Helvetin geometria!
Kirjoitin tänne vähän aikaa sitten siitä, kuinka olisin liian typerä lukioon ja jännitin tulevaa matematiikan koetta. No, kokeesta selvisin ja sain niinkin hyvän numeron kuin 6-, eli minulle erittäin hyvä. Matematiikka on siis todella vaikeaa minulle ja erityisesti nyt, kun meillä on geometriaa. Tänään harjoittelimme piirtämistä, lieriöitä, särmiöitä jne. Tuntui ihan uskomattoman vaikealta ja harmittaa, kun en saanut edes ensimmäistä tehtävää tehtyä, vaikka aikaa oli yli 20 minuuttia vielä tehtävien tekoon. Kappaleiden hahmottaminen on aivan käsittämättömän hankalaa enkä ymmärrä ollenkaan, mitä pitäisi tehdä. :( Onko kellään mitään vinkkiä tai taikatemppua? Miten voisin oppia ymmärtämään vähän paremmin?
Kommentit (13)
Onko sulla joku hahmottamishäiriö? Miten muut kurssit sujuu?
Saattaa olla. En koskaan oppinut esimerkiksi virkkaamaan, vaikka opettaja näytti kädestä pitäen. Näössä varmaan jotain ongelmaa? Mulla oli vähän huono lähinäkö ja sain lasit, mutta ei niistä apua ole ollut geometriassa tai käsitöissä. Senttien laskeminen sujui vähän paremmin lasien jälkeen. Karttojen lukeminen on myös hankalaa, koulussa mulla on maantiedossa värilliset monisteet ja ne helpottaa jonkin verran työskentelyä.
Ap
Kirjoita googleen: how do i learn geometry
Usko itseesi. Harjoittelemalla ja opiskelemalla opit. Se voi olla vaikeampaa toiselle kuin mitä se olisi toiselle, mutta silloin on vain tehtävä enemmän töitä. Unohda arvosanat, keskity oppimiseen. Tietysti kokeista on pakko päästä läpi, mutta matematiikassa et voi edes opetella kaikkea ulkoa vaan sinun on pakko sisäistää asiat. Olet siis lukiossa. Pyydä tukiopetusta, sinulla on oikeus siihen. Ja uskalla kysyä, jos et osaa tai ymmärrä. Oppimissa olet, sinun ei ole tarkoituskaan osata kaikkea, vielä. Muista se.
Mikä siinä geometriassa on hankalaa? Kappaleiden piirtäminen, kaavojen ymmärtäminen, sanalliset tehtävät vai joku muu?
Olen ysillä. Hankalinta on itse piirtäminen, piirrän muutenkin kuin pieni lapsi. Eilen tehtiin kolmiulotteisia neliöitä ja meni ihan yli hilseen, en vaan millään ymmärtänyt, miten muut pystyivät tekemään niitä ilman mitään ongelmia. :D
Ap
Mitä jos yrittäisit tehdä ne kolmiuloitteiset kikkareet ensin muovailuvahalla tms.
Teitkö mallin mukaan ne kuutiot? Oliko se silti vaikeaa? Ymmärrätkö perspektiivin ja kolmiulotteisuuden?
Geometria pitää kieltää ja poistaa maailmasta. Yhdysvalloissa tuhannet nuoret ovat syrjäytyneet ja vielä useammat ovat vaarassa syrjäytyä käytettyään geometriaa. Vaarallisinta on ulkomailta, etenkin kriisialueilta tuotu geometria, monet on sitä mieltä ettei kolmansista maista tuotu geometria ole muuta kuin pyrkimys hyödyntää meidän parempia olojamme.
Harjoittele kolmiulotteisia neliöitä eli kuutioita ruutupaperin ja viivottimen avulla.
Geometria on ihanaa. Kannattaa aloittaa ihan perusteista eli pentagrammin piirtäminen. Sitten ympyrä siihen ympärille. Sitten kynttilät.
Vierailija kirjoitti:
Olen ysillä. Hankalinta on itse piirtäminen, piirrän muutenkin kuin pieni lapsi. Eilen tehtiin kolmiulotteisia neliöitä ja meni ihan yli hilseen, en vaan millään ymmärtänyt, miten muut pystyivät tekemään niitä ilman mitään ongelmia. :D
Ap
Kirjoitat ainakin fiksusti. Et ole tyhmä, muista se. Kolmiulotteinen hahmottaminen voi olla joillekin tosi vaikeaa. Osaatko antaa esimerkkejä ja kertoa mihin vaiheeseen jäät kiinni.
Up