Voiko tosiaan olla niin, ettei kuolleen siskoni lapsi voi tulla asumaan meille vaan siksi, kun itselläni on
sos.tt:n mielestä jo liikaa lapsia, lisäksi mulla on eräs perussairaus joka ei kuitenkaan periaatteessa suoraan vaikuta äitiyteen? Edesmennyt siskoni oli yksinhuoltaja, eikä lapsen isän perhe edes halua häntä, me olemme läheisimmät läheiset. Äitini lisäksi, joka on jo (liian) iäkäs.
Voiko tämä nyt mitenkään mennä "oikein" lapsen kannalta, kun näillä näkymin lapsi nyt siis johonkin vieraaseen sijaisperheeseen ja vielä ihan eri kaupunkiin?
Kommentit (93)
Sossuhan sen päättää. Montako lasta sinulla? Onko tukiverkkoa?
Liikaa lapsia on määrällisesti?
Ja tuo sairaus? CP vamma? Reuma? Rintasyöpä? Kilpirauhasen vajaa toiminta?
Läheisverkostosijoitus
Lapsi voidaan sijoittaa myös sukulaisen tai muun läheisen luo. Sukulaisilla tai muilla läheisillä ei ole kuitenkaan erityistä oikeutta saada lasta luokseen asumaan vaan sijoituspaikan valinnan lähtökohtana on lapsen tarve. Lapsi sijoitetaan paikkaan, joka kokonaisharkinnan kautta parhaiten vastaa hänen tarpeeseensa. Ennen päätöstä sijoittamispaikasta on lapsen läheisverkosto kartoitettava.
Lastensuojelulaki 32 § (Finlex)
Toivottavasti asia ratkeaa hyvin.
Kuinka paljon lapsia on.? Mun kaverini si sikonsa lapsen huoltajuuden, mutta hällä oli vain kaksi lasta.
Jos sosiaaliviranomaiset ovat sitä mieltä, että et jaksaisi huolehtia hyvin lisälapsesta suuren lapsimääräsi ja perussairautesi vuoksi, niin se voi estää lapsen sijoittamisen teille.
Lapsi sijoitetaan aina ensisijaisesti läheisverkostoon, jos vain mahdollista. Kuinka monta ja minkäikäisiä lapsia sinulla on?
Onko teidän perheestä tehty virallinen lähipiiriselvitys? Siinä kerrotaan kyllä viralliset syyt. Pelkkä lapsiluku harvoin on esteenä, mutta jos sostt katsoo ettet SINÄ ole kykenevä hoitamaan niin montaa. Sun pitää itse osoittaa, että pystyt hoitamaan monta lasta kunnolla, ja että sinulla on voimavaroja ja tukiverkkoja hoitamaan lapsi myös silloin kun hänellä tai sinulla on vaikea kausi. Lapsella ei kokeilla, että jaksaisitkohan, vaan sinun tulee osoittaa kykeneväisyytesi ja yhteistyökykysi etukäteen. Tämä selvittely tehdään nimenomaan siinä lähipiiriselvittelyssä perin pohjin ja ainakaan Helsingissä sitä ei tee yksi sostt, vaan työpari.
Olisipa kauhea tilanne lapselle jos ensin äiti kuollut, isän suku ei välitä ja tädin luokse ei pääse vaan laitetaan vieraalle paikkakunnalle ventovieraiden luokse. Itse kyllä taistelisin viimeiseen asti että lapsi meille tulisi tuossa tilanteessa.
Lapsen vastaavan sos.tt:n takia minulla tosiaan on liikaa lapsia :( tai siis meillä, uusperhe. Lisäksi minun sairaus (ei mt-). Tuntuu vaan niin vaikealta hyväksyä, kun kuitenkin olemme vauvasta asti olleet kaikkein läheisimpiä tälle lapselle äitini lisäksi.Sisko oli yh alusta asti, eikä isän perhe tosiaan edes haluaisi häntä, vaikka jonkinlainen suhde lapsella isään on. Sos.tt on ollut isän perheeseen yhteydessä, heille ulkopuolinen sijoitus ok. Meille ei, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä? :( Lapsi niin pieni, ettei hänen omaa mielipidettä vielä missään kuunnella. Sopiva perhe on löytynyt yli 300km päästä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että side meihinkin (täti, serkut + mummi) arjessa katkeaa. ap
En tiedä, mutta ihan kamalaa. Kaikkien kannalta.
Ei toi voi mennä noin. Taistele lapsi itsellesi.
Lapsen parasta tässä katsotaan. Aikuisilla ei ole lasten suhteen oikeuksia vaan velvollisuuksia, mutta lapsella on oikeus hyviin vanhempiin. Sairaudet ja muut rasitteet tietenkin huomioidaan aivan kuten adoptiossa.
Ikäviä asioita nämä, on ollut omassakin suvussa. Toiselle puolelle maata sijoitettu lapsi etsi kuitenkin sukunsa aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vastaavan sos.tt:n takia minulla tosiaan on liikaa lapsia :( tai siis meillä, uusperhe. Lisäksi minun sairaus (ei mt-). Tuntuu vaan niin vaikealta hyväksyä, kun kuitenkin olemme vauvasta asti olleet kaikkein läheisimpiä tälle lapselle äitini lisäksi.Sisko oli yh alusta asti, eikä isän perhe tosiaan edes haluaisi häntä, vaikka jonkinlainen suhde lapsella isään on. Sos.tt on ollut isän perheeseen yhteydessä, heille ulkopuolinen sijoitus ok. Meille ei, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä? :( Lapsi niin pieni, ettei hänen omaa mielipidettä vielä missään kuunnella. Sopiva perhe on löytynyt yli 300km päästä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että side meihinkin (täti, serkut + mummi) arjessa katkeaa. ap
No mikä se peruste on, että lasta ei teille sijoiteta? Mikä perussairaus, ovatko lapsesi terveitä? Mikä on taloudellinen tilanteenne? Onko teillä rikosrekisteriä? Nyt katsotaan lapsen kokonaisetua pitkässä juoksussa.
No miten monta lasta sinulla oikein on ja mikä se sairautesi on?
Vierailija kirjoitti:
Aika mitätön sisko olet kyllä ollut, jos nyt sisaresi poismentyä edes tuollaista pohdit.
Häh? Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat, en ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Hommaa lakimies. Todista että lapsiluku ei ole ylivoimainen ja hommaa pätevä lääkärintodistus.
Onko tää jatkoa sille aiemmalle provolle, jonka kirjoitit sen lapsen isän uuden vaimon näkökulmasta joskus aiemmin?
Nämä asiat päätetään terveellä järjellä eikä emootioilla.
Lapsen etu ei aina ole tädin mielen mukainen.
Jos ei selviä nykyisestäkään katraasta YHDESSÄ PUOLISON KANSSA, ei ole syytä vielä lisätä lapsilukua. Onhan perhe selvitetty ja ongelma todettu!
Jokunen aika siten sitten kirjoitteli tänne tuo "isän uusi puoliso" ihan samasta asiasta...
en tiedä