Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan saanut työkkärin kautta töitä?

Vierailija
27.04.2025 |

Muistan, kun olin osaeläkkeellä huvikseni työnhakijana, vaikken ollutkaan oikeutettu työttömyysrahaan.

Vuosien aikana sain yhden puhelun työkkäristä ja siinäkin vain kysyivät olenko löytänyt osa-aika töitä mitä etsin?

Hieman hämmennyin ja kysyin, että eikös se ole teidän homma etsiä mulle sitä osatyötä? Sen jälkeen eivät enää edes soittaneet.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään oikeita töitä saanut, vaan tuettuja orjahommia. Paikallisilla "työllistäjillä" oli aina työkkärissä oma luottovirkailija, joka pisti porukkaa puuhapajoihin ja sai siitä todennäköisesti itse provikkaa.

Vierailija
2/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Oli aivan spedetouhua eikä oikeaa tarkoitustakaan saada oikeita työpaikkoja kenellekään. Puuhapajat ja työkokeilut ja ties mitkä höpö-löpö-kurssit he kyllä "osasivat". Kauheaa pelleilyä verovaroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sähköasentajaa tiedän. Tämä tapahtui yli 10 vuotta sitten. Itsekin sain pätkätyö joskus 1980-luvun puolivälissä.

Vierailija
4/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä mitään töitä tarjota, vaan työllistymistä edistäviä palveluja (CV-kursseja/työnhakuvalmennusta, ammatinvalintapsykologilla käyntiä, kuntouttavaa työtoimintaa jne.). Ihan itse sinun täytyy ne työt löytää. Joskus (harvoin) työkkäri saattaa laittaa ilmoituksen jostain avoimesta työpaikasta ja mainita että haepa muuten tätä paikkaa, voisi olla sopiva sinulle. Vastuun työn löytämisestä ja saamisesta on kuitenkin täysin sinulla. Ihmettelen kun jotkut edelleen luulee että työkkäri olisi siksi, että sieltä tarjottaisiin töitä. Enemmänkin ne valvoo sitä, kuka on oikeutettu työttömyysetuuteen ja kuka ei. 

Vierailija
5/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä edes ole enää mitään töitä.

Vierailija
6/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juntti taas alapeukutti aloitusta? Mitä vikaa aloituksessa on?

Varmaan joku ysäri, joka kuuluu nykyään suurimpaan hengissä olevaan sukupolveen. Hirveä eläkepommi tulossa, kun ysärin jengi jää eläkkeelle.

Itsekkäitä juntteja, kun eivät tee edes lapsia, jotka maksais niiden itsekkäiden ysärien eläkkeet.

Vierailija
7/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku ysäri, joka kuuluu nykyään suurimpaan hengissä olevaan sukupolveen. Hirveä eläkepommi tulossa, kun ysärin jengi jää eläkkeelle.

Itsekkäitä juntteja, kun eivät tee edes lapsia, jotka maksais niiden itsekkäiden ysärien eläkkeet.

Yhtä junttimaista on kutsua 90-lukua "ysäriksi".

Vierailija
8/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut työkkärin kautta työpaikan kahdesti 1980-1990 luvuilla, mutta silloin työvoimatoimistoissa oli työnhakijoita ja työnantajia palvelevaa osaavaa henkilökuntaa, jotka osasivat etsiä listoiltaan sopivia henkllöitä avoimiin työpaikkoihin. Tuolloin työnantajille esitettiin lista sopivista ehdokkaista joista työnantaja sitten poimi mieleisensä työhaastatteluun ja tällaisen työhaastattelun perusteella minäkin tulin valituksi. Yksinkertainen ja tehokas järjestelmä, pitäisikö palauttaa takaisin?

Vierailija
9/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työkkärin työ ole etsiä, löytää ja tarjota työpaikkaa kaikille.

Muistakaa elämässä aina oma vastuualue.

Vierailija
10/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut yli vuoden työttömänä ja "pääsin" yhteen hankkeeseen mukaan. Siellä tiskin alta ehdotettiin yhtä työpaikkaa, jonka työnantajat oli ilmoittaneet hankkeeseen piilohakuun. Annoin luvan ilmoittaa mut sinne hakijaksi (en tiedä miksi sitä ei nyt sitten itse saanut hakea). Työnantajasta ei sitten kuulunut mitään, ilmeni että olivat hävinneet jonkun kilpailutuksen eikä työntekijää tarvittukaan. Eli en ole saanut töitä työkkärin kautta, mut olisin ehkä voinut saada. 

Vierailija
11/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaanhan työkkäri teki tällaista työnvälitystä, nykyään on vain kyttäys- ja hakemuksen loputtomiin asti nysväys -toimisto. 

Vierailija
12/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä junttimaista on kutsua 90-lukua "ysäriksi".

Ottiko ysäriä kipiästi, kun sanottiin asiat suoraan? Eihän pumpulissa kasvaneille nössöille saisi sanoa mitään pahaa.

Pelkkää kehua äiskän pikku mussukoille.

Vierailija
13/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aloittaja on nykyään täydellä työeläkkeellä, jonka Risto Murto varmaan maksaa ihan henkilökohtaisesti.

Sitä vain ihmettelin, kuinka vaikeaksi tuo työllistyminen on mennyt ja silti jopa poliitikot hakkaavat ja haukkuvat työttömiä.

Olen melkoisen varma, ettei työttömyys ole työttömän ideologinen valinta!

Vierailija
14/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap kertoa meille kaikille, mihin perustuu oletuksesi, että työkkärin tehtävänä on etsiä sinulle töitä? Oletatko, että kunnan/työllisyysalueen virkailija menee töihinkin puolestasi?

Vierailija
15/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aloittaja on nykyään täydellä työeläkkeellä, jonka Risto Murto varmaan maksaa ihan henkilökohtaisesti.

Sitä vain ihmettelin, kuinka vaikeaksi tuo työllistyminen on mennyt ja silti jopa poliitikot hakkaavat ja haukkuvat työttömiä.

Olen melkoisen varma, ettei työttömyys ole työttömän ideologinen valinta!

Tätä on selvitetty moneen kertaan ja Työvoimapoliittisesta aikakauskirjasta löytyy tuloksia. 1/3 ei halua töihin, 1/3 ei kykene töihin ja 1/3 voisi työllistyä eli on osaamista ja motivaatiota. Tämä viimeinen kolmannes ei pitkään työttömänä viihdy, he löytävät töitä.

Vierailija
16/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaanhan työkkäri teki tällaista työnvälitystä, nykyään on vain kyttäys- ja hakemuksen loputtomiin asti nysväys -toimisto. 

Kyllä minä tiedän mutta ajat olivat kaikin puolin erilaiset, onnellisemmatkin.

Vierailija
17/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työkkärin kautta ainoastaan lyttäystä siitä, että en todennäköisesti tule työllistymään. No, työllistyin 1kk työttömyyden jälkeen vakituiseen työhön. Oli kyllä inhottava virkailija.

Vierailija
18/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 80-luvulla. Sen työpaikan jälkeen olen itse etsinyt työni.

Vierailija
19/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos osa jengistä ei löydä töitä, jos olettavat, että työkkäri ne etsii, sopii työnantajan kanssa ja työnhakija vaan menee valmiiksi järjestettyyn työhön. 

Olen ollut muutamia kertoja muutaman kuukauden pätkiä työtön ja joka kerta hommasin itse työni. Itse olen mieltänyt työkkärin valvovaksi viranomaiseksi, joka katsoo, että työttömyysavustusten hakija täyttää velvollisuutensa. En ole odottanut, että se etsisi minulle töitä. Ja kai sieltä jotain tsemppiä ja vinkkejä saa halutessaan?

Vierailija
20/23 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos osa jengistä ei löydä töitä, jos olettavat, että työkkäri ne etsii, sopii työnantajan kanssa ja työnhakija vaan menee valmiiksi järjestettyyn työhön. 

Olen ollut muutamia kertoja muutaman kuukauden pätkiä työtön ja joka kerta hommasin itse työni. Itse olen mieltänyt työkkärin valvovaksi viranomaiseksi, joka katsoo, että työttömyysavustusten hakija täyttää velvollisuutensa. En ole odottanut, että se etsisi minulle töitä. Ja kai sieltä jotain tsemppiä ja vinkkejä saa halutessaan?

No terveisiä porvoosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi