Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä on aina luppoaikaa ja huono omatunto :(. Onko turhaan vai mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
18.09.2017 |

Teen etätyötä ja meillä on tietty työaika, 7h 30 min päivässä. Kommunikoimme toistemme kanssa skypen välityksellä jos nyt tulee jotain asiaa. Meillä on tietyt asiat mitä pitää ainakin hoitaa työpäivän aikana ja toki olisi hyvä jos saisi enemmän kuin minimivaatimuksen. Nämä laitetaan päivän päätteeksi esimiehelle eli esimies saa tietää onko kotona tehty töitä vai ei. Eli työ on tosi konkreettista ja tämä tehty työ merkkaa, mitkään ideoinnit ja askartelupaskartelut eivät esimiehen tietoon tule.

Ongelma on siinä, että olen "valmis" eli hoitanut tämän oman osuuteni jo joskus 11 aikaan. Kuitenkin pitäisi olla töissä koko loppupäivä eli skypessä ainakin nyt tavoitettavissa.

Olen yrittänyt jakaa hommaa tasaisemmin pitkin päivää, mutta aamulla olen tosi tehokas ja työ vetää mukanaan. En tiedä, miksi tämä päivätavoite on niin matala. Jos teen yli sen, ei liksani nouse tms.

Yleensä päivät menee siten, että olen 11 aikaa valmis ja pidän vaan skypeä sen jälkeen päällä. Teen muodon vuoksi vielä muutaman jutun ylimääräistä pitkin iltapäivää. Toki jos joku puhuu skypessä tai pyytää jotain niin vastaan ja teen. Vaihdoin skypen asetuksiinkin sen, että ei näytä mua poistuneena jos hiirtä ei liikuta viiteen minuuttiin. Kuulenhan äänet koko kämppään ja käyn välillä katsomassa onko jollain jotain asiaa.

Esimies kehuu aina kuinka hyvin teen töitä ja kuinka nopea olen: ylitänhän minimivaatimuksen joka päivä. Silti koen ihan vitun huonoa omatuntoa siitä, että kone saattaa olla tunninkin tossa käyttämättä jos kukaan ei puhu mitään.. Nytkin vauvapalstailen omalla kotikoneella, työt ylläri pylläri jo taas tehty.

Olen tästä todella ahdistunut. Mies pitäisi tätä ihan unelmana, ihmettelee miksi en vaan ota rennosti kun kuitenkin olen online skypessä ja koko ajan työvalmiudessa ja kerran työt on tehty niin why not?

Itse poden kuitenkin huonoa omatuntoa kun en tee koko ajan töitä ja tuijota ruutua kuin tatti. Töitä kuitenkin olisi enemmän kuin tarpeeksi olemassa, mutta kuuluuko rehkiä mihin asti? Ne ei tekemällä lopu ja teen kuitenkin kuulemma huomattavasti enemmän mitä hitaimmat tekee. Joskus olen todella tehnyt koko päivän ja olen ylittänyt tavoitteet triplasti ainakin. Olen ollut aivan uupunut työpäivän jälkeen ja mietin, että miksi tein niin paljon kun ei vaadita niin paljoa, palkka ei nouse ja olisin senkin ajan voinut käyttää vaikka siivoamiseen kotona. Olen huomannut, että tunnollisuus ja nopeus ei anna mitään palkintoa. Paitsi hyvän omatunnon.

Työtehtävät on kuitenkin jaettu kymmenien eri henkilöiden kesken ja hommien tavoitemäärä per päivä kai riippuu siitä, paljonko porukkaa on töissä eli miksi tekisin "jonkun muun osuudesta".

Onko tää loistojuttu työnä ja tekisittekö samalla tavalla kuin minä vai oonko ihan luuseri kun en tee koko ajan töitä? No se on hyvä puoli, että kipeenäkin työt hoituu kyllä ja saikulla ei tarvii olla.. En ole koskaan ennen ollut tällaisessa työssä, olen aina ennen ollut suoritus-/provisiopalkalla. Nyt kun on kuukausipalkka niin tämä on tosi hankalaa..

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt niin, että olen kuitenkin koko päivän käytettävissä ja tavoitettavissa koska sovittu on myös työajasta etätöissä. Vaikka siis saisin tehtyä aiemmin niin töissä pitää olla jos etätöissä, siis tavoitettavissa.

Jos tekee enemmän sitä voi ehdottaa palkkakeskustelussa palkan korotuksen perusteena. Jos ei vaikuta palkkaan vaikka tekisi mitä niin ei varmaan kannata tehdä enempää ellei itse halua.

Voihan jonain päivänä lopettaa aiemmin.

, jos ei mitään tekemistä ja liukuva työaika.

Minulle aina töissä oleminen on tarkoittanut sitä, että teen töitä konkreettisesti. Johtuu varmasti siitä, että ennen tein tosiaan suoritepalkalla. Nyt on tosi vaikea ajatella, että oon töissä kun haen sipsiä olkkarista ja katon vähän youtubesta videoo, vaikka Skype onkin koko ajan päällä ja olen kärppänä menossa työkoneelle jos skype ääntelee. Sitten käyn välillä tekemässä hommia ja menenkin taas pesemään vähän pyykkiä. Ajatteletko siis, että tavoitettavissa oleminen = töiden tekemistä?

Ap

Kyllä osittain koska se on työaikaa. Jos joku asiakad tai kollega soittaa olen tavoitettavissa ja voin vastata johonkin työhön liittyvään.

Työnantaja maksaa ainakin meidän töissä myös ajasta. Ei ole sallittua lähteä klo 10 johonkin jos ehti tehdä työt aloittamalla seiskalta työajalla vaan se on sitten omaa aikaa.

Toki töitä tehdään konkreettisesti mutta jos työn luonne on sellainen että nopeat ehtivät tehdä hetkessä paljon kun taas hitailla menee koko päivä , niin pitää se työaikakin.

Kyllä vain olet töissä vaikka hakisit sipsiä olkkarista. Työpiste vain on kotona.

Etätöissä on itsellä vastuu siitä että saa tehtyä vaikka tekisi muutakin.

Kyllähän sitä aletaan kysellä jos ei mitään suoritteita näkyisi viikkoihin, meillä ainakin. Muiden hommista en tiedä.

Vierailija
22/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä oa stressiä elei työ muuten ole jokin ihannetyöpaikkasi. Olet asian ottanut jo esille esimiehen kanssakin niin ei siinä mitään. Ei kenenkään nyt tarvii tehdä enempää kuin muiden jos ei siitä lisää liksaa saa. Varsinkin kun olet kotona niin anna olla vaan. Toimistolla tuo tilanne olisi ongelmallinen. Itsekin tuijotin usein huoneessani ovi kiinni tyhjää ruutua ekan puoli tuntia kahvituntiin asti kun ei ollut mitään hommaa  eikä mitään googlattavaa ja samoin jos joku olisikin tullut keskeyttämään niin olisi pitänyt näyttä kiireiseltä. Se oli tasi stressavaa. Samaa saattoi jatkua pitkin päivää. Sitten toisina aikoina töitä tehtiin yötä myöten etänä kun ei työssä kerinnyt. Ja sama liksa siis kokoajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ajatella että kyseessä on tavallaan urakkapalkka ja päivystys. Siitä sinulle maksetaan.

Vierailija
24/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa toisaalta kivalta ja toisaalta ahdistavalta. Saat sentään olla kotona, olis paljon pahempi olla työpaikalla ja teeskennellä tekevänsä jotain.

Mielestäni ei ole syytä potea huonoa omaatuntoa. Teet tavoitteesi ja joskus (usein?) ylimääräistä. Esim. tehdashommissa on melko yleistä, että jos porukka saa aamupäivän hommat hyvissä ajoin valmiiksi, saa lounaalla olla pitkään, eli tehdyistä hommista palkitaan vapaalla. Etkö vois ajatella, että ansaitset rauhallisen iltapäivän tehokkaan aamupäivän jälkeen.

Vierailija
25/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi päästäpä tuollaiseen työhön. Ja siis en tarkoita että laiskottelemaan, vaan etätyöhön. Tuntuu ettei sellaisia hommia löydä millään.

Vierailija
26/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan pitää joskus olla toimistolla, mut eipä se sinänsä oo ongelma kun voi varata työhuoneita, saa siis olla jopa omassa työhuneessa. Meen aina silloin kun on vapaana työhuone eli en istu avokonttorissa. Kukaan ei sinne työhuoneeseen näe, toki eipä siellä voi siivota tai muuta sellaista. Silloin usein kattelen youtube-videoita ja hoitelen sit sellaisia työhön liittyviä asioita, jotka ei näy suoritteessa eli en kotona viitsi aikaa käyttää: esimerkiksi perehtyminen johonkin asiaan tms. On kyllä tosi stressaavaa jos toimistolla pitää olla, tosiaan joku voi tulla koputtelee oveen. Tosin meillä on tietenkin ok kuunnella kuulokkeilla musaa, pidän koko ajan jotain työhommaa siinä auki ja puuhailen sit muuta niin mikäpä siinä. Tai sosialisoin työkavereiden kanssa jos muillakin on toimistopäiviä. 

Minulla on tosiaan aamulla aina oikea tehokkuusbuumi, se hyvä puoli on saada aamulla valmista niin eipä tarvii sit iltapäivästä panikoida tuleeko kiire vai ei. Ehkä annan itteni vaan luvan kanssa ottaa rennosti.

En olekaan ajatellut, että tuo tavoitettavuus voisi olla mittari työnteolle. Tosiaan olen koko ajan tavoitettavissa paitsi ruokkiksen aikaan ei tarvii olla. Mut muuten ei sitä voi vaan kadota klo 10 johonkin ulos kun jollain voi olla asiaa tai hommaa just sulle. 

ap

Vierailija
27/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...enkä muutenkaan ole mikään sosiaalinen luonne. Olisin varmaan huono esimies"

Tutkimusten mukaan introvertit ovat parempia esimiehiä kuin ekstrovertit. Heillä on parempi kyky kuunnella alaisiaan, osaavat asettua muiden asemaan, ovat empaattisia, rauhallisia ja tekevät päätökset harkitusti (järjellä, ei tunteella).

Vierailija
28/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole sun vika ja törkeä kommentti mun mielestä kaveriltasi. Firman tehtävä on mitoittaa työt. En mä kyllä alkaisi erikseen vaatimaan lisähommaa kun ei palkka nouse.

Onko sulla joku kiltin tytön syndrooma? Kaverisi ainakin on kateellinen, älä kuuntele sen moraalisaarnaa. Ootko sellanen että aina pakko vaan tehdä ja tehdä lisää että on hyvä omatunto? Höllää vähän.

Vierailija
29/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...enkä muutenkaan ole mikään sosiaalinen luonne. Olisin varmaan huono esimies"

Tutkimusten mukaan introvertit ovat parempia esimiehiä kuin ekstrovertit. Heillä on parempi kyky kuunnella alaisiaan, osaavat asettua muiden asemaan, ovat empaattisia, rauhallisia ja tekevät päätökset harkitusti (järjellä, ei tunteella).

Hmm voi olla :). Toisaalta minua ei vähempääkään voisi kiinnostaa mitä voisin tehdä Marjaanan työhyvinvoinnin eteen tai muuta tällaista. No saa nähdä. Näillä mennään nyt.. Tänään minun piti tehdä vain tavoitteen verran töitä, mutta oon taas "vahingossa" tehny 1,5-kertaisen määrän.

Ap

Vierailija
30/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä taas... sulle maksetaan siitä että annat aikaasi työnantajan käyttöön x-ajaksi/päivä. Tarkoitus on, että teet sen ajan töitä (kun niitä ymmärtääkseni kuitenkin on), etkä lorvi puolta päivää. Jos sulla on urakkasopimus, niin silloin tuo on ihan ok, muuten ei.

Vierailija
31/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos haluaisin hakeutua työpaikallesi tai alallesi töihin, osaatko vinkata mitä minun kannattaisi lähteä opiskelemaan tai millaista työkokemusta pitäisi olla? Eli mitkä on vaatimukset työhösi? Unelmani olisi tehdä etätyötä tietokoneella. Olisin ahkera eikä haittaisi palkan mahdollinen pienuus (olen aina tullut vähällä toimeen) tai uralla etenemisen hitaus. Minua ei niinkään kiinnosta ura, vaan tahtoisin ns. turvallisen työn, jota voi tehdä omassa rauhassa, omassa tahdissa :)

Vierailija
32/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole sun vika ja törkeä kommentti mun mielestä kaveriltasi. Firman tehtävä on mitoittaa työt. En mä kyllä alkaisi erikseen vaatimaan lisähommaa kun ei palkka nouse.

Onko sulla joku kiltin tytön syndrooma? Kaverisi ainakin on kateellinen, älä kuuntele sen moraalisaarnaa. Ootko sellanen että aina pakko vaan tehdä ja tehdä lisää että on hyvä omatunto? Höllää vähän.

Kiltin tytön syndrooma vaivaa todellakin.

Ap

Vierailija
33/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on turhauttavaa ja tylsää olla tekemättä mitään. Tekisin ylimääräisiä hommia tai tuplasti tavoitteen, jos on jotain tehtäviä olemassa.

Vierailija
34/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos haluaisin hakeutua työpaikallesi tai alallesi töihin, osaatko vinkata mitä minun kannattaisi lähteä opiskelemaan tai millaista työkokemusta pitäisi olla? Eli mitkä on vaatimukset työhösi? Unelmani olisi tehdä etätyötä tietokoneella. Olisin ahkera eikä haittaisi palkan mahdollinen pienuus (olen aina tullut vähällä toimeen) tai uralla etenemisen hitaus. Minua ei niinkään kiinnosta ura, vaan tahtoisin ns. turvallisen työn, jota voi tehdä omassa rauhassa, omassa tahdissa :)

No nämä kunnan tai valtion työt nyt on niin monenlaisia. Itse olen maisteri yleiseltä alalta, siis koulutuspohja voi olla esim. humanisti tms. Tosin tähän työhön riittää pelkkä alempi korkeakoulututkinto, monet muut on tradenomeja. Paljon on kunnissa ja valtiossa sellaista piilotyötä, mitä ei normaalisti tule ajateltua että senkin homman hoitaa joku. Esimerkiksi jonkun on pyöriteltävä paperia poliisilaitoksella, toisen vesilaitoksella, kolmas ehkä on Kelalla töissä ja neljäs sairaalassa sihteerinä. Eli kannattaa ehkä hakeutua tällaisiin paikkoihin töihin. Mitä tulee etätyöhön niin moniin kuntien ja valtion työpaikkoihin se on kai vielä uusi asia. Meillä on kuitenkin konkreettinen pula työtiloista, joten siksi etätyö varmaan sallitaan ja ainakin kavereilla etätyötä jos voi tehdä niin se on maksimissaan joku kerran viikossa eikä ainakaan perjantai tai maanantai.

ap

Vierailija
35/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä taas... sulle maksetaan siitä että annat aikaasi työnantajan käyttöön x-ajaksi/päivä. Tarkoitus on, että teet sen ajan töitä (kun niitä ymmärtääkseni kuitenkin on), etkä lorvi puolta päivää. Jos sulla on urakkasopimus, niin silloin tuo on ihan ok, muuten ei.

Miksi mielestäsi AP:n pitäisi tehdä kaksin- tai kolminkertainen työmäärä vrt. muut, saman palkan saavat kollegat? Eikö se olisi aika epäreilua, jos yksi tekisi huomattavasti suuremnan määrän hommia kuin muut, ihan vain "palkinnoksi", että hän on muita nopeampi ja kyvykkäämpi? Miksi parempia työntekijöitä pitäisi rangaista? Jos pomo on asettanut päiväkohtaisen tavoitteen ja AP on aina sen (ja ylimääräistäkin) hoitanut moitteetta, silloin ei kenelläkään pitäisi olla nokan koputtamista.

Vierailija
36/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on turhauttavaa ja tylsää olla tekemättä mitään. Tekisin ylimääräisiä hommia tai tuplasti tavoitteen, jos on jotain tehtäviä olemassa.

Minulla ei ole koskaan tylsää hetkeä itseni kanssa. Kyllä mä ainakin keksisin vaikka mitä kivaa ja kehittävää ajanvietettä työpäivien ajalle, jos olisin ap.

Vierailija
37/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan tylsää hetkeä itseni kanssa. Kyllä mä ainakin keksisin vaikka mitä kivaa ja kehittävää ajanvietettä työpäivien ajalle, jos olisin ap.

Omassa työssäni ei voi katsella youtubea, koska ei ole omaa huonetta.

Vierailija
38/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh! En oikein edes tiedä mitä sanoisin. Sinuna tekisin töitä koko ajan, vaikka sitten tavoitteet ylittyisi tuplasti. En tekisi hiki hatussa vaan normaaliin kiireettömään tahtiin. Tällä tavalla esimies saisi selville miten tuota hommaa kuuluisi tehdä ja noiden toisten työntekijöiden työntekoon voisi saada jotain tolkkua (jotain vikaa on oltava jos tekevät paljon hitaammin). Jotenkin kuvaavaa, että tämä on julkisella puolella (olen itsekin nykyään julkisella töissä), jossa on paljon pitkään samaa hommaa tehneitä, suoraan sanoen suojatyöpaikan omaavia. Omassakin yksikössä on paljon kymmeniä vuosia töissä olleita ja voi hyvää päivää sitä työnteon (hidasta) tahtia ja jatkuvaa narinaa milloin mistäkin, vaikka tosiasiassa sen parempaa ei löydy. Olisivat oikeasti pulassa jos töitä pitäisi tehdä niinkuin muuallakin ja niillä palkoilla. Mutta kyllä ne yt:t kohta tämänkin ja sinunkin työpaikkasi tavoittaa. Ja huom. julkisella puolella on paljon työpaikkoja, joissa oikeasti on kiire, mutta nämä rutiinitoimistotöitä, rekisteriasioiden kirjaajat jne. ovat näitä joilla ei kiirettä ole.

Vierailija
39/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että mulla on to do-lista tälle päivälle ja sitten voin tehdä ekstrahommia jos aikaa jää. To do-listan hommat katsoo esimies onko tehty ja sen päälle tulevat on vain bonusta. Kukaan ei tule kivittämään jos jotain jää tänään tekemättä. Olen tehnyt to do-listan hommat kello 11 ja teen päälle pitkin päivää vähän lisähommaa, sählään muuta kotona mitä ikinä teenkään. Esimies on tyytyväinen kun olen ylittänyt tavoitteeni. Tai vaihtoehto kaksi: teen h_i_t_a_a_s_t_i töitä eli hidastan tahtia ja saan saman aikaiseksi koko päivän aikana. Sun mielestä siis tuo jälkimmäinen vaihtoehto on ainoa oikea ? Mä en kerrassaan osaa hidastaa tahtia enkä ymmärrä miksi hidastaisinkaan,  koska se syö tehokkuutta kokonaisuudessaan. Työ vie mennessään ja työn imu tuo ainakin mulle älyttömän tehokkuusbuustin heti aamusta.  Teen jo ekstrahommia ja saan siitä kiitosta: tietenkin teen vähän ekstraa kun en koko päivää kehtaa istuakaan. Oletan, että tavoite on se mitä odottavat tekevän ja sen ylimenevä on plussaa. Esimiehethän kuitenkin kyttää ainakin meillä mitä on tehty ja mitä ei, että kyllä ne sanovat jos hommaa tekee liian vähän.

Voisin toki tehdä koko päivän hommaa, mutta miksi tavoite on sitten niin alhainen? Eivät ne oleta, että teen niin paljon. Resursseja (eli paljonko henkilöitä per homma yms) lasketaan tavoitteiden perusteella. Mitään kiitosta kummempaa en saa, kruunua ei tule. Yksi työkaveri teki kanssa aika nopsasti ja paahtoi itsensä ihan loppuun tekemällä jatkuvia ekstrahommia ja yli tavoitteiden vaan. Lopulta esimies sanoi, että sä kun oot niin näpsäkkä ja nopsa niin nostetaanpa tavoitetta. Mitään muutosta työnkuvaan ei tullut, eikä saanut senttiäkään lisää palkkaa. Häneltä siis odotetaan x + 10 määrä hommaa ja muilta tämä x. Mielestäni aika paska systeemi.

Ap

Vierailija
40/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotuksia työaikasi kuluttamiseksi:

- leivo 

- kokkaa

- siivoa

- lue kirjoja

- opiskele vaikka uusi kieli

Aivan mahtavaa kun kotitöistä saa palkan, olet etuoikeutettu. Nauti kun voit. Sanoit tuossa aiemmin että sinulla on joku perussairaus ja jo senkin takia tilanteesi on hyvä, jaksat työssäsi pidempään.

Arvaan että olet etuuskäsittelijä, tietty määrä päätöksiä/päivä. Työpaikkasi on Kela tai sosku.

Lakkaa potemasta huonoa omatuntoa. Laske kuinka hyvä tuntipalkka sinulla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä