Kiinnostaisiko lukea blogia, kuinka yritän pärjätä toimeentulotuella loppuvuoden?
Viime keväänä jo aloitin blogin, mutta henkilökohtaisesta syystä jouduin lopettamaan kokeilun hyvin lyhyeen. Nyt heräsi ajatus kokeilla sitä uudelleen ja sopivasti olisi vuotta jäljellä 3 kk!
Mitä ajatuksia herää?
Olen siis alle 30v, yksin asuva kaupunkilainen, kerrostaloasunto, auto on, lemmikkejä ei. Päivätyö, normaalisti tulot nettona noin 2200-2500€/kk.
Tässä vielä linkki edelliseen. Olen unohtanut käyttäjätunnuksen, joten samaa en voi jatkaa, pitää perustaa uudi blogi sitten jos tämän uudelleen aloitan.
http://toimeentulotuella.omablogi.fi/lyhyt-alustus/
Kommentit (107)
Ärsyttää. Luulin, että olet oikeasti sen toimeentulotuen varassa. Liian vakavia asioita leikkiä, kun on ihmisiä joille tämä on todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää. Luulin, että olet oikeasti sen toimeentulotuen varassa. Liian vakavia asioita leikkiä, kun on ihmisiä joille tämä on todellisuus.
Niinpä. Toimeentulotuen varassa oleva ei voi lopettaa kokeilua niin kuin ap, jos hammas lohkeaa ja mennä yksityiselle lääkärille ja vielä kehuskella sillä. Ylimielistä puhua kokeilusta toimeentulotuella elämisenä, koska se ei vastaa mitenkään tällaisten ihmisten todellisuutta. Puhuisi vain säästökuurista tms...
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä jo aloitin blogin, mutta henkilökohtaisesta syystä jouduin lopettamaan kokeilun hyvin lyhyeen. Nyt heräsi ajatus kokeilla sitä uudelleen ja sopivasti olisi vuotta jäljellä 3 kk!
Mitä ajatuksia herää?
Olen siis alle 30v, yksin asuva kaupunkilainen, kerrostaloasunto, auto on, lemmikkejä ei. Päivätyö, normaalisti tulot nettona noin 2200-2500€/kk.
Tässä vielä linkki edelliseen. Olen unohtanut käyttäjätunnuksen, joten samaa en voi jatkaa, pitää perustaa uudi blogi sitten jos tämän uudelleen aloitan.
http://toimeentulotuella.omablogi.fi/lyhyt-alustus/
Kasvovesi Nivea. " naamapalmu "
Ei kukaan toimeentulotuella elävä osta mitään Nivea kasvovesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia herää?
http://toimeentulotuella.omablogi.fi/lyhyt-alustus/Kasvovesi Nivea. " naamapalmu "
Ap ei oikeasti elä toimeentulotuella. Onko sinulla jokin lukihäiriö tai muuten ongelmia luetunymmärtämisessä?27
Ei helvetti! Nämä köyhien raivokommentit on parasta viihdettä palstalla. Odottakaa haen popparit!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnostais. Ttt-perusosa on isompi kuin monella opintotuki.
Sinä saat opintolainan! Ja sen lainan saa korkoineen anteeksi jos elämässä menee asiat pieleen. Itse saanut 18000 euroa opintolainaa korkoineen anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
En ymmärrä mitä haittaa tästä voi kenellekään olla. Antaa ihmisten köyhäillä jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat opintolainan! Ja sen lainan saa korkoineen anteeksi jos elämässä menee asiat pieleen. Itse saanut 18000 euroa opintolainaa korkoineen anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
No mitähän vittttua. Miksi? Tässä on nyt läpimätä korjauksen paikka hallitukselle!
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla hauska seurata. Kyseessähän on vähän kuin survivaali leikit. Voi olla niin "rankkaa" metsässä, mutta koska vain voi kävellä kotiin pizzalle.
Tässä siis pitää kuitenkin erottaa se oikeasta selviytymisestä, jos joutuu vähäisin tuloin tulemaan toimeen vuosikausia. Se on vähän eri juttu, mutta hupina voisin seurata.
Paitsi niissä ohjelmissa missä survivaali leikkijät ovat oikeasti eksyneet esim. sademetsään. Alkaakin oikea survivalismi. Ne onkin hauskoja seurata, kun meinaavat kuolla metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia herää?
http://toimeentulotuella.omablogi.fi/lyhyt-alustus/Kasvovesi Nivea. " naamapalmu "
Ap ei oikeasti elä toimeentulotuella. Onko sinulla jokin lukihäiriö tai muuten ongelmia luetunymmärtämisessä?27
Niin ei eläkään. Miksi siis väittää niin? Jopa blogin nimi on "Toimeentulotuella". Todella harhaanjohtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia herää?
Pässi. AP LEIKKII ELÄVÄNSÄ TOIMEENTULOTUELLA. Ja jos ihminen elää toimeentulotuella HÄN EI osta mitään Nivea kasvovesiä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on sossulta erikoinen kommentti.
En asu vuokralla. En asu Helsingissä tai edes lähellä. Mikä matkakortti? Minulla on auto. Jos ei olisi, kulkisin pyörällä ja kävellen enkä julkisilla. Korjuskuluja ei voi tietää etukäteen, tänä vuonna ne on ollut noin 40 euroa tähän saakka (koko vuosi, ei per kuukausi). Katsastus maksoi 25 euroa ja on seuraavan kerran alkukesästä, miksi se pitäisi huomioida lokakuun budjetissa? Lemmikkejä ei edelleenkään ole. Ei ole "muutama" kuukausi vaan useita vuosia jos jää odottamaan että vaatteet kuluu puhki tai seuraava kodinkoneen hajoaminenkin voi tapahtua joskus vuosien kuluttua. Jos hampaat jostain syystä yhtäkkiä hajoaa suuhun, menen tietysti hammaslääkäriin (ajattele hui kauhea, vieläpä yksityiselle!) koska mikään KOKEILU ei ole syy laiminlyödä omaa terveyttä. Tottakai siinä tilanteessa lopetan.
Ei tämä ole mikään todellinen tilanne tietenkään. Et tainnut ymmärtää koko ideaa.
Ap
Miten niin erikoinen kommentti? Toimeentulotuella elävän arkea. Sitähän halusit kokeilla.
Joten mikäli sinulla on asuntolainaa etkä asu vuokralla, vähennä se korkoineen perustoimeentulotuesta. Vastikkeeseen voit saada asumistukea.
Auton vuosittaiset kustannukset, mukaan lukien mahdolliset lainaerät ja uudet renkaat on jaettava tietysti kahdellatoista ja vähennettävä kuukausittainen summa perustoimeentulotuesta. Lisäksi tietenkin tulee bensakulut.
Et taida ymmärtää että tuo n. 480e kuussa ei ole se, mitä toimeentulotuen saajalle jää käteen kuussa menojen jälkeen, vaan sen on katettava kaikki mainitsemani kustannukset. Tässä lista asioista, jotka maksat itse toimeentulotuesta:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhoitomenot
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
sekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
Tällä elämistä kun jatkat muutaman kuukauden tai vuoden, ja tavarasi alkavat hajota, eikä sinulla ole takaporttia käyttää yksityistä lääkäriä ja lopettaa kokeilua, alkaa epätoivo vallata sinut, ja äkkiä se toimeentulotuella eläminen ei olekaan mitenkään mukavaa.
Kommentissani ei ole mitään erikoista, erikoista on se että väität kokeilevasi perustoimeentulotuella elämistä, vaikka oikeasti yrität vain ostaa ruoan, vaatteet ja huvitukset vajaalla 500 eurolla kuussa. Se nyt taas ei ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin hetki sitten tämän luettuani aloittaa saman kokeilun. Kuis ollakaan, kissa oli käynyt sängyssäni pissalla. Eli kokeilun voin aloittaa ostamalla uuden patjan sekä tilaamalla vanhalle patjalle kuljetuksen kaatopaikalle. Tais mennä about puolet kuukauden budjetista siihen :D
Kissa kaatopaikalle. Siittä voi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitähän vittttua. Miksi? Tässä on nyt läpimätä korjauksen paikka hallitukselle!
Miksi? Kaikilla on sama mahdollisuus.
Jätin kolmen kuukauden ajan maksamatta pankille opintolainan lyhennykset ja se siirtyi kelalle, josta tuli kirje missä kysyttiin miten maksan? Vai haenko lainan osittaista anteeksiantoa vai koko. Kirjoitin sitten yhden a4 pituisen vapaamuotoisen selvityksen + 3 liitettä. Kuluin vajaat kaksi kuukautta kun päätös tuli " Teille on annettu opintolainanne korkoineen anteeksi ja teidän luottotietoihin ei tule tästä mitään merkintään. "
Vierailija kirjoitti:
Tuolla blogistanissa on ihmisiä jotka ihan oikeastikin kituuttavat minituloilla joten jätänpä ap:n blogin väliin
Voisitko linkata. Väitteelläsi olisi enempi totuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku oikein velkainen ja köyhä aloittaa blogin? Oikeaa selvitytymistaistelua olisi mielenkiintoista seurata.
Miksi tämä on yhtään parempi idea kuin ap:n? Minusta se on huonompi. Sosiaalip**noa suorastaan. Ellet itse ole toimeentulotuella elävä, miksi sinulla pitäisi olla oikeus seurata jonkun köyhän ankeaa arkea kuin tosi-tv:tä konsanaan? Mussuttaisit sipsejä ja litkisit limua netin ääressä ja tuntisit muka sympatiaa.
Kaltaisillesi toisten elämän tirkistelijöille pitäisi riittää se, että saa seurata jonkun rikkaan kokeilua toimeentulotuella elämisestä.
Voisin maksaa euron kuussa seuraamisesta. Jos esim. 100 lukijaa maksaisi yhden euron kuukaudessa, niin sehän jo helpottaisi elämää.
Mua vaan epäilyttää, että jakaisko sitä seurata kovinkaan pitkään, jos köyhällä ei ole varaa tehdä mitään ja päivät alkavat muistuttaa toisiansa.
Sitten jos kyseessä olisi joku innovatiivinen tyyppi joka keksii kaikkea ilmaista tekemistä, niin olisi seurattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako oikeesti melkein 500e käytörahaa ja vuokrat ym maksetaan. Vittu. Ei ihme ettei jengiä kiinnosta mennä töihin.
Mitä sä siitä huolit. 500 000 vapaata (ja sopivaa) työpaikkaa olisi muutenkaan olemassa.
Rapapulia Jaskaa ei voi laittaa koodarin hommiin.
Ei ne innovatiiviset tyypit murehdi. Ne urheilee, ulkoilee, tapaa ystäviä, lukee kirjoja jne. Tekevät mukavia asioita jotka eivät vaadi paljoa rahaa. He eivät murehdi sitä, että eivät pääse lifestyle blogissa mainitulle kaupunkilomalle ja kiroile kuinka hallitus on paska ja köyhän elämä perseestä.
Useimmiten tälläiset ihmiset kyllä ovat töissä.
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu vuosiksi vaan tilapäiseksi avuksi. Ihmisen pitää mennä töihin ja tienata omat rahansa.