Kyllä ihmiset pukeutuvat niin eri lailla näillä keleillä :)
Kävin äsken kaupassa ja samalla reissulla näin esim. isän vaunuilemassa t-paidassa ja shortseissa. Itse vedin jalkaani jo ohuet villasukat samalle kauppamatkalle (lenkkarit jalassa muuten), takkina päällä oli vuorillinen softshell.
Kännykän mittarissa näköjään 12 astetta.
Kommentit (70)
Kävin juuri kaupassa myös. En muita yhtäkään ihmistä tai heidän pukeutumisesta. Jonotin kassalle, joten muitakin ihmisiä siellä oli. Taidan olla jotenkin sisäänpäin kääntynyt.
Mä luulen, että ihmisten elimistöt reagoi eri nopeudella lämpötilan laskuun/nousuun, kuin myös tietenkin kylmän/lämpimän sieto on erilainen. Meillä oli tänään yli 15 ° C. Näin villakangastakkeja, toppatakkeja, shortseja, t-paitoja, sandaaleja, kumppareita jne. ihmisten päällä. Itsellä meinasi olla vaikeaa tottua kun lämpötila laski sieltä päälle paristakympistä näihin lukemiin. Ois tehnyt mieli vetää villapipo päähän, kun niin vilutti. Nyt oon tottunut ja suht kesäsesti (ilman pipoa!) mennään.
Mä pukeudun edelleen samalla tavalla kun pukeuduin koko kesän (tosin lämpötilat edelleen lähes samaa luokkaa kuin koko tuon paskan kesän so can you blame me?) eli bombertakki ja t-paita, farkut ja jotkut tennarit. Meillä töissä yhdellä on jo talvitakki käytössä. Talvitakki??? +12 asteessa! Mähän jäätyisin pystyyn sitten talven pakkasissa jos nyt jo alkaisin käyttää talvitakkia. Yleensä en edes tarvi/käytä "syksyvaatteita" vaan siirryn suoraan kesävaatteista talvivaatteisiin.
Shortsit vieläkin jalassa. Odottelen sitä kesän helleaaltoa. Jos nyt ennen joulua.
T. Optimisti
Ei kyllä näytä fiksulta, jos kesävaatteissa kuljetaan syyskuussa kun asteita on yhtä paljon kuin talvella. Lähinnä herättää ihmetystä ja jonkin verran sääliäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä näytä fiksulta, jos kesävaatteissa kuljetaan syyskuussa kun asteita on yhtä paljon kuin talvella. Lähinnä herättää ihmetystä ja jonkin verran sääliäkin.
Niin, ja 15 astetta onkin talvi. Ilmastonmuutos sekoittaa heikkojen päät.
Lämpötila vaihdellut ainakin täällä ettei ihme vaikka joku kesävaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä kohdentaa säälisi johonkin hyödyllisempään. Et taida sinäkään mikään penaalin terävin kynä olla, jos paheksut kesävaatteita 15-16 asteen säässä auringonpaisteessa. Toisilla ihmisillä ei vain tule kylmä niin helposti.
Meillä oli eilen +6 ja kevyt sade. Kyllä mä kevyen toppiksen jo kaivoin esiin ettei tarvitse alle niin paksua paitaa. Vaihtoehtona olisi ollut softshelltakki ja sen alla villapaita. Toppatakkiko oli nyt jotenkin enemmän väärin?
Ja tuokin on musta höpöä, että syksyllä hytistään ohuissa vatteissa ettei sitten talvella palele. Kyllä sitä pikku hiljaa tottuu siihen talveenkin sitten. Kerroksia vaan lisää tarvittaessa. Eikä tosiaan ole kunnon talvia ollut vuosiin. Kunnon pakkasia on ehkä viikko tai kaksi.
Minulla on aina kylmä. Palelin viime viikolla Madridissa, jossa oli MUKA 30 astetta.
Eikä ollut - ainakaan varjossa.
Saa kai sitä pukeutua miten haluaa. Ja kai jokainen äiti itse parhaiten lapsensa tuntee ja tietää onko vilukissa, kuumaverinen vai jotain siltä väliltä.
Oma muksuni palelee tosi herkästi, vaikka muuten olisi lämmin, mutta tuulee paljon viileää tuulta, niin kylmä hälle tulee. Itse taas kuljen talvellakin syystamineissa, jos yli 20 astetta pakkasta niin sitten talvivaatteet..
Täällä pk-seudulla on päivälämpötilat huidelleet hyvinkin +17 asteessa ja aamullakin lämpöä on ollut 10-12 astetta. Siitä huolimatta näkee tosi paljon toppatakkeja, villakangastakkeja, paksuja villahuiveja, jopa talvikenkiä. Mitähän ihmiset pukevat päälleen sit pakkasilla? Itse koen, että talvivaatteita saa käyttää niiiiiiiin pitkään, että eipä oo mikään kiire. Eikä ole noilla asteilla vielä tarviskaan. Lähinnä iltapäivällä harmittaa, että tuli aamulla laitettua sukat.
Ei nykysuomalaiset ymmärrä mitään kylmästä. -25, silmäripset jäätyy kiinni. Huoh
Onko nää lenkkeilijöiden vaatteiden vähyyden ihmettelijät koskaan itse käynyt juoksemassa?? Tai harrastanut mitään liikuntaa ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina kylmä. Palelin viime viikolla Madridissa, jossa oli MUKA 30 astetta.
Eikä ollut - ainakaan varjossa.
Kannattaa käydä lääkärissä. Kyse on luultavasti jostain verenkierron häiriöstä tai kilpirauhasen toiminnan häiriöstä jos noissa lämpötiloissa on kylmä.
Hankala vuodenaika siinä mielessä, että aamuisin voi olla todella kylmä.
Lähdet sitten sen mukaisessa varustuksessa töihin. Iltapäivällä tunnet itsesi idiootiksi jossain toppatakissa, kun olisi sää korkeintaan vähän paksumpaa puseroa vaativa.
Joojoo! Piti oikeasti kaivaa kevyttoppis kaapista tai vähintään tuulitakki.
Yllättävän mustavalkoista ajattelua. Meillä kun ei yleensä ole tietoa, että mitä varten ne kanssakulkijat ovat pukeutuneet kuten ovat. Esimerkkinä vaikka erilaisesta pukeutumisesta nyt syksyn tuulisella kentällä pelattava jalkapallo-ottelu: pelaajat pärjäävät t-paidalla ja sortteilla, mutta katsomossa kaksi tuntia istuva tarvitsee hieman enemmän vaatetta.
Päiväkodissa on työntekijä, jolla on ollut jo pari viikkoa toppatakki, toppahousut, kaulaliina korviin asti kiedottuna ja kaiken kruunaa pipo ja lapaset :D
Tämä Helsingissä, jossa on koko ajan ollut iltapäivisin ainakin n. 15 astetta plussaa. Lapset riekkuvat trikoopaidoissa.
Mielenkiinnolla odotan tämän ihmisen talvipukeutumista.
Itse kuljen vielä samoissa vaatteissa kun kesälläkin. Bussipysäkillä seisoi tänään mummo turkiskauluksinen pitkä villakangastakki päällä. Hauskaa tosiaan, että pukeutuminen on nyt niin vaihtelevaa!