Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetaanko lapsesi koulussa vielä klassikoita

Vierailija
19.09.2017 |

Kuten Väinö Linnaa tai Waltaria?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin opettaja (luokanopettaja äikkäpainotuksella) .

Luokanopettaja äikkäpainotuksella?

Siis mistä sinä olet tutkintosi hommannut?

Et ainakaan okl:sta

Vierailija
22/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset 5 ja 8 luokilla, kumpikaan ei ole lukenut klassikoita. Alakoulussa tekevät joka vuosi lukudiplomin, mutta siihen ei kuulu klassikkoteoksia. Yläkoulussa on mm. Anne Frankin päiväkirja, Agatha Christieltä omavalintainen teos ja Poika raidallisessa pyjamassa.

Omana kouluaikanani 80-luvulla me luimme ja analysoimme mm. Hemingwayn novelleja. Taitaa olla liikaa useimmille nykykoululaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin opettaja (luokanopettaja äikkäpainotuksella) .

Luokanopettaja äikkäpainotuksella?

Siis mistä sinä olet tutkintosi hommannut?

Et ainakaan okl:sta

Kasvatustieteen maisteri ja 60 op äidinkieltä ja kirjallisuutta.

Vierailija
24/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin peruskoulun vuosina 1996-2005.  Tuntematonta Sotilasta ei luettu koskaan ja sitä perusteltiin sillä, etä kaikki ovat jo kuitenkin nähneet sen elokuvan. Agatha Christien teoksiakaan ei luettu ollenkaan.

Sen sijaan viidennellä luokalla meillä luettiin Astring Lindrenin Veljeni Leijonamieli, seitsemännellä luokalla Jukka Parkkisen Kaupungin kaunein lyyli ja Hipaisusta ei oteta (en tosin tiedä ovatko nämä varsinaisia klassikoita).

Kahdeksannella luokalla meillä luettiin mm. Mika Waltarin Sinuhe Egyptiläinen ja H.G. Welssin klassikot Maailmojen Sota ja Aikakone (lisäksi jos en ihan väärin muista, niin myös Tohtori Moreun Saarta harkittiin luettavaksi, mutta siitä luovuttiin, koska teosta pidettiin vissiin liian ahdistavana/vaikeana sen ikäsille).

Vierailija
25/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä? Siis että vasta ensi vuonna tai myöhemmin luettaisiin?

Tarkoitit varmaan "enää".

Vierailija
26/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän klassikoita luetetaan mutta eri asia, kuinka moni ne kannesta kanteen lukee. Vekkaan alle 10 prosenttia noin 18 oppilaan luokassa. Kaikki yli 100 sivuiset romaanit aiheittavat monilla kauhunhuutoja, kun on niin paksu kirja! Tilanne on huonontunut koko ajan. T. Äidinkielen opettaja

Vierailija
27/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin peruskoulua 1986-1994 , meillä tuo Tuntematon sotilas oli valinnainen, sai ottaa jonkun toisenkin. 

Poikani taas kävi peruskoulua vielä muutama vuosi sitten, heillä sitä ei ollut ainakaan pakollisena. Poika raidallisessa pyjamassa kuului heidän lukemistoon ainakin.

Vierailija
28/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän klassikoita luetetaan mutta eri asia, kuinka moni ne kannesta kanteen lukee. Vekkaan alle 10 prosenttia noin 18 oppilaan luokassa. Kaikki yli 100 sivuiset romaanit aiheittavat monilla kauhunhuutoja, kun on niin paksu kirja! Tilanne on huonontunut koko ajan. T. Äidinkielen opettaja

Mitä sä suosittelet lukemiseksi heille, keillä lukeminen on kauhistus?

Vierailija
29/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

Palaurin just oman kutosluokkalaiseni kymmenen lainakirjaa a 400 sivua ja virkailijat oli pyörtyä kun kuulivat että ne oli lapsen lainoja. Tää lukee ihan koko ajan!

Vierailija
30/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja Brittikoulusta lisäväriksi. :)

Meillä yläkoulussa lapset lukivat paljon klassikoita, Austenia, Wildeä, runoutta ja Shakespearea. Peruskoulun päättötenttien kirjat olivat Machbeth, Dickensin Christmas Carol ja "modernina" An Inspector Calls. Kaikki opeteltiin todella tarkkaan analysoiden läpi. Lopputenttien yksi koe oli runoutta, tämän vuoden teema oli sotarunous läpi aikakausien eli analysoitiin sotarunoja antiikista maailmansotien kautta mm. Vietnamin sodan inspiroimaan runouteen. 

Minusta Suomalaisena aika rankkaa kamaa noin nuorille, mutta täällä se on osa yleissivistystä ja omaa kulttuuria. Aikuiset kaverinikin osaavat vielä siteerata pitkiä runoja ja sitaatteja Shakespearesta ulkoa, vaikkeivät arkielämässä lukisi oikeastaan ollenkaan kirjoja. 

Vierailija
31/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

Palaurin just oman kutosluokkalaiseni kymmenen lainakirjaa a 400 sivua ja virkailijat oli pyörtyä kun kuulivat että ne oli lapsen lainoja. Tää lukee ihan koko ajan!

Miten lapsesi koulu on vaikuttanut hänen lukemiseensa? ja miksi ne oli pyörtyä, jos siellä koulussa lapset lukee?

Vierailija
32/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

Miten lapsesi koulu on vaikuttanut hänen lukemiseensa? ja miksi ne oli pyörtyä, jos siellä koulussa lapset lukee?

No siis tää mun lapsi on lukutoukka. Ei ne kaikki hänenkään koulussaan lue. Mutta Helsingissä on iso hajonta kouluissa ja esim hänen koulustaan käydään kyllä Kirjamessuilla ja kirjastoautolla ja tehdään se lukudiplomi ja koulussa on iso oma kirjasto.

Noi kirjat oli mökkikunnan kirjastosta ja ilmeisesti heidän koulussaan ei sitten lueta. En sit viitsinyt sanoo että noi oli vain ne mun lapsen mökkilukemiset, että hän käy Hesassakin kirjastossa ainakin kerran viikossa. Ja on nyt lainannut myös enkuksi vaikeita dekkareita.😂

Mun isäni oli kirjailija, olen itse toimittaja/suomentaja ja meidän koti on täynnä kirjoja. Ehkä se nyt on sitten tarttunut.

Vierailija
33/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

No siis tää mun lapsi on lukutoukka. Ei ne kaikki hänenkään koulussaan lue. Mutta Helsingissä on iso hajonta kouluissa ja esim hänen koulustaan käydään kyllä Kirjamessuilla ja kirjastoautolla ja tehdään se lukudiplomi ja koulussa on iso oma kirjasto.

Noi kirjat oli mökkikunnan kirjastosta ja ilmeisesti heidän koulussaan ei sitten lueta. En sit viitsinyt sanoo että noi oli vain ne mun lapsen mökkilukemiset, että hän käy Hesassakin kirjastossa ainakin kerran viikossa. Ja on nyt lainannut myös enkuksi vaikeita dekkareita.😂

Mun isäni oli kirjailija, olen itse toimittaja/suomentaja ja meidän koti on täynnä kirjoja. Ehkä se nyt on sitten tarttunut.

Eikös tuo lukudiplomi ole ihan opetussuunnitelmaan merkattu juttu. Samoin kirjastoautot kulkee pienilläkin kylillä.

Vierailija
34/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

Eikös tuo lukudiplomi ole ihan opetussuunnitelmaan merkattu juttu. Samoin kirjastoautot kulkee pienilläkin kylillä.

Se ei ole pakollinen. Ja monissa kouluissa ei sitä tehdä. En tiedä miksi.

Myöskään kirjastoon tai kirjastoautoon ei täältä kaikki koulut mene. Tyhmää mutta näin on. Meidän lapsella on ihana ope, tosi viitseliäs, ja hän kuskaa noita vaikka missä!

Vierailija
35/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta.

Se ei ole pakollinen. Ja monissa kouluissa ei sitä tehdä. En tiedä miksi.

Myöskään kirjastoon tai kirjastoautoon ei täältä kaikki koulut mene. Tyhmää mutta näin on. Meidän lapsella on ihana ope, tosi viitseliäs, ja hän kuskaa noita vaikka missä!

Okei, täällä Jyväskylässä kirjastoauto kulkee pienten (kin) kyläkoulujen pihalla ihan joka puolelle. Lisäksi päiväkodeista tehdään kirjastovierailuja.

Itse olen aina ollut ihan hulluna lukemiseen, en vaan ikinä saanut kirjaintoa tartutettua lapseen. Vaikka olen lukenut hänelle paljon, kuskannut kirjastoon, ostanutkin kirjoja. Onneksi kuitenkin hankkii yleistietoa lukemalla todella paljon faktatietoja netistä. Onneksi sekin mahdollisuus nykyään on.

Vierailija
36/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläkoulussa lapset lukivat paljon klassikoita, Austenia, Wildeä, runoutta ja Shakespearea. Peruskoulun päättötenttien kirjat olivat Machbeth, Dickensin Christmas Carol ja "modernina" An Inspector Calls. Kaikki opeteltiin todella tarkkaan analysoiden läpi. Lopputenttien yksi koe oli runoutta, tämän vuoden teema oli sotarunous läpi aikakausien eli analysoitiin sotarunoja antiikista maailmansotien kautta mm. Vietnamin sodan inspiroimaan runouteen. 

Minusta Suomalaisena aika rankkaa kamaa noin nuorille, mutta täällä se on osa yleissivistystä ja omaa kulttuuria. Aikuiset kaverinikin osaavat vielä siteerata pitkiä runoja ja sitaatteja Shakespearesta ulkoa, vaikkeivät arkielämässä lukisi oikeastaan ollenkaan kirjoja. 

Olen kuullut tuon ennenkin, ja jotenkin tulee aina mieleen että vaikka kuinka menestyttäisiin jossain Pisa-tutkimuksissa, niin kyllä suomalainen peruskoulu on aika lällärikamaa muiden maiden, esim. Iso-Britannian kouluihin verrattuna. Onneksi oma lukeminen ei jäänyt siihen mitä koulussa luettiin, vaan olen itse lukenut aktiivisesti sekä klassikoita että muuta kirjallisuutta.

Vierailija
37/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tuon ennenkin, ja jotenkin tulee aina mieleen että vaikka kuinka menestyttäisiin jossain Pisa-tutkimuksissa, niin kyllä suomalainen peruskoulu on aika lällärikamaa muiden maiden, esim. Iso-Britannian kouluihin verrattuna. Onneksi oma lukeminen ei jäänyt siihen mitä koulussa luettiin, vaan olen itse lukenut aktiivisesti sekä klassikoita että muuta kirjallisuutta.

Ja hyvä niin, että onkin :)

Vierailija
38/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on käyneet englantilaiset primaryn eli kaksikielisen eskarin. Siellä luettiin joka ikinen viikko viisi kirjaa.

Vierailija
39/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on käyneet englantilaiset primaryn eli kaksikielisen eskarin. Siellä luettiin joka ikinen viikko viisi kirjaa.

Jep. Ja tuttavani viisivuotias lapsi oli espanjalaisessa infatilissa (kai vastaa juuri esikoulua) pitänyt noin 45 min kestävän esitelmän. Lapsi oli pitänyt sen Suomesta (mm. maistattanut kavereilleen ruisleipää, ja mikä hassuinta, kaikki tykkäsivät). Halutessaan esitelmän sai pitää myös naapuriluokassa.

Vierailija
40/51 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja tuttavani viisivuotias lapsi oli espanjalaisessa infatilissa (kai vastaa juuri esikoulua) pitänyt noin 45 min kestävän esitelmän. Lapsi oli pitänyt sen Suomesta (mm. maistattanut kavereilleen ruisleipää, ja mikä hassuinta, kaikki tykkäsivät). Halutessaan esitelmän sai pitää myös naapuriluokassa.

Jep, noilla oli myös esitelmä kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi