Töissä on aina luppoaikaa ja huono omatunto :(. Onko turhaan vai mitä pitäisi tehdä?
Teen etätyötä ja meillä on tietty työaika, 7h 30 min päivässä. Kommunikoimme toistemme kanssa skypen välityksellä jos nyt tulee jotain asiaa. Meillä on tietyt asiat mitä pitää ainakin hoitaa työpäivän aikana ja toki olisi hyvä jos saisi enemmän kuin minimivaatimuksen. Nämä laitetaan päivän päätteeksi esimiehelle eli esimies saa tietää onko kotona tehty töitä vai ei. Eli työ on tosi konkreettista ja tämä tehty työ merkkaa, mitkään ideoinnit ja askartelupaskartelut eivät esimiehen tietoon tule.
Ongelma on siinä, että olen "valmis" eli hoitanut tämän oman osuuteni jo joskus 11 aikaan. Kuitenkin pitäisi olla töissä koko loppupäivä eli skypessä ainakin nyt tavoitettavissa.
Olen yrittänyt jakaa hommaa tasaisemmin pitkin päivää, mutta aamulla olen tosi tehokas ja työ vetää mukanaan. En tiedä, miksi tämä päivätavoite on niin matala. Jos teen yli sen, ei liksani nouse tms.
Yleensä päivät menee siten, että olen 11 aikaa valmis ja pidän vaan skypeä sen jälkeen päällä. Teen muodon vuoksi vielä muutaman jutun ylimääräistä pitkin iltapäivää. Toki jos joku puhuu skypessä tai pyytää jotain niin vastaan ja teen. Vaihdoin skypen asetuksiinkin sen, että ei näytä mua poistuneena jos hiirtä ei liikuta viiteen minuuttiin. Kuulenhan äänet koko kämppään ja käyn välillä katsomassa onko jollain jotain asiaa.
Esimies kehuu aina kuinka hyvin teen töitä ja kuinka nopea olen: ylitänhän minimivaatimuksen joka päivä. Silti koen ihan vitun huonoa omatuntoa siitä, että kone saattaa olla tunninkin tossa käyttämättä jos kukaan ei puhu mitään.. Nytkin vauvapalstailen omalla kotikoneella, työt ylläri pylläri jo taas tehty.
Olen tästä todella ahdistunut. Mies pitäisi tätä ihan unelmana, ihmettelee miksi en vaan ota rennosti kun kuitenkin olen online skypessä ja koko ajan työvalmiudessa ja kerran työt on tehty niin why not?
Itse poden kuitenkin huonoa omatuntoa kun en tee koko ajan töitä ja tuijota ruutua kuin tatti. Töitä kuitenkin olisi enemmän kuin tarpeeksi olemassa, mutta kuuluuko rehkiä mihin asti? Ne ei tekemällä lopu ja teen kuitenkin kuulemma huomattavasti enemmän mitä hitaimmat tekee. Joskus olen todella tehnyt koko päivän ja olen ylittänyt tavoitteet triplasti ainakin. Olen ollut aivan uupunut työpäivän jälkeen ja mietin, että miksi tein niin paljon kun ei vaadita niin paljoa, palkka ei nouse ja olisin senkin ajan voinut käyttää vaikka siivoamiseen kotona. Olen huomannut, että tunnollisuus ja nopeus ei anna mitään palkintoa. Paitsi hyvän omatunnon.
Työtehtävät on kuitenkin jaettu kymmenien eri henkilöiden kesken ja hommien tavoitemäärä per päivä kai riippuu siitä, paljonko porukkaa on töissä eli miksi tekisin "jonkun muun osuudesta".
Onko tää loistojuttu työnä ja tekisittekö samalla tavalla kuin minä vai oonko ihan luuseri kun en tee koko ajan töitä? No se on hyvä puoli, että kipeenäkin työt hoituu kyllä ja saikulla ei tarvii olla.. En ole koskaan ennen ollut tällaisessa työssä, olen aina ennen ollut suoritus-/provisiopalkalla. Nyt kun on kuukausipalkka niin tämä on tosi hankalaa..
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Argh! En oikein edes tiedä mitä sanoisin. Sinuna tekisin töitä koko ajan, vaikka sitten tavoitteet ylittyisi tuplasti. En tekisi hiki hatussa vaan normaaliin kiireettömään tahtiin. Tällä tavalla esimies saisi selville miten tuota hommaa kuuluisi tehdä ja noiden toisten työntekijöiden työntekoon voisi saada jotain tolkkua (jotain vikaa on oltava jos tekevät paljon hitaammin). Jotenkin kuvaavaa, että tämä on julkisella puolella (olen itsekin nykyään julkisella töissä), jossa on paljon pitkään samaa hommaa tehneitä, suoraan sanoen suojatyöpaikan omaavia. Omassakin yksikössä on paljon kymmeniä vuosia töissä olleita ja voi hyvää päivää sitä työnteon (hidasta) tahtia ja jatkuvaa narinaa milloin mistäkin, vaikka tosiasiassa sen parempaa ei löydy. Olisivat oikeasti pulassa jos töitä pitäisi tehdä niinkuin muuallakin ja niillä palkoilla. Mutta kyllä ne yt:t kohta tämänkin ja sinunkin työpaikkasi tavoittaa. Ja huom. julkisella puolella on paljon työpaikkoja, joissa oikeasti on kiire, mutta nämä rutiinitoimistotöitä, rekisteriasioiden kirjaajat jne. ovat näitä joilla ei kiirettä ole.
No mulla on ehkä sit vika osaamisessa kun en osaa tehdä normaaliin kiireettömään tahtiin. Aamu on mulle sama kuin yliopistolla tenttiin lukiessa: vitunmoisella kiireellä, mutta huolella kuitenkin hommat hoituu. Työ kerrassaan imaisee mukaansa ja teen aamulla esim. 2h kuin tatti töitä ja hirveetä kyytiä. En vaan osaa hidastaa tuon työn imun takia kuten sanoin jo aiemmin. Rentoudun myös siitä ajatuksesta, että olen jo periaatteessa tehnyt päivän vaatimukset ja voin loppupäivästä tehdä ekstraa ja kaikki on ikään kuin bonusta. Eli vapaudun paineista. Jos koko päivän tekisin tuolla tahdilla mitä aamulla niin olen ja olen ollut aivan puhki. Rehkiminen tuntuu tavallaan turhalle, siis että joka päivä tekisi jonkun triplamäärän muihin nähden.. Burnout varmaan iskisi tuon kovan työtahdin takia? Pitäisi sit kai osata hidastaa, mutta ei se vaan meinaa onnistua. Ahdistaa jos väkisellä hidastelen ja joskus 14 aikaan on puolet hommista tekemättä kun olen pelleillyt tietokoneen hiiren kanssa pitkin aamua tai mihin muuhun sitä aikaa käyttäisikään. Kerrohan sinä sitten, että onko vinkkejä miten hidastaa tahtia?
Totta kai julkisilla on työpaikkoja, joissa on kova kiire. On meilläkin välillä ja silloin tavoitteita kiristetään tietenkin tai hommia pistetään uuteen järjestykseen. Ei sitä kiirettä tarvitse henkilökohtaisesti ottaa, se kun ei ole missään nimessä minun vikani. Kiirepäivinä sitä totta kai panostaa enemmän ja koittaa tsempata. Mitä tulee hitaisiin työntekijöihin niin luulen, että minulla nuorena naisena on helpompaa tekniikan kanssa kuin vanhemmilla työntekijöillä. Kaikki eivät myöskään sisäistä muutoksia yhtä nopeasti tai hahmota mitä pitäisi edes tehdä, minulla tätä ongelmaa ei vaan ole. Tämä on varmaan monessa kunnan/valtion työpaikassa sama, mutta se ei ole nuoren ja nopean työntekijän vika jos muut ovat hitaampia..
Ap
Jep, mä veikkaan myös Kelaa ja etuuskäsittelijän työtä, työjonosta purat sulle osoitettuja hommia ja lisää voit tehdä, jos ehdit ja haluat. Esimiehen suhtautuminen antaa myös selkeän vinkin, että Kelasta on kyse, juuri noin siellä suhtaudutaan alaisten esittämiin kehitysehdotuksiin. Kokemusta on.
En oo töissä Kelassa tai soskussa :D. En heidän työstään tiedä, mutta omani on tavallaan ehkä samanalaista eli just tietty määrä jotain suoritetta/hommaa per päivä asetetaan tavoitteeksi ja se on se mitä esimies olettaa mun tekevän nyt ainakin. Näitä tämän tyyppisiä hommia tuntuu olevan kunnalla tai valtiolla paljon, kaverini oli joskus verotoimistossa ja sielläkin oli tämän tapaista :). Muissa vastaavissa laitoksissa on aika samankaltaiset tavoitteet ja monet valittavat kiirettä ja kuormitusta. Itse en sitä kuitenkaan koe, päin vastoin. Luulen sen johtuvan juuri noista tehokkuusbuusteista, olen aina ollut tällainen. Esimerkiksi lukiossa saatoin tehdä kurssin etänä ja tehdä koko kurssin parissa päivässä.. Monet aina ihmetteli miten jaksan ja eikö parempi olisi tehdä pitkin jaksoa.. Mielestäni ei, olin vain helpottunut kun olin saanut asian hoidettua äkkiä alta niin siitä ei tarvinnut enää stressata. Opin nopeasti ja kun innostun niin uppoudun helposti asiaan. Sama tapahtuu töissä aamuisin.
Ap
Jos saat työtehtävät hoidettua huomattavasti nopeammin kuin kaikki muut työntekijät, sehän kertoo siitä, että pomosi asettamissa työtavoitteissa ei ole vikaa, koska valtaosalle se työmäärä on tarpeeksi vaativaa eivätkä he ehdi tehdä ekstraa. Sinä taas olet poikkeuksellisen tehokas, fiksu ja osaava työntekijä. Hyvä esimies huomioisi tämän ja ehdottaisi sinulle palkankorotusta ja vaativampia tehtäviä. Tai jos sellaiseen ei ole teidän yksikössä varaa, hän suosittelisi sinua toiseen työhön, jossa kyvyistäsi saataisiin enemmän irti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mä veikkaan myös Kelaa ja etuuskäsittelijän työtä, työjonosta purat sulle osoitettuja hommia ja lisää voit tehdä, jos ehdit ja haluat. Esimiehen suhtautuminen antaa myös selkeän vinkin, että Kelasta on kyse, juuri noin siellä suhtaudutaan alaisten esittämiin kehitysehdotuksiin. Kokemusta on.
Kelalla muuten voisi olla mukavaa olla töissä :). Onko siellä mahdollisuuksia edetä uralla ja millainen oli työpaikkana?
Ap
Minä olen käsitellyt joskus nuoruudessani ympäristölupia ja siellä ei ollut mitään sellaista tavoitetta, että pitää saada vähintään x kpl lupahakemuksia käsiteltyä. Luvat oli jaettu eri käsittelijöille heidän asiantuntemuksen mukaisesti ja niitä lupiahan riitti (sekä valitukset päätöksistä päälle). Töitä sai paiskia täydet tunnit ja monesti tuli tehtyä ylitöitäkin. Asioiden käsittelyillä oli kiire eikä työmäärä koskaan pienentynyt. Siihen päälle vielä vihaiset asiakkaat. Karmeaa oli se työ, onneksi vaihdoin alaa :-D
Veikkaan, että Ap on töissä maistraatissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käsitellyt joskus nuoruudessani ympäristölupia ja siellä ei ollut mitään sellaista tavoitetta, että pitää saada vähintään x kpl lupahakemuksia käsiteltyä. Luvat oli jaettu eri käsittelijöille heidän asiantuntemuksen mukaisesti ja niitä lupiahan riitti (sekä valitukset päätöksistä päälle). Töitä sai paiskia täydet tunnit ja monesti tuli tehtyä ylitöitäkin. Asioiden käsittelyillä oli kiire eikä työmäärä koskaan pienentynyt. Siihen päälle vielä vihaiset asiakkaat. Karmeaa oli se työ, onneksi vaihdoin alaa :-D
Kuulostaa kamalalle. Saitteko sitten palkkaa enemmän jos teitte vaikeampia lupa-asioita? Harvoinpa näissä kunnallisissa työpaikoissa saa ja se on mun mielestä väärin. Meitä on onneksi työmäärän nähden kai sitten tarpeaksi töissä kun hommat ehtii hyvin hoitamaan ja ei jaeta mitään älytöntä kasaa per naama.
Ap
Mä veikkaan, että teet laskutusta vesilaitoksen tai vastaavan tahon asiakkaille.
Tai oot töissä kaupungin it-tuessa, jossa käsitellään vikailmoituksia. Tai oot koodaaja ja luot uusia ohjelmia kaupungin toimistotyöntekijöille.
Ihan turhaan te veikkailette missä oon töissä, kuten sanoin tän tapaisia töitä on paljon. Ehdinkin jo sanoa, että en oo töissä soskussa tai Kelassa, mutta en nyt enempää ota kantaa missä oon ja missä en :). Sillä kun ei pitäis mitään väliä olla tän mun "ongelman" kannalta.
Ap
Samoja ongelmia täälläkin. Töitä periaatteessa riittää, mutta vaadittu työmäärä on tosi alhainen. Mitä ihmettä ne muut tekevät työpäivän aikana? Minä ainakin teen vain sen mitä pitää kun ei siitä ylimääräisestä makseta. Joskus teen ekstraa kun on tosi tylsää ja aika ei vaan kulu. Ylemmän tason ongelma tuo, että on aikaa kaikenlaiseen paskanjauhantaan kun itsekin olen aika nopea. Kohdistaisivat hommat tehokkaammin eri ihmisille ja palkitsisivat nopeudesta, mutta ei.. Valtiolla minäkin olen töissä. Ei se oo ihme, että valtioilla ja kunnilla hommat kestää kun mennään jatkuvasti hitaimpien työntekijöiden tahtiin.
Ap voisi ihan hyvin neuvotella tavoitemäärän suuremmaksi, ihan sama vaikkei siitä maksettaisi ylimääräistä. Se ainakin motivoisi työskentelemään koko määritellyn työpäivän ajan eilä tule turhaa luppoaikaa. Itse olen työyhteisössä, jossa työt saattavat loppua kesken työpäivän, mutta olen huolehtinut siitä ettei kukaan työkaverini joudu istumaan töissä tyhjän panttina. Keksin aina töissä tekemistä. En edes siedä ajatusta, että jollekin maksettaisiin palkkaa vain istumisesta. Työajalla tehdään töitä ja tekemistä keksitään vaikka väkisin. Muuten se on epäreilua työnantajaa kohtaan.
Pystyisitkö käyttämään loppupäivän oman ammattitaitosi kehittämiseen/laajentamiseen? Olen pörssiyrityksessä asiantuntijana ja välillä jää ihan suunnitellusti "luppoaikaa" peruspuurtamiselta. Tämä aika on tarkoitettu alan kirjallisuuden ja viimeisimpien julkaisujen opiskeluun, välillä myös käytän sitä kieltenopiskeluun. Sen tarkemmin alastasi tietämättä, olisiko tällainen mahdollista? Se hyödyttää sekä itseäsi että työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi ihan hyvin neuvotella tavoitemäärän suuremmaksi, ihan sama vaikkei siitä maksettaisi ylimääräistä. Se ainakin motivoisi työskentelemään koko määritellyn työpäivän ajan eilä tule turhaa luppoaikaa. Itse olen työyhteisössä, jossa työt saattavat loppua kesken työpäivän, mutta olen huolehtinut siitä ettei kukaan työkaverini joudu istumaan töissä tyhjän panttina. Keksin aina töissä tekemistä. En edes siedä ajatusta, että jollekin maksettaisiin palkkaa vain istumisesta. Työajalla tehdään töitä ja tekemistä keksitään vaikka väkisin. Muuten se on epäreilua työnantajaa kohtaan.
Eli työpaikallasi siis nopeimmat tekevät samalla palkalla enemmän töitä kuin hitaammat? Olisi siis siunausta olla tällainen hitaampi yksilö. Mitä tekemistä sitten keksit töissä? Ei kaikilla ole sellaista duunia, jossa riittäisi kaikkea pikkuhommaa tai olisi jotain semmoista hommaa mitä tehdään kun ei muulloin keretä. Monessa työssä määrätään, että sinä teet tänään tätä asiaa näin ja näin paljon ja piste. Sama on jossain tehtaassa liukuhihnatyössä: jos miettii, että sun pitäis purkittaa aina 100 tuotetta. Purkittaisit tosi nopeasti sen 100 ja vähän tekisit sen ylikin, esimies kehuu sinua kun olet niin paljon nopeampi. Sinulla on ns. luppoaikaa, koska työ ei lopu vaikka joka päivä purkittaisit 10000 tuotetta. Voit siis ottaa aika rennosti: kunhan purkitat sen 100 tuotetta ja jos menet vähän yli niin kehuja satelee. Huomenna teet saman uudestaan. Niin miksi hitossa purkittaisit joka päivä 10000 tuotetta hikihatussa kun 100 tuotetta riittää aivan hyvin? Tältä ap:n tilanne minusta kuulostaa. Liukuhihnatöitä voi tehdä koneellakin eikä niissä yleensä ole mitään mahdollisuutta tehdä mitään pikkupuuhasteluita oman työn lisäksi.
Tosi usein mä perehdyn ajankohtaisiin julkaisuihin ja muihin mitä nyt pitää tietää. Opin tosiaan nopeasti, joten perhtymistä ei kauheasti sinänsä olen. Toki ne päivät kun on sellaista hommaa niin on tosi mukavaa kun voi opiskella jotain uutta.
Edellisen kommentoijan esimerkki liukuhihnatyöstä on tosi hyvä. Sen tapaista mun työ on, ihan sama teenkö 100 vai 10 000. Työtä on kuitenkin sit seuraavana päivänä se ihan sama määrä eli tavoitteena ei ole yhtään sen vähempää ainakaan. Jonkin aikaa tuo menee, että tekee niin paljon ku ikinä vaan ehtii, mut jossain vaiheessa se alkaa todella puuduttamaan kun huomaa olevansa tosi uupunut kovalla työtahdilla ja tehneensä jotain neljä kertaa enemmän töitä kun vaaditaan, eikä se muuten ole pois seuraavan päivän tai loppuviikon hommista.
Ap
Mulla oli kunnalla juuri tuollaista. Pidemmän päälle niin puuduttavaa, että sain jonkinlaisen stressireaktion. Työ alkoi tuntua kerrassaan vastenmieliseltä, jokainen päivä oli sitä samaa työn naputtelua ja Pasianssin pelaamista. Esimies kehui kuinka hyvä ja tehokas olen, mutta ei se lämmittänyt kun sisältä tunsin tyhjyyttä. Samalla koin huonoa omatuntoa kun työajalla tein myös kaikkea muuta, mutta työ vaan oli itsessään niin helppoa ja puuduttavaa, että päivän hommien tekemiseen ei todellakaan mennyt kauaa. Näin jälkikäteen mietittynä olisi pitänyt vaan ottaa rennommin ja antaa itselleni armoa: tee se mikä käsketään ja ehkä vähän yli, luppoajasta ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa. Kuten muutkin ovat sanoneet: ongelma on johdossa tai sitten muut ovat oikeasti tosi hitaita ja sinä olet nopea, joka tapauksessa ongelma ei oo sun. Nyt olen toisissa tehtävissä ja täällä saa oikeasti tehdä niska limassa töitä, että saa edes vaaditun määrän aikaiseksi. Välillä haikailen tuohon kunnan virkaan kun loppujen lopuksi aika monessa muussa paikassa on nykyään järjettömät tulostavoitteet, mutta siellä ei todellakaan ollut.
Nimen omaan , mielestäni pitäisi vaikuttaa henkilökohtaiseen lisään jos tällainen on , jos saavuttaa tavoitteet moninkertaisesti ja ei vaikuta terveyteen että tekee enemmän.
Mitä varten se henkilökohtainen lisä sitten on ainakin valtiolla jos sitä ei saa sen vuoksi että.panostaa enemmän? Tätä voi kysyä palkkakeskustelussa ja palkkaa on itse vaadittava ja perusteltava se.
Pomon on sitten perusteltava miksi tavoitemäärän ylittyminen ei vaikuta henkilökohtaiseen lisään ja mikä sitten vaikuttaa jos ei se. Siinä on hyvä pohdittava asia pomollekin eikä kannata suostua johonkin
ei mihinkään perusteluun. Liitosta voi myös kysyä.
Unelmatyö, miten tuollaiseen pääsee? :D
Itse tekisin aina yli tavoitteen, mutta en liikaa. Aloittaja, kuvittele olevasi lehdenjakaja. Kun lehdet on jaettu on päivä pulkassa riippumatta siitä, miten pitkään meni.
Ap: ootko selvittänyt mielenkiinnosta onko myös muiden kaupunkien/kuntien samaa työtä tekevissä laitoksissa samanlainen työtahti? Vai onko teillä poikkeuksellisen "leppoisaa" verrattuna muun Suomen vastaavat elimet?