Sinä, joka opit lukemaan viimeistään 3-vuotiaana, mikä sinusta tuli isona?
Kommentit (27)
Taiteilija, taidekasvattaja, kirjailija.
Sijoittaja. Luin pääaineena rahoitusta ja sitten ryhdyin käyttämään oppeja omaan elämään. En käy töissä.
Itse en varsinaisesti osannut lukea, vaikka kirjaimet tunsin 1-vuotiaana. Minusta tuli pitkäaikaistyötön. Tuntemastani pojasta, joka osasi lukea, tuli myös.
Sihteeri ja osasin kirjoittaakin pari vuotta ennen kouluikää.
Aikainen lukemaanoppiminen ei tarkoita mitään älykästä aikuista.
Lukemaanoppiminen on mekaaninen tapahtuma joka voidaan opettaa hyvinkin pienille lapsille niin halutessa. Sisällöstä ei tarvitse olla mitään ymmärrystä.
Mutta miksi opettaa alle 3 vuotias lukemaan? Miksei vaikka seisomaan käsillään?
Miksi lukutaito ennustaisi älykkyyttä? Älykkyys on uteliaisuudessa, empaattisuudessa, halussa oppia ja kokea.
Itse opin 4v, olen kliinikko.
Veli oppi 8v, on lääkäri.
Kiipeili puissa ja harrasti musiikkia. Osasi muuten soittaa huilua ja lukea nuotteja ennenkuin oppi kirjaimet.
Vierailija kirjoitti:
Lukemaanoppiminen on mekaaninen tapahtuma joka voidaan opettaa hyvinkin pienille lapsille niin halutessa. Sisällöstä ei tarvitse olla mitään ymmärrystä.
Kyllä sitä ehtii vielä päälle 3-v opetella seisomaan käsillään.
Sairaanhoitaja.
Opin lukemaan 3 vuotiaana
Serkkuni oppi lukemaan 2½-vuotiaana. Vanhemmat ihastelivat lahjakasta lastaan, jota ei saanut kieltä mistään. Lapsena hän oli pilalle passattu. Aikuisen yhden sortin huithapeli. Kävi kyllä keskikoulun heikoilla arvosanoilla, ammattikoulun sähköpuolen niinikään heikoilla arvosanoilla, muurarikurssin oppimatta juuri mitään jne. Vasta lähes viisikymppisenä jämäkkä nainen sai miehen iltakouluun. Mutta ei siitäkään uraa urennut, hanttihommia vain.
Minä opin lukemaan vasta muutamaa viikkoa ennen 6-vuotispäivää eikä minua ihailtu lahjakkaana lapsena. Kuitenkin lahjattomanakin opiskelemaan maisteriksi asti ja työskentelemään julkisella puolella noin 35 vuotta ennen eläkkeelle joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varhainen lukemaan oppiminen korreloi vahvasti korkea äo:n kanssa. Tutkittua tietoa.
Sairasnhoitaja, vähän vahingossa. Halusin kyllä olla taideopettaja. Nykyään olen työkyvytön, lukeminen maustuu kyllä edelleen.
Museotäti/historioitsija, joka on juuri siitä kolmevuotiaasta asti (ehkä vähän aikaisemminkin) rakastanut kirjoja enemmän kuin mitään tai ketään muuta.
Ei miestä, ei lapsia (hyrgh), ei elukoita (yrgh), ei edes viherkasveja. Kotona ja töissä pitää olla paljon taidetta ja kirjoja - muulla ei niin väliä! <3
Pummi