Luetaanko lapsesi koulussa vielä klassikoita
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on käyneet englantilaiset primaryn eli kaksikielisen eskarin. Siellä luettiin joka ikinen viikko viisi kirjaa.
Mun lapsi on englanninkielisessä opetuksessa ja heidän pitää lukea kummallakin lukukaudella neljä kirjaa englanniksi ja tehdä niistä 2-sivuinen moniste. Eli vuoden aikana 8 kirjaa ja niiden lisäksi lukudiplomin 6 suomenkielistä kirjaa.
On nyt 5. luokalla ja näin on ollut joka vuosi. Opettaja on britti.
Meidän pojan yläasteellapitää lukea joku Viisikko ja vapaavalintainen kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on käyneet englantilaiset primaryn eli kaksikielisen eskarin. Siellä luettiin joka ikinen viikko viisi kirjaa.
Mun lapsi on englanninkielisessä opetuksessa ja heidän pitää lukea kummallakin lukukaudella neljä kirjaa englanniksi ja tehdä niistä 2-sivuinen moniste. Eli vuoden aikana 8 kirjaa ja niiden lisäksi lukudiplomin 6 suomenkielistä kirjaa.
On nyt 5. luokalla ja näin on ollut joka vuosi. Opettaja on britti.
Todella järkevää, koska tuo on ainoa keino oppia kunnolla englannin sanavarastoa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären luokka lukee tuntematonta sotilasta, piti ostaa omaksi jos ei ollut. pojan luokalla on pakollinen lukudiplomi.
Miksi ei voinut lainata kirjastosta, jos koululla ei ollut, ellette sitten asu niin pienellä paikkakunnalla, ettei kirjastossa ole riittävästi Tuntemattomia yhdelle luokalle? Luin Tuntemattoman koulussa 90-luvun lopulla ja silloin kyllä kaikki saivat lainata koulun kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän klassikoita luetetaan mutta eri asia, kuinka moni ne kannesta kanteen lukee. Vekkaan alle 10 prosenttia noin 18 oppilaan luokassa. Kaikki yli 100 sivuiset romaanit aiheittavat monilla kauhunhuutoja, kun on niin paksu kirja! Tilanne on huonontunut koko ajan. T. Äidinkielen opettaja
Mitä sä suosittelet lukemiseksi heille, keillä lukeminen on kauhistus?
Suosittelen vierailua kirjastoon ajan kanssa ja kirjastovirkailijoilta voi kysyä suosituksia. Jos on selkeästi lukihäiriöstä ja oppimisvaikeuksista kysymys, on olemassa mukautuksia ja selkokirjoja klassikoistakin, esim. Rautatie ja Dracula on selkokirjoina. Jokaiselle on jotakin mutta lukuinto pitäisi löytää itse. Esim.elämänkerrat voivat olla kiinnostavia. Urheiluhullu voi kiinnostua Selänteestä, Litmasesta tai Zlatanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän klassikoita luetetaan mutta eri asia, kuinka moni ne kannesta kanteen lukee. Vekkaan alle 10 prosenttia noin 18 oppilaan luokassa. Kaikki yli 100 sivuiset romaanit aiheittavat monilla kauhunhuutoja, kun on niin paksu kirja! Tilanne on huonontunut koko ajan. T. Äidinkielen opettaja
Mitä sä suosittelet lukemiseksi heille, keillä lukeminen on kauhistus?
Suosittelen vierailua kirjastoon ajan kanssa ja kirjastovirkailijoilta voi kysyä suosituksia. Jos on selkeästi lukihäiriöstä ja oppimisvaikeuksista kysymys, on olemassa mukautuksia ja selkokirjoja klassikoistakin, esim. Rautatie ja Dracula on selkokirjoina. Jokaiselle on jotakin mutta lukuinto pitäisi löytää itse. Esim.elämänkerrat voivat olla kiinnostavia. Urheiluhullu voi kiinnostua Selänteestä, Litmasesta tai Zlatanista.
Elämäkerta.
Minäkin osaan vaikka viimeksi luin kokonaisen kirjan viisi vuotta sitten ja sekin oli lastenkirja koulujuttua varten.
Olen joutunut kerran (äikän sijaisena) pakkoluettamaan yläkouluikäisillä kirjoja. Kaikkia mahdollisia kirjoja.
Pakottaminen oli kyllä kamalaa. Ahdisti niin, että henkeä salpasi. Etenkin kun näin suoraan oppilaisssa, miten syvästi he inhosivat lukemista, kirjojen lukemista siis. Mielestäni pakottaminen viimeistään teki selväksi, että kirjojen lukeminen on hirveää.
Lukemastaan kirjasta he joutuivat käsin kirjoittamaan jonkinlaisen selostuksen. Lisäpakko!
Olen niin eri linjoilla pakkoluettamisen kanssa. Kirjoja - mitään - ei tulisi nuorilla pakottaa lukemaan. Vaikka sitten äänikirjana, tms. Mitä tahansa muuta kuin pakko!
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kerran (äikän sijaisena) pakkoluettamaan yläkouluikäisillä kirjoja. Kaikkia mahdollisia kirjoja.
Pakottaminen oli kyllä kamalaa. Ahdisti niin, että henkeä salpasi. Etenkin kun näin suoraan oppilaisssa, miten syvästi he inhosivat lukemista, kirjojen lukemista siis. Mielestäni pakottaminen viimeistään teki selväksi, että kirjojen lukeminen on hirveää.
Lukemastaan kirjasta he joutuivat käsin kirjoittamaan jonkinlaisen selostuksen. Lisäpakko!
Olen niin eri linjoilla pakkoluettamisen kanssa. Kirjoja - mitään - ei tulisi nuorilla pakottaa lukemaan. Vaikka sitten äänikirjana, tms. Mitä tahansa muuta kuin pakko!
Se ongelma on syntynyt siitä että se pakko tulee vasta yläkoulussa. Jos lapaet tutustutettaisiin kirjoihin jo eskarissa ja alakoulussa, yläkoulussa kirja ei olisi mörkö.
Ja tää on juttu, joka viime kädessä tulee nyt jakamaan lopullisesti ne perheet jotka panostaa lapsiinsa ja ne perheet jotka eivät panosta. Koska äidinkieli ja en rikas ja syvä hallinta on kaiken opiskelun perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ongelma on syntynyt siitä että se pakko tulee vasta yläkoulussa. Jos lapaet tutustutettaisiin kirjoihin jo eskarissa ja alakoulussa, yläkoulussa kirja ei olisi mörkö.
Ja tää on juttu, joka viime kädessä tulee nyt jakamaan lopullisesti ne perheet jotka panostaa lapsiinsa ja ne perheet jotka eivät panosta. Koska äidinkieli ja en rikas ja syvä hallinta on kaiken opiskelun perusta.
Näin juuri! Tietyt perheet tekevät itse kaikkensa, jotta heidän lastensa koulutie nousisi pystyyn ja menestyksen eväät olisivat mahdollisimman heikot. Yksi tehokas keino heikentää lapsen mahdollisuuksia on olla lukematta hänelle kirjoja jo pikkulapsesta lähtien. Ja tässä kohtaa on ihan turha syyttää köyhyyttä tai muuta vastaavaa tekosyytä, Suomessa on kattava ja täysin ilmainen kirjastolaitos, josta kuka vaan saa maksutta lainata kirjoja.
Hienoa kyllä, mutta jostain muusta pois.
Itse seurasin vaihtarina mielenkiinnosta amerikan meininkiä kun englannin tunnilla painotettiin kirjallisuutta. Luettiin kyllä paljon ja osalla jäi varmasti jotain mieleen, mutta draamaa ei sisältynyt ainakaan englantiin, ei myöskään pidetty puheita tai opeteltu puhumaan. Luettiin kyllä kuuluisia puheita. Ja kaikesta lukemisesta huolimatta suurin osa luokasta ei tunnista eroa siitä mitä tarkoittaa they're, there tai their. Ei myöskään kirjoitettu paljoa.
Siitä voi olla montaa mieltä, onko tärkeämpää osata kirjoittaa hyvä yleisönosastokirjoitus/mielipideteksti vai se että on lukenut Tuntemattoman.