Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sukupuolineutraalistaminen mennyt jo liian pitkälle?

Vierailija
18.09.2017 |

Seuraavaksi varmaan puututaan henklöiden kätisyyteen, sillä onhan sekin pääsääntöisesti kaksijakoinen..??

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kyllä se ammattinimikkeiden kohdalla on erityisen tärkeää, koska työmarkkinat eivät edelleenkään ole tasa-arvoiset miesten ja naisten välillä.

Sen sijaan aika moni ihminen on ymmärtänyt sukupuolineutraliuden yleisesti aivan päin prinkkalaa. Ei siinä ole tarkoitus poistaa sukupuolia tai kieltää sukupuolten olemassaolo, on vain tarkoitus rikkoa stereotypiat siitä, että olisi olemassa joku perus naisen malli tai perus miehen malli ja sen ulkopuolelle jäävät ovat sitten vähemmän miehiä tai vähemmän naisia.

Esim. itse olen nainen, mutta monella tapaa perinteisten stereotypioiden mukaan hyvin miehekäs mieltymyksiltäni ja olen ollut sitä lapsesta saakka, silti koen olevani nainen ja ärsyttää että joitakin piirteitä minussa pidetään "miesmäisinä" vaikka paskat ne sellaisia edes ole, kun ihmiset nyt vain on keksineet jotkin lokerot joihin on pitänyt sitten asioita jakaa. Ihan sairaaksi mennyt, kun nykyään pitää olla miehillä ja naisilla eri hammastahnatkin ja shampoot ja pesuaineet, hohhoijjaa sanon minä. Sitten kun vahingossa ostaakin sen väärän sukupuolen tuotteen, niin johan ihmiset järkyttyy ja leimaa ties miksi.

Vierailija
62/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta se miten sun kaltaiset ihmiset väärinymmärtää koko jutun, on mennyt liian pitkälle. Sukupuolineutraalisuudessa ei ole kyse mistään muusta kuin tasa-arvosta. Siitä, että kaikilla ihmisillä on yhtäläiset oikeudet olla keitä ovat ilman, että muut liittää heihin kummallisia odotuksia sukupuolen takia. Nämä oletukset on nykyään todella hienovaraisia, jopa huomaamattomia, mutta ne vaikuttavat voimakkaasti ihmisten valintoihin ja siihen mikä on naiselle tai miehelle mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni nainen nyt on ahdistunut siitä, että hänen ammattinimikkeessään on -mies? Ihanko oikeasti tämä aiheuttaa naisissa niin suurta ahdistusta, että tästä on läyhättävä näin kovaan ääneen? Sukupuolineutraalius on neutraalia asia tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen se alkaa olla typerää, väärin ja ahdistavaa, koska me ihmiset emme ole sukupuolineutraaleja. Eikö erilaisuus nykin olekaan rikkautta kun kyse on ns. normaalista asiasta? Eikö voida vaan  olla miehiä ja naisia ja iloita siitä monimuotoisuudesta, joka sukupuolien kesken ja niiden välillä on?

Siis mitä helvettiä?! Te vastustajathan tässä kilpaa huudatte! Ja ei ahdista ei, mutta onko pakko olla hölmö ja vanhanaikainen??! Joo on, oon huomannu...

Vierailija
64/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, 2. sukupuolta mies ja nainen. Synnyt noista toiseksi ja elät sen kanssa koko elämäsi. 

Vierailija
65/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kassalla työskentelevää sanoa kassaneidiksi riippumatta kassaneidin sukupuolesta? :D Tai sairaanhoitajar on sairaanhoitatar riippumatta sairaanhoitajan sukupuolesta?

Jostain kumman syystä ammattinimikkeet on lähteneet nautralisoitumaan nimenomaan näistä nais-nimityksistä, miksiköhän ;)

Vierailija
66/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman apinoita... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni nainen nyt on ahdistunut siitä, että hänen ammattinimikkeessään on -mies? Ihanko oikeasti tämä aiheuttaa naisissa niin suurta ahdistusta, että tästä on läyhättävä näin kovaan ääneen? Sukupuolineutraalius on neutraalia asia tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen se alkaa olla typerää, väärin ja ahdistavaa, koska me ihmiset emme ole sukupuolineutraaleja. Eikö erilaisuus nykin olekaan rikkautta kun kyse on ns. normaalista asiasta? Eikö voida vaan  olla miehiä ja naisia ja iloita siitä monimuotoisuudesta, joka sukupuolien kesken ja niiden välillä on?

Siis mitä helvettiä?! Te vastustajathan tässä kilpaa huudatte! Ja ei ahdista ei, mutta onko pakko olla hölmö ja vanhanaikainen??! Joo on, oon huomannu...

Niin ja kyllä mua saa mieheksi sanoa jos se on kynnyskysymys, mutta hölmöltä se kyllä kuulostaa 😂

Vierailija
67/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kassalla työskentelevää sanoa kassaneidiksi riippumatta kassaneidin sukupuolesta? :D Tai sairaanhoitajar on sairaanhoitatar riippumatta sairaanhoitajan sukupuolesta?

Jostain kumman syystä ammattinimikkeet on lähteneet nautralisoitumaan nimenomaan näistä nais-nimityksistä, miksiköhän ;)

Tottakai, sitähän tässä on jo monta päivää kilpaa huudettu! Älä nyt hulluja kysele! Kaikenlaista sekoilua, kassaneiti on aina ollut kassaneiti meidän kauniissa suomenkielessä ja olkoon tästä iäisyyteen.

Vierailija
68/187 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirvesorganismi kirjoitti:

Mietin vaan, että onko meillä asiat todella näin hyvin. Kaikki kuitenkin hyväksytään ja sallitaan. Suurin ongelma tuntuu olevan onko jokaiselle, joka tuntee itsensä vaikka taisteluhelikopteriksi... ni oma vessa? Miksi ei voi mennä kakalle sinne mikä tuntuu parhaalta sinä päivänä miesten/naisten/inva vessa? Ei sillä, ei se mua haittaa, mutta kalliiksi tulee rakentaa kaikille "elämänmuodoille" oma vessa. Vai voisko olla vaikka miesten ja naisten ja "muiden" vessa?  Samoin musta tuntuu vähän pikkumaiselta jos Vantaan kaupunginosat vero-, ja virkamies vaihdetaan joksin veroihmiseksi? Vaan ei se multa pois ole. Missä menee raja? -"Henkilö meidän joka olet taivaissa"? En ole uskovainen, joten tämäkään ei toisaalta ole multa pois. Ehdotankin nykyisen palomiehen tilalle nimikettä: Eloperäinen yleis-hyödyllinen selkärankainen?

Ei se nyt niin vaikeata ole, kun ei siitä sellaista tehdä. Ne joilla on munat, menee miesten puolelle ja joilla ei ole menee naisten puolelle. Jos ei ole kumpaakaan tai on molemmat saa mennä kumpaan haluaa.  Mutta miksi "verohenkilö"? Eikö verovirkailija ole hyvä? Ja sehän on jo käytössä. Kirjoitit" vero-ja virkamies"????? Mikä ihmeen veromies???? Kyllä täällä meillä on aina ollut verovirkailijat, oli he sitten miehiä tai naisia, mutta veromiestä ei kyllä ole näkynyt. Mitä tuohon rukoukseen tulee, niin ei kukaan kiellä käyttämästä isä nimeä. Isä on isä ja äiti on äiti, ne eivät ole mitään ammattinimikeitä. Samoiten veli on veli ja sisko sisko. Ei kukaan halua poistaa sitä asiaa, että ihmisissä on sekä miehiä, että naisia, päin vastoin, mutta onhan se vähän outoa, että naisista tulee ammatinsa myötä "miehiä".

Vierailija
69/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä nyt joku perkeleen merkitys kumpaan vessaan menet paskalle? Menee sinne mikä on vapaana.

On mennyt jo liian pitkälle kaiken maailman muu sukupuoli-marssit. Tainnu todellisuus hämärtyä lopullisesti.

Ei näistä muut meuhkaa kun nämä homppelit ja "muunsukupuoleiset".

Olen huomannut että nämä "muunsukupuoleiset" ovat kumminkin naisia ulkomuodoltaan mutta muuttaneet hiustyylinsä ja pukeutumisensa miehekkäämmäksi sekä heillä on enemmän peltiä naamassa kun mulla autossa :D

Ovat kuin jotain Rapalan mainoksia.

Tähän olen kiinnittänyt huomiota. Tuota miksi pukeutuvat sitten miesten vaatteisiin ja leikkauttavat miesmäisen kampauksen jos ovat ihan muuta kun naisia ja miehiä? :D

Vierailija
70/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä nyt joku perkeleen merkitys kumpaan vessaan menet paskalle? Menee sinne mikä on vapaana.

On mennyt jo liian pitkälle kaiken maailman muu sukupuoli-marssit. Tainnu todellisuus hämärtyä lopullisesti.

Olen huomannut että nämä "muunsukupuoleiset" ovat kumminkin naisia ulkomuodoltaan mutta muuttaneet hiustyylinsä ja pukeutumisensa miehekkäämmäksi sekä heillä on enemmän peltiä naamassa kun mulla autossa :D

Tähän olen kiinnittänyt huomiota. Tuota miksi pukeutuvat sitten miesten vaatteisiin ja leikkauttavat miesmäisen kampauksen jos ovat ihan muuta kun naisia ja miehiä? :D

Koska meillä ei ole muuta kuin naismaisia ja miesmäisiä vaatteita, kaikki on jo luokiteltu kuuluvaksi jollekkin kahdesta sukupuolesta. Kyllä myös ns. unisex-vaatteet luokitellaan nimestään huolimatta. Ja tästähän nimenomaan yritetään nyt päästä, valmiista luokittelusta, miksi pitää jonkun ulkopuolisen kertoa mille sukupuolelle mikäkin kuuluu, kyllähän esim. vaatteet voi valita ihan omilla silmillä katsomalla mikä miellyttää ja kokeilemalla. Toki eri mallit voidaan nimetä esim. muotoillut paidat omalla nimellään jne. mutta ostajalle pitäisi jättää se päätös, että minkä ostaa itselleen, ilman että vaate on valmiiksi saanut sukupuolileiman.

Mutta muutosvastarintaahan tämä on ja kuuluu aina asiaan, että konservartiiviset ihmiset repivät pelihousunsa kun maailma kehittyy eteenpäin.

T: Se miesten vaatteita käyttävä nainen.

Vierailija
71/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä joku speden miehen logiikkaa -sketsi vai onko joku oikeasti näin pihalla?

Vierailija
72/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun ei Suomessa olisi oikeitakin asioita mitkä vaatisi korjausta kun jonkun keksimä höpöhöpöjuttu -.-

Vierailija
73/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun ei Suomessa olisi oikeitakin asioita mitkä vaatisi korjausta kun jonkun keksimä höpöhöpöjuttu -.-

Mikä siinä on höpöhöpöä? Miten erittäin asiallinen korjaus on muista asioista pois?

Vierailija
74/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on höpöhöpöä? Miten erittäin asiallinen korjaus on muista asioista pois?

Vie liikaa huomiota tärkeimmiltä asioilta kuten vanhusten asioista tai lapsiperheiden alaspolkemiselta, päihdetyöltä jne. Joku on keksinyt pahoittaa mielensä jos jonkin ammattinimikkeen lopussa on -mies pääte. Ei se ainakaan mun elämääni ole vaikuttanut millään tavalla. Täysin turhanpäivästä huuhaata. Olkoon vaikka Aku Ankka mutta tarviiko siitä numero tehdä?

Keskittyisivät tärkeimpiin asioihin kun johonkin nimikkeisiin ja muuhun tyhjänpäiväseen meuhkaamiseen. Suomessa on oikeitakin ongelmia monella saralla ja ihmisiä huolettaa vaan se mihin saamarin vessaan sitä menee tai kun nimikkeessä on -mies pääte, se on kai ylitsepääsemättömän suuri ongelma joka pitää korjata heti ja menee kaiken muun edelle jotta se pertti-pirkko on tyytyväinen vähän aikaa ;)

Vierailija
75/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaa me meuhkataan ? Tehän tästä asiasta meuhkaatte ja ahdistutte kun ylipäätään vaaditte sukupuolineutraaleja nimikkeitä vaikka kukaan ei ajattele sähkömiehen olevan nimenomaan mies vaan ammattinimike. kutsukaa itseänne sitten niillä neutraaleilla nimillä jos ahdistaa mutta turha niitä pakolla vääntää yleisesti sellaisiksi.

Vierailija
76/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie liikaa huomiota tärkeimmiltä asioilta kuten vanhusten asioista tai lapsiperheiden alaspolkemiselta, päihdetyöltä jne. Joku on keksinyt pahoittaa mielensä jos jonkin ammattinimikkeen lopussa on -mies pääte. Ei se ainakaan mun elämääni ole vaikuttanut millään tavalla. Täysin turhanpäivästä huuhaata. Olkoon vaikka Aku Ankka mutta tarviiko siitä numero tehdä?

Keskittyisivät tärkeimpiin asioihin kun johonkin nimikkeisiin ja muuhun tyhjänpäiväseen meuhkaamiseen. Suomessa on oikeitakin ongelmia monella saralla ja ihmisiä huolettaa vaan se mihin saamarin vessaan sitä menee tai kun nimikkeessä on -mies pääte, se on kai ylitsepääsemättömän suuri ongelma joka pitää korjata heti ja menee kaiken muun edelle jotta se pertti-pirkko on tyytyväinen vähän aikaa ;)

Meillä joillakin on kapasiteettia huolehtia useammasta kuin yhdestä asiasta kerrallaan. Kaikki ihmiset eivät ole putkiaivoja, joten turhaan murehdit tuollaisesta että ihmiset keskittyisi vain siihen mihin vessaan sopii mennä.

Vierailija
77/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästikään et pystynyt vastaamaan kysymyksiin ja sinun kanssasi ei voi keskustella. Jatka vaan Merja-äitisi kutsumista Jormaksi ja odota että muut kunnioittavat sanavalintojasi.

Vierailija
78/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa me meuhkataan ? Tehän tästä asiasta meuhkaatte ja ahdistutte kun ylipäätään vaaditte sukupuolineutraaleja nimikkeitä vaikka kukaan ei ajattele sähkömiehen olevan nimenomaan mies vaan ammattinimike. kutsukaa itseänne sitten niillä neutraaleilla nimillä jos ahdistaa mutta turha niitä pakolla vääntää yleisesti sellaisiksi.

Kun ei mene perille niin ei mene...kuule sano vaikka paviaaniksi, EI ahdista yhtään uskokaa jo. Kyllä ihminen saa olla juuri niin hölmö kuin haluaa, valitettavasti...

Vierailija
79/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole mitään järkeä enää. Olkoon kukin mitä lystää. Täysin typerää touhua tehdä numero jostain ammattinimikkeistä. Luuletteko niiden häviävän puhekielestä mihinkään?

Vierailija
80/187 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole mitään järkeä enää. Olkoon kukin mitä lystää. Täysin typerää touhua tehdä numero jostain ammattinimikkeistä. Luuletteko niiden häviävän puhekielestä mihinkään?

Päätä nyt mitä mieltä olet.