Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50v, hormonikierukka ja yhtäkkiset vuodot

Vierailija
06.02.2026 |

Onko muita? Muutama vuosi meni vuodoitta mutta kun täytin 50v on alkanut tulla veristä vuotoa? Onko nämä jotkin esivaihtarit vai pitääkö huolestua?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaihdevuosiin (ei voi 5-kymppisen kohdalla puhua enää esivaihdevuosista) liittyvää vuotoa. Toki kaikki kannattaa varmistaa kyllä lääkärikäynnillä.

Vierailija
2/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihtarit 50 vuotiaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuoto on niukkaa ja lyhytaikaista, en huolestuisi.

Runsas vuoto tai jatkuva tiputtelu saisi minut kyllä hakeutumaan lääkärin tarkistettavaksi. Jos menkat alkaa tulla kerta kerralta runsaampina, se viittaa, että kierukan teho alkaa hiipua.

Vierailija
4/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuotoja alkoi tulla, kun kohtuun oli kasvanut iso myooma. Sitä ennen kuukautisia ei ollut moneen vuoteen hormonikierukan ansiosta.

Vierailija
5/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vuotoja alkoi tulla, kun kohtuun oli kasvanut iso myooma. Sitä ennen kuukautisia ei ollut moneen vuoteen hormonikierukan ansiosta.

Oliko sinulla muita oireita? 

Vierailija
6/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukka poistettiin ja tuli yhdet kuukautiset, Ja ne oli toiseksi viimeiset, viimeiset tuli siitä vuoden päästä.

Vierailija
7/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole aika myöhään. Mistä tietää, jos kierukan takia ei ole kuukautisia ollenkaan?

Vierailija
8/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole aika myöhään. Mistä tietää, jos kierukan takia ei ole kuukautisia ollenkaan?

keskimääräinen ikä menopaussille on Suomessa n. 51 v mikä tarkoittaa, että keskimäärin menkat loppuvat 50 v. Vaihdevuodet ovat ajanjakso menopaussin molemmin puolin, ja noin nelikymppisillä puhutaan esivaihdevuosista, vaikka se ei mikään oikea lääketieteellinen termi olekaan.

Vierailija
9/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keskimääräinen ikä menopaussille on Suomessa n. 51 v mikä tarkoittaa, että keskimäärin menkat loppuvat 50 v. Vaihdevuodet ovat ajanjakso menopaussin molemmin puolin, ja noin nelikymppisillä puhutaan esivaihdevuosista, vaikka se ei mikään oikea lääketieteellinen termi olekaan.

Sitä minäkin, että esivaihdevuodet on ihan jonkun itse keksimä termi, joka on vaan levinnyt käyttöön. Ja menopaussi on viimeiset kuukautiset eikä vaihdevuodet.

Vierailija
10/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuoto on niukkaa ja lyhytaikaista, en huolestuisi.

Runsas vuoto tai jatkuva tiputtelu saisi minut kyllä hakeutumaan lääkärin tarkistettavaksi. Jos menkat alkaa tulla kerta kerralta runsaampina, se viittaa, että kierukan teho alkaa hiipua.

Pari kertaa nyt tullut, välillä solahtaa vaaleaa verta, ei mitään perusmenkkoja mutta kuitenkin sidettä käytän, pikkuhousunsuoja ehkä riittäisi. Kestää päiväkausia, jopa yli viikon.

Vierailija
11/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pian 52 ja nyt noin vuoden verran ollut esivaihdevuosioireita eli vuodot alkaneet hieman epäsäännöllistyä. Sitä ennen ei ole ollut mitään. Voi siis olla esivaihtarit päälle 50+ , kaikki yksilöllistä 

Vierailija
12/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pian 52 ja nyt noin vuoden verran ollut esivaihdevuosioireita eli vuodot alkaneet hieman epäsäännöllistyä. Sitä ennen ei ole ollut mitään. Voi siis olla esivaihtarit päälle 50+ , kaikki yksilöllistä 

nuo on ihan vaihdevuosioireita.

Vierailija
13/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 50 vuotiaana kauheet kuumat aallot päivälläkin, hikosin ihan talvellakin. Oli siis ihan vaihdevuosioire. Varsinainen menopaussi oli 53 vuotiaana.

Ja ap:lle menisin kyllä lääkäriin.

Vierailija
14/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla muita oireita? 

Alavatsakipuja, mutta luulin niitä suolistoperäisiksi.

Vierailija
15/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 50 vuotiaana kauheet kuumat aallot päivälläkin, hikosin ihan talvellakin. Oli siis ihan vaihdevuosioire. Varsinainen menopaussi oli 53 vuotiaana.

Ja ap:lle menisin kyllä lääkäriin.

Lääkäriin miksi? Katsotaan hormonitasot?

Vierailija
16/16 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nuo on ihan vaihdevuosioireita.

Niin, kaipa sitten. En mä ole koskaan hirveän terminologian avuin näitä määritellyt. Menkat olleet koko elämän supersäännölliset sieltä 13v sinne noin 51 v asti, ei mitään muita oireita ja nyt alkanut vuotoväli välillä lyhenemään ja välillä pitenemään ja välillä aika runsaita vuotoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä