Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon rahaa nuori tarvitsee että pärjää?

Vierailija
19.09.2017 |

Tyttärellä (19v) muutto opiskelujen takia edessä. Pääsee asumaan sukulaisen kämppään, josta maksan sukulaiselle pientä korvausta, mutta mites kulupuoli muuten?

Saa opintotukea normaalisti sen noin 200e käteen ja tekee isänsä firmaan nettisivutöitä, joista saa palkkaa noin 150e/kk nettona. Riittääkö noin 350e peruselämiseen? Koulukirjat ja tarvikkeet voidaan sitten miettiä erikseen, jos niihin yrittäisin ainakin hänelle rahaa antaa. Mitään isotuloisia emme ole, mutta toki haluaisin mahdollisimman hyvät lähtökohdat hänelle opiskeluun antaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ryyppäämiseen 1000/kk, kun seuraa noiden haalarihousujen menoa. Ei silloin kolmisenkymmentä vuotta sitten olis ollu joka päivä vetää kaali turvoksiin, niinku nykyään tuntuu olevan.

Muahahaaa. Itse valmistuin 2002 ja kyllä ryyppääminen monta kertaa viikossa varsinkin ekana vuonna oli ihan perussettiä.

Vierailija
22/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat ihmiset narisee, " ei muakaa autettu alkuun " joten ei ketään muutakaan saa auttaa. Se on väärin!! Kasvaa kermaperseitä ja vastuuttomia ihmisiä blaa blaa.. Omasta mielestä kykyjen mukaan pitää auttaa, mukavahan se on opiskelu aikanakin syödä muutakin kun kynsiä ja makaroonia sekä päästä juhlimaankin ystävien kanssa sillon tällöin. Ei se ole keltään pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden lapsen yksinhuoltaja äitinä minulle jää 50e ennemmän kuussa ja ei tässä auta kuin pärjätä. Joten lapsen olisi nyt hyvä paikka opetella tulemaan tuolla toimeen ilman, että paikkaatte. Ette te varmaan hänen lopun elämän ole häntä tukemassa?

Mmm, kun hän saa pari vuotta opiskeltua, oman alan töitäkin luulisi löytyvän, jolloin tietenkin saa ottaa itse vastuun kuluistaan. Alku vaan on se, missä autamme häntä.

Luulisi löytyvän kyllä, mutta kai sinä sentään tiedät mikä todellisuus tässä asiassa on?  Nuorella ei ole mitään syytä ponnistella, kun tietää että kyllä häntä sitten autetaan.

Tiedän, että työn saaminen ei ole helppoa. Ja tiedän, että hän tajuaa kyllä, ettei apu ole ikuista.

Vierailija
24/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla itselläsi ap ei ole elinkustannuksista mitään käryä? Ei minulta kukaan kysynyt, millä pärjään, vaan katsoin sen itse ja kerroin vanhemmilleni ja he kyllä saattoivat luottaa mun sanaan. Silti äiti oletti, että pärjään omillani ja niin mä pärjäsinkin! Pitää sovittaa valinnat ja menot tuloihin. Mulla asiaa helpotti toki oma velaton asunto, jossa asua 150e yhtiövastikkeella. Mutta kuitenkin. Ei opintotuki/työttömyyskorvaus siihen päälle kovin hulppea ollut.

No ei ison (5h) perheen kuluja oikein voi suhteuttaa yksinelävän kuluihin. Ei se ole sama kuin että otat perheen kk-budjetista viidesosan.

Enkä nyt ymmärrä tätä raivoa. Tytär saa opintotuen ja palkkaa. Enhän minä tässä hänen elämäänsä ole kustantamassa. Sukulainen (tytön kummitäti) itse ehdotti tuota asuntoa, mielestäni se on hieno ele häneltä ja hyvin voin sen vastikkeen hänelle hyvittää.

Tytär saa opintotukea ja palkkaa, joten niillä hän pitäisi tulla myös toimeen suhteuttamalla menonsa tuloihinsa. Hyvinhän hänen pitäisi tuolla tulla toimeen, kun ei noita asumiskuluja, opintovälineitä ja isompia kustannuksia tarvitse maksaa vaan "pappa betalar" 

Vierailija
25/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkkäristä saat eurolla hampparin, 100€/kk onjo luksusta

pystyis siis vetämän hampparin per päivä yht 30€/kk kouluruuan päälle?

makaroonipusseja saa myös erittäin halvalla, onko ne edes euroa? riippuu tietysti mitä laatua ja kokoa

Vierailija
26/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla itselläsi ap ei ole elinkustannuksista mitään käryä? Ei minulta kukaan kysynyt, millä pärjään, vaan katsoin sen itse ja kerroin vanhemmilleni ja he kyllä saattoivat luottaa mun sanaan. Silti äiti oletti, että pärjään omillani ja niin mä pärjäsinkin! Pitää sovittaa valinnat ja menot tuloihin. Mulla asiaa helpotti toki oma velaton asunto, jossa asua 150e yhtiövastikkeella. Mutta kuitenkin. Ei opintotuki/työttömyyskorvaus siihen päälle kovin hulppea ollut.

No ei ison (5h) perheen kuluja oikein voi suhteuttaa yksinelävän kuluihin. Ei se ole sama kuin että otat perheen kk-budjetista viidesosan.

Enkä nyt ymmärrä tätä raivoa. Tytär saa opintotuen ja palkkaa. Enhän minä tässä hänen elämäänsä ole kustantamassa. Sukulainen (tytön kummitäti) itse ehdotti tuota asuntoa, mielestäni se on hieno ele häneltä ja hyvin voin sen vastikkeen hänelle hyvittää.

Tytär saa opintotukea ja palkkaa, joten niillä hän pitäisi tulla myös toimeen suhteuttamalla menonsa tuloihinsa. Hyvinhän hänen pitäisi tuolla tulla toimeen, kun ei noita asumiskuluja, opintovälineitä ja isompia kustannuksia tarvitse maksaa vaan "pappa betalar" 

Tässä tapauksessa kyllä ihan vaan mamma betalar :)

Vierailija
27/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkerat ihmiset narisee, " ei muakaa autettu alkuun " joten ei ketään muutakaan saa auttaa. Se on väärin!! Kasvaa kermaperseitä ja vastuuttomia ihmisiä blaa blaa.. Omasta mielestä kykyjen mukaan pitää auttaa, mukavahan se on opiskelu aikanakin syödä muutakin kun kynsiä ja makaroonia sekä päästä juhlimaankin ystävien kanssa sillon tällöin. Ei se ole keltään pois.

Kokemuksena se on  siltä lapselta pois. :D Se opiskeluaikojen yhteisöllisyys miten selviämme yhdessä rahattomuudesta tuo mieleen monta hyvää muistoa  nyyttäreineen, roskisdyykkaamiseen, milloin mentiin kenenkin kotiin syömään, ilmaisen viinan bileet,  jne.

Vierailija
28/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori tarvitsee rahaa vain nettiin, kaljaan ja krapulassa pizzaan.

Vierailija
29/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikein olisi laittaa nuori markkinahintaiseen kämppään, nostamaan asumistukea jne ja opintolainaloukkuun heti kättelyssä? Vaikka vakityön saaminen tänä päivänä ei mikään itsestäänselvyys ole.

Vierailija
30/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä (19v) muutto opiskelujen takia edessä. Pääsee asumaan sukulaisen kämppään, josta maksan sukulaiselle pientä korvausta, mutta mites kulupuoli muuten?

Saa opintotukea normaalisti sen noin 200e käteen ja tekee isänsä firmaan nettisivutöitä, joista saa palkkaa noin 150e/kk nettona. Riittääkö noin 350e peruselämiseen? Koulukirjat ja tarvikkeet voidaan sitten miettiä erikseen, jos niihin yrittäisin ainakin hänelle rahaa antaa. Mitään isotuloisia emme ole, mutta toki haluaisin mahdollisimman hyvät lähtökohdat hänelle opiskeluun antaa.

Likalla lienee mahis ottaa opintolainaa?

Vierailija
31/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksena se on  siltä lapselta pois. :D Se opiskeluaikojen yhteisöllisyys miten selviämme yhdessä rahattomuudesta tuo mieleen monta hyvää muistoa  nyyttäreineen, roskisdyykkaamiseen, milloin mentiin kenenkin kotiin syömään, ilmaisen viinan bileet,  jne.

No hei, työttömät ja köyhätkin voisivat saada voimaa tällaisesta yhteisöllisyydestä. Tuet pois ja kaikki dyykkaamaan.

Vierailija
32/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole tuollaista kokemusta. Mulla ei ole noista ainuttakaan.

Vierailija
33/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon rahaa tietsikan ääressä runkkaamiseen tarvitaan?? Ei paljoa!

Vierailija
34/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin unohtu, että isä maksaa lapsen palkan?

Vierailija
35/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin unohtu, että isä maksaa lapsen palkan?

Niin, tehdystä työstä. Ei se tule vain kynsiä  viilaamalla ja nettiä selaamalla, jos niin kuvittelit.

Ainoa ns ilmainen raha, minkä saa, on tuo asunnon sponsorointi.

Vierailija
36/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä summa. Aluksi saattaa tuntua vähäiseltä, mutta se on hyvä oppia käyttämään rahaa. Tuo kuitenkin riittää jo joihinkin huvituksiinkin ihan hyvin, jos osaa valmistaa ja suunnitella ateriansa. Opiskelijat saavat muutenkin ruokaloissa ruokaa halvalla ja muita alennuksia.

Vierailija
37/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noin 350e/kk riittää niukkaan mutta järkevään elintasoon. Ruuassa voi säästää paljonkin, jos on tarvetta kerätä rahaa johonkin muuhun.

Ja mielestäni on ihan järkevää auttaa nuorta opiskelun ekoina vuosina. Useimmissa oppilaitoksissa ekoina vuosina on paljon läsnäolopakkoa ja työnteko osa-aikaisenakin on aika hankalaa. Poislukien juuri tuollaiset nettisivu- yms. duunit, joita voi joustavasti tehdä vaikka viikonloppuisin pari tuntia silloin tällöin.

Minäkin olen omiani tukenut lähinnä asumiskuluissa, kun opiskelivat. Ihan fiksuja niistä tuli, vaikkei tarvinnutkaan opintolainoja ottaa elämistä varten.

Vierailija
38/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää vuokran jälkeen 135€ muuhun.

T. Opiskelija

Vierailija
39/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti ihan siitä millainen rahan käyttäjä tyttäresi on, mutta kyllä tuolla summalla peruskulut hoitaa ihan mukavasti, etenkin jos tosiaan koulukirjat ja vastaavat hoidat.

Vierailija
40/63 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerkeää sitä sit eläkkeelläkin. :D