Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä syillä saikuttajat saavat saikkua?

Kertokaa jotka olette törmänneet
19.09.2017 |

Melkein jokaisessa vähänkään isommassa työpaikassa on ainakin yksi ns. "saikuttaja". Saikuttaja ei tunne huonoa omatuntoa vaan saan nautintoa aiheettomista sairaslomista. Kun vähänkään pidempi sairasloma napsahtaa, saikuttaja saattaa lähteä salaa lomamatkalle.

Mutta millä ihmeen syillä saikuttajat viilaavat muita silmään? Mitä "sairauksia" he väittävät heillä olevan?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tätä minäkin olen joskus ihmetellyt, että jos työntekijä sanoo, että yöllä tuli oksennus ja aamulla ripuli, siitä pitää kuitenkin lääkärin kirjoittaa todistus, vaikka eihän se lääkäri ole sitä ollut näkemässä. Ihan naurettava systeemi, että työnantaja ei anna sairauslomaa työntekijän lausunnon perusteella, vaan tarvitsee siihen lääkärin lausunnon, joka on tehty työntekijän lausunnon perusteella.

Aika harvoin minua flunssassakaan on työterveydessä tutkittu. Ehkä joskus on ehditty katsoa nieluun. En oikein ymmärrä sitäkään, miksi pitää kysellä ne kaikki onko ollut kuumetta tai muita flunssan oireita, kun kuitenkaan ei varsinaisesti tutkita eikä olla hakemassa lääkehoitoa, vaan pelkästään se todistus. 

Vierailija
22/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työhön kuuluu että jotain suht painavaa pitää nostaa niin on varmaan helppo sanoa että selkä meni siinä? Ei kai se lääkäri voi vastaankaan väittää.

Lääkäri voi kyllä tutkia, ja jos selkä alkaa vaivata useammin niin ihan varmasti tutkiikin. En oikein jaksa uskoa, että lääkäreitäkin sumuttavia saikuttajia löytyy kovin paljon. Ei sairauksia kuitenkaan pysty kovin pitkälle feikkaamaan. Eli kyllä niihin lääkärin antamiin saikkuihin todennäköisesti on aina joku oikea peruste, vaikka kateellinen tai epäilevä työkaveri ei sitä ymmärtäisikään.

Työkaveri nelikymppinen valittanut niskakipua vuoden verran. Saikulla ollut puoli vuotta putkella ja vähän väliä pois sen vuoksi vieläkin. Kukaan ei ymmärrä mikä syynä. Kuulostaa välillä hieman erikoiselle vaivalle?? Mutta saikkua saa... on kuvattu ym tarkat tutkimukset tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ap kateellinen toisten sairauksista? Mä olisin onnellinen, jos olisin terve! Mulla on kaksi perussairautta, joihin on päivittäinen lääkitys loppuiäksi. Lisäksi on tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Nyt olen saikulla leikkauksen vuoksi. On tosi mälsää ja kauheat kivut :( ei tää oo mitään kivaa ylimääräistä lomaa,vaikka työkaveri toivotti hyvää lomaa?!? Tykkään työstäni ja mieluummin olisin töissä ja terveenä ilman kipuja. Olen vasta parikymppinen.

Vierailija
24/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan tapauksesta. Itse käytän paria perussairautta tekosyynä toisinaan. Ja sitten tietysti vielä kausiflunssat päälle, jotka tietenkin kestävät pidempään sellaisella, jolla on perussairauksia.

Mutta nämähän ovatkin ihan oikeita syitä. Otan vain ilon niistä irti.

Minulla on nivelpsori ja olen toteuttanut ruokaremontin etten tarvitsisi jäädä saikulle ja pysyisin terveenä.

Olin 2012 kuusi viikkoa ja seuraavana vuonna kaksi viikkoa saikulla.

2013 jälkeen olen ollut yhteensä kaksi päivää töistä poissa kuumeen ja ripulin takia.

Elämä on todellakin valintoja.

Kukin tyylillään.

Vierailija
25/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi mamma ollut koko kesän saikulla, ehkä pari-kolme viikkoa töissä. On kuulemma allerginen työhuoneelleen. Saa rakkuloita suuhun ja nenä niin tukossa ettei pysty hengittämään. Sellasta meillä...

Siellä työhuoneessa (tai koko työpaikalla) voi olla sisäilmaongelmia, voi aiheuttaa todella pahoja oireita. Tietysti työnantajan pitäisi ensisijaisesti etsiä työntekijälle toinen työtila, kunhan oireilu helpottaa. Mitä jos sinä vaikka vaihtaisit allergisen kanssa työhuoneita?

Vierailija
26/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun pomo puolusti pahinta saikuttajaa ja hymisi että ihan normirajoissa on poissaolot (10 krt/v!!!) nuori perusterve ihminen, silloin aloin aatteleen että miksen minäkin...en ole vielä toteuttanut ja tuskin oma moraali antaa periksi mutta näin pomotkin saa tunnolliset lannistettua.

Mistä sinä tiedät, kuka on "perusterve"? Viimeisimmässä työpaikassani minä en ole kertonut kenellekään, mitä sairautta sairastan. Se ei parane koskaan ja välillä on pahenemisvaiheita. Esimies tietää, mutta hänkään ei ole niin tyhmä, että kertoisi muille.

Vierailija
27/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi mamma ollut koko kesän saikulla, ehkä pari-kolme viikkoa töissä. On kuulemma allerginen työhuoneelleen. Saa rakkuloita suuhun ja nenä niin tukossa ettei pysty hengittämään. Sellasta meillä...

Siellä työhuoneessa (tai koko työpaikalla) voi olla sisäilmaongelmia, voi aiheuttaa todella pahoja oireita. Tietysti työnantajan pitäisi ensisijaisesti etsiä työntekijälle toinen työtila, kunhan oireilu helpottaa. Mitä jos sinä vaikka vaihtaisit allergisen kanssa työhuoneita?

Ämmä on istunut ties kuinka monessa huoneessa ja joka huoneesta saa näitä "oireita". Kas kummaa miksei kukaan muu tuhansista työntekijöistä saa samoja oireita? Ihan pään sisällä nämä "oireet" tällä kyseisellä mammalla.

Vierailija
28/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun pomo puolusti pahinta saikuttajaa ja hymisi että ihan normirajoissa on poissaolot (10 krt/v!!!) nuori perusterve ihminen, silloin aloin aatteleen että miksen minäkin...en ole vielä toteuttanut ja tuskin oma moraali antaa periksi mutta näin pomotkin saa tunnolliset lannistettua.

Mistä sinä tiedät, kuka on "perusterve"? Viimeisimmässä työpaikassani minä en ole kertonut kenellekään, mitä sairautta sairastan. Se ei parane koskaan ja välillä on pahenemisvaiheita. Esimies tietää, mutta hänkään ei ole niin tyhmä, että kertoisi muille.

En minäkäänole kertonut masennuksestani pomon lisäksi kenellekään muulle kuin sille työkaverilleni, joka löysi minut toistaiseksi viimeisenä työpäivänäni pukkarista itkemästä. Onneksi sattui olemaan sellainen ihminen, jonka vaitioloon voi luottaa.

Vierailija
29/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämmä on istunut ties kuinka monessa huoneessa ja joka huoneesta saa näitä "oireita". Kas kummaa miksei kukaan muu tuhansista työntekijöistä saa samoja oireita? Ihan pään sisällä nämä "oireet" tällä kyseisellä mammalla.

Just... Ja luuletko, että lääkäri ei osaa päätellä esim. niistä rakkuloista suussa jotain enemmän kuin sinä? Sisäilmaoireilevista joku on aina ensimmäinen, eikä se osa ole helppo muutenkaan saati kaltaistesi ämmien takia.

Vierailija
30/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla oli työntekijä, joka oli sairaalloisen ylipainoinen. Se vaikutti jo hänen työkykyynsäkin, oli hitaampi (meillä fyysistä työtä), eikä jaksanut tehdä jotain sellaista, mitä normaali perusterve jaksaa. Hän suuttuessaan sai heti saikkua, koska hänellä on ylipainon vuoksi selkäongelmia ja noista voi heti pyytää saikkua.

Vierailija
31/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkärille kun sanoi takavuosina että vi*uttaa, niin se kysyi että kahden vai kolmen viikon edestä...

Meillä kun sanoo päivää, niin kysyy montako päivää?

Vierailija
32/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parina viime vuotena olen saikuttanut enemmän. Olen ollut samassa firmassa 34v. Aikaisemmin olen ollut minimaalisen vähän pois. Syykin on selkeä, olin jalkaleikkauksessa ja siihen liittyvien juttujen takia on ollut pari pidempää saikkua. En ole koskaan pyytänyt sairaslomaa vaan aina minut on "laitettu" sairaslomalle.

Tuo on ihan normaalia sairauslomaa. "Saikuttamisella" mielestäni tarkoitetaan yleensä sitä, että saikkua haetaan, kun jostain syystä ei huvita olla töissä tai "on sairaslomia vielä pitämättä". Ja sehän tässä hämmästyttää, että miten tuollainen menee muka työterveydessä läpi.

Vierailija
33/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin minua flunssassakaan on työterveydessä tutkittu. Ehkä joskus on ehditty katsoa nieluun. En oikein ymmärrä sitäkään, miksi pitää kysellä ne kaikki onko ollut kuumetta tai muita flunssan oireita, kun kuitenkaan ei varsinaisesti tutkita eikä olla hakemassa lääkehoitoa, vaan pelkästään se todistus. 

Minulta on flunssasaikkua haettaessa joka kerta katsottu nieluun, tunnusteltu imusolmukkeet ja mitattu kuume. Tulehdusarvoja on myös mitattu.

Vierailija
34/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työhön kuuluu että jotain suht painavaa pitää nostaa niin on varmaan helppo sanoa että selkä meni siinä? Ei kai se lääkäri voi vastaankaan väittää.

Lääkäri voi kyllä tutkia, ja jos selkä alkaa vaivata useammin niin ihan varmasti tutkiikin. En oikein jaksa uskoa, että lääkäreitäkin sumuttavia saikuttajia löytyy kovin paljon. Ei sairauksia kuitenkaan pysty kovin pitkälle feikkaamaan. Eli kyllä niihin lääkärin antamiin saikkuihin todennäköisesti on aina joku oikea peruste, vaikka kateellinen tai epäilevä työkaveri ei sitä ymmärtäisikään.

Toisekseen jos työhön kuuluu nostelua, pitää asia tutkia ja selvittää, että voi kuntoutua. No toki kyllä siinäkin tapauksessa, vaikka olis istumatyöläinen, vaivaahan ne selkävaivat silloinkin. Hassu ajatus, että selkävaivainen voisi vain saikuttaa sitten, että asialle yritettäisiin tehdä mitään.

Vierailija
35/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parina viime vuotena olen saikuttanut enemmän. Olen ollut samassa firmassa 34v. Aikaisemmin olen ollut minimaalisen vähän pois. Syykin on selkeä, olin jalkaleikkauksessa ja siihen liittyvien juttujen takia on ollut pari pidempää saikkua. En ole koskaan pyytänyt sairaslomaa vaan aina minut on "laitettu" sairaslomalle.

Tuo on ihan normaalia sairauslomaa. "Saikuttamisella" mielestäni tarkoitetaan yleensä sitä, että saikkua haetaan, kun jostain syystä ei huvita olla töissä tai "on sairaslomia vielä pitämättä". Ja sehän tässä hämmästyttää, että miten tuollainen menee muka työterveydessä läpi.

Ei se pitemmän päälle menekään läpi, vaikka jotkut yrittävät itselleen niin todistella. Kai se vaan kiukuttaa, ettei tiedetä kaikkea työkavereiden terveydentilasta. Jos se saikun hakeminen muka on niin helppoa, niin mikä estää itse kokeilemasta.

Vierailija
36/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikan puntti-Pirkko on jatkuvasti saikulla.

Vierailija
37/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammako työnsi lääkärintodistuksen sinun luettavaksesi?

Ihan itse kovaan ääneen käy meille muille työntekijöille valittamassa oireistaan ja kertoo syyn miksi on saikulla.

Voi hänellä tietenkin olla allergiaa, mutta jos hänellä on ollut enterorokko, niinole onnellinen ettei ole ollut tartittamassa sitä sinuun. Ne rakot suussa on tosiaan kun esikartano helvettiin.

Vierailija
38/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pitemmän päälle menekään läpi, vaikka jotkut yrittävät itselleen niin todistella. Kai se vaan kiukuttaa, ettei tiedetä kaikkea työkavereiden terveydentilasta. Jos se saikun hakeminen muka on niin helppoa, niin mikä estää itse kokeilemasta.

Eräässä työpaikassa oli tämmöinen "saikuttaja" josta märisi selän takana aina eräs yksi tietty naisihminen. Tämä "saikuttaja" oli katsokaas vain piruuttaan ja laiskuuttaan saikulla, ei voinut koskaan kyseessä olla mikään oikea sairaus. Tosiasiassa henkilö kärsii Menieren taudista, joka aina välillä sai aikaan sen ettei pysynyt edes pystyssä saati että olisi töissä voinut jotakin tehdä. Mutta näin sitä ihmiset voivat kadehtia vaikka mitä ja puida "päävikoja" kahvihuoneessa katkeruuksissaan kun toinen "lomailee". Sama märinä oli päällä kun eräällä toisella henkilöllä oli syöpä ja halusi silti käydä osapäivätöissä tekemässä kevyitä tehtäviä. Märinä kyllä loppui sitten kun kyseinen "vapaamatkustaja" kuoli. Luulimme, että olisi oppinut jotakin tuosta keissistä, mutta ei ilmeisesti nähnyt käytöksessään mitään vikaa.

Vierailija
39/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään saikuttajan joka itse on kertonut että valehtelee lääkärille päin naamaa esim. uupumusta. Ja lomaa riittää!

Vierailija
40/71 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on flunssasaikkua haettaessa joka kerta katsottu nieluun, tunnusteltu imusolmukkeet ja mitattu kuume. Tulehdusarvoja on myös mitattu.

Kuinka paljon se kuume merkitsee flunssassa saikun suhteen? Eksälle ei noussut ikinä kuume flunssassa. Kerran piti pakottaa hänet lääkäriin juuri flunssan takia. Itse kävin keväällä töissä toista viikkoa särkylääkkeiden avulla. Kaikki räkätaudin vaivat muttei kuumetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi