Millä syillä saikuttajat saavat saikkua?
Melkein jokaisessa vähänkään isommassa työpaikassa on ainakin yksi ns. "saikuttaja". Saikuttaja ei tunne huonoa omatuntoa vaan saan nautintoa aiheettomista sairaslomista. Kun vähänkään pidempi sairasloma napsahtaa, saikuttaja saattaa lähteä salaa lomamatkalle.
Mutta millä ihmeen syillä saikuttajat viilaavat muita silmään? Mitä "sairauksia" he väittävät heillä olevan?
Kommentit (71)
Jospa näissä joskus sitten toimisi se Karma!
Yks oli kolme viikkoa töistä poissa kun siskonsa poika kuoli, hohhoijaa, kyllä ihmettelen miten lääkäri raaski kirjoittaa sellaista. Ei päätä eikä häntää. Vielä enemmän ihmettelen että työnantaja hyväksi poissaolon syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiiristä megasaikuttaja. Välillä masennuskausi, välillä maaninen vaihe tai ei edes ole. Pystyy kyllä reissuissa käydä saikkujen ajan. Kertoo muita syitä saikuille mutta ne on osin täyttä valetta. Sama kaava toistuu. Saikuttaa aina ennen tai jälkeen esim. kesäloman jne jne.
Ollaankohan samassa työpaikassa?
Hulluna saikkua ja kun töihin asti raahautuu, huomionkipeys on aika huikeaa.
Insta täyttyy saikkujen ajalta ryyppäysreissuista yms. Ei näytä nuoren naisen elämä lupaavalta, sääliksi vähän käy.
Instaan jaksaa kyllä kuvia laittaa ja elämäänsä esitellä. Töihin jaksaa tulla huonosti.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten jotkut saa pikkunuhassakin saikkua.
Mulla on mm ollut murtunut selkä (3pv saikkua ja buranaresepti) ja keuhkokuume ilman mitään sairauslomaa. Ja monta muutakin tilannetta
Meillä se lihavin sairastaa astmaa, sitte koko rahan edestä. Työpaikalla kun on niin huono sisäilma, että henkeä alkaa ahdistaa tämän tästä. Sitte on 3-4 päivää ainakin pois. Yleensä paranee sunnuntaiksi, tulee kerään pyhälisät pois ja on taas seuraavana päivänä henken ahistunut. Esimies voimaton, koska astmaatikko käy välillä kuitenkin töissä.
Laihduttaa ei voi, tähän oli montakin syytä, itse kertoi kahvitunnilla pulla toisessa kädessä ja suklaapatukka toisessa.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun pomo puolusti pahinta saikuttajaa ja hymisi että ihan normirajoissa on poissaolot (10 krt/v!!!) nuori perusterve ihminen, silloin aloin aatteleen että miksen minäkin...en ole vielä toteuttanut ja tuskin oma moraali antaa periksi mutta näin pomotkin saa tunnolliset lannistettua.
Itselläni nyt kahdeksan vuoden aikana viisi kertaa sairauslomalla , niistä yksi oli leikkaus( viikko lomaa), yksi iskias (viikko lomaa) ja muutamat parin päivän sairastumiset.
Mä ihmettelen kanssa noita jotka saikuttaa jatkuvasti. Työkaveri elokuun puolen välin jälkeen nyt noin 6 kertaa jo saikulla. Ja kerran lomalla.
Meillä yksi on suunnilleen joka toinen viikko pois muutamia päiviä. On joko itse kipeänä tai lapset kipeänä. En edes tiennyt, että lapset voikin koko ajan olla kipeänä ja miten se vaikuttaa muiden töihin! Meillä nimittäin menee voimat hoitaa yhden (sarjasaikuttaja on esimies) hommia ilman lisäpalkkaa. No eipä siinä, koko firma on ilmeisesti menossa konkkaan.
Sormi kipeä, jalka kipeä, selkä kipeä, milloin mikäkin kipeä. Töissä ehkä 2kk/vuosi.
Corona-aika oli mun työparilleni juhlaa: kolme kertaa maksimisaikut omalla ilmoituksella koska on mahdollisesti altistunut.
Yhtään ehjää kuukautta ei monesti ole, tai jos on niin viikon terveenä ja loput viikot kaikenlaista vaivaa.
Sairastuminen ilmoitetaan tekstarina tai jopa meilinä lähiesimiehelle.
Tarttuva silmätulehdus, outoja niskakipuja päätä kääntäessä, vatsa kipeä ja kramppaa, korvatulehdus ja siitä seuraavaksi kristallisairaus.
Luulotautinen vanhapiika. Huomionkipeä draamatäti. Ihan toksinen ympärilleen.
Sairasloman myöntää lääkäri sairauden perusteella. Toisilla sairauksia on useammin kuin toisilla. Mutta ymmärrän tämän olevan todella hyvä syyllistämisen keino muiden vastaavien joukossa. Pääasia varmaan tässäkin on saada muut näyttämään huonommilta kuin toiset. Hyvä Suomi.
Just joo. Toivon, että saat vielä kärsiä valheistasi ja korkojen kera.