Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä nimestä Iris?

Vierailija
15.09.2017 |

?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausutaanko se Iris sitten "iris", "iiris" vai peräti "airis", jos kansainvälisiä olette? Kaunis nimi joka tapauksessa, ei vaan lausumisen suhteen mitenkään ilmiselvä.

Vierailija
22/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt nimestä, tosin tässä asiassa olen puolueellinen. :)

(hah! en ole tämän ketjun aloittaja, vaikka joku saattaa niin erehtyä luulemaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausutaanko se Iris sitten "iris", "iiris" vai peräti "airis", jos kansainvälisiä olette? Kaunis nimi joka tapauksessa, ei vaan lausumisen suhteen mitenkään ilmiselvä.

Airis Englannissa ja Iiris täällä. Nimi kulkee suvussa, esiäiti sadan vuoden takaa oli Iris. Isäni suku on Saksasta.

Vierailija
24/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiris 23v. kirjoitti:

(hah! en ole tämän ketjun aloittaja, vaikka joku saattaa niin erehtyä luulemaan)

Sama täällä! Monet myös ihastelleet nimeäni ja ainakin omassa ikäluokassa olen kaimoihin törmännyt todella harvoin.

-Iiris 24v.

Vierailija
25/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iiris 23v. kirjoitti:

Sama täällä! Monet myös ihastelleet nimeäni ja ainakin omassa ikäluokassa olen kaimoihin törmännyt todella harvoin.

-Iiris 24v.

Moi kaima! :D

Vierailija
26/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iris on todella kaunis nimi. Itse pidän enemmän tästä lyhyemmästä versiosta.

Vierailija
27/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kaunis nimi. Meillä oli lukiossa Iiris/ Iris, ja hän oli kaunis, tumma tukkainen, viehättävä tyttö. Lisäksi vielä fiksu ja mukava. Toki nimi ei miestä pahenna, mutta tässä tapauksessa voin suositella näin kaunista nimeä :)

Vierailija
28/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää muodosta Iiris. Eikä me olla kokonaan suomalaisia joten saisi sitten selittää sitä muotoa Iiris taas Englannissa sitten.

Ei ne muuten englantilaisetkaan,tai siis britit oo niin pöljiä, etteikö ne myös tajuais ilman jonkun ulkomaalaisen  keskustelu-,tai puhekumppanin selittelyjäkin  ett' Euroopassa  tuollaisilla yleisillä ( esim. vaikkapa jonkun pyhimyksen nimestä alkunsa saaneilla, jonkun kukan nimitystä tarkoittavilla,  tms.  kansainvälisesti tunnetuilla  perusnimillä ois myös, kielen mukaan, jokaisella niistä omat  kansalliset kirjoitusasunsa ja lausumismuotonsa

Esim. unkariksi se kirjoitetaan 'Irisz' ,  mutta kyllä sen nimenä  siinäkin muodossaan vähän hölmömpikin tajuaa heti perusmuodoltaan siksi aivan samaksi nimeksi, kuin sen  tänne suomenkieleen vakiintuneen muodon 'Iiris'.  

Tosi pöljä britti täytyy siis olla ,jos ei sitä nimeksi tajua, kun se vielä sellaiseksi esitellään, eli että "my name is Iiris...".

Menköön vaikka puheterapeutille ,jos ei osaa tuollaista nimeä kitkatta ääntää.

Vika ei silloin ole kenessäkään suomalaisessa Iiriksessä ja nimensä kirjoitusasussa , vaan ihan hänessä britissä  itsessään (...ja muuten jenkeissä yleensä vielä sitäkin todennäköisemmin.)

Toivotan jatkossa enemmän  tervettä kansallista itsetuntoa  jokaiselle täällä yleisestikin .Eli olkaa oikealla tavalla ylpeitä suomalaisuudestanne aina kansainvälisessä seurassa ollessanne.Tarkoitan lähinnä, että älkää muiden kansallisuuksien seurassa  hävetkö nimiemme omia,  kansallisia kirjoitusasujamme, vaan olkaa aina mielummin ylpeitä niistä.

Vierailija
29/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää laittako lapsianne kärsimään näille mukahienoilla nimillä

terveisin Ida kuka joutuu koko ajan korjaamaan että se lausutaan iida ja kirjoitetaan ida

Ei siinä ole mitään hienoa kirjoittaa sitä iiristä yhdellä i:llä

Vierailija
30/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Iris eikä kärsinyt nimestään. Minä kyllä kärsin kun jotkut venyttävät sen Iiiiris.

Vierailija
31/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää muodosta Iiris. Eikä me olla kokonaan suomalaisia joten saisi sitten selittää sitä muotoa Iiris taas Englannissa sitten.

Miksi oletat hänen menevän Englantiin? 

Ne lausutaan ihan eri tavalla englanniksi ja suomeksi.

Vierailija
32/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen työt.

Vierailija
33/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee vaan mieleen se silmän osa.

Syystäkin.

Vierailija
34/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terveisin Ida kuka joutuu koko ajan korjaamaan että se lausutaan iida ja kirjoitetaan ida

öö, ite kyl aina kutsun automaattisesti jokaikistä Ida:aa "Iidaksi" pelko basic juttuja, vai kuinka? o_O

Vierailija
35/38 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiris on nätti. Iris taas ei mielestäni ole kiva ollenkaan, tuo mieleen vain isiksen.

Vierailija
36/38 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iiris on nätti. Iris taas ei mielestäni ole kiva ollenkaan, tuo mieleen vain isiksen.

No ota vaan iisisti, hei....  Miten olis sen sijasta 'Iisis' ?

Vierailija
37/38 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

öö, ite kyl aina kutsun automaattisesti jokaikistä Ida:aa "Iidaksi" pelko basic juttuja, vai kuinka? o_O

Niin , ei lausuminen ja kirjoittaminen nimien suhteen suomen kielessäkään noudata sitä oikeinkirjoituksen  sääntöä, että lyhyen ja pitkän vokaalitavun erottaa ja tunnistaa  aina siitä niiden vokaalien määrästä niissä.

Siis että yksi kirjain nimen vokaalitavussa merkitsisi aina ja ehdottomasti myös  lyhyttä vokaaliäännettä .

Kaksi vokaalia, sen sijaan kylläkin, merkitsee aina ja ehdottomasti (kielemme  puitteissa kirjoitettuna äänteenä  esiintyessään ) pitkää äännettä .

Eli meillä on siis sääntö kielessämme että  kaksi vokaalia on aina ns. pitkän äännetavun merkki, mutta että jos tavussa on vain yksi vokaali, niin silloin käytäntö on vaihteleva sen mukaan onko kyse esim. nimistä ,vaiko  muista substantiiveista ja sanoista.

Kirjoitamme siis esim. Pia tai Mia, mutta lausumme ne toki 'piia' ja 'miia' . Samoin kuin nimen Tea osaamme sen kirjoitusasusta huolimatta lausua 'teeaksi'  jne. 

Nimi 'Iines'   on sekin kotoutettu ja vakiinnutettu kieleemme siinä muodossaan . Jos ei muuksi, niin ainakin Aku-ankan 'vakio-flirttailupartneriksi'

(...naimisissahan he kai eivät ole, joten en kai voi  puhua heistä siis minään 'puolisoina' siis  kuitenkaan, joten sanoin siis noin ...heh, heh... kun kaikki kerran kuitenkin ovat jo yhdessä nähneet ) 

No, oikeasti nimi ei kuitenkaan ole mistään 'Ankkalinnasta' peräisin, vaan Espanjasta, jossa se on muodossa Inez.

Vierailija
38/38 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja kaunis nimi!