Nordean tunnuslukulaite!
Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.
Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.
Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.
Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunnuslukulaite on suoraan s*atanasta. Näyttö on tosiaan pieni tumma ja epäselvä. Pitää painella "miljoonaa" nappia, ja tietenkin eri nappeja riippuen siitä minne olet tunnistautumassa. Verkkopankkiin mennessä laitteen ja lapun erot ovat nämä:
Laitteella:
-Ensin painat nappia OK
-sitten nappia login
-sitten syötät 4 numeroisen pin-koodin (joka pitää tietenkin itse muistaa)
-sitten taas ok
-sitten saat 9!!! numeroisen koodin jonka näpyttelet koneelle
-sitten painat vielä pari kertaa nappia C, että saat laitteen sammumaan
Lapulla:
-painelet koneelle 4 numeroisen tunnuksen
-vedät kynällä viivan
Jotenkin koen että lappu oli hemmetisti helpompi. Sitten jos olet menossa verkkopankkitunnuksilla esim. kelan tms. sivuille laitteen käyttö on vielä monimutkaisempaa, ja saat vielä lisää näpyteltävää.
Tuo laitehan on ihan perseestä. Käytän paperista läpyskää vieläkin ja niin pitkään kuin mahdollista. Tuollaiset rimpulalaitteet eivät kest käytlössä ja niitä pitää olla uusimassa. Paperiläpyskä kestää ja säilyy ja on helpokäyttöinen missä ja milloin vaan!
Sitten maksetun laskun vahvistaminen.Paina taas tätä,ja tätä,sitten pinkoodi,sitten taas vahvistuskoodi,
vielä painelet pari kertaa nappuloita,mitkä eivät välttämättä toimi.
Näyttö perseestä.Parin satunnaisen laskun maksamiseen menee puolituntia.
Edellyttää,että laite sattuu toimimaan kokoajan..
Paperiläpyskän kanssa menee korkeintaan minuuttia.
Siis onko siinä tunnuslukukoneessa pienemmät numerot kuin pahviläpyskässä?
Nordean paperiset tunnuslukutaulukot eivät poistu vielä.
Nordea näköjään haluaa kuunnella asiakkaitaan ja tarjota vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa myös tunnuslukumuutos. Olemme kaikki vanhoja, tietokoneeni, kännykkäni ja minä. Mitään en vaihda.
Minkä ikäinen olet?
Neuvoisin, että älä jumputa kehitystä vastaan, vaan mene mukana. Pärjäät paremmin itsenäisesti sitten kun olet oikeasti vanha:)
Tulee mieleen nyt oikeasti vanhat ihmiset, jotka vastustivat kännyköitä, mutta niin se vaan oli pakko jossain vaiheessa hankkia. Mitä jos olisivat jo vähän nuorempina opetelleen sen käytön, ja myös esim. tietokoneen käytön, niin pärjäisivät paremmin eivätkö olisi niin riippuvaisia muista ihmisistä.
Ei ole ollut mikään pakko hankkia kännykkää. Mun sataa vuotta käyvä sukulaiseni porskuttaa ihan tyytyväisenä menemään lankapuhelimella kuten aina ennenkin. Ihan yhtä riippuvainen on kotihoidosta olipa luuri millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mainittiin 1x3,5 cm. Minusta kuulostaa selvästi isommalta kuin pahviläpän parin millin numerot.
Johan ne paperiläpyskät on poistuneet. Sellaisen minäkin haluan uudelleen. Tuo laite on täysi susi. Niin jäykät näppäimet painella nuoremmillakin sormilla. Ainakaan oma äitini ei osannut ottaa laitetta käyttöön edes asiakaspalvelun tuella.
Vierailija kirjoitti:
Minusta puhelimen tunnuslukusovellutus ja yleensä verkkopankin käyttö puhelimessa ovat paljon elämää helpottavia ominaisuuksia.
Sen sijaan tunnuslukulaite on tehty liian pieneksi ja lukujen näkeminen vaatii hyvää näköä. Harmi, koska suurin osa käyttäjistä lienee vanhuksia (tai muuten yksinkertaisia, sorry). Isovanhemmilla tuo käytössä ja vaatii minultakin tarkkaavaisuutta, kun joskus olen laskuja heidän puolestaan maksanut.
Yksinkertaisempia ovat minusta ne, jotka auliisti jättävät pankkiasiansa puhelimensa varaan. Puhelimen, jossa kaikilla ei takuulla ole virusturvaa. Puhelimen, jota he kuskaavat paikkoihin ja joka on helppo varastaa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainittiin 1x3,5 cm. Minusta kuulostaa selvästi isommalta kuin pahviläpän parin millin numerot.
Tietysti ovat isommat, mutta ovat digitaalinäytöllä. Ihan eri asia kuin paperille painettu teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.
Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.
Kaltaisiasi on todella paljon, ei hätää.
Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.
Ei edes Nordea.
Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.
No onhan se nyt perkele, että pitää omien rahojensa käytöstä maksaa! Ei mulla ainakaan ole heittää mitään ylimääräistä satasta johonkin paskauudistukseen. Ja muutenkin mulla on ihan hyvä ja toimiva puhelin, mitä se pankille kuuluu, keskittyisivät vaan raha-asioiden hoitamiseen kuten pankin pitäisikin ja pitäisivät puhelinasiat puhelinkauppiaiden huolena. Vttu.
Mistä saa halvimman nettiliittymän vitosella? Ainakin Elisan halvin liittymä 4,90e on ilman nettiä. Siitä seuraava taitaakin olla 10 euroa tai yli.
taitaa tuo vahvempi tunnistautuminen eli laitteet/sovellukset tulla eu:n myötä pakolliseksi muissakin pankeissa parin seuraavan vuoden aikana
Eläkeläisäidilleni asensin tunnusluku-appin ja mobiilipankin. Oli helppo ja tykkäsi kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta puhelimen tunnuslukusovellutus ja yleensä verkkopankin käyttö puhelimessa ovat paljon elämää helpottavia ominaisuuksia.
Sen sijaan tunnuslukulaite on tehty liian pieneksi ja lukujen näkeminen vaatii hyvää näköä. Harmi, koska suurin osa käyttäjistä lienee vanhuksia (tai muuten yksinkertaisia, sorry). Isovanhemmilla tuo käytössä ja vaatii minultakin tarkkaavaisuutta, kun joskus olen laskuja heidän puolestaan maksanut.
Yksinkertaisempia ovat minusta ne, jotka auliisti jättävät pankkiasiansa puhelimensa varaan. Puhelimen, jossa kaikilla ei takuulla ole virusturvaa. Puhelimen, jota he kuskaavat paikkoihin ja joka on helppo varastaa. Ei kiitos.
Tutkisit edes perusasiat ennen tällaisen selittämistä. Ei virus rahojasi minnekään vie ja jos puhelin pöllitään niin pitää tietää puhelimen suojakoodi ja Nordea appin käyttäjätunnus sekä tunnuslukusovelluksen salasana. Helpompi se tunnuslukulista on sinun postilaatikostasi napata ja jostain keksiä se käyttäjätunnus.
Liittyen aloitukseen: 9-versioilla ei voi enää käyttää Nordean mobiilipankkia. Onko joku keksinyt muun kuin jäähyväiset Nordealle -ratkaisun?
AP:lle: voivoi.
Nordea lopetti 6.11.2018 alken pankkisovelluksensa Windowsilla, kosa Microsoft ei enää päivittänyt mitään.
Voivoi minullekin koska, ostin p-a-s-k-a-androidin (joku ihme Honor, yök), koska pakkohan mun pankkiin on päästä!
Tunnuslukulaite on ihan naurettava; eräällä tutulla vanhuksella (=81v.) se on, koska ei suostu älypuhelinta ostamaan.
Laskujen maksuun tarvitaan aina joku muu, koska hän ei osaa mokomaa käyttää.
Naurettavinta on se, ettei nettipankki toimi kuten on AINA toiminut!!!!!!!
Täytyy kyllä olla todella huono näkö jos ei tunnuslukulaitteen numeroita nää. Kannattaa
aloittajan laittaa valot päälle ja jos ei auta niin, käydä hommaamassa rillit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi tunnuslukusovellus on käytössä ihan tosi kätevä, suosittelen!
Ei tarvitse pitää mukana eikä kaivella erikseen sitä tunnuslukukorttia. Voi hoitaa pankkiasioita, maksaa nettiostoksia, tunnistautua palveluihin (esim. vakuutusyhtiö, Kela, Trafi, Vero, yms. yms.) missä vaan tunnuslukusovelluksen avulla.
En enää vaihtaisi pois.
Pitäis kuitenkin sitten aina kuljettaa mukana se koko laite (puhelin/tabletti) jossa tuo sovellus on.
Ja matkapuhelinhan hankitaan juuri siksi että se jätetään kotia eteisen pöydälle. Eiku.
Olen käyttänyt siitä asti tunnuslukulaitetta, kun se tuli saatavaksi ja olen ollut yätodella tyytyväinen. Ei ole hankalaa.
40v insinööri
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt siitä asti tunnuslukulaitetta, kun se tuli saatavaksi ja olen ollut yätodella tyytyväinen. Ei ole hankalaa.
40v insinööri
Sama täällä, nyt vuoden ollut käytössä. Ihan hyvin toiminut, muuten, mutta laitetta voisi hieman kehittää käytettävyyden parantamiseksi.
Kuplanäppäimistö on aika onneton. Sitä pitää painaa aika kovaa ja huolellisesti sekä katsoa, että laite luki painetun numeron. Hieman parempi näppäimistö, kuten laskimissa tekisi käytöstä helpompaa. Samoin se pieni nestekidenäyttö (LCD) on koko sen edustaa peittävän muovikalvon alla aika syvällä. Näytön luettavuus paranisi jos se olisi lähempänä pintaa, silloin LCD:n tarvitsemaa valoa osuisi siihen enemmän ja näytön luettavuus paranisi olennaisesti.
Muuten se on ihan kelpo laite, eikä sen käyttö ole vaikeaa. Siinä on vain kaksi yleensä tarvittavaa toiminnallisuutta,
- verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä tunnistukseen tarvittava toiminto (login) ja
- verkkopankissa itse tehtyjen toimintojen hyväksyminen vahvistamalla ne (sign)
Molemmissa edellisissä käytetään yhtä ja samaa laitteen käyttöönoton yhteydessä annettua tunnuslukua, joka ei vaihdu ellei sitten itse vaihda sitä.
Luotan tähän laitteeseen paljon mieluummin kun yhteenkään kännyköiden sovelluksiin ja nimenomaan siksi, että en luota älypuhelimien tietoturvaan.
Järjettömänhämäränäyttöja sata krt eri tunnusluvut! Ei jatkoon!