Luetaanko lapsesi koulussa vielä klassikoita
Kommentit (51)
Tyttären luokka lukee tuntematonta sotilasta, piti ostaa omaksi jos ei ollut. pojan luokalla on pakollinen lukudiplomi.
Meillä niitä luetaan kotona, lasten omien kiinnostusten ja ikävuosien mukaan. Koulussa taitaa kotimaiset jäädä Kalevalaan ja Seitsemään veljekseen.
George R. R. Martinin kirjat EI sitten ole klassikkoja vaan roskaa.
Mun tytär luki koulussa Sinuhen. Mutta se ei ollut pakollinen, oli vaan yksi listassa josta sai valita. Siellä oli myös "kevyempiä klassikoita", kuten Jäniksen vuosi.
Tuntematonta ei ole luettu.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären luokka lukee tuntematonta sotilasta, piti ostaa omaksi jos ei ollut. pojan luokalla on pakollinen lukudiplomi.
Ja tässä jo rikotaan pariakin lakipykälää
Vierailija kirjoitti:
No niitä tuskin luetaan yhdessäkään koulussa, joten miten tämä liittyy aiheeseen?
Ei luettu minun kouluaikananikaan (peruskoulua olen käynyt vuodet 1981-1990). Ainoa pakollinen kirja oli Häräntappoase ja Länsirintamalta ei mitään uutta taisi olla toinen. Muuten saimme vapaasti kirjastosta valita haluamamme kirjat. Vasta lukiossa piti lukea klassikoita.
Oma lapseni on lukenut Kalevalan ja Seitsemän veljestä ja Poika raidallisessa pyjamassa koulun pakollisina kirjoina.
Ei luettu täällä edes silloin kun itse olin yläasteella 2000-luvun alussa.
Jos opettaja on hyvä, hän luetuttaa
Omia lapsia ei ole mutta Ei luettu edes silloin kun itse olin koulussa (yläkoulusta 10v aikaa). Olen itsekin opettaja (luokanopettaja äikkäpainotuksella) ja ainoita klassikoita mitä luokkaani toisin olisi Koiramäen Kalevala -tyyppiset teokset tai tiivistelmät juonista. Toki jos joku haluaa lukea vapaa-ajallaan klassikoita niin siihen kannustan, mutta monen lukuinto tapetaan sillä että pakotetaan lukemaan joku tietty kirja mikä ei yhtään kiinnosta.
Tärkeämpi saada lapset ja nuoret lukemaan edes jotain kuin saada heidät lukemaan jotain tiettyä.
Vierailija kirjoitti:
Roskaa? Jo oli väite.
Minä olen lukenut klassikoita jo ala-asteelta lähtien mummini kirjahyllystä ja 13-vuoden ikään mennessä olin lukenut Hugon Kurjat, Brontën sisarusten koko tuotannon, Topeliuksen Talvi-iltain tarinoita, Papillonin, Tuulen viemää, Täällä Pohjantähden alla -trilogian, Waltarin tuotannosta suurimman osan jne. Lukiossa sitten kun muut tankkasivat klassikoita, niin minä hurahdin salapoliisiromaaneihin ja luin Christien kaikki kirjat. Yliopistossa oli fantasian vuoro ja olen lukenut Martinit ja Jordanit Tolkienista nyt puhumattakaan useampaankin kertaan.
Miten voit kutsua jonkun elämäntyötä ja ammattia roskaksi? Onko huvipuistokin roskaa? Entä elokuvat verrattuna teatteriin? Se ,että joku on viihteellistä ja helposti omaksuttavaa, ei tarkoita roskaa. Lukunautintoa ei voi mitata jollain mittarilla. Jollekulle se Ahern tai Roberts pelastaa päivän, toiselle siihen tarvitaan vaikkapa Sofi Oksasen teosta. Ei se silti tee Oksasen lukijasta jotenkin parempaa kuin Robertsin lukija.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tarvitse ostaa omaksi, kirjan saa kirjastosta.
Alakoulun lukudiplomissa on klassikoita. Yläkouluss toistaiseksi luettu Häräntappoase ja Agatha Christietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskaa? Jo oli väite.
Minä olen lukenut klassikoita jo ala-asteelta lähtien mummini kirjahyllystä ja 13-vuoden ikään mennessä olin lukenut Hugon Kurjat, Brontën sisarusten koko tuotannon, Topeliuksen Talvi-iltain tarinoita, Papillonin, Tuulen viemää, Täällä Pohjantähden alla -trilogian, Waltarin tuotannosta suurimman osan jne. Lukiossa sitten kun muut tankkasivat klassikoita, niin minä hurahdin salapoliisiromaaneihin ja luin Christien kaikki kirjat. Yliopistossa oli fantasian vuoro ja olen lukenut Martinit ja Jordanit Tolkienista nyt puhumattakaan useampaankin kertaan.
Miten voit kutsua jonkun elämäntyötä ja ammattia roskaksi? Onko huvipuistokin roskaa? Entä elokuvat verrattuna teatteriin? Se ,että joku on viihteellistä ja helposti omaksuttavaa, ei tarkoita roskaa. Lukunautintoa ei voi mitata jollain mittarilla. Jollekulle se Ahern tai Roberts pelastaa päivän, toiselle siihen tarvitaan vaikkapa Sofi Oksasen teosta. Ei se silti tee Oksasen lukijasta jotenkin parempaa kuin Robertsin lukija.[/
Kyaymystä et osannut lukea...
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun lukudiplomissa on klassikoita. Yläkouluss toistaiseksi luettu Häräntappoase ja Agatha Christietä.
Vieläkö Häräntappoase jaksaa innostaa nuoria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tytär i tykännyt siitä. Kuulemma tylsä ja kieli ärsyttävää. En tiedä luokkakavereistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tytär i tykännyt siitä. Kuulemma tylsä ja kieli ärsyttävää. En tiedä luokkakavereistaan.
Niin luulisin, ettei kirja enää ole nuorille ajankohtainen. Ja kun se ei myöskään ole samalla tavalla laadukasta tekstiä kuin vaikka Tuntematon ja Sinuhe, niin on varmaan tylsä lukukokemus. Toivottavasti kouluissa luetetaan myös uutta nuorten kirjallisuutta. Jos tarjolla on pelkkiä pakkoklassikkoja, niin lukemisesta on vaikea innostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin luulisin, ettei kirja enää ole nuorille ajankohtainen. Ja kun se ei myöskään ole samalla tavalla laadukasta tekstiä kuin vaikka Tuntematon ja Sinuhe, niin on varmaan tylsä lukukokemus. Toivottavasti kouluissa luetetaan myös uutta nuorten kirjallisuutta. Jos tarjolla on pelkkiä pakkoklassikkoja, niin lukemisesta on vaikea innostua.
Kyllä ollaan tyytyväisiä innostavaan opetukseen. Ja muuten lukevat paljon.
Toi maalauskuvaus nyt vaan ei puhuttele helsinkiläistä.😂
Kyllä pojilla on Jallut ja Tissimagasinit vielä vaan pulpeteissa. Sieltä kurkitaan ja hihitellään.
Tytöt lukee kukkaa ja mehiläistä. " onks ok et mullon niiko pillukarvat 10- veenä?"