Kuinka yleistä on antaa uuden miehen kanssa tehdylle vauvalle eksän sukunimi?
Eronnut kaverini sai uuden avomiehensä kanssa vasta lapsen. Entisen aviomiehen kanssa hänellä oli ennestään kaksi lasta.
Uusi vauva ei kuitenkaan saanut oman isänsä sukunimeä, vaan äitinsä entisen miehen ja sisarustensa isän sukunimen. Kaveri perusteli asian niin, että haluaa kaikille lapsilleen saman sukunimen.
En ole koskaan törmännyt tällaiseen ratkaisuun ja olisi mielenkiintoista tietää miten yleistä tämä on?
Jotenkin tuli surku uutta avopuolisoa, jonka ainoalla omalla lapsella on avovaimon ex-miehen sukunimi..
Kommentit (29)
Itse en miehenä ikinä suostuisi siihen että lapsellani olisi vaimoni ex-miehen sukunimi. Jo ajatuksenakin täysin mahdoton.
En ymmärrä, miten jotkut miehen edes suostuvat tuollaiseen järjestelyyn. Täytyy olla todella tossun alla tai sitten nainen on joku määräilevä tyranni. Mielestäni exän nimen antamien yhteiselle lapselle on todella paha loukkaus uutta miestä ja lapsen isää kohtaan. En edes ymmärrä, miksi nainen pitää exänsä sukunimen uusiin naimisiin mennessä. Minä en mokomaan suostuisi. Mielestäni se on aivan mahdoton ajatus.
Jotenkin tulee mieleen, että exän nimi on jotenkin hieno, kuuluisa tai aatelinen ja lapselle halutaan tavallista hienompi nimi. Tuskinpa kukaan haluaa antaa exän nimeä, jos se on joku Virtanen tai Korhonen.
Onneksi olen jo niin vanha ettei lapsia enää tule niin ei tule tätäkään ongelmaa.
Jos nyt tulisi ero niin todellakin pitäisin nykyisen sukunimeni. En ole enää se "tyttö" joka olin ennen naimisiin menoa. Nykyinen sukunimi on ollut minulla kauemmin kuin tyttönimeni.
Tämä sukunimi ei ole vain mieheni sukunimi vaan myös minun ja aikuisten lasten.
Ja sukunimi on ihan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo niin vanha ettei lapsia enää tule niin ei tule tätäkään ongelmaa.
Jos nyt tulisi ero niin todellakin pitäisin nykyisen sukunimeni. En ole enää se "tyttö" joka olin ennen naimisiin menoa. Nykyinen sukunimi on ollut minulla kauemmin kuin tyttönimeni.
Tämä sukunimi ei ole vain mieheni sukunimi vaan myös minun ja aikuisten lasten.
Ja sukunimi on ihan tavallinen.
Samaa mieltä. Minun sukunimeni on minun sukunimeni ja tärkeä osa aikuista identiteettiäni, vaikka se ei olekaan sama jonka kanssa synnyin.
Jos jotkut miehet ovat sitä mieltä, että nimi tulee avioliitossa vaan lainaan ja otetaan mahdollisen eron sattuessa takaisin, niin näistä ajatuksista voisi avata suunsa jo ennen avioliittoa. Minä en ainakaan millään lainanimeä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme sisaruksieni kanssa viimeiset sukunimemme kantajat ja olemmekin sopineet, ettei kenenkään puoliso ota meidän nimeä vaikka avioliittoon päädyttäisi. Omille lapsille vain voi nimen antaa.
Veljeni eksä oli tästä aika näreissään silloin kun vielä seurustelivat. 😂
No tää on kyllä naurettavaa touhua. :D
Omaa sukunimeä 4 kpl ja mieluusti ottaisin nimelle puolisoista lisänimenkantajia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en miehenä ikinä suostuisi siihen että lapsellani olisi vaimoni ex-miehen sukunimi. Jo ajatuksenakin täysin mahdoton.
Jos lapsen vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen lapsen sukunimestä, niin hänelle tulee automaattisesti äidin sukunimi. Isän ei siis tarvitse suostua yhtään mihinkään.
Lapsen näkökulmasta hyvin outoa.
Hän kantaa sukunimeä, eikä hänellä ole mitään siteitä sukuun ja sukututkimuksessakin hän tippuisi pois, vaikka äiti ja muut sisaret merkittäisiin suvunjäseniksi.
Eipä tulisi itselle mieleenkään moinen ratkaisu. Lapsella ei ole mitään tekemistä äidin entisen elämän suvun kanssa.
Se ei häiritse miehen elämää käytännön tasolla millään tavalla. Jos pelkän periaatteellisen kiusanteon vuoksi haluaa tehdä meidän elämästämme vaikeampaa, niin miksi minä sellaisesta ihmisestä piittaisin? Ja jos taas on reilu ja järkevä tyyppi, niin kyllä hän ymmärtää että nimenvaihdon jälkeen uudesta nimestä on tullut minunkin nimeni ja osa minun identiteettiäni. Silloin minä en anna lapsille exän nimeä vaan ihan oman nimeni.