Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä on huonekasveja?

Vierailija
20.09.2017 |

Mietin tässä olenko ainoa, joka välillä tuntee asuvansa viidakossa. Kaikki ikkunoiden edustat ovat täpötäynnä kasveja, ja kauempanakin ikkunoista on varjossa viihtyviä yksilöitä. Kymmeniä niitä on tällä hetkellä varsin pienessä asunnossa. Talvella varsinkin on piristävää, kun on pala luontoa sisällä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 16 kpl. Anopinkieliä ja rönsyliljoja enimmäkseen. Eli helppohoitoisia.

Vierailija
22/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään. En ole koskaan pitänyt huonekasveista. Minulle ne edustaa samaa kuin kaikki koriste-esineet - turhaa krääsää ja pölynkerääjää ja siivottavaa. Enkä ole yhtään kiinnostunut kasvien hoidosta, en ulkona enkä sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 10 melko kookasta kasvia. Sain perintönä Amazoninliljan ja halkeen aina onnesta kun se kukkii:)

Oi, piti googlata tuo, onpa hieno! Onko se vaikea saada kukkimaan?

Voi, se kukkii kahdesti vuodessa enkä edes hoida sitä ihmeemmin. Kerran viikossa kastelen ja välillä pyyhin pölyt lehdistä. Ikää sillä on jo yli 20v.

Vierailija
24/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksiössä ja huonekasveja on vähän yli 30kpl. Ihan kiva, mutta alkaa tila loppumaan kesken. 

Vierailija
25/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Pidän vain leikkokukista, ja niitä onkin kotona aina.

Vierailija
26/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 näin äkkiseltään laskettuna. Enimmäkseen erilaisia amppelikukkia ja köynnöksia. Pari palmua, iso kliivia, saniaisia, mehikasveja. Erikoisin taitaa olla adoptoimani joulutähti, jonka joku naapuri oli nakannut roskikseen muutama joulu sitten. Moni olettanut sen olevan jonkin sortin chili :-D

Vierailija
27/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun asunnossa on enemmän puita kuin neliöitä :D

Suurin osa on tosin vasta 1-2v. vanhoja ja seuraava talvi varmasti taas karsii osan pois. Lähti "vähän" huonekasveja hedelmänsiemenistä -projekti käsistä.

Puiden lisäksi on tosin paljon muitakin kasveja. Kasveja 68  ja neliöitä 31..

Vierailija
28/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on tosin vasta 1-2v. vanhoja ja seuraava talvi varmasti taas karsii osan pois. Lähti "vähän" huonekasveja hedelmänsiemenistä -projekti käsistä.

Tän asunnon haluaisin nähdä:)

Vierailija
29/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kasvia on, Anopinkieli, tuhma poika, iso palmu ja pari kaktusta.

Oli joskus enemmänkin, mutta kyllästyin siihen että asunto on niin pimeä ja lisäkasvivalojenkin kanssa osa kasveista ei vaan pärjännyt.

Jos asuisin modernissa valoisassa lasitalossa, niin hankkisin varmaankin lisää, mutta siihen asti pitäydyn näissä helpoissa ja melko vähän valoa vaativissa.

Vierailija
30/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta asuntosi on ainakin tosi vehreä :D Minullakin taitaa olla enemmän kasveja kuin neliöitä, mutta ruukkuja on toistaiseksi vielä muutama vähemmän, kun joissakin ruukuissa on useampi kasvi.

Mitä kaikkia hedelmänsiemeniä olet kokeillut? Minulla on haussa seuraava siemenprojekti, kun edelliset ovat lähteneet hyvin vauhtiin. Tosin ennen kevättä ei taida kannattaa yrittää, pitkä odotus...

-ap

Vierailija
31/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisi ihana nähdä kuvia !

Vierailija
32/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä on tällä hetkellä 46 kasvia ja ulkona vielä muutama odottaa siirtoa sisätiloihin ennen pakkasia.

Eivät läheskään kaikki ole mitään ihan pieniä kasveja, vaan monet ulottuvat sunnilleen lattiasta lähes kattoon. 

Vierailija
33/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviolta ehkä 10 :)

Helppohoitoisia viherkasveja kaikki, koska olen ihan aloittelija tässä harrastuksessa. Yhden rahapuun onnistuin jo tappamaan liialla kastelulla :( Muoreja, piileoita, rahapuita... Ja yksi pullojukka korkealla hyllyn päällä. Sen lehdet ovat kissoista vastustamattomat, joten pidän sen kaukana niiden ulottuvilta.

Ensisijainen kriteeri kasvin kuin kasvin hankinnassa on se, että se on täysin myrkytön. Täällä asuu kaksi kissaa, joten on ehdottoman tärkeää, että vaikka vähän kävisivätkin maistamassa, niin ei käy mitään :) Ja jotkin kasvithan käsittääkseni levittävät myrkyllistä siitepölyä tmv., niin senkin aina selvitän ennen ostoa.

Haaveilen ikkunalaudoista. Nyt kasvit ovat erilaisilla senkeillä ja kirjahyllyillä, joista ne saavat nipin napin riittävästi valoa. Ikkunalaudoilla olisivat varmasti onnellisempia :)

Leikkokasveista en pidä – ovathan ne kauniita katsella, mutta en jotenkin kestä sitä, että elävä asia laitetaan kuolemaan hitaasti vain esteettisistä syistä. Ovat varmasti kauniimpia siellä, missä kasvavat :)

Vierailija
34/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään. En ole koskaan pitänyt huonekasveista. Minulle ne edustaa samaa kuin kaikki koriste-esineet - turhaa krääsää ja pölynkerääjää ja siivottavaa. Enkä ole yhtään kiinnostunut kasvien hoidosta, en ulkona enkä sisällä.

Kolkkoa

Vierailija
35/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta asuntosi on ainakin tosi vehreä :D Minullakin taitaa olla enemmän kasveja kuin neliöitä, mutta ruukkuja on toistaiseksi vielä muutama vähemmän, kun joissakin ruukuissa on useampi kasvi.

Mitä kaikkia hedelmänsiemeniä olet kokeillut? Minulla on haussa seuraava siemenprojekti, kun edelliset ovat lähteneet hyvin vauhtiin. Tosin ennen kevättä ei taida kannattaa yrittää, pitkä odotus...

-ap

Tällä hetkellä hedelmän siemenistä idätettyjä on hengissä:

mango (vähän huonovointisen näköinen, edeltäjät eivät kestäneet mun hoitoa, ja jos tämäkin kuolee, en varmaan enää yritä uudestaan)

Omenapuita jonkin Uusi-Seelantilaisen lajikkeen siemenistä

Kiivejä (köynnöksiä, mutta vielä sen verran nuoria, etteivät ole lähteneet luikertelemaan)

Karambola (ensimmäiset kuoli kaikki, tämä on toisesta kokeilusta ainut itänyt. Hauskasti reagoi kosketukseen sulkemalla lehtensä)

Guavia

Sitruuna

Granaattiomenapuita (Helposti kasvaa, mutta tiputtelevat lehdet syksyllä)

Passioneita (Nätti ja nopeaa kasvava köynnös sitten kun innostuu... Nämä on pari vuotiaita ja yli nelimetrisiä)

Ananaskirsikka (Monta iti, mutta vain yksi oli vuoden päästä hengissä. Kasvaa ihan törkeän nopeaa joka suuntaan. Muistuttaa kasvina vähän jotain tomaattia tms.)

Taateleita (näyttävät ihan joltain heiniltä purkissa nyt vajaan vuoden vanhoina. Taitaa kestää aika kauan, että näitä kukaan palmuksi tunnistaa :D)

Muita siemenestä kasvattamiani ja vielä hengissä kärvisteleviä:

Miniruusuja, jotka tosin eivät kovin mineinä pysyneet, kun en ole raaskinut saksia

Pelargonioita

Vaahtera-aulioita

Jakarandoja

Vierailija
36/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen kappaletta, joka on aika paljon asuntoni kokoon nähden.

Vierailija
37/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 12 huonekasvia, asun kaksiossa ja tuntuu että muutama ainakin mahtuisi hyvin vielä. On palmua, peikonlehteä, kultaköynnöstä ja pari joista en edes tiedä tarkalleen mitä ovat. Minusta ne luovat kodikkuutta, koti ilman kasveja tai kukkia tuntuu vähän ankealta.

Vierailija
38/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös granaattiomenapuun kuten ylemmällä! Laitetaanko siemenet vaan veteen vai multaan? 

Pitää tosin tehdä tilaa ikkunalle. Ainakin jukkapalmut voisi antaa pois, koska ne lähtevät niin helposti kasvamaan valon suuntaan ja unohdan käännellä. Sit mulla on kahvipensas, purppurajuoruja, herttaköynnös, iso kumipuu, limoviikuna, traakkipuu, rönsylilja... kukkivat kasvit olen jostain syystä onnistunut tappamaan. :(

Vierailija
39/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kymmenen.

Ihmettelen aina, kun esitellään muka upeasti sisustettuja koteja, eikä ole viherkasveja lainkaan. Kolkkoa ja kylmää. Elotonta.

Vierailija
40/50 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika vähän mutta vanhoja:

joulukaktus mummon pistokkaasta vanhaa kantaa, otettu 2003. Iso puska, kesät partsilla lokakuuhun asti vähällä kastelulla. Kukkii erittäin runsaasti.

Pääsiäiskaktus vm 2012 sama hoitoperiaate mutta kukkii jopa kolmesti vuodessa

Iso kumipuu vm 2000 lattiasta kattoon, töistä joskus otin pistokkaan

Vanha isoposliinikukka, ikää ei tiedossa. Jäi perinnöksi työhuoneen edelliseltä viranhaltijalta, toin kotiin kun muutettiin uuteen konttoriin. Ainakin 20 vuotias. Kukkii koko kesän ihanasti, nytkin laskin yli 50 kukkaa tänä vuonna. Piti tuoda Ikean kassilla kotiin kun ei muuhun mahtunut.

Kiinanruusu, vuoden vanha. Oli pikkuinen pistokas vielä syksyllä kirpparilla. Vaihdoin uudet mullat masliskuussa ja toukokuussa pistin lasitetulle partsille. Toin sisälle viikko sitten. Venyi partsilla metrin mittaan ja isot nuput nyt!

Noin 6-vuotias opuntia, korkeus 1 metri. On vielä partsilla. Teki siellä kaksi tosi pitkää uutta lehteä kun vaihdoin mullatkin keväällä. Piti käyttää grillipihtejä.

Australianposliinikukka. Ei ole kukkinut oston jälkeen. Ollut mulla 2 vuotta. Luulen että hoidin liian hyvin viime talvena.

Korallikaktus hyvin vanha 90-luvulta ja mummilta tämäkin.

Enkelinsiipibegonia, tämä pitää aina muutaman vuoden välein uusia pistokkailla. Toiselta mummilta.

Samoin apostolinmiekka on toiselta mummilta. Harvinaisuus.

Mummit on kuolleita viitisen vuotta sitten.

Pistokkaina on rohtoaaloe, rahapuu, yks mamillariakaktus ja käpypalmu. Enempää meille ei mahtuisikaan, koska teini-ikäisellä tytöllä on oma huonekin täynnä kasveja. Omiaan! Keräilee kaktuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme