Miksi jahkotaan ja kauhistellaan niin paljon hävikkiruuasta?
Näen tässä kauhistelussa jotain lapsellista. Sellaista tätimäistä sormi pystyssä "valistusta". Myös yleistä syyllistämistä että kun nyt näin paljon tuhlataan ruokaa:)
Huolehtisitte omista ruokahävikeistä itse kukin. Myös uutistoimittajat.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen tässä kauhistelussa jotain lapsellista. Sellaista tätimäistä sormi pystyssä "valistusta". Myös yleistä syyllistämistä että kun nyt näin paljon tuhlataan ruokaa:)
Tuhlaaminen nyt vaan on typerää ja sitä pitääkin paheksua. Liian ruuan ostaminen ja roskiin heittäminen on ihan yhtä typerää kuin että lämmittäisi taloa liikaa ja jäähdyttää sitä ikkunoista.
Tunnetko jonkun joka ostaa ruokaa tahallaan liikaa ja laittaa roskiin? Jos tunnet niin hän tuhlaa samoin kaikkeen muuhunkin.
Joskus jopa kirkko on ottanut kantaa että ei saisi niin pihistellä vaan pitäisi käyttää rahaa normaalisti. Taisi olla viimeksi vuoden 2009 tienoilla milloin kehoitettiin ihmisiä käyttämään rahaa.
Minä kävin joskus teininä kaverin luona kylässä. Olin pöyristynyt, kun lounaan jälkeen ruoka, jota ei sillä aterialla syöty, heitettiin kokonaan roskiin. Eikä ollut mitään rippeitä astian pohjalla, vaan siitä olisi tullut ainakin kaksi ellei kolmekin annosta.
En tiedä, millaisessa yhteydessä kirkko on sanonut noin, mutta eikös tuossa taannoin puhuttu juuri siitä, että pitäisi uskaltaa kuluttaa, että saataisiin talous nousuun. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi kuluttaa turhaa, jonka sitten voi heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä ainakin tuntuu pisto sydämessä, kun joudun (harvoin) ruokaa heittämään roskaan edes pienen määrän. Väkisinkin ajattelee, miten paljon heittää luonnonvaroja vain menemään samalla kun muualla on ihmisiä, joiden viljelymaat yms. on käytetty minun ruuan tuottamiseen niin ettei heille jää käytännössä mitään. Ihmettelen lähinnä millaista ihmistä se ei kauhistuta?
Ruuan kanssa helposti järki ja tunne hyvästelevät toisensa.
Tunteen puolelle kallistuu loputkin kirjoituksestasi.
Kauhistuttaako sinua talvivaara, tai ylipäätään kaivostoiminta Suomessa missä ulkomaiset yhtiöt tulevat ja kaivavat maan ylos ja vievät voitot ulos ja tekevät vaikka konkan ja jättävät paskat jälkeensä. Elikkä tämä ruokahomma mene vaan helposti tunteisiin. Ota plakaati ja mene kadulle osoittamaan mieltäsi, ei tarvi ulkomaan asioita jahkoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Eihän ruokahävikissä sun rahoista ole kyse! Vaan turhasta luonnonvarojen tuhlaamisesta, saastuttamisesta yms.
Juuri tämän takia hävikistä puhutaan ja ilmeisesti vieläkin liian vähän. Nämä ihan oikeasti luulevat, että siinä vain on tarkoitus opettaa ihmisiä käyttämään rahaansa järkevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä ainakin tuntuu pisto sydämessä, kun joudun (harvoin) ruokaa heittämään roskaan edes pienen määrän. Väkisinkin ajattelee, miten paljon heittää luonnonvaroja vain menemään samalla kun muualla on ihmisiä, joiden viljelymaat yms. on käytetty minun ruuan tuottamiseen niin ettei heille jää käytännössä mitään. Ihmettelen lähinnä millaista ihmistä se ei kauhistuta?
Ruuan kanssa helposti järki ja tunne hyvästelevät toisensa.
Tunteen puolelle kallistuu loputkin kirjoituksestasi.
Kauhistuttaako sinua talvivaara, tai ylipäätään kaivostoiminta Suomessa missä ulkomaiset yhtiöt tulevat ja kaivavat maan ylos ja vievät voitot ulos ja tekevät vaikka konkan ja jättävät paskat jälkeensä. Elikkä tämä ruokahomma mene vaan helposti tunteisiin. Ota plakaati ja mene kadulle osoittamaan mieltäsi, ei tarvi ulkomaan asioita jahkoa.
Minä en ainakaan tietääkseni omalla toiminnallani voi juurikaan vaikuttaa siihen, mitä talvivaarassa tai kaivostoiminnassa tapahtuu. Ruoan hävikkiin minä voin vaikuttaa ihan jokaisena päivänä. Tottakai, jos itse tekee jotain konkreettista, mikä lisää sitä hävikkiä, joka on ongelma, se tuntuu juuri sillä hetkellä. En osaa sanoa kyllä yhtään arkipäiväistä asiaa, jolla minä olen pahentamassa talvivaaran tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Eihän ruokahävikissä sun rahoista ole kyse! Vaan turhasta luonnonvarojen tuhlaamisesta, saastuttamisesta yms.
Juuri tämän takia hävikistä puhutaan ja ilmeisesti vieläkin liian vähän. Nämä ihan oikeasti luulevat, että siinä vain on tarkoitus opettaa ihmisiä käyttämään rahaansa järkevämmin.
Ihan tarpeeksi siitä puhutaan. Kommenttini vain viittasi siihen, että minulle siitä ei ole mitään muuta haittaa, kuin rahallinen menetys. Ja muu ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarpeeksi siitä puhutaan. Kommenttini vain viittasi siihen, että minulle siitä ei ole mitään muuta haittaa, kuin rahallinen menetys. Ja muu ei kiinnosta.
Sinä ja lapsesi ette asu tällä maapallolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhlaaminen nyt vaan on typerää ja sitä pitääkin paheksua. Liian ruuan ostaminen ja roskiin heittäminen on ihan yhtä typerää kuin että lämmittäisi taloa liikaa ja jäähdyttää sitä ikkunoista.
Tunnetko jonkun joka ostaa ruokaa tahallaan liikaa ja laittaa roskiin? Jos tunnet niin hän tuhlaa samoin kaikkeen muuhunkin.
Joskus jopa kirkko on ottanut kantaa että ei saisi niin pihistellä vaan pitäisi käyttää rahaa normaalisti. Taisi olla viimeksi vuoden 2009 tienoilla milloin kehoitettiin ihmisiä käyttämään rahaa.
Minä kävin joskus teininä kaverin luona kylässä. Olin pöyristynyt, kun lounaan jälkeen ruoka, jota ei sillä aterialla syöty, heitettiin kokonaan roskiin. Eikä ollut mitään rippeitä astian pohjalla, vaan siitä olisi tullut ainakin kaksi ellei kolmekin annosta.
En tiedä, millaisessa yhteydessä kirkko on sanonut noin, mutta eikös tuossa taannoin puhuttu juuri siitä, että pitäisi uskaltaa kuluttaa, että saataisiin talous nousuun. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi kuluttaa turhaa, jonka sitten voi heittää roskiin.
Jos ihmisiä kehoitetaan kuluttamaan niin se nimenomaan tarkoittaa kehoitusta turhaan kuluttamiseen. Kehoitti sitten kirkko tai kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paheksua myös huvipuistoja, laskettelukeskuksia, kylpylöitä jne. Kaikki nämä tuhoaa maapalloa moninkerroin enemmän kuin 125 e hukkaan menneet ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on selvästi liian halpaa kun on varaa heittää roskiin.
Ei ruoka liian halpaa ole jos roskiin sitä joudun heittämään. Ostin euron paprikan muovikelmussa, kotona totesin että se on homeessa sisältä, roskiin meni. Ostin piimäpurkin joka kotona osoittautui maitomaiseksi ohueksi liruksi, kaadoin viemäriin. Ostin jauhelihapaketin jossa päiväystä vielä useampia päiviä, seuraavana aamuna jääkaapissa se oli ihan harmaata, heitin roskiin. Haluan syödä tuoretta ruokaa, ja jos ostan biojätettä, rahaa palaa turhaan roskaan. Harmittaa. Tiedän että voisi palauttaa kauppaan mutta en jaksa enkä ehdi joka paprikan ja tomaatin kanssa sinne mennä vinkumaan, joka viikko. Näkisittepä sen ruokamäärän mitä kaupat viikottain heittävät roskiin tai lahjoittavat jakeluun... siinä on turha itkeä enää yksityisen ihmisen hävikeistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset on menneet kehitysmaihin ja laittaneet asiat rullaamaan. Pistäneet porukat töihin.
Tähän ei länsimaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä kehoitetaan kuluttamaan niin se nimenomaan tarkoittaa kehoitusta turhaan kuluttamiseen. Kehoitti sitten kirkko tai kuka tahansa.
Minä tarkoitin tässä nyt sellaista turhaa kuluttamista, jota ei edes käytetä. Ajattele vaikka sipsipussia. Se on periaatteessa ihan turhaa kuluttamista ja jos rahaa ei ole tarpeeksi, sen voi jättää myös ostamatta. Jos kuitenkin syöt sen pussillisen, sinä kuitenkin käytät sen, eli siinä mielessä se ei ollut turha ostos. Mutta, jos heität pussin roskikseen syömättä sitä, se on jo tuhlaamista, mitä ei voi ymmärtää. Eli on kannustettu ostamaan sipsipusseja (kuluttamaan hieman enemmän kuin oikeasti on tarve), ei heittelemään niitä roskikseen (tuhlata).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarkoitin tässä nyt sellaista turhaa kuluttamista, jota ei edes käytetä. Ajattele vaikka sipsipussia. Se on periaatteessa ihan turhaa kuluttamista ja jos rahaa ei ole tarpeeksi, sen voi jättää myös ostamatta. Jos kuitenkin syöt sen pussillisen, sinä kuitenkin käytät sen, eli siinä mielessä se ei ollut turha ostos. Mutta, jos heität pussin roskikseen syömättä sitä, se on jo tuhlaamista, mitä ei voi ymmärtää. Eli on kannustettu ostamaan sipsipusseja (kuluttamaan hieman enemmän kuin oikeasti on tarve), ei heittelemään niitä roskikseen (tuhlata).
Jos joku kehoittaa ostamaan sipsipussin ja joku ostaa ja syö sen niin kyseessä on turha kulutus. Samoin jos on huvipuistomainos ja menen huvipuistoon niin kysessä on turha kulutus. Tai jos ostan vaatteita ja jäävät käyttämättä. Tai jos menen kuntosalille. Tai matkailen.
Biojätettä myytävänä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on selvästi liian halpaa kun on varaa heittää roskiin.
Ei ruoka liian halpaa ole jos roskiin sitä joudun heittämään. Ostin euron paprikan muovikelmussa, kotona totesin että se on homeessa sisältä, roskiin meni. Ostin piimäpurkin joka kotona osoittautui maitomaiseksi ohueksi liruksi, kaadoin viemäriin. Ostin jauhelihapaketin jossa päiväystä vielä useampia päiviä, seuraavana aamuna jääkaapissa se oli ihan harmaata, heitin roskiin. Haluan syödä tuoretta ruokaa, ja jos ostan biojätettä, rahaa palaa turhaan roskaan. Harmittaa. Tiedän että voisi palauttaa kauppaan mutta en jaksa enkä ehdi joka paprikan ja tomaatin kanssa sinne mennä vinkumaan, joka viikko. Näkisittepä sen ruokamäärän mitä kaupat viikottain heittävät roskiin tai lahjoittavat jakeluun... siinä on turha itkeä enää yksityisen ihmisen hävikeistä.
Mutta ei sitä kaupan hävikkiä tulekaan verrata yksittäisen kotitalouden hävikkiin. Jos kaupan läpi kulkee tuhansien ihmisten ruoat, se kaupan hävikki pitää suhteuttaa tuhansiin kotitalouksiin. Tähän verrattuna hävikki on tosi pientä. Tottakai se tuntuu isolta määrältä, jos banaania laitetaan kolme kiloa roskiin, mutta sitä banaania onkin siellä kaupassa kymmeniä kiloja. Yhtä lailla sinulla voi neljästäkymmenestä banaanista mennä pari roskiin.
Ja sitäpaitsi, kauppa ei ole itse valikoimassa niitä banaanejaan. Jos puolet laatikosta on mätiä, ne heitetään tietysti pois. Sinä kuluttajana valitset itse niistä banaaneista parhaat ja jätät ne huonot kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kehoittaa ostamaan sipsipussin ja joku ostaa ja syö sen niin kyseessä on turha kulutus. Samoin jos on huvipuistomainos ja menen huvipuistoon niin kysessä on turha kulutus. Tai jos ostan vaatteita ja jäävät käyttämättä. Tai jos menen kuntosalille. Tai matkailen.
Niin, turha kulutus, mutta ei tuhlaus. Kaksi ihan eri asiaa. Turha kulutus tuo aika paljon verovaroja. Sen takiahan siihen kannustetaan. Aika monta veroeuroa jäisi saamatta, jos kukaan ei matkailisi tai kävisi parturissa.
Nautin kuntosalilla käymisestä ja kotimaan matkailusta. Ihan samoin nautin siitä kun ostan kaupasta ruokaa. Saan kiksejä ostokokemuksesta ja joskus menee sitten osa kompostiin. Nautin myös kompostin hoitamisesta ja joskus menee kompostiin hyvääkin ruokaa. Silakat tekee kompostille hyvää. Saa aikaan kivaa pöhinää.
Tämmöistä tämä elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä hävikkikeskustelussa on vahvasti syyllistämistä ja jeesustelua mukana, vaikka toki hävikki on huono asia.
Ja kauppojen "viimeisen aukiolotunnin tupla-ale" päiväystuotteista ei ole pelkkää hävikin minimoimista, vaan halutaan asikkaita kauppaan myös iltaisin. Ilmeisesti iltatunnit eivät olekaan olleet niin kannattavia....
Ylipäätään hävikkiä saadaan vähenemään aukioloa laajeantamalla, jolloin myyntiaika tulee lisää, eikä kaupan kiinniolon vuoksi tarvi varastoida ruokaa myöskään kotiin. Jos kaupalle on hyötyä siitä että myydään viimeisen päiväyksen tuotteita halvemmalla myöhäisillan aikana, niin siinä tulee kaksi hyvää asiaa samalla kerralla.
Meillä on ollut lähi s- marketissa jonkin aikaa klo 20 jälkeen 60 % ale vanhenevista tuotteista. Ja kauppa käynyt vilkkaasti. Sama alennus tuli monille muille paikkakunnille vasta tämän kk: n alusta ja suurimmalle osalle alennus vasta klo 21 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nautin kuntosalilla käymisestä ja kotimaan matkailusta. Ihan samoin nautin siitä kun ostan kaupasta ruokaa. Saan kiksejä ostokokemuksesta ja joskus menee sitten osa kompostiin. Nautin myös kompostin hoitamisesta ja joskus menee kompostiin hyvääkin ruokaa. Silakat tekee kompostille hyvää. Saa aikaan kivaa pöhinää.
Tämmöistä tämä elämä on.
Jos nautit ostokokemuksesta, mikset vain käy kaupassa useammin? Vaikka kavereiden puolesta? Miksi pitää ostaa turhaa tavaraa?
Kyllä kauppakin taktikoi niillä alelapuilla. Jos samana päivänä viimeisen käyttöpäivän tuote on -30%, niin moni jättää sen ostamatta tai ostaa tuoreemman tuotteen, joten tämä sitten menee hävikkiin. Oikeaa hävikin vähentämistä olisi edellisenä päivänä se -30% ja viimeisenä käyttöpäivänä -60% tai enemmän. Kauppahan päättää, kuinka paljon tuotetta tilaa, kuten yksityinen ihminenkin.