Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainaa yksin melkein 200 000, tulot alle 3000 netto :(

Vierailija
20.09.2017 |

Olenko ihan hullu, voinko ikinä selvitä tuosta lainasta? Lyhennys on korkoineen reilu 800 kuussa, ja sen lisäksi tulee yhtiövastike vajaa 400.

Nettotuloni ovat lapsilisineen ja elareineen alle 3000, olen siis yh vielä kaiken kukkuraksi.

Millaisia lainoja muilla yksinhuoltajilla on? Miten olette pärjänneet ja budjettinne laatineet?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko iso yhtiövastike sulla ainakin. Minulla on/oli alussa lainaa 180k, vastike 135 ja rahoitusvastike 54,50e joka loppuu vuoden lopussa. Lyhennän sitä 670e/kk, joten asumiskulut noin 860/kk. Olen 2 lapsen yh ja tulot nettona n. 2500/kk. Pärjätään ihan hyvin, vaikkei mitään isoa voikaan hankkia. Lainaa lyhennetty vasta 40k, eli 140k vielä jäljellä. Laskin, että olen melko vanha, kun tuo laina kuitattu. Pitää toivoa, että terveys riittää eläkkeelle asti tai sitten suurentaa lyhennystä, kun lapset lähteneet.

Vierailija
2/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhtiövastikkeessani ei ole edes mitään rahoitusvastiketta. Minäkin olen melkein eläkeiässä, ennen kuin laina on maksettu, ja siihen saakka pitäisi sitten elää kituuttaen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa jäljellä enää 49000 (asun maalla). Lyhennys 550 e/kk, vastike 180 e/kk plus sähkölämmitys keskimäärin 120 e/kk. Tulot samaa luokkaa sinun kanssasi. Olen laskenut että enempään ei olisi varaa, mulla lisäksi autolaina 280 e/kk.

Vierailija
4/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä oli tuo 200 000 (130 jäljellä),jota lyhennän 1000e/kk.Omakotitalo jossa vielä noin 400e/kk muuta kulua (kiinteistövero;vakuutus;sähkö,vesi,jäte).Palkka 4000/kk.Pärjään mutta puskurirahastoon pitää säästää koska yllätyksiin ei juuri ole varaa muuten. Työn takia pitää vielä autokin olla joka syö ison potin tuloista.Onneksi lapsi vielä taapero joten menee muutama vuosi ennen kalliita harrastuksia.

Vierailija
5/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhtiövastikkeessani ei ole edes mitään rahoitusvastiketta. Minäkin olen melkein eläkeiässä, ennen kuin laina on maksettu, ja siihen saakka pitäisi sitten elää kituuttaen.

ap

Muutat tietenkin pienempään ku lapset lähtee kotoa.

Vierailija
6/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo voi olla sinulle yllätys, itsehän olet lainan allekirjoittanut.

Vierailija
7/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No tietenkin, mutta ei ole mitään takeita, että ne pienemmät asunnot on siinä vaiheessa yhtään halvempia kuin se, mitä saan tästä nykyisestä myydessä.

ap

Vierailija
8/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi olla sinulle yllätys, itsehän olet lainan allekirjoittanut.

No ei se nyt varsinaisesti yllätys olekaan, mutta vähän on yllättänyt, miten tiukoille talous menee ja olen alkanut miettiä, olisiko tähän olemassa vaihtoehtoja.

ap

Vierailija
9/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No tietenkin, mutta ei ole mitään takeita, että ne pienemmät asunnot on siinä vaiheessa yhtään halvempia kuin se, mitä saan tästä nykyisestä myydessä.

ap

Meinaat että parinkymmenen vuoden kuluttua pienet asunnot on saman hintaisia kuin isot asunnot? Eiköhän se hintaero pysy, neliöiden mukaanhan sitä neliöhintaa maksetaan.

Vierailija
10/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Meinaat että parinkymmenen vuoden kuluttua pienet asunnot on saman hintaisia kuin isot asunnot? Eiköhän se hintaero pysy, neliöiden mukaanhan sitä neliöhintaa maksetaan.

No kyllä neliöhinta on riippuvainen myös asunnon iästä ja kunnosta.

Vierailija
11/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Oletko ottanut huomioon, että remontitkin ovat joskus tulossa? 😙

Vierailija
12/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oot menny noin ison lainan ottamaan mistä et itsekään usko selviäväsi?

Vierailija
13/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä onneksi maksat lainanlyhennystä. Itse näin eron jälkeen maksan enemmän kuin tuo vuokraa. Helsingistä on aivan toivotonta löytää järkevän hintaista vuokra-asuntoa, jos ei halua Kontulaan muuttaa. (Olen siellä asunut aikanaan, joten sinne ne lapsia vie!)

Vierailija
14/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa otetaan 30v asuntolainoja eikä jengi edes kuvittele että maksaa sen kokonaan. Hinnat ovat Tukholmassa sellaisia, että lainoja on mahdoton maksaa kokonaan takaisin. Vähän kuten Suomen valtion ulkomaanlainat, välillä vähän lyhennellään.

Asuntosi arvo nousee koko ajan ja ennen kuin olet maksanut sen, olet luultavasti muuttanut parikin kertaa. Lapset muuttavat pois ja haluat vaihtaa pienempään, joko omistus- tai vuokra-asuntoon.

Harva asuu koko elämänsä yhdessä asunnossa.

Vierailija
15/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

No kyllä neliöhinta on riippuvainen myös asunnon iästä ja kunnosta.

Sitten tietysti muutetaan pienempään, joka on samalla tavalla vanha kuin se isompi asunto. Näin sen hintakin on alhaisempi. Onko tässä jotain vaikeaa?

Vierailija
16/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 128000, lyhennys korkoineen n. 700 e/kk + yhtiövastike 322 e/kk. Asunto vuokrattu 900 e/kk, josta 30 % verovähennys. Asun itsekin vuokralla hintaan 1198 e/kk, joten asumiskuluni per kk on noin 1500 e – lähes sama kuin peruspalkka nettotuloni.

Vierailija
17/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arveluttaa jo tässä vaiheessa, unohda koko juttu. Onko elämä elämisen arvoista, jos kitkuttelet loppuelämäsi viimeistä penniä venyttäen?

Vierailija
18/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa 128000, lyhennys korkoineen n. 700 e/kk + yhtiövastike 322 e/kk. Asunto vuokrattu 900 e/kk, josta 30 % verovähennys. Asun itsekin vuokralla hintaan 1198 e/kk, joten asumiskuluni per kk on noin 1500 e – lähes sama kuin peruspalkka nettotuloni.

Miksi pyydät vuokraa vain 900 e/kk, jos maksat vuokraamastasi asunnosta lainaa + vastiketta yli tonnin?

Vierailija
19/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pyydät vuokraa vain 900 e/kk, jos maksat vuokraamastasi asunnosta lainaa + vastiketta yli tonnin?

Koska se ei mene yli tonnilla vuokralle, enkä halua sitä vielä myydä

Vierailija
20/32 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arveluttaa jo tässä vaiheessa, unohda koko juttu. Onko elämä elämisen arvoista, jos kitkuttelet loppuelämäsi viimeistä penniä venyttäen?

Kyllä, todellakin arveluttaa, myös ne tulevat remontit, joita on aivan varmasti tulossa sekä taloyhtiöön että itse asuntoon jossain vaiheessa :(.

Huolta ja murhetta riittää muutenkin, rahasta on tosi kurja murehtia ja stressata koko ajan. Koronnousut, remontit, hajoamiset ja kulumiset, yllättävät kulut ja menot... puuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan