Nordean tunnuslukulaite!
Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.
Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.
Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.
Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.
Kommentit (194)
Voi vittu! Itsellä vielä ne papriliuskat. Enää noitten jälkeen ne ei kai niitä lähetä. Onko mobiililaite siis vain puhelimessa toimiva? Vai voiko myös läppärillä pelittää? Siitä tunnuslukulaitteesta kuullut pelkkää paskaa, joten sen voi kai unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunnuslukulaite on suoraan s*atanasta. Näyttö on tosiaan pieni tumma ja epäselvä. Pitää painella "miljoonaa" nappia, ja tietenkin eri nappeja riippuen siitä minne olet tunnistautumassa. Verkkopankkiin mennessä laitteen ja lapun erot ovat nämä:
Laitteella:
-Ensin painat nappia OK
-sitten nappia login
-sitten syötät 4 numeroisen pin-koodin (joka pitää tietenkin itse muistaa)
-sitten taas ok
-sitten saat 9!!! numeroisen koodin jonka näpyttelet koneelle
-sitten painat vielä pari kertaa nappia C, että saat laitteen sammumaan
Lapulla:
-painelet koneelle 4 numeroisen tunnuksen
-vedät kynällä viivan
Jotenkin koen että lappu oli hemmetisti helpompi. Sitten jos olet menossa verkkopankkitunnuksilla esim. kelan tms. sivuille laitteen käyttö on vielä monimutkaisempaa, ja saat vielä lisää näpyteltävää.
Tuo laitehan on ihan perseestä. Käytän paperista läpyskää vieläkin ja niin pitkään kuin mahdollista. Tuollaiset rimpulalaitteet eivät kest käytlössä ja niitä pitää olla uusimassa. Paperiläpyskä kestää ja säilyy ja on helpokäyttöinen missä ja milloin vaan!
No säilyy säilyy, mutta en halua kantaa sitä koko ajan mukana. Ja Nordean tapauksessa on hankalaa, kun pitää tietää missä numerossa ollaan menossa.
Tunnuslukulaitteesta ei ole kokemusta, mutta sovellus on paras uudistus pitkään aikaan. Toimii erinomaisesti ja puhelin on joka tapauksessa käytännössä aina mukana.
wt-jätkä kirjoitti:
Voi vittu! Itsellä vielä ne papriliuskat. Enää noitten jälkeen ne ei kai niitä lähetä. Onko mobiililaite siis vain puhelimessa toimiva? Vai voiko myös läppärillä pelittää? Siitä tunnuslukulaitteesta kuullut pelkkää paskaa, joten sen voi kai unohtaa.
Sovellus on siis puhelimessa, mutta voi edelleen maksaa läppärilläsi laskuja.
Vierailija kirjoitti:
wt-jätkä kirjoitti:
Tänks!
Vierailija kirjoitti:
...
Vaihtaisin pankkiin, missä on paperiliuskat yhä käytössä (käytän nettiä koneella, luurina perusluuri, jolla voi soittaa ja lähettää tekstareita, ei sovelluksia, nettiä, ei edes kameraa), mutta lainojen siirtely on aika iso operaatio. Päivittäisiä raha-asioitani olenkin jo vähän S-Pankin puolelle siirtänyt...
Pankkien ongelmahan on käyttäjien iso kirjo. Itse esimerkiksi otin heti käyttöön mobiilitunnisteen S-pankissa, kun se tuli. Aikaisemmin oli pidettävä matkassa sekä Nordea, että S-panki paperiläpysköjä ja minä koin sen hankalaksi.
Jos ei ole passia tai henkilökorttia, niin ei saa tunnuslukuja S-pankista. Tilin kyllä voi avata.
Olen Nordean asiakas ja piti vaihtaa pankkia, mutta tyssäsi tuohon. Ajokortti on. Ei riitä.
Ole siis Nordean vanki nyt. Harmittaa koko pankki ku ei pääse sisäänekään kuin ajanvarauksella.
Köyhänä en haluaisi tai voisikaan laittaa rahaa passiin tai vastaavaan, kun en matkusta ulkomailla, juuri sen rahanpuutteen vuoksi.
Älypuhelinta ei ole, enkä hanki yllä olevasta syystä.
Tietääkö joku kuinka kauan paperiläpyskä toimii vielä?
Niin, Voiko läpyskän tilaa tulevaisuudessakin jos heittää taaloja peliin? Toihan on pahempi kuin aktiivimalli etten sanoisi.
wt-jätkä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wt-jätkä kirjoitti:
Tänks!
Ja vielä tarkennuksena, että siinä kohtaa kun olet koneella Nordean sivuilla, voit valita tunnuslukua syötettäessä "tunnuslukusovelluksen" ja syötettyäsi käyttäjätunnuksen käynnistät sovelluksen ja syötät siihen pin-koodisi. Sen jälkeen tietokoneen sivu siirtyy pankkisivuillesi.
Vierailija kirjoitti:
...
Tietääkö joku kuinka kauan paperiläpyskä toimii vielä?
Nordean sivuilla sanotaan: "Tunnuslukukortti poistuu käytöstä vuoden 2018 aikana. Korvaavat vaihtoehdot ovat tunnuslukusovellus ja tunnuslukulaite."
Vierailija kirjoitti:
Niin, Voiko läpyskän tilaa tulevaisuudessakin jos heittää taaloja peliin? Toihan on pahempi kuin aktiivimalli etten sanoisi.
Tulevaisuudessa pitää olla mahdollisuus myös paperiseen tunnuslukukorttiin.
Mulla on S-Pankin puolella vielä ne paperitunnukset. Silloin kun oli vielä pelkkä FIM, sen uuden tunnuslukutaulukon pystyi tulostamaan/generoimaan verkkopankista, se oli kätevä. Sitten oman maun mukaan pystyi joko tulostamaan paperille tai tallettamaan sähköisesti. Nämä S-Pankin tunnukset olen tallettanut kännykkään, siis ihan vaan ottanut kuvan niistä tunnuslukulistoista. En pidä hasardina, koska ei niissä lue käyttäjätunnusta eikä salasanaa ja kulkee aina mukana. Kotona on piirongin laatikossa sitten ne alkuperäiset. Käyttäjätunnus ja salasana on pelkästään omassa päässä.
Nordean tunnuslukulaitteen tilasin siinä vaiheessa, kun käytin vielä Meegoa enkä ollut aikeissa hankkia ei-Nokia-puhelinta mokoman takia. Se tunnuslukulaite on ihan belsebuubista, kauhean hankala painella niitä painikkeita ja numerosarjat on pitkiä kuin nälkävuosi ja niitä pitää nakutella useampi peräkkäin. Sitten kun ostin Android-Nokia-luurin, latasin tuon tunnuslukusovelluksen ja siitä olen tykännyt.
Muistaakseni Nordea itsekin neuvoo säilyttämään ne paperitunnukset siltä varalta, että tulee joku ongelma mobiilin tai tunnuslukulaitteen kanssa ja pitää vaihtaa uusi pin-koodi. Muutenhan joutuu menemään konttorin tiskille asiaa selvittämään ja nehän on tunnetusti auki tiistaisin ja torstaisin klo 9-11.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut nyt tuo tunnuslukulaite käytössä jonkun aikaa. Vituttaa naputella miljoonat eri numerorimpsut jokaisen maksun kohdalla + laitteen pimeältä näytöltä hankala tihrustaa numeroita, kun taustakin tumma, vaikka ihan normaalin näkökyvyn omaava nuori ihminen olen. Ihmetyttää myös, miksei laitteessa ole mitään virtalähdettä, eikä ohjeessakaan mainintaa asiasta. Lähettääkö Nordea uuden laitteen, kun patteri loppuu, latautuuko tuo jollain perkeleen mystisellä aurinkoenergialla (ei kyllä näy paneeleja niinkuin joissain taskulaskimissa on) vai mitähän helvettiä?
Laitoin palautetta Nordeaan, suosittelen muitakin laittamaan.
Vaihtaisin pankkiin, missä on paperiliuskat yhä käytössä (käytän nettiä koneella, luurina perusluuri, jolla voi soittaa ja lähettää tekstareita, ei sovelluksia, nettiä, ei edes kameraa), mutta lainojen siirtely on aika iso operaatio. Päivittäisiä raha-asioitani olenkin jo vähän S-Pankin puolelle siirtänyt...
No et kauaa siitä pääse nauttimaan, nämä paperilätykät tulee kaikilta poistumaan lainsäädännön vuoksi. Ja toinen kommentti tuosta lainojen siirtelystä. Se lainojen siirtely onnistuu ihan yhden valtakirjan allekirjoittamalla alle viidessä minuutissa, toki lainatarjoukset pitää olla saatu sitä ennen, mutta muutenkin lainaehdot kannattaa aika-ajoin kilpailuttaa. Itse otin alkuperäisen lainani "korkeiden" marginaalien aikaan ja nyt 2 kertaa kilpailuttanut lainat kun pankkien kilpailutilanne ollut suotuisa. Molemmilla kerroilla marginaali on tippunut 40%, ja aina se on ollut alle sen hetken markkinahinnan
Olen opastanut naapuria (75 v) tuon tunnuslukulaitteen käyttöön ja suoraan sanoen kiitän onneani, etten ole Nordean asiakas. Sen laitteen näppäimet todellakin ovat jäykät ja näyttö surkea. Useamman kerran harjoitellessa kävi niin, ettei edes ehtinyt ajoissa saada sitä tunnuslukua pöytäkoneelle. Kyllä tämä on vanhemmille ihmisille kiusaamista. Olen itsekin eläkkeelle päässyt IT-ammattilainen (yli 40 vuotta) ja täytyy sanoa, että tuo Nordean sovellus (ja laite) on todella surkea. En tiedä, montako kertaa PIN-koodin saa syöttää väärin, mutta kovin vaikeaa sen syöttö noin jäykillä näppäimillä ja surkealla näytöllä on.
Maksaako tuo laite jotain (vuokra)?
Nordean tunnuslukusovellus mobiililaitteessa on mielestäni tosi näppärä. En ole asentamisen jäljeen käyttänyt kertaakaan paperisia tunnuslukuja, enkä käytä.
Kuinka tietoturva toimii kun kännykällä käytetään verkkopankkia?
Lähinnä alunperin mielti tuon kännykällä maksamisen lähinnä huolettomaksi shoppailuksi mutta taas yrittäjänä maksut hiukan eri suuruusluokkaa ja maksaminen jo kyllä tuolla hirvittää.Myös tunnuslukulaite vain lähinnä pakotuslaite jäärille kun käytön oppiminen vaatii pakosti lunttilapun kyllä pitkäksi aikaa johon täytyy vähänväliä aina palata ja pitkät numerosarjat raivostuttaa kun korttiin tottunut.
Vanha ketju mutta menköön.
Minulla on nyt vajaan viikon ollut tunnuslukulaite, puhuva sellainen. Ihan hyvin on toiminut, mutta näppäiltävää tosiaan riittää.
Näppäimet ovat selkeät, ja laite on melko kookas. Käyttöönotto oli vaivatonta, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nordean tunnuslukusovellus mobiililaitteessa on mielestäni tosi näppärä. En ole asentamisen jäljeen käyttänyt kertaakaan paperisia tunnuslukuja, enkä käytä.
Samoin! Ja minä olen niitä viimeisipiä, jotka mitään uutta omaksuvat. Ja todellinen anti-digi-ihminen.
Kun nyt pakosti perehdyin tuon tunnuslukusovellusäpin asentamiseen, niin ei se nyt niin hankalaa ollutkaan. Ja käyttö on helppoa. Todennäköisesti kaikki pankit siirtyy tähän systeemiin, koska se on turvallisempi ja käytännöllisempi (nettiostokset ym. Tunnistautumiset).
Itsellä ollut nyt tuo tunnuslukulaite käytössä jonkun aikaa. Vituttaa naputella miljoonat eri numerorimpsut jokaisen maksun kohdalla + laitteen pimeältä näytöltä hankala tihrustaa numeroita, kun taustakin tumma, vaikka ihan normaalin näkökyvyn omaava nuori ihminen olen. Ihmetyttää myös, miksei laitteessa ole mitään virtalähdettä, eikä ohjeessakaan mainintaa asiasta. Lähettääkö Nordea uuden laitteen, kun patteri loppuu, latautuuko tuo jollain perkeleen mystisellä aurinkoenergialla (ei kyllä näy paneeleja niinkuin joissain taskulaskimissa on) vai mitähän helvettiä?
Laitoin palautetta Nordeaan, suosittelen muitakin laittamaan.