Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainaa yksin melkein 200 000, tulot alle 3000 netto :(

Vierailija
20.09.2017 |

Olenko ihan hullu, voinko ikinä selvitä tuosta lainasta? Lyhennys on korkoineen reilu 800 kuussa, ja sen lisäksi tulee yhtiövastike vajaa 400.

Nettotuloni ovat lapsilisineen ja elareineen alle 3000, olen siis yh vielä kaiken kukkuraksi.

Millaisia lainoja muilla yksinhuoltajilla on? Miten olette pärjänneet ja budjettinne laatineet?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Mul on 180 000. Netto noin 2800. Lisäks saan tietty elarit ja lapsilisät. Pärjätään niin, ettei tarvii ruoassa pihtailla, lapset harrastaa ja kerran vuodessa matkustetaan. Uusi auto on. Asumiskulut 1400. / kk.

Vierailija
22/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lainaa 230 000 euroa 3200 euron nettotuloilla. Olen kylläkin lapseton, joten oikein hyvin pärjäsin noilla tuloilla.  Tosin nyt nettotuloni on noussut huomattavasti, joten ei todellakaan mitään ongelmia lainan maksussa.  Olen tyytyväinen, että uskalsin kaupat tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ahdistaako sinua tuo tilanteesti ja tuntuuko jatkuvasti ettei rahat riitä? Jos noin on niin ehkä sitten pitää miettiä onko mahdollista vaihtaa pienempään/edullisempaan asuntoon. Itsellä nettotulot noin 2400 kk ja asumiseen menee noin 1000 euroa (vastike 350 ja laina 650). Voisin itse ihan hyvin maksaa isompaakin lainanlyhennystä, koska nyt jää rahaa hyvin säästöönkin. Olenkin sitten ajoittain tehnyt useamman tonnin ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja silti tilillä on aina myös vararahaa yllättäviin menoihin. Kahden lapsen yh olen eli yksin makselen elämiseni. Lasten tilille menee elarit ja lapsilisät eli niitä rahoja en edes käytä yhteisiin perusmenoihin (asuminen, ruoka). Ei sun asumiskulut mun mielestä kuulosta pahoilta tuloihisi nähden, mutta toki vaikuttaa muu elämäntilanne ja kulutustottumukset. Jotkut saa ihmeen paljon rahaa kulutettua vaikka sun mihin. Jos tilanne itselle raskas niin sitten kannattaa miettiä mitkä olisi vaihtoehdot joilla sitä helpottaa. Mua henkilökohtaisesti ei iso laina paina millään tavalla, siellähän se lyhenee omalla painollaan enkä jaksa ennakkoon pohtia mahdollisia koronnousuja yms. vaikka perusluonteelta murehtija olenkin.

Vierailija
24/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse makselin 900 €/kk omakotitalon lyhennyksiä kun lapset olivat pieniä. Hyvin pärjättiin, mutta kun elarit ja

lapsilisät jäi pois niin sitten oli vaikeaa. Pienet lapset pienet kulut - suuret lapset suuret kulut.  Näin se menee.

Pankkitäti pienesi maksut puoleen ja nyt pärjään joten kuten, mutta kyllä se varsinaista kädestä suuhun on elämistä. Rahat on aina loppu ennen tilipäivää . Lapset on jo isoja, mutta asuvat veilä kotona ja auttavat maksuissakin, mutta kaikki menot ovat nousseet niin valtavasti. Esim sähkö..

Vierailija
25/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ahdistaako sinua tuo tilanteesti ja tuntuuko jatkuvasti ettei rahat riitä? Jos noin on niin ehkä sitten pitää miettiä onko mahdollista vaihtaa pienempään/edullisempaan asuntoon. Itsellä nettotulot noin 2400 kk ja asumiseen menee noin 1000 euroa (vastike 350 ja laina 650). Voisin itse ihan hyvin maksaa isompaakin lainanlyhennystä, koska nyt jää rahaa hyvin säästöönkin. Olenkin sitten ajoittain tehnyt useamman tonnin ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja silti tilillä on aina myös vararahaa yllättäviin menoihin. Kahden lapsen yh olen eli yksin makselen elämiseni. Lasten tilille menee elarit ja lapsilisät eli niitä rahoja en edes käytä yhteisiin perusmenoihin (asuminen, ruoka). Ei sun asumiskulut mun mielestä kuulosta pahoilta tuloihisi nähden, mutta toki vaikuttaa muu elämäntilanne ja kulutustottumukset. Jotkut saa ihmeen paljon rahaa kulutettua vaikka sun mihin. Jos tilanne itselle raskas niin sitten kannattaa miettiä mitkä olisi vaihtoehdot joilla sitä helpottaa. Mua henkilökohtaisesti ei iso laina paina millään tavalla, siellähän se lyhenee omalla painollaan enkä jaksa ennakkoon pohtia mahdollisia koronnousuja yms. vaikka perusluonteelta murehtija olenkin.

Kyllä, ahdistaa jatkuvasti, ja kyllä, tuntuu koko ajan, että rahat ei riitä seuraavaan "rahapäivään saakka". Enkä saa säästöön mitään, mikä ahdistaa myös.

Sinullakin jää kyllä aika vähän asumiskulujen jälkeen. Miten voi olla, ettet tarvitse edes elareita ja lapsilisiä elämiseen? Tulette todella pienellä toimeen. Ovatko lapsesi vielä pieniä? Silloin toki ymmärrän. Omani ovat 9 ja 13 v.

ap

Vierailija
26/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te opitte että lainan lyhennys ei ole kulu.

Vierailija
27/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ainakin ihan sama, miksi sitä kutsutaan: kuukausittainen menoerä se on joka tapauksessa. Sijoittajat puhukoon eri termeillä, mutta ihan tavalliselle asuntovelalliselle kaikki kulut on kuluja.

Vierailija
28/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ainakin ihan sama, miksi sitä kutsutaan: kuukausittainen menoerä se on joka tapauksessa. Sijoittajat puhukoon eri termeillä, mutta ihan tavalliselle asuntovelalliselle kaikki kulut on kuluja.

Nokun ei ole. Kerro mihin se raha häviää? Se on yhä käytettävissä kuten ennenkin. Ainoastaan pääoman tyyppi on muuttunut. Se on sama kuin säästöön laitto, myöhemmin käytettävissä. Ainoastaan asunnon arvon muutos on kulu tai tulo, riippuen kumpaan suuntaan arvo on kehittynyt hankintahintaan nähden asuntoa realisoitavissa.

Minullakin on sitten "kuluja" 100 €/kk rahastoon siirto, 600 € osakkeisiin laittaminen, 400 euroa säästötileille siirto. Näin minulle ei "kulujen" ja kulujen jälkeen jää kuin 500€ kuukaudessa elämiseen. ja näitä muita kuluja esimerkiksi koko luottokorttivelan maksu, jolla on eletty edellinen kuukausi.

Vierailija
29/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa 128000, lyhennys korkoineen n. 700 e/kk + yhtiövastike 322 e/kk. Asunto vuokrattu 900 e/kk, josta 30 % verovähennys. Asun itsekin vuokralla hintaan 1198 e/kk, joten asumiskuluni per kk on noin 1500 e – lähes sama kuin peruspalkka nettotuloni.

Mikä helvetin 30% verovähennys. Siitä mitään verovähennyksiä saa jos vuokraa kämppää. Ja jos tarkoitit -30% veroja pois, sekin meni väärin koska siitä vuokratulosta vähennetään ensin sen asunnon vastike ja korkokulut ja vasta sen jälkeen siitä tuotosta maksetaan vero.

Vierailija
30/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ihan hullu, voinko ikinä selvitä tuosta lainasta? Lyhennys on korkoineen reilu 800 kuussa, ja sen lisäksi tulee yhtiövastike vajaa 400.

Nettotuloni ovat lapsilisineen ja elareineen alle 3000, olen siis yh vielä kaiken kukkuraksi.

Millaisia lainoja muilla yksinhuoltajilla on? Miten olette pärjänneet ja budjettinne laatineet?

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, 1200e asumiskuluihin kolmesta tonnista alkaa olla kipurajoilla muttei mahdoton. Tällä kombolla selviää, mutta vastoinkäymisiä ei tähän kuvioon oikein sovi. Ellei sitten kämppä ole helposti myytävää sorttia.

En tiedä missä asut mutta eihän tuolla rahalla pk-seudulla saa kuin 70-lukulaisen kaksion. Eli ei sinällään mitään pröystäilyä. Kyllä minä varmaan uskaltaisin, etenkin jos minulla olisi edes vähän säästöjä.

Vierailija
31/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä hommaa. Muutetaan maalle ja otetaan 70te laina jolla saa tehtyä remppaakin, lyhennys 310e/kk, asumiskulut yhteensä noin 550e kuussa sisältää lainanlyhennyksen lisäksi myös vuosittain maksettavat kiinteistöverot yms. Nettotulot 3600e/kk, useampi lapsi ja säästöön tonni kuussa. Tilaa ja tonttia riittää eikä tarvitse joka senttiä laskea :)

Vierailija
32/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin netto kaikkineen sen 3000 ja asumiskulut 1200 euroa/kk. Olen kahden yh. Mitään ei jää säästöön ja lapset ei edes harrasta mitään maksullista. Asun asumisoikeusasunnossa. En haluaisi yksin satojen tuhansien velkataakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi