Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaneita?

Vierailija
20.09.2017 |

Kuulisin mielelläni kokemuksianne tupakoinnin lopettamisesta. Missä vaiheessa vieroitusoireet alkoivat helpottaa? Mitä positiivisia muutoksia huomasit ja miten pian? Entä mikä oli vieroitusoireissa vaikeinta? Lopetitteko korvaavien tuotteiden avulla vai täysin ilman mitään?

Täällä menossa nyt toinen päivä polttamatta. Ei tee mieli polttaa, mutta oireet on kyllä kovat. Pää kipeä, ei pysty keskittymään, nukuin todella huonosti, ajatukset jotenkin todella tahmeita.....

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin nikotiini-inhalaattorilla. Imin sitä aina kun teki mieli tupakkaa, myös silloin, kun olin jo päättänyt siirtää tupakoinnin lopettamista tuonnemmaksi ja hakea kioskilta tupakkaa. Imin ja imin ja lopulta ei enää tehnyt mieli polttaa. Siitä on nyt pari vuotta enkä enää tiedä, miksi koskaan poltin.

Vierailija
2/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin kertalaakista (poltin kahta askia punaista Mallua 25 vuotta). Kolmanteen päivään asti oireet kovenivat, mutta sitten ne alkoivat nopeasti helpottamaan. Pahin oli kolmas päivä, jolloin ei voinut muuta kuin maata ja itkeä, kun joka paikkaa koski (jopa mieltä) niin kovasti. Nyt olen ollut polttamatta miltei kolme vuotta.

M 42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stumppasin viimeisen tupakan 11.2.2015. Ehdin polttaa vuodesta 1981, eli 34 vuotta.

Muutama ensimmäinen viikko oli vaikein. Käytin laastaria, purkkaa ja suihketta vaihdellen.

Itselläni lopettamiseen vaikutti läheisen kuolema keuhkoahtaumaan ja se sai järjen päähäni.

Olen aina ollut hoikka, mutta tupakoidessani olin heikossa hapessa. Hengästyin kävellessä, polkupyörällä talutin mäet, oli aamuöistä yskimistä, haju- ja makuaisti kadonneet. Inhotti myös keltaiset sormet ja ajatus siitä, että haisen tupakalta.Happisaturaatio oli 92.

Olen nyt ollut savuttomana 2 v 7 kk.

Aloitin liikunnan salilla 4 krt/viikko. Kävelen ja pyöräilen, en hengästy ja ylämäetkin menee polkemalla ylös. Haistan ja maistan, yskä on poissa.

Happisaturaatio tasan 100.

Mies lopetti samaan aikaan kanssani ja vuositasolla yhdessä säästämämme 4000 euroa, joka ennen meni savuna ilmaan. Myös tämä säästöasia toimi meillä kivana kannustimena. Teemme näillä säästyneillä tupakkarahoilla kolme ulkomaanmatkaa vuosittain.

Lopettaminen on ollut ehdottomasti viisainpia päätöksiä elämäni aikana.

Vierailija
4/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin ilman mitään apuja. Lopetusta helpotti se, että työpaikka vaihtui. Siinä missä entisessä paikassa parhaan työkaverin kanssa oli hauska lähteä yhdessä tupakalle, uudessa paikassa tupakkaporukka koostui todella ankeista tyypeistä. Päivän aikana ei siis viitsinyt käydä, jottei olisi saanut oudon mainetta, kun ei muiden seura kelpaa, joten polttaminen väheni lähes itsestään. Siinä vaiheessa oli helppo todeta, että saman tien voi lopettaa ihan kokonaankin. Siispä jätin vain tupakat ostamatta ja lopetin. En muista, että mitään varsinaisia vierotusoireita olisi tullut, vaan enemmän piti opetella tavasta pois: aamukahvin jälkeen ei enää käväissyt tupakalla, illalla ennen nukkumaan menoa ei enää polttanut viimeistä jne. Mutta tuokin meni yllättävän nopeasti ohi. Eli olin kyllä aika onnellisessa asemassa lopettamisen helppouden osalta.

Vierailija
5/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin n.40v. Sitten alkoi paheneva yskä ja hengenahdistus.Niin paha etten enää kyennyt polttamaan(n.15 savuketta vrk.) Siihen loppui."2012 28.2. Olin töissä eräässä kuntoutuslaitoksella jossa näin näitä keuhkoahtaumapotilaita,joista 2 kuoli tukehtumalla,johon nämä potilaat kuolevat.Lisäksi muistin,kuinka isoisäni kuoli 58v samaan tautiin,samoin enoni 56v.Toinen enoni kuoli keuhkosyöpään. Nyt on hyvä olo.Ei yskää.hengen vinkumista ja haisemista.

Vierailija
6/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin koko touhuun ja lopetin kerralla, vieroitusoireita ei ollut tai jos oli niin pidin niistä. Aiemmin oli vedetty purkkaa ja vaihdettu jo sähkötupakkaan ja luettu stumppaa tähän -kirja. Ehkä se kirja alkoi toimia vuoden viiveellä tai jotain.

Vielä kun kyllästyisi lopullisesti alkoholiin.

Vierailija
7/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lopettaminen aika pitkä prosessi..

Vuonna 2014 pyrin vaihtamaan sähkötupakkaan ja siitä seuraavat pari vuotta menikin niin, että pääasiassa käytin sähkötupakkaa ja silloin tällöin mm. viikonloppuisin poltin. Kuitenkin tupakoin aina yhden/pari viikkoon, joskus enemmänkin. Alunperinhän tarkoitus oli näin päästä tupakasta eroon ja sitten jättää myös se sähkötupakka pois noin 6kk aikajänteellä. Tässä vaiheessa jo huomasin, kuinka hengitys kevenee ja urheilu helpottui, joiden takia tupakoinnin aktiivinen uudelleenasloitus ei ollut vaihtoehto. Piti vaan keskittyä niihin hyötyihin niin pysyi ruodussa vaikka se välillä vaikeaa olikin!

2017 vuoden vaihteessa huomasin, että minkäänlaista tupakan himoa ei enää ollut, se oli hävinnyt kuin itsestään ja tulin varsin hyvin toimeen sähkötupakalla. Tänä vuonna siis röökiä en ole polttanut kun noin 5 alkuvuoden heikkoina hetkinä. Tästä innostuneena aloin keväällä vähentään sähkötupakkaa käyttäen nikotiinikorvikkeita, imeskelytabletteina ja suusumutteena.

Sähkötupakkihan on siitä jännä juttu, että sillä saa aikaseksi tosi vahvan nikotiiniriippuvuuden, siitäkin huolimatta että nikotiinia neste ei välttämättä älyttömästi sisällä. Uskoisin, että sen takia kun sitä käyttää paljon ja jatkuvasti. Tupakalla saattaa käydä tunnin parin välein ja polttaa sen yhden. Sähkötupakkaa saattaa kähhyyttää puolituntia lähes putkeen ja kohta sitä taas kädet levottomana hapuilee.

Tästä tavasta siis opettelin eroon nikotiinikorvikkeilla. Tavallaan kasvatin sitä kynnystä sietää nikotiinin vieroitusoireita, tai siltä se tuntuu, kun en kuitenkaan päivääkään ilman sähkötupakkaa pärjännyt mutta niiden vähäisten vieroitusoireiden kanssa oppi olemaan. Pari kk näin ja sitten tein positiivisen raskaustestin jolloin lopetin kaikki nikotiinituotteet välittömästi.

Nyt vasta 3kk nikotiinitonta elämää takana, mutta toivottavasti tämä tie pysyy myös raskauden jälkeen. Minkäänlaista tupakan himoa minulla ei onneksi ole ollut, mutta sähkötupakkaa kaipailen aina toisinaan.. Ensimmäinen viikko ilman  nikotiinia oli aika selviytymistä mutta toistelin vaan että tätä kestää max 4viikkoa. Olo helpottui jo parissa viikossa kohtuulliseksi, mutta neljän viikon jälkeenkin tuli hetkittäin oireita ja hermo oli välillä lyhyt ja kireä. Nyt menee päivä ettei edes ajattele nikotiinia ja koen olevani aika hyvin irti.

Vierailija
8/9 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kertalaakista ilman mitään nikotiinivalmisteita (15 vuotta polttanut tätä ennen). Alan Carrin Stumppaa tähän kirja oli apuna (ja iso apu olikin). Pari viikkoa oli ihan hirveää tuskaa. Keskittymiskyky nolla eikä nukkumisesta tullut mitään. Kävin paljon kävelemässä (raitis ilma auttoi) ja vedin pussi kaupalla väkeviä salmiakkikarkkeja. Tästä on nyt vuosi ja olen niin onnellinen, että onnistuin. Enkä koskaan enää polta yhtäkään tupakkaa, ikinä :).

Vierailija
9/9 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme