Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä netto-omaisuus ja ikä?

Vierailija
15.09.2017 |

Paljonko teillä on omaisuutta, jos lasketaan omaisuus ja siitä velat pois?

Minkä ikäisiä olette?

Oletteko saaneet perintöä tai muuten rahaa vanhemmilta?

Kommentit (255)

Vierailija
161/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi vielä lisätä jos ei muutenkin ole arvattavissa että auto on 10v vanha perusmalli eikä mikään "saksalainen laatuauto" kuten joku mainitsi (lasken auton ylipäänsäkin vaan kulueräksi enkä omaisuudeksi lainkaan). Muutenkin vietetään melko yksinkertaista elämää ja harrastukset ovat edullisia, liikunta lukeminen kotiruoka metsätyöt sijoittaminen jne.

OsakeOssi

Vierailija
162/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä netto-omaisuus 2,8 miljoonaa. Kaikki omalla työllä hankittua, kotoa sain lähtiessä vain näkkileipäpaketin. Ei velkaa, asun nyt vuokralla 57 m2 kaksiossa. Ikää 45 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa vaan. Perintönä saatu 3000mk.

Vanhemmilta lainattu 20K josta maksettu kaikki pois.

Miinuksella noin 300000. Mieluummin pankille/taloyhtiölle velkaa kuin, että maksaisin vuokraa jollekin.

Vierailija
164/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä taitaa olla 3500 euroa ja muuta omaisuutta 4000 euron edestä. Ei paljon vielä juhlita. 23 vuotta.

Vierailija
165/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin tarinoihin liittyy paljon sellaista mitä jää kertomatta.

Jos olet köyhästä perheestä, on oikeastaan aivan sama miten elämäsi rakennat, olet vielä 40-vuotiaanakin lähestulkoon nollilla ja niskassa 20 vuotta asuntolainaa. Miljoonaomaisuus syntyy hyvin harvalle 50-vuotiaalle, jos lähtökohdat on sellaiset, että kotoa on annettu 18-vuotiaana evääksi vain heipat.

Jos olet hyvin toimeentulevien vanhempien lapsi, on vähän harhaanjohtavaa sanoa, että pistää kaiken säästöön mikä jää palkasta jää yli. Sehän voi tosiaan olla 50000e vuosituloistakin verojen jälkeen melkein se 40000e, kun kotoa perityt puitteet on riittävän hyvät.

Vanhemmat laittaa sulle kalusteet kämppään ja ruokaa kaappiin, maksaa ehkä vuokrat opiskeluaikana, tai asut ilmaiseksi vanhempien sijoituskämpässä. Silloin jää opintojen aikana tehdyistä hanttihommistakin rahaa sijoitettavaksi vaikka osakkeisiin. Lapsilisät lankeaa sun käytettäväksesi kun täytät 17-vuotta, jotka vanhemmat on säästäneet osaketilille, siitäkin on kiva pesämuna lähteä pyörittämään opiskelija-arkea. Ajetaan vanhempien autolla niin pitkään, että kun ensimmäinen oma auto ostetaan sen voi maksaa vaikka käteisellä. Vanhemmat makselevat aikuisille lapsilleen lomamatkoja, vaikkapa sillä verukkeella että mennään koko suku kahdeksi viikoksi väliamerikkaan viettämään äidin 60-vuotisjuhlia.

Nostan hattua kaikille, jotka ovat saavuttaneet taloudellisen itsenäisyyden alle kolmekymppisinä, mutta se, että rahaa on kertynyt säästöön jo satojatuhansia ei vaan kuulosta uskottavalta. Eiköhän meillä kaikilla olisi velattomat saksalaiset autot velattoman okt:n pihassa jo 40-vuotiaina, jos kyse olisi vain "säästeliäästi elämisestä".

Köyhyyttä on monenlaista. Jos kaksikymppisenä opiskelijana on sitä mieltä että on hirveän köyhä ja on niin väärin, että työttömät ja vammaiset saavat parempia tukia, se indikoi kahdenlaisesta käyhyydestä.  Molemmat on pysyvää laatua.

Suurin osa vaurastuneista ja vaurastuvista suomalaisista on saanut kotoaan ainoastaan rakkautta ja itseluottamista sen verran, että pystyvät tavoittelemaan sellaista koulutusta ja työuraa minkä kyvyt sallivat. Työstä sitä rahaa saa.

Vierailija
166/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

450 000. 42v ja 43v.

Vierailija
167/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000000

Vierailija
168/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sitä olisi lähes kaikki yhteinen omaisuus on puoliksi miehen kanssa. Arvio: Kiinteistöjen arvo noin 500 000, velkaa 300 000 eli nettovarallisuutta noin puolet 200 000€:sta eli 100 000€. Nuo kaikki hitaasti realisoitavissa. Osakkeissa&rahastoissa joku 50 000€ eläke-ja pahanpäivänvaraa. Irtaimistoa, tilivarallisuutta, auto jne ehkä parin tonnin edestä. Ikää 46v

Vierailija
169/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihanaa, jos on paljon rahaa ja se tuo onnen elämään. Mutta niin tuo myös moni muukin asia :)

Vierailija
170/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän välttää lainan ottoa. On tullut kammo, kun on nähnyt vanhempien kamppailun lainojen kanssa. En syytä heitä mistään, koska on ollut työttömyyttä ja muita asioita mihin eivät ole voineet vaikuttaa. Yksi virhe talon osto ja sen jälkeen hyvä kun pinnalla ollaan pysytty. Luottotiedot onneksi tallella. Itse en aio ottaa edes opintolainaa vaan ainoa laina mitä otan on vanhemmilta saamani tai isovanhempien antama, jonka maksan sitten takaisin jos vain voin. Toisaalta minä olen myös lainannut rahaa vanhemmilleni. Vanhemmat ovat myös käyttäneet kaikki lapsilisäni mikä välillä harmittaa. Jos he olisivat yrittäneet sen laittaa säästöön niin olisi hyvä aloituspotti elämään. Rahapula on ainaista ja aina kun tulee joku asia eteen niin paniikki mistä rahaa. Tuilla ei ole muuten eletty kuin äidin työttömyyskorvaus pätkätöiden välissä. Isälläni hyvin pieni palkka. Nyt äitikin vihdoin saanut töitä, mutta pieni palkka myös. Lainaa on vielä jäljellä. Nyt talo myynnissä ja toivottavasti menisi kaupan niin saataisiin velat kuitattua. Mistään en juurikaan ole jäänyt paitsi, mutta kyllä tämä rahattomuus on ollut läsnä koko ajan. Monet riidat ja stressit olisivat jäänet pois jos sitä rahaa olisi ollut. No, eivät vanhemmatkaan ole mitään kotoaan saaneet. Yrittäneet kovasti pitää meidän perheen pinnalla ja onnistuneet. Tuli paha mieli tätä kirjoittaessa.

Vierailija
171/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa meillä on netto-omaisuus yhteensä noin 660000€ (asunto ja sijoitukset, autoa ja venettä saati muuta irtaimistoa en laske koskaan tällaisiin). Miehen osuus ehkä 60% ja oma osuus 40%, en jaksa laskea tarkkaan. Minä olen 47 ja mies 49. 90000€ olen saanut perintönä, loput on mies enimmäkseen tienannut. 

Lapsi täyttää pian 17 ja hänellä on sijoituksia 65000€ edestä. Nämä on meidän vanhempien säästämiä rahoja.

Vierailija
172/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä jonkin verran yli 30 000e, en muista. Asoasunto, suurinpiirtein 16 000 laitoin ja siihen sitten mitätön indeksikorotus.

Kaikki säästetty, joko perhe-eläkeestä tai palkkatuloista.

28 vuotta.

Vierailija
173/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästötilillä jonkin verran yli 30 000e, en muista. Asoasunto, suurinpiirtein 16 000 laitoin ja siihen sitten mitätön indeksikorotus.

Kaikki säästetty, joko perhe-eläkeestä tai palkkatuloista.

28 vuotta.

Niin joo ja velkaa ei ole, ei ole koskaan ollut niin en jotenkin kirjoittaessa ottanut huomioon että sitäkin kysyttiin!

Vierailija
174/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400€/24v. Ei mitään perintöä tai apuja vanhemmilta, ei yhtään velkaa. Säästeliäästi täytyy elää.

Vierailija
175/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotaa serkkujen kanssa odotellessa, enoni jäi asumaan isovanhempien maatilalle, talo peltoja paljon metsää, rantatontti... varmasti haluavat pitää itsellään, onhan se toisaalta heidän kotipaikka, mutta.... osa siitä kuuluu minun äidilleni ja joskus minulle kun isovanhemmista aika jättää. puhutaan rahallisesti suuresta summasta

Vierailija
176/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ja kiitos kommentista!

Olen lääkäri alalla, jossa tehdään paljon ja hartaasti työtunteja. Onneksi nykyinen työnantaja myös maksaa niistä asiallisesti. Valmistuin kolme vuotta sitten ja nykyään olen siis puolivälissä erikoistumista. Opiskeluaikana tein töitä siivousfirmassa (yöt ja viikonloput, jos keikkaa oli) sekä kahvilassa pari arki-iltaa viikossa. Asuin toki 21-vuotiaaksi asti vanhempien tykönä, eli asumiskulut olivat aika minimaaliset ne muutamat vuodet. Toki ostin omat ruokani ja rahkat ym. proteiinivalmisteet urheiluharrastuksen vuoksi.

Kalusteet asunnossa on designia, jotka ostin uutena (kestävät koko elämän, I hope so...). Käytettyjä vastaavia myydään huutokaupoissa (Bukowskis ym), joten estimoin hinnan niiden mukaan. Taulut on oman maun mukaisia, ostettu huutokaupasta. Mitään varsinaista antiikkia ei ole, koska kukaan suvussa ei ole sellaista keräillyt. Isovanhemmilla saattoi olla jotain Toikan lintutemoja ja Liljeforsin maalauksia, joista sai realisoitua muutamia tuhansia vanhemmilleni. Iittalan ja Arabian astiat on käyttötavaroita, kaipa niistäkin jonkun euron saisi, jos myisi sille huutokauppahemmolle telkkarissa.

Asun Helsingissä, joo, mutta auton kyllä omistan. Saksalainen laatuvehje. En kuitenkaan listannut sitä omaisuudeksi, koska mielestäni auto on viime kädessä kulutustavara, jonka arvo alenee jatkuvasti eikä sillä ole mitään käytännön jälleenmyyntiarvoa. Lainaa en ole kuitenkaan siihen ottanut, koska minun elämänfilosofiani mukaan vain asuntolainassa on jotain järkeä.

M28

Olenko mä ainoa, joka hinkuaa tätä malliyksilöä vävyksi? Ja nuoremmat varmaan puolisoksi?

Vierailija
177/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä 1900.€. Velkaa 20.000

yksiöstäni. Irtisanottu,työtön N 53.

Vierailija
178/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto noin 250 000,-, velat noin 40 000,-. Ei muuta omaisuutta, ei perintöjä. Tuloni ovat olleet köyhyysrajalla koko elämäni. Ikää kohta 40, nainen. Ihan tyytyväinen täytyy olla tilanteeseen.

Täsmennänpä tälle ketjuun ilmestyneelle epäilijälle, että olen kyllä itse asuntoni maksanut ja sinne (kierrätyskeskuksista) huonekalut jne. ostanut. Tein sen heti opiskelupaikkakunnalle Helsinkiin muutettuani, siis mahdollisimman nuorena, jotta ehtisin lyhentää lainaa pitkän ajan ja vähän kerrallaan. Isot lyhennykset kun eivät ole minun tuloillani mahdollisia. Putkiremontin yhteydessä määrätty rahoitusvastike sai talouteni äärimmäisen tiukille, mutta en luovuttanut vaikka aikamoista kituuttamista se eläminen siinä vaiheessa oli.

Toimin noin siitä syystä, että uskoin asunnon olevan hyvä sijoitus. Sitä se onkin ollut. Nykyarvoa en siis suinkaan ole lainanlyhennyksinä kokonaan maksanut, vaan huomattava osa siitä on arvonnousua. Olen lisäksi itse remontoimalla saanut arvoa onkin verran kasvatettua.

Olen ihan tavallinen köyhä pulliainen muuten, ehkä sillä erolla että halusin jo mahdollisimman nuoresta omistaa oman kotini ja olin valmis kärsimään sen eteen ja jättämään mm. matkustamiset ja baari-illat ym. jutut kokonaan väliin.

Vierailija
179/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

230 000 / 41 v

Vierailija
180/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materian arvo on ehkä 5000€ kiitos useamman soittimen joista sais kaikista 800-1000€ huonekalut on oikeastaan arvottomia. Tilillä on 998€. Säästötilillä on 3000€. Ikää 22-vuotta. Soittimet on joululahjoja isältä, muu on kesätyörahoja, opintotukea ja -lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi