläkin kun etsii jatkuvasti kaikkea muuta. -ap

Vierailija
20/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sut pitäisi palkata vakkariksi? Onko se joku periaatekysymys, vai mikä?

Itse olen hyvinkin samankaltaisessa tilanteessa, mutta ei ole mitään halua vakkariksi, koska en näe mitään syytä miksi minut pitäisi palkata "taloon", koska homma toimii näin aivan mainiosti.

Lisäksi "talo" joutuisi maksamaan melko suuren korvauksen vuokrafirmalle jos ostaisivat minut tai ap:n.

Tämähän se on se väärä luulo. Vuokratyöfirmalla ei ole mitään laillista oikeutta vaatia mitään ylimääräisiä korvauksi siitä että asiakasyritys palkkaa työntekijän. Toki usein jonkinlainen kompensaatio hoituu, mutta mitään järkyttäviä summia se ei saa olla.

Tästä oli jonkun juristin teksti justiinsa pari viikkoa sitten netissäkin pyörimässä...pitää koittaa löytää se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi