Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te opiskelijat pärjäätte taloudellisesti?!

Vierailija
16.09.2017 |

Olen vuoden ollut avoimessa opiskelijana, eli toisin sanoen työtön. Asun Kelan mukaan "liian kalliissa" asunnossa, joten maksan toimeentulotuestani satkun vuokraan. Minulle jää kuukausittain vuokran jälkeen 300 euroa elämiseen per kuukausi. Tästä voi kuka tahansa päätellä, että se ei riitä.

Nyt olen lähinnä kauhuissani, kun olen kuullut, että opiskelijat saavat vielä vähemmän tukia kuin pummit, eli työttömät. Järkytys on, että joudunko tosiaan vielä seuraavat 3,5v elämään näin ellen vielä kurjemmin?

Jo on kivinen tie kohti hyvää tienaamista.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki 250€ ja opintolaina 650€. Hyvin riittää! 😊

Vierailija
22/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeltiin miehen kanssa vuorotellen. Ensin minä kävin töissä kun oli jo pohjalla perustutkinto ja mies opiskeli. Sitten mies valmistui, meni töihin ja minä jatkoin opintoja pidemmälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin 13 vuotta sitten. Vuokra oli 630€ kuussa. Tulot miehen kanssa oli noin 900€(eli kahden hengen opintotuet). Ei tuolla paljoa juhlittu, mutta eipä, sitä juuri kulujakaan ollut. Ekan vuoden jälkeen kyllästyin kituuttamiseen ja nostin maksimi opintolainan. Noin 12 000€ nostin yhteensä. Suosittelen lainan nostamista. Helpottaa kummasti elämää. Sen lyhentely ei juurikaan haittaa myöhemmin. Viime kesänä makosin viimeiset maksut lainaan.

Teitä oli sentään kaksi vuokranmaksajaa.

Vierailija
24/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, käymällä töissä ja lainalla... Tuet (opintotuki ja yleinen asumistuki) yht 470eur. Vuokraan menee 420eur, siihen lisäksi laskut (sähkö, netti, auton vakuutukset ja verot) sekä bensat ja omat ja koiran ruoat. Elämä on täynnä valintoja, mutta vaikka ei olisi autoa ja koiraa niin ei 50 eurolla maksa laskuja ja osta kuukaudeksi ruokaa.

Käymällä töissä voi elää omannäköistään elämää, vaikka vapaapäiviä lopulta onkin todella vähän kun joka päivä on joko töissä tai pusertaa kouluhommia eteenpäin. Itse teen osa-aikaisena töitä ja nostan tukia 8-9kk vuodessa. Saatan tehdä muutaman kuukauden täyttä päivää, ja sitten himmailla kouluhommia tehden ilman töitä vähän aikaa, ettei tulorajat pauku. Esim vuokrafirmat palkkaa usein keikkatyöläisiä, jotka voi tehdä itselle sopivan määrän tunteja. Jotkut firmat myös ymmärtää, että on erilaisia elämäntilanteita ja joustaa tarvittaessa tunneissa, etenkin hyvän työntekijän kohdalla joka on myös valmis joustamaan yrityksen tarpeisiin. Nykyäänhän ei ole kuukausittaista tulorajaa kelan tuissa, vaan se katsotaan vuositulorajan mukaan, eli on ihan ok välillä tienata enemmän kunhan sit tulee niitä "köyhempiä" kuukausia jotka tasoittaa keskiarvoa.

Vierailija
25/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nro 24 jatkaa, että en saa mitään apua vanhemmilta tai keneltään muultakaan, ja asun yksin. Mutta kaikilla ei toki opiskelut jousta työelämän tarpeisiin yhtä paljoa kuin itsellä.

Vierailija
26/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta loppui jo opintotukikuukaudet, joten saan noin 250€/kk ja vuokra on 500€/kk. Säästän kesällä, mutta en tiedä mitä tapahtuisi jos ei saisi kesätöitä. En saa opintolainaa, koska en saa opintorahaa.

Vierailija
27/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa lainaa! Itse otin ja kadun joka päivä. Nyt joudun maksamaan toimeentulotuella lainaa takaisin, pankki ei suostu lyhennysvapaaseen kun on kuulemma vain pieni summa mikä pitää maksaa. En saa täyttä toimeentulotukea myöskään, koska liian kallis vuokra. En ole löytänyt täältä pk seudulta halvempaa kämppää, jos on joku missä halvempi vuokra kuin tässä niin asuntonäytössä on joka kerta vähintään 10 samaan aikaan. 

Lainaa on pakko ottaa, jos hakee toimeentulotukea.

Vierailija
28/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui jo opintotukikuukaudet, joten saan noin 250€/kk ja vuokra on 500€/kk. Säästän kesällä, mutta en tiedä mitä tapahtuisi jos ei saisi kesätöitä. En saa opintolainaa, koska en saa opintorahaa.

Toimeentulotukea?

Vierailija
29/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pääkaupunkiseudulla ja saan opintotukea 250e, mies käy töissä joten asumistukea ei tipu. Kiinteät menot + ruoka on n. 800e/kk. Käyn töissä koulun ohella.

T. N25

Vierailija
30/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän ryyppäämistä niin hyvin riittää 300e/kk. 

Vierailija
31/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun se kuuluu opiskeluun ja verkostoitumiseen. Ei niillä nokka kirjassa 24/7 istuvilla tule menemään kovin kummaisesti jos ei ole kavereita eikä tunne ketään ihmisiä. Kyllä se vaan niin on että opiskelijana ryyppäämiseen sijoitettu raha tule myöhemmin elämässä takaisin korkeiden korkojen kera kun pääsee helpommin töihin ja parempiin asemiin.

Vierailija
32/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tuloni ovat noin 950e/kk, vuokra 650e. Koskaan en ole nähnyt nälkää tai joutunut kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa. 

Vierailija
33/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun se kuuluu opiskeluun ja verkostoitumiseen. Ei niillä nokka kirjassa 24/7 istuvilla tule menemään kovin kummaisesti jos ei ole kavereita eikä tunne ketään ihmisiä. Kyllä se vaan niin on että opiskelijana ryyppäämiseen sijoitettu raha tule myöhemmin elämässä takaisin korkeiden korkojen kera kun pääsee helpommin töihin ja parempiin asemiin.

Olen absolutisti, mutta silti kykenin ihan hyvin verkostoitumaan ja saamaan kavereita. Ei tarvinut istua nenä kiinni kirjassa, vaikka en ryypännytkään. Ja töitä sain jo ennen valmistumistani omalta alaltani. 

Vierailija
34/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki, opintoraha ja vanhempien maksama kuukausittainen tuki riittää vuokraan, sähköön, veteen ja puhelinlaskuun. Ruoat ja muut hankinnat ostan säästöilläni, joita aina kerrytän kesätöistä (+ opinnot aloittaessa oli yo-juhlien lahjarahat ja parin tonnin pesämuna vanhemmilta). Näillä näkymin vielä ensi lukuvuoden pärjään näin, sitten täytyy kyllä etsiä osa-aikatöitä opiskelun oheen...

Vierailija
35/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään työpaikasta, johon pääsisi ryyppäämällä. Kiinnostaisi kyllä sellainen. Haluaisitko kertoa missä niitä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan