Millä syillä saikuttajat saavat saikkua?
Melkein jokaisessa vähänkään isommassa työpaikassa on ainakin yksi ns. "saikuttaja". Saikuttaja ei tunne huonoa omatuntoa vaan saan nautintoa aiheettomista sairaslomista. Kun vähänkään pidempi sairasloma napsahtaa, saikuttaja saattaa lähteä salaa lomamatkalle.
Mutta millä ihmeen syillä saikuttajat viilaavat muita silmään? Mitä "sairauksia" he väittävät heillä olevan?
Kommentit (71)
Meillä oli yksi työntekijä, joka haki viikon-parin saikkua mm. nilkan nuljahtamisen takia tai kun pikkurilliin sattui. Siisti sisätyö mikä ei vaadi jatkuvaa ravaamista, toki kipeällä nilkalla työmatka on hankalaa (olen kokeillut sitä itsekin, en jäänyt ko syystä saikulle). Perussairautena hällä oli astma mitä käytettiin aina valttikorttina jos ei lomapäiviä myönnetty. Tällöin meni suoraan tutulle lääkärille joka kirjoitti niin ikään useamman päivän saikkua hengenahdistuksen takia.
Yksi vanha kaveri soitti töihin että tyttö oksentaa/on kuumeessa aina silloin kun ei huvittanut lähteä aamulla liikenteeseen.
Selkäkipu toimii aina, käyttänyt jo 15 vuotta. Aina tekevät samat testit, tiedän milloin ähkiä ja voihkia. On kuvattu, mutta lausunnoissa sanottiin ettei voida pois sulkea kiputilaa, joka jostain syystä ei nöy kuvissa. Pidän ne vuoden maximi päivät joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan tapauksesta. Itse käytän paria perussairautta tekosyynä toisinaan. Ja sitten tietysti vielä kausiflunssat päälle, jotka tietenkin kestävät pidempään sellaisella, jolla on perussairauksia.
Mutta nämähän ovatkin ihan oikeita syitä. Otan vain ilon niistä irti.Minulla on nivelpsori ja olen toteuttanut ruokaremontin etten tarvitsisi jäädä saikulle ja pysyisin terveenä.
Olin 2012 kuusi viikkoa ja seuraavana vuonna kaksi viikkoa saikulla.
2013 jälkeen olen ollut yhteensä kaksi päivää töistä poissa kuumeen ja ripulin takia.
Elämä on todellakin valintoja.
Kukin tyylillään.
Miten toteutit ruokaremontin? Mullakin nivelpsori ja astma, mutta töistä en ole poissa ollut kuin muutamia päiviä vuosikymmenien aikana. Käsissä rannetuet ja astmapiippu taskussa mennään niin kauan kuin suinkin pystyy.
Nyt kuntoutustuella eikä tarvi onneksi töissä olla kipeenä, mutta nuiden ikävien selkäkipujen teeskentelijöiden takia ne, jotka on oikeasti tosi kipeitä, ei saa sairaslomaa, magneetti kuvauksia tai hoitoa, kun lääkärit pitää aina kaikkia valehtelijoina. Mulle on lääkäri huutanu 1 kk sen jälkeen kun oli kuvattu että välilevy on revennyt lannerangan alueelta että tänne on turha tulla teeskentelemään sairasta ku oot niin laiska ettet viihti palata töihin.
Selkäkipua on vaikea dignosoida. Kaveri sai aina selän kipeäksi kun hänen oma firmansa sai keikan, eikä ehtinyt käydä palkkatöissä.
Ei huvittas yhtään lähteä töihin nyt loman jälkeen. Hakisinko ahdistuksen takia saikkua, kun oon ihan oikeesti ahdistunut. Olen työpaikka kiusattu. Olen myös miettinyt lopputilin ottamista, mutten uskalla karenssin takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei huvittas yhtään lähteä töihin nyt loman jälkeen. Hakisinko ahdistuksen takia saikkua, kun oon ihan oikeesti ahdistunut. Olen työpaikka kiusattu. Olen myös miettinyt lopputilin ottamista, mutten uskalla karenssin takia.
Migreeni on hyvä ,koska 45% naisista luulee olevansa migreenistä kärsivä kuten myös esimiehesi jos on nainen ;) Voi käyttää million vain jos tarvitsee pitemmän loman tai aikaisen lähdön töistä
Migreenikohrauksrni ei tunnu vielä aamulla kun lähden töihin ,mutta myöhemmin päivällä alkaa tuntua.. Tunnen että kohtaus on tulossa, kasvoista osasta menee tunto. Esimiehelle sanomaan että kohta jysähtää migreeni päälle ja mun pitää päästä pimeään makaamaan ja ottamaan lääkettä joka estää kohtauksen.
Lähden samoin tein ja yleensä pääsen seuraavana päivänä taas töihin. Vielä ei ole kukaan tullut mussuttamaan mitään.
En tiedä, kaipa ne käy tarpeeksi kerjäävästi valittamassa että kurkku/pää pipi ja siellä sanotaan vooivooi otas tästä viikko saikkua niin paranet. Itse kun olen käynyt mm. työuupumuksen ja kipeän paiseen poistattamassa (oli kuumeinen ja huimaava olokin sen takia), ei sitä saikkua kyllä ainakaan pyytämättä oltu kovin auliisti tarjoamassa. Alkuun antoi vain loppupäivän saikkua paiseesta, mutta alkoi sitten miettimään kun sanoin huonosta olosta ja suostui jopa seuraavankin päivän saikun kirjoittamaan.
Mun työpaikalla on pari kaksikymppistä naista, joilla on flunssa joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työhön kuuluu että jotain suht painavaa pitää nostaa niin on varmaan helppo sanoa että selkä meni siinä? Ei kai se lääkäri voi vastaankaan väittää.
Lääkäri voi kyllä tutkia, ja jos selkä alkaa vaivata useammin niin ihan varmasti tutkiikin. En oikein jaksa uskoa, että lääkäreitäkin sumuttavia saikuttajia löytyy kovin paljon. Ei sairauksia kuitenkaan pysty kovin pitkälle feikkaamaan. Eli kyllä niihin lääkärin antamiin saikkuihin todennäköisesti on aina joku oikea peruste, vaikka kateellinen tai epäilevä työkaveri ei sitä ymmärtäisikään.
Työkaveri nelikymppinen valittanut niskakipua vuoden verran. Saikulla ollut puoli vuotta putkella ja vähän väliä pois sen vuoksi vieläkin. Kukaan ei ymmärrä mikä syynä. Kuulostaa välillä hieman erikoiselle vaivalle?? Mutta saikkua saa... on kuvattu ym tarkat tutkimukset tehty.
Pojalla myös niska vaivaa. Voi kunpa joku keksisi missä on vika. Neurologit ja hammaslääkärit ja fysioterapeutit juostu, eikä kukaan muka osaa auttaa. Osaamattomia ihmisiä maa täynnä. Muutenkin ärsyttää. Onkohan missään muuta maata, missä ollaan kateellisia ihmiselle jopa siitä, että tämä on sairas?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen haluaa saikuttaa keksityllä syyllä, niin se kyllä helposti onnistuu. Esim. tavallista vatsatautia ei pysty mitenkään tutkimuksin todentamaan, ei edes crp välttämättä nouse eikä tuseeratessa näy peräsuolessa ripulia. Päänsärkyä/migreeniä on myöskään ihan mahdoton mitenkään todentaa. Masennus/stressireaktio on myös lähinnä potilaan oman kertomuksen varassa. Flunssassa yleensä päällepäinkin näyttää flunssaiselta tai ainakin kuulostaa. Selkävaivoja/muita kipuja voi myös feikata, mutta ne vaativat jo vähän enemmän taitoa.
Toki jos saikkuja alkaa kertyä normaalia enemmän, niin asiaan puututaan ja keskustellaan työntekijän ja työnantajan kanssa asiasta.
Tutkimuksissa on todettu, että omailmoitusjärjestelmällä (1-3 päivää omalla ilmoituksella) saikut keskimäärin vähenevät, koska ihminen menee töihin heti kun oikeasti kykenee. Jos lääkäri kirjoittaa vaikka sen 3 päivää flunssassa saikkua, niin se todennäköisesti myös pidetään loppuun, vaikka tervehtyisikin jo aiemmin.
t. työterveyslääkäri
Vähän tuossa alkoi kiinnostaa kysyä , että ihanko tosissaan aletaan peräsuoleen kurkkimaan kun potilas tulee vastaanotolle valittamaan , että on ripuli?? Sekö sitten vielä tuseerataan ja katotaan että mitä suolesta löytyy?? Työterveyden vastaanotolla??
Eipä ole mulla vielä kohdalle sattunut ja sanoisin että hyvä niin! En oikein tiedä miten suhtautuisin.
Eikö lääkärin kuulu ihan uskoa ja kirjoittaa se muutama pöivä että potilas voi parantua. Pitääkö alkaa kurkkimaan että näkyykö ripulia.
Itse sairaus ei ole se oleellisin asia vaan se miten vakuuttavasti perustelet sen miksi et saisi tehdä töitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan tapauksesta. Itse käytän paria perussairautta tekosyynä toisinaan. Ja sitten tietysti vielä kausiflunssat päälle, jotka tietenkin kestävät pidempään sellaisella, jolla on perussairauksia.
Mutta nämähän ovatkin ihan oikeita syitä. Otan vain ilon niistä irti.Minulla on nivelpsori ja olen toteuttanut ruokaremontin etten tarvitsisi jäädä saikulle ja pysyisin terveenä.
Olin 2012 kuusi viikkoa ja seuraavana vuonna kaksi viikkoa saikulla.
2013 jälkeen olen ollut yhteensä kaksi päivää töistä poissa kuumeen ja ripulin takia.
Elämä on todellakin valintoja.
Kukin tyylillään.
Voi vi...ttu. Onko syöpä elämän valinta.
Eihän siihen monissa työpaikoissa edes tarvitse kertoa mitään syytä. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella 5 päivää ilman lääkärintodistusta, työnantajana kaupunki. Toki jos poissaoloja kertyy paljon niiden syytä aletaan selvitellä...
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen haluaa saikuttaa keksityllä syyllä, niin se kyllä helposti onnistuu. Esim. tavallista vatsatautia ei pysty mitenkään tutkimuksin todentamaan, ei edes crp välttämättä nouse eikä tuseeratessa näy peräsuolessa ripulia. Päänsärkyä/migreeniä on myöskään ihan mahdoton mitenkään todentaa. Masennus/stressireaktio on myös lähinnä potilaan oman kertomuksen varassa. Flunssassa yleensä päällepäinkin näyttää flunssaiselta tai ainakin kuulostaa. Selkävaivoja/muita kipuja voi myös feikata, mutta ne vaativat jo vähän enemmän taitoa.
Toki jos saikkuja alkaa kertyä normaalia enemmän, niin asiaan puututaan ja keskustellaan työntekijän ja työnantajan kanssa asiasta.
Tutkimuksissa on todettu, että omailmoitusjärjestelmällä (1-3 päivää omalla ilmoituksella) saikut keskimäärin vähenevät, koska ihminen menee töihin heti kun oikeasti kykenee. Jos lääkäri kirjoittaa vaikka sen 3 päivää flunssassa saikkua, niin se todennäköisesti myös pidetään loppuun, vaikka tervehtyisikin jo aiemmin.
t. työterveyslääkäri
Ei sitä voi mennä töihin kesken sairasloman. Jos sattuu joku vahinko töissä, kenen vastuu, kun tultu töihin sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuntoutustuella eikä tarvi onneksi töissä olla kipeenä, mutta nuiden ikävien selkäkipujen teeskentelijöiden takia ne, jotka on oikeasti tosi kipeitä, ei saa sairaslomaa, magneetti kuvauksia tai hoitoa, kun lääkärit pitää aina kaikkia valehtelijoina. Mulle on lääkäri huutanu 1 kk sen jälkeen kun oli kuvattu että välilevy on revennyt lannerangan alueelta että tänne on turha tulla teeskentelemään sairasta ku oot niin laiska ettet viihti palata töihin.
Minulla oli välilevynpullistuma ja hermo ahtaalla (en nyt osaa niitä hienoja diagnooseja kirjoittaa, joita sitten todettiin). Menin hakemaan saikkua, kun toinen jalka laahasi perässä, kun ei meinannut pitää alla. Lääkäri ei edes tutkinut ja ei kirjoittanut saikkua, kun olin niin pirteän näköinen ja ei ollut ylipainoa.
Töissä taas kätisivät, kun en pystynyt nostelemaan ja kääntämään asukkaita, kun sattui niin pirusti ja se jalka edelleen hävisi alta välillä.
Hankala oli tilanne, kun työterveyslääkäri ajatteli, että olen turhan saikuttaja ja työkaverit ajatteli, että olen marttyyri, joka laahaa töihin, vaikka ei pysty töitä tekemään
Asia toki sitten ratkesi yksityisen lääkärin kautta
Lähipiiristä megasaikuttaja. Välillä masennuskausi, välillä maaninen vaihe tai ei edes ole. Pystyy kyllä reissuissa käydä saikkujen ajan. Kertoo muita syitä saikuille mutta ne on osin täyttä valetta. Sama kaava toistuu. Saikuttaa aina ennen tai jälkeen esim. kesäloman jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiiristä megasaikuttaja. Välillä masennuskausi, välillä maaninen vaihe tai ei edes ole. Pystyy kyllä reissuissa käydä saikkujen ajan. Kertoo muita syitä saikuille mutta ne on osin täyttä valetta. Sama kaava toistuu. Saikuttaa aina ennen tai jälkeen esim. kesäloman jne jne.
Ollaankohan samassa työpaikassa?
Hulluna saikkua ja kun töihin asti raahautuu, huomionkipeys on aika huikeaa.
Insta täyttyy saikkujen ajalta ryyppäysreissuista yms. Ei näytä nuoren naisen elämä lupaavalta, sääliksi vähän käy.
t. työterveyslääkäri